07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

براساس یافته هایی که اخیراً در Neurology: Clinical Practice منتشر شده است، افرادی که دارای علائم افسردگی متعدد هستند، خطر سکته مغزی را افزایش می دهند. یک مطالعه مشترک در بیرمنگام و دانشگاه آلاباما نشان داد افرادی که در آزمایش اندازه گیری علائم افسردگی، نمره بالاتری کسب کرده اند، خطر سکته مغزی بیشتری نسبت به افرادی که نمره کمتری کسب کرده اند، دارند.

 

در این مطالعه 9،529 شرکت کننده سیاه پوست و 14،516 فرد بدون سابقه سکته مغزی سفید پوست، 45 ساله و بالاتر را ثبت نام کردند. یک مطالعه طولی مبتنی بر جمعیت، برای بررسی عوامل خطر مرتبط با اختلاف نژادی و منطقه ای در بروز سکته و مرگ و میر، طراحی شده است.

علائم افسردگی با استفاده از مقیاس افسردگی، ارزیابی شد. این نوع مقیاس، زیرمجموعه ای از علائم را ارزیابی می کند و بررسی می کند که چگونه پاسخ دهندگان اغلب احساس افسردگی، ناراحتی، تنهایی یا نیاز شدید و مکرر به گریه می کنند.

در طول پیگیری 9 ساله در گروه مطالعه، 1،262 سکته مغزی وجود داشت. در مقایسه با شرکت کنندگان بدون علائم افسردگی، شرکت کنندگان با نمره CES-D-4 از یک تا سه، پس از تنظیم جمعیت شناختی، 39 درصد در خطر سکته مغزی بیشتری افزایش داشتند. شرکت کنندگان با بیش از چهار نمره CES-D-4 سپس، 54 درصد خطر سکته مغزی بیشتری را تجربه کردند. هیچ شواهدی مبنی بر تأثیر افتراقی نژاد وجود نداشت.

“تعدادی از عوامل خطر شناخته شده برای سکته مغزی وجود دارد، مانند فشار خون بالا، دیابت و بیماری های قلبی؛ اما ما شروع به درک این موضوع می کنیم که عوامل خطر دیگری نیز شامل علائم افسردگی در آن لیست قرار دارد.”

 

“این عوامل خطر، باید در مورد پیشگیری از سکته مغزی در نظر گرفته شوند.”

 

یک هدف از مطالعه این بود که تشخیص دهند آیا علائم افسردگی ممکن است به توضیح افزایش خطر ابتلا به سکته مغزی در سیاه پوستان، به ویژه در جنوب ایالات متحده کمک کند؟

“عوامل خطر رایج و از قبل شناخته شده، همه تفاوت خطر سکته مغزی را در نژادها توضیح نمی دهند.”

“افسردگی اغلب در بیماران سیاه پوست، که غالباً کمتر تحت مراقبت و مدیریت درست قرار می گیرند، قابل شناسایی و تشخیص نیست. این یافته ها نشان می دهد که تحقیقات بیشتری برای کشف عوامل خطر جدید در سکته مغزی مورد نیاز است. پیامدهای یافته های ما اهمیت ارزیابی این فاکتور خطر را در هر دو جمعیت نشان می دهد. ”

به گفته هوارد، نتیجه این کار این است که متخصصان پزشکی باید تشخیص دهند که خطر سکته در اثر عوامل افسردگی زیاد است.

“پزشکان در مراقبت های اولیه، طب داخلی و سالمندان باید در مورد علائم افسردگی از بیماران خود سؤال کنند.”

 

“وقتی بیمار یک بیماری خاص مانند دیابت، فشار خون بالا یا سکته مغزی دارد، باید تحت تشخیص و مراقبت باشد. مطالعه ما پشتیبانی از فاکتورهای جدید و کمتر شناخته شده را در هنگام ارزیابی بیمار، به ویژه انجام برخی از غربالگری های سلامت روان ارائه می دهد.”

 

برای اطلاعات بیشتر به مؤسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

 

منبع:

Cassandra D. Ford et al. Depressive symptoms and risk of stroke in a national cohort of blacks and whites from REGARDS, Neurology: Clinical Practice (2020). DOI: 10.1212/CPJ.0000000000000983

به این مقاله امتیاز دهید