07136476172 - 09172030360 [email protected]

تقریباً همه پس از یک شب بی خوابی یا کم خوابی، در طول روز با کندی در تفکر مواجهه میشوند. علاوه بر آن کمبود انرژی و روحیه، تحریک پذیری و احساس خواب آلودگی نیز محتمل است. کمبود خواب هنگامی است که فرد خواب مورد نیاز خود رادریافت نمیکند.

تخمین زده می شود که حدود یک سوم بزرگسالان آمریکایی را درگیر این مشکل هستند.  مشکلی که فقط در سال های اخیر بدتر شده است.

این مشکل مستقیماً بر تفکر و احساس ما تأثیر می گذارد.  تأثیرات کوتاه مدت بیشتر به چشم می آید، کمبود خواب مزمن می تواند خطر طولانی مدت مشکلات جسمی و روانی را افزایش دهد.

برای جلوگیری از این مشکلات، مهم است که از کمبود خواب جلوگیری کنید.  درک این شرایط، از جمله علل، علائم، تشخیص و درمان می تواند شما را در موقعیت بهتری قرار دهد. تا اطمینان حاصل شود که خواب مورد نیاز خود را تامین می کنید.

محرومیت از خواب

محرومیت از خواب چیست؟

میزان خواب کمتر از مقدار مورد نیاز از خواب محرومیت از خواب تلقی میشود.  میزان خواب کافی برای بزرگسالان، محدوده هفت تا نه ساعت خواب در هر شب است . کودکان و نوجوانان حتی بیشتر از بزرگسالان به خواب شبانه نیاز دارند.

آیا همه تعاریف کمبود خواب یکسان هستند؟

متون پزشکی خواب، کمبود خواب بر اساس مدت زمان خواب تعریف می شود، یعنی کل مدت زمانی که فرد در خواب می گذراند.  اگرچه در واقعیت، استراحت خوب چیزی بیش از چند ساعت خوابیدن نیست. اصطلاحات کمبود خواب یا  محرومیت از خواب بیشتر برای توصیف عواملی استفاده می شود که مقدار و یا کیفیت خواب را کاهش می دهد.

 نکته:

به این ترتیب کمبود خواب کاربرد وسیع تری دارد. به عنوان مثال، شخصی که در کل هشت ساعت می خوابد اما با بیداری های زیادی که خواب آنها را تکه تکه می کند. ممکن است خواب کافی نداشته باشد حتی اگر مدت خواب آنها از نظر فنی مطابق با مقدار توصیه شده باشد.

حتی در حوزه پزشکی، مطالعات ممکن است از تعاریف فنی مختلفی از کمبود خواب استفاده کند. زیرا برخی آن را هفت ساعت خواب یا کمتر می دانند در حالی که دیگران شش ساعت را به عنوان نقطه برش معرفی می کنند.

محرومیت از خواب

 آیا انواع مختلف محرومیت از خواب وجود دارد؟

خواب ناکافی و محرومیت از خواب بسته به شرایط فرد ممکن است از طرق مختلف دسته بندی شود.

  • کمبود خواب حاد به یک دوره کوتاه، معمولاً چند روز یا کمتر، زمانی که فرد کاهش قابل توجهی در زمان خواب خود دارد.
  • فقر خواب مزمن، که به آن سندرم خواب ناکافی نیز گفته می شود. توسط آکادمی پزشکی خواب آمریکا به عنوان خواب محدود تعریف شده است. که به مدت سه ماه یا بیشتر ادامه دارد.
  • کاهش خواب مزمن یا خواب ناکافی کمبود خواب مداوم و همچنین خواب ضعیفی را توصیف میکند. این مورد به دلیل تکه تکه شدن خواب یا سایر اختلالات  خواب رخ می دهد، توصیف کند.

 آیا محرومیت از خواب با بی خوابی فرق دارد؟

در حالی که بی خوابی و کمبود خواب هر دو شامل عدم خواب کافی هستند. بسیاری از کارشناسان علم خواب، بین آنها تمایز قائل می شوند.  افراد مبتلا به بی خوابی حتی وقتی که وقت کافی برای خواب دارند نیز در خواب مشکل دارند. از طرف دیگر، افراد مبتلا به محرومیت از خواب به دلیل انتخاب رفتار یا تعهدات روزمره، وقت کافی برای خواب ندارند.

چه عواملی باعث کمبود خواب می شود؟

عوامل مختلفی می توانند باعث کمبود خواب شوند. از جمله بهداشت نامناسب خواب، انتخاب سبک زندگی نامناسب، تعهدات کاری، اختلالات خواب و سایر شرایط پزشکی.

سبک زندگی:

مشکل محرومیت از خواب معمولاً به دلیل انتخاب های داوطلبانه ای است که باعث کاهش زمان خواب موجود می شود.   شخصی که  تا دیر وقت بیدار بماند تا یک سریال تلویزیونی را بیش از حد تماشا کند، ممکن است دچار کمبود خواب حاد شود.

 تعهدات کاری:

تعهدات کاری یکی دیگر از عوامل موثر در محرومیت از خواب است.  افرادی که چندین شغل یا ساعت طولانی کار می کنند ممکن است وقت کافی برای خواب کافی نداشته باشند.

کارکنان شیفتی که مجبورند شبانه کار کنند نیز ممکن است به سختی بتوانند میزان خواب مورد نیاز خود را بدست آورند.

 سایر اختلالات خواب و محرومیت از خواب:

معزل کمبود خواب ممکن است به دلیل سایر اختلالات خواب یا شرایط پزشکی باشد.  به عنوان مثال، آپنه خواب، یک اختلال تنفسی که باعث دهها باربیداری شبانه می شود. این اختلال ممکن است مانع از دوام خواب و کیفیت آن شود.

سایر مشکلات پزشکی یا بهداشت روانی، مانند درد یا اختلال اضطراب عمومی، می تواند کیفیت و کمیت خواب را مختل کند.

محرومیت از خواب

علائم محرومیت از خواب چیست؟

نشانه های اولیه و  علائم کمبود خواب شامل خواب آلودگی بیش از حد در روز  است. علاوه بر آن اختلالاتی مانند کاهش تمرکز، کاهش سرعت تفکر، و تغییرات خلقی است. احساس خستگی مفرط در طول روز یکی از نشانه های بارز کمبود خواب است.

افرادی که بیش از حد در طول روز دچار خواب آلودگی می شوند ممکن است احساس خواب آلودگی کنند. و بیدار ماندن حتی در صورت لزوم برای آنها دشوار است. در بعضی موارد، این امر منجر به خوابهای چند ثانیه ای می شود که در آن فرد برای چند ثانیه چرت می زند. خواب ناکافی می تواند به طور مستقیم بر احساس فرد در ساعات بیداری تأثیر بگذارد.

علائم محرومیت از خواب:

  • کند فکر کردن
  • کاهش دامنه توجه کاهش
  • حافظه بدتر
  • تصمیم گیری ضعیف یا پرخطر
  • کمبود انرژی
  • تغییرات خلقی از جمله احساس استرس، اضطراب یا تحریک پذیری

این علائم به چه چیزی بستگی دارد؟

علائم فرد می تواند به میزان کم خوابی و حاد یا مزمن بودن آن بستگی داشته باشد.   برخی از افراد پس از محرومیت از خواب بیشتر علائم را تجربه می کنند و این ممکن است با ژنتیک فرد مرتبط باشد. محرک هایی مانند کافئین همچنین می توانند علائم کمبود خواب را پنهان کنند.

پیامد های کاهش خواب چیست؟

اثرات کمبود خواب و محرومیت از خواب می تواند جدی و گسترده باشد.

 خطاهای انسانی و محرومیت از خواب :

خواب ناکافی حاد خطر خطاهای غیر عمدی و حوادث را افزایش می دهد.  خواب آلودگی هنگام رانندگی، منجر به کند شدن زمان واکنش و خطر خوابیدن چندثانیه ای می شود. که می تواند زندگی و جان فرد و سایرین را تهدید کند.

مشکلات خلقی و محرومیت از خواب:

افرادی که  محرومیت از خواب دارند بیشتر در محیط مدرسه و محل کار با مشکل روبرو می شوند و بیشتر تغییرات روحی را تجربه می کنند. که ممکن است بر روابط شخصی تأثیر بگذارد.

محرومیت از خواب

 سلامت و محرومیت از خواب:

خواب نقش اساسی در عملکرد موثر تمام سیستم های بدن دارد. بنابراین کمبود مداوم خواب خطرات قابل توجهی را برای سلامت جسمی و روانی ایجاد می کند:

بیماری های قلبی عروقی: مطالعات نشان داده است که ارتباط زیادی بین کمبود خواب و مشکلات قلبی عروقی وجود دارد. از جمله فشار خون بالا، بیماری عروق کرونر قلب، حمله قلبی و سکته مغزی .

 دیابت: به نظر می رسد خواب ناکافی بر توانایی بدن در تنظیم قند خون تأثیر می گذارد. و خطر ابتلا به بیماری های متابولیکی مانند دیابت را افزایش می دهد.

 چاقی: تحقیقات نشان داده است که افراد وقتی خواب کافی ندارند کالری و کربوهیدرات بیشتری مصرف می کنند. این تنها یکی از چندین راهی است که خواب کم ممکن است به چاقی و مشکلات مربوط به حفظ وزن سالم مرتبط باشد.

نقص ایمنی: نشان داده شده است که کمبود خواب منجر به بدتر شدن عملکرد سیستم ایمنی بدن، از جمله پاسخ ضعیف به واکسن ها می شود.

ناهنجاری های هورمونی: استراحت و خواب به بدن کمک می کند تا به درستی سطح هورمون های مختلف را تولید و تنظیم کند. به طور بالقوه حساسیت به مشکلات هورمونی را در افراد کم خواب افزایش می دهد.

درد: افراد کم خواب در معرض خطر بیشتری برای ایجاد درد یا احساس بدتر شدن درد هستند.  درد ممکن است باعث وقفه های بیشتر خواب شود و چرخه ای منفی از بدتر شدن درد و خواب ایجاد کند.

اختلالات بهداشت روان: خواب و سلامت روان بسیار به هم گره خورده اند. و خواب ناچیز با شرایطی مانند افسردگی، اضطراب و اختلال دو قطبی ارتباط قوی دارد.

ادامه این مقاله را در قسمت دوم محرومیت از خواب بخوانید.

محرومیت از خواب(قسمت دوم) : چیستی، علل، علائم و اثرات

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

 

برای جبران کمبود خواب روی کافئین حساب نکنید!

 

 

به این مقاله امتیاز دهید