07136476172 - 09172030360 [email protected]

با هم این مطلب را بشنویم:

آپنه خواب یک بیماری شایع است که تنفس را در طول خواب قطع می کند و اغلب منجر به مکث و پس از آن نفس نفس زدن یا احساس خفگی می شود. کسانی که از این رویدادها آگاه هستند ممکن است بگویند که در طول شب از خواب بیدار می شوند و احساس می کنند به سادگی نمی توانند نفس بکشند، اما بسیاری از افراد از این موضوع آگاه نیستند. معمولا چنین اختلالات تنفسی به این دلیل شناسایی میشود که شریک زندگی آنها متوجه می شود.

موارد قطع تنفس در هنگام خواب که 10 ثانیه یا بیشتر طول می کشد، آپنه نامیده می شود. اگر اپیزودهای این مدت فقط شامل تنفس تا حدی مسدود شده در طول خواب باشد، به آن رویدادهای هیپوآپنه می گویند.

علائم مشکل در تنفس

در طول یک رویداد آپنه، تنفس شما در هنگام خواب متوقف می شود. شما در آن مرحله از آن بی خبرید.

برای بازگرداندن تنفس خود، از خواب بیدار می شوید و ممکن است احساس خفگی کنید، و با صدای بلند و سریع نفس بکشید. ممکن است گاهی کاملاً بیدار شوید و از این اتفاق آگاه شوید، احساس کنید که خفه شده اید و باید تنفس خود را بازیابی کنید. اما این امکان وجود دارد که شما به طور کامل از خواب بیدار نشوید، یا ممکن است دوباره بخوابید و رویداد آپنه را به خاطر نیاورید.

مسدود شدن جزئی تنفس در یک رویداد هیپوآپنه ممکن است منجر به خروپف شود. در حالی که خروپف می تواند بدون هیپوآپنه اتفاق بیفتد، یکی از شایع ترین علائم آپنه خواب است.

اگر این موارد توقف تنفس مکرر در طول شب اتفاق بیفتد، احتمالاً احساس می‌کنید که اصلا خوب نخوابیده اید.

آپنه انسدادی خواب (OAS): چیستی، اهمیت، تشخیص و درمان

علائم روزانه مشکلات تنفسی در شب عبارتند از:

  • خشکی دهان
  • گلو درد
  • سردرد صبحگاهی (به دلیل احتباس دی اکسید کربن در طول خواب)
  • خواب آلودگی بیش از حد (به عنوان مثال، ممکن است در طول جلسات یا حتی هنگام رانندگی به خواب بروید)
  • تمرکز ضعیف
  • اختلال در عملکرد حافظه
  • مشکلات خلقی

علائم قطع تنفس هنگام خواب در کودکان:

  • تنفس دهانی
  • شب ادراری
  • راه رفتن در خواب
  • بی قراری
  • عرق کردن در هنگام خواب
  • آنها همچنین ممکن است مشکلات رشد و اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD) داشته باشند

علل قطع تنفس هنگام خواب

دو نوع اصلی آپنه خواب وجود دارد که می تواند منجر به قطع تنفس در هنگام خواب شود: آپنه انسدادی خواب و آپنه خواب مرکزی

آپنه خواب چیست و چگونه درمان میشود؟

آپنه انسدادی خواب (OSA)

در طول خواب، راه هوایی فوقانی شما (بافت های اطراف گلو، از جمله کام نرم و پایه زبان) شل و باریک می شود، اما این نباید برای مسدود کردن راه هوایی شما کافی باشد.

آپنه انسدادی خواب زمانی اتفاق می افتد که راه هوایی فوقانی به طور جزئی یا کامل فرو می ریزد و توانایی تنفس را مسدود می کند. تلاش برای تنفس ادامه دارد، اما هوا از طریق بینی، دهان و گلو به سمت ریه ها حرکت نمی کند.

این منجر به کاهش سطح اکسیژن خون می‌شود و برای فعال کردن ماهیچه‌های راه هوایی فوقانی برای بازگرداندن تنفس طبیعی به یک بیدار شدن ناگهانی نیاز است. خروپف، در واقع، نتیجه شل شدن بافت‌ها به‌قدری است که در حین تنفس به ارتعاش در می‌آیند.

عواملی که منجر به آپنه انسدادی می شوند عبارتند از علل ساختاری که منجر به ایجاد راه هوایی فوقانی کوچکتر می شود، مانند بزرگ شدن لوزه ها، کام نرم که پایین آویزان است یا انسداد بینی.

اضافه وزن و داشتن گردن بزرگ نیز از عوامل خطرساز هستند.

متخصص خواب کودکان در شیراز

آپنه خواب مرکزی

آپنه خواب مرکزی ناشی از انسداد راه هوایی نیست، بلکه به دلیل نارسایی مرکز کنترل تنفسی مغز است.

مغز شما باید به ماهیچه های شما سیگنال بدهد تا نفس بکشند و این عملکرد می تواند در اختلالات عصبی مانند اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) و شرایطی مانند نارسایی قلبی مختل شود.

موادی مانند مواد افیونی نیز مرکز تنفسی را سرکوب می کنند و می توانند در زمانی که در سیستم بدن شما هستند، آپنه خواب مرکزی ایجاد کنند.

تشخیص قطع تنفس هنگام خواب و آپنه

اگر شما یا شریک زندگیتان متوجه اپیزودهای مکرر توقف یا مشکل تنفس در طول خواب شده اید، یا علائمی دارید که ممکن است این اتفاق بیفتد، آن را با متخصص خواب در میان بگذارید.

پزشک متخصص خواب سابقه پزشکی و گزارشی از علائم را می‌گیرد و همچنین یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. سپس یک ارزیابی کامل از علائم شما و احتمالاً یک مطالعه تشخیصی خواب انجام می دهند.

مشکل خواب دارم باید کجا مراجعه کنم؟

تست خواب برای تشخیص قطع تنفس هنگام خواب

تست خواب، اپیزودهای قطع تنفس در طول خواب را شناسایی می کند. فرآیند تست خواب می تواند در خانه یا در یک کلینیک خواب انجام شود.

در طول این آزمایش، الکترودهایی روی پلک‌ها، پوست سر و چانه شما قرار می‌گیرد و مانیتور قفسه سینه تنفس و ضربان قلب شما را ثبت می‌کند. در طول خواب، تعداد دفعات توقف تنفس (رویدادهای آپنه) و تقریباً توقف تنفس (رویدادهای هیپوآپنه) ثبت می شود. مشاهدات دیگری نیز در مورد حرکات انجام شده است.

برای درک نتایج از شاخص آپنه-هیپوآپنه (AHI) استفاده می شود. تعداد وقایع آپنه و وقایع هیپوآپنه برای محاسبه نمره AHI جمع می شود.

نمره AHI کمتر از 5 نرمال در نظر گرفته می شود. نمره بالاتر نشان می دهد که شما آپنه خواب دارید.

ارزیابی بیشتر به تعیین علت آپنه خواب شما کمک می کند و راهنمایی می کند که چه درمانی مناسب است.

هزینه تست خواب چقدر است؟ واقعیت چیست؟

تست خواب در مرکز سلامت مغز دانا

احتمالا شما در طول عمر خود فقط یک بار به این تست نیاز داشته باشید. پس توجه کنید برای تست خواب حتما به افراد دارای صلاحیت لازم مراجعه کنید و هزینه کم تست خواب به تنهایی نباید برای شما اهمیت داشته باشد. واحد سلامت خواب و اختلالات خواب انستیتو سلامت مغز دانا همزمان با واحد ارزیابی و تشخیص این مرکز در چارچوبی دانش بنیان و با همکاری و زیر نظر آزمایشگاه اختلالات رفتاری خواب دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به منظور ارزیابی، تشخیص و مداخلات در زمینه اختلالات خواب به ارائه خدمات می پردازد.

برای اطلاعات بیشتر واحد خواب را در سایت ما ببینید:

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

درمان قطع تنفس هنگام خواب

رایج ترین و موثرترین گزینه درمانی برای آپنه خواب (به ویژه متوسط تا شدید)، فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP) است. فشار دو سطح مثبت راه هوایی (BiPAP) نیز ممکن است در نظر گرفته شود. هر دو در هنگام خواب جریان هوا را از طریق ماسک صورت منتقل می کنند.

گزینه های دیگر، از کاهش وزن گرفته تا ابزارهای دهانی و جراحی نیز ممکن است در نظر گرفته شوند.

برای درمان آپنه خواب به چه دکتری مراجعه کنیم؟

حرف آخر

هر کسی ممکن است گاه به گاه دچار قطع تنفس در طول خواب شود، اما اغلب افراد از این که چند بار رخ می دهد و ممکن است آپنه خواب داشته باشند، بی اطلاع هستند.

علاوه بر اینکه داشتن آپنه، خواب را بی کیفیت می کند و باعث خستگی در طول روز می شود، می تواند منجر به فشار خون کنترل نشده، دیابت، فیبریلاسیون دهلیزی، نارسایی قلبی، سکته مغزی و مرگ ناگهانی شود. پس گرفتن تشخیص و درمان مناسب ضروری است.

خواب برای سلامتی و کیفیت زندگی ضروری است. اگر کیفیت خواب شما ضعیف است یا اخیرا بدتر شده است، با متخصصین خواب مرکز سلامت مغز دانا در مورد علت این امر صحبت کنید تا بتوانید مسیر تشخیص و درمان را شروع کنید. شما گزینه های زیادی برای داشتن خواب باکیفیت و عملکرد بهتر دارید. برای اطلاعات بیشتر مطالب مرتبط را در سایت ما ببینید یا با کارشناسان تماس بگیرید.

آدرس: شیراز بلوار بعثت (حدفاصل چهارراه خلدبرین و فلکه سنگی) مجتمع پزشکی مریم طبقه پنجم – واحد 13 انستیتو سلامت مغز

ایمیل: [email protected]

اینستاگرام: danabrain.ir@

تلفن: 07136476172  09173076279   09172030360

زیر نظر متخصصین اختلالات خواب: دکتر محمد نامی – دکترای تخصصی مغز و شناخت، فلوشیپ اختلالات خواب. مدیر واحد اختلالات رفتاری خواب دانشگاه علوم پزشکی شیراز و بخش عصب شناختی آزمایشگاه اختلالات خواب بیمارستان نمازی. دانش آموخته و عضو کارگروه سلامت روان دانشکده پزشکی هاروارد.

 دکتر ساره شریعتی – دکترای تخصصی اعصاب و روان (روانپزشکی) رتبه اول بورد تخصصی روانپزشکی و اختلالات خواب. با همکاری دکتر علی محمد کمالی – دکترای تخصصی علوم اعصاب و مدیر واحد مغز، شناخت و رفتار دانشکده علوم و فناوریهای نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز.

علم و صداقت مهم است
ما هر خدمتی را که در زمینه اختلالات خواب ارائه می کنیم به دقت مورد بررسی قرار می دهیم، بنابراین می توانید مطمئن باشید که تصمیم شما برای دریافت خدمت در انستیتو سلامت مغز  مورد تایید و زیر نظر متخصصین خبره اختلالات خواب می باشد.

 

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

آیا بیمه تست خواب را پوشش می دهد؟

تست خواب در منزل شیراز

منابع:

  1. Cleveland Clinic. Sleep apnea.
  2. Strohl KP. Patient education: Sleep apnea in adults (Beyond the Basics). UpToDate.
  3. Suzuki K, Miyamoto M, Miyamoto T, et al. Sleep apnoea headache in obstructive sleep apnoea syndrome patients presenting with morning headache: comparison of the ICHD-2 and ICHD-3 beta criteriaJ Headache Pain. 2015;16:56. doi:10.1186/s10194-015-0540-6
  4. Dehlink E, Tan HL. Update on paediatric obstructive sleep apnoeaJ Thorac Dis. 2016;8(2):224-35. doi:10.3978/j.issn.2072-1439.2015.12.04
  5. https://www.verywellhealth.com/what-are-the-symptoms-of-sleep-apnea-3015122
  6. Ho ML, Brass SD. Obstructive sleep apneaNeurol Int. 2011;3(3):e15. doi:10.4081/ni.2011.e15
  7. Cleveland Clinic. Sleep apnea: Diagnosis and tests.
  8. National Heart, Lung, and Blood Institute. Sleep apnea.
  9. MedlinePlus. Polysomnography.
به این مقاله امتیاز دهید