07136476172 - 09172030360 [email protected]

احتمالا شما که این مقاله را می خوانید به دنبال بهترین دکتر متخصص پرخوری عصبی در شیراز هستید. در این مقاله با جزییات بیشتر به آن خواهیم پرداخت. از سال 2013، اختلال پرخوری (BED) به عنوان یک تشخیص متمایز اختلال خوردن در نسخه پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DMS-V) قرار گرفته است. نرخ شیوع تخمینی اختلال پرخوری  تا 4 درصد بیشتر از سایر اختلالات خوردن است. پرخوری تأثیر شدیدی بر سلامت و سطح عملکرد افراد دارد [ 1 ، 2 ، 3 ]. بر اساس دستورالعمل های درمانی فعلی، درمان انتخابی برای اختلال پرخوری، درمان شناختی رفتاری یا CBT است. با این حال متأسفانه، تنها 50 درصد از بیماران مبتلا به پرخوری پس از CBT به طور کامل بهبود می یابند [ 4]. بنابراین، درمان‌های جدید که مکانیسم‌های زمینه‌ای این اختلال را مستقیما در مغز مورد توجه قرار می دهند، مانند تحریک فراجمجمه ای مغز و نوروفیدبک، می‌توانند سود درمانی و نرخ بهبودی را در اختلال پرخوری افزایش دهند. در مرکز سلامت مغز دانا علاوه بر حضور متخصصین پرخوری، از تکنولوژی های تعدیل عصبی برای بهود روند درمان استفاده می شود.

آیا بدنبال بهترین دکتر متخصص پرخوری عصبی در شیراز با استفاده از رویکرد فناورانه هستید؟ همه شما شایسته دریافت بهترین ها هستید. همین امروز زمان مشاوره خود را تنظیم کنید! با ما در تماس باشید.

07136476172 – 09172030360

آدرس: شیراز بلوار بعثت (حدفاصل چهارراه خلدبرین و فلکه سنگی) مجتمع پزشکی مریم طبقه پنجم – انستیتو سلامت مغز

ایمیل: [email protected]

اینستاگرام: danabrain.ir@

مشخصه اصلی پرخوری عصبی چیست؟

پرخوری با دوره های پرخوری مکرر بدون رفتارهای جبرانی مناسب مشخص می شود که مشخصه اصلی پرخوری عصبی است.

در طول دوره های پرخوری، افراد گزارش می کنند کنترل خود را از دست داده اند. این از دست دادن کنترل ارتباط نزدیکی با تکانشگری مرتبط با غذا دارد، یعنی پرخوری می تواند به عنوان رفتار خوردن تکانشی [ 6 ] درک شود.

دو عامل مهمی که تکانشگری را مشخص می کنند عبارتند از، (1) افزایش حساسیت به محرک های پاداش، یعنی در هنگام خوردن این افراد احساس لذت بیشتری می کنند و (2) افزایش رفتار خود به خودی یا کاهش مهار رفتار، یعنی فرد مهاری بر خوردن خود ندارد [ 7 ، 8 ].  

اختلال پرخوری یک اختلال جدی در خوردن است که در آن شما مکرراً مقادیر زیادی غذا مصرف می‌کنید و احساس می‌کنید نمی‌توانید غذا خوردن را متوقف کنید.

تقریباً همه، در مواقعی پرخوری می‌کنند، اما برای برخی از افراد که پرخوری بیش از حد دارند به نظر می رسد خارج از کنترل است و به یک اتفاق عادی تبدیل شده است.

هنگامی که دچار اختلال پرخوری هستید، ممکن است از پرخوری خجالت بکشید و با خود عهد کنید که آن را متوقف کنید. اما آنقدر احساس اجبار می کنید که نمی توانید در مقابل هوس ها مقاومت کنید و به پرخوری ادامه می دهید. اگر اختلال پرخوری دارید، متخصص پرخوری عصبی در شیراز می تواند به شما کمک کند.

در مغز افراد پرخور چه اتفاقی می افتد؟

در سطح زیست روانشناختی، مطالعات نشان داده اند که ناحیه ای در مغز به نام  قشر جلوی پیشانی پشتی جانبی (dlPFC) در افرادی که مبتلا به پرخوری عصبی هستند فعالیتش کاهش پیدا میکند.[ 15 ، 16 ]. به طور خاص، ناحیه dlPFC در مغز در وظایف مهاری نقش دارد، مثلا جلوگیری می کند از اینکه بیش از حد بخوریم یا مانع این می شود که کار اشتباهی را انجام دهیم. بنابراین منجر به رفتار هدفمند می شود [ 17 ، 18 ]. 

به طور خاص، کاهش فعالیت عصبی در dlPFC و عملکرد نادرست در مهار پاسخ در افراد مبتلا به پرخوری عصبی مشاهده شد است [ 21]]. در کلینیک سلامت مغز دانا علاوه بر حضور بهترین متخصصین پرخوری عصبی در شیراز، با استفاده از تحریک فراجمجمه ای مغز و نوروفیدبک، این ناحیه از مغز که مسول مهار پرخوری است تقویت می شود.

درمان تحریک فراجمجمه ای مغز برای پرخوری

یک ابزار موثر برای تعدیل فعالیت عصبی مرتبط با مهار پاسخ و پردازش غذا، تحریک فراجمجمه ای مغز  (tDCS) است [ 5 ، 22 ، 23 ]. از طریق tDCS در افراد مبتلا به پرخوری عصبی، میل به پرخوری کاهش پیدا می کند و کنترل خود تنظیمی افزایش می یابد [ 27 ].

معمولا بهترین متخصص پرخوری عصبی در شیراز از این درمان آگاهی دارد. در کلینیک سلامت مغز، ما مفتخریم که درمان جامع و مبتنی بر شواهد را برای بهبود اختلالات خوردن، ارائه دهیم. از جمله از نقشه برداری مغز، تحریک فراجمجمه ای مفز و نوروفیدبک که درزیر نظر متخصصین پرخوری انجام می شود، برای درمان پرخوری استفاده می کنیم . 

اگرچه ممکن است در ابتدا ترسناک به نظر برسد، اما این روش ها می تواند یک درمان موثر برای کمک به عملکرد بهتر فرد و بهبود خود تنظیمی باشد. رفتارهای اختلال خوردن اغلب به این دلیل تداوم می یابند که بین بدن و مغز گسست وجود دارد، به همین دلیل است که بسیاری از افراد نمی توانند به تنهایی جلوی رفتارهای خود را بگیرند، و برایشان مهم نیست که اختلال خوردن چقدر مخرب است.

علاوه بر روان درمانی یا CBT که در مرکز سلامت مغز انجام می شود. تحریک مغز و نوروفیدبک یک ابزار قدرتمند در درمان اختلالات خوردن است ، زیرا شامل آموزش مستقیم عملکرد مغز است که به وسیله آن مغز یاد می‌گیرد که کارآمدتر عمل کند. برای فردی که با اختلال خوردن دست و پنجه نرم می کند، تحریک فراجمجمه ای مغز و نوروفیدبک می تواند به رفع برخی از علل ریشه ای اختلال در تنظیم مغز کمک کند، که ممکن است به معنای بهبود شرایطی مانند:

  • اختلالات رفتاری
  • رفتارهای اعتیاد آور
  • افسردگی
  • اضطراب
  • اختلالات عاطفی و موارد دیگر

به گفته دکتر ساره شریعتی، روانپزشک و متخصص اختلالات خوردن کلینیک سلامت مغز، “نوروفیدبک و تحریک مغز یک درمان مبتنی بر شواهد علمی است که نشان داده شده است به بسیاری از علائم مرتبط با اختلالات خوردن کمک می کند. برخی از مزایای آن عبارتند از تثبیت خلق و خو، افزایش انرژی و خواب منظم.

همانطور که علائم اختلال خوردن با نوروفیدبک و تحریک مغز بهبود می یابد، بسیاری از بیماران متوجه می شوند که این نوع درمان با استفاده از نوروتکنولوژی، نسبت به سایر جنبه های سنتی درمان برای بهبود موثرتر است. نوروفیدبک، تحریک مغز و CBT می توانند بخشی جدایی ناپذیر از درمان جامع اختلال خوردن باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر علائم اختلال پرخوری دارید، در اسرع وقت به دنبال کمک متخصص پرخوری عصبی در شیراز باشید. مشکلات پرخوری می تواند از کوتاه مدت تا عود کننده متفاوت باشد یا در صورت عدم درمان ممکن است سال ها ادامه داشته باشد.

در مورد علائم و احساسات خود با متخصص سلامت روان صحبت کنید. اگر تمایلی به درمان ندارید، با فردی که به او اعتماد دارید در مورد مشکل خود صحبت کنید. یک دوست، عزیز می تواند به شما کمک کند تا اولین گام ها را برای درمان موفق اختلال پرخوری بردارید.

منبع: https://link.springer.com/article/10.1007/s00406-020-01164-5

بهترین روانپزشک شیراز – واقعیت چیست؟

تحریک الکتریکی مغز

برترین مرکز ثبت و تفسیر qEEG / نقشه مغزی در شیراز

 

چگونه بهترین روانشناس زن در شیراز را پیدا کنیم

نوروفیدبک در شیراز

به این مقاله امتیاز دهید