07136476172 - 09172030360 [email protected]

چه طور خشم و رنجش را در زندگی خود مدیریت کنیم؟

سلامت روانی من مهم تر از رفتار بد دیگران است.

یکی از ویژگی های خشم و رنجش این است که ارزش سلامت روانی و احساسی ما را کم می کند و در عوض ما را تبدیل به شمایلی از بدجنسی یا بی عدالتی طرف مقابل می کند.

بنابراین دوباره این جمله را با خودتان تکرار کنید:

سلامت روانی من مهم تر از رفتار بد دیگران است.

نگران نباشید اگر این عبارت خودخواهانه به نظر برسد. سلامت روان شما، روی عزیزانتان و اطرافیانتان نیز تاثیر می گذارد بنابراین اگر روی حال خوب خود سرمایه گذاری کنید، می توانید در بلند مدت، به بهبود زندگی دیگران نیز کمک کنید.

 

بهبود به جای تلاش برای تعمیر

بهبود به معنای تعمیر کردن نیست. تنها به معنی اندکی بهتر کردن شرایط است. بهبود، گام به گام اتفاق می افتد و نتایج قدم های کوچک روی هم جمع می شوند.زمانی که شرایط را 5درصد بهبود دادید، آسانتر می توانید شرایط را حتی بهتر کنید.انگیزه ی شما برای بهبود روابط، مهم تر از نتیجه است. حتی زمانی که رسیدن به آن نتایج به شما احساس بهتری می دهد.

برای مثال، یک جمله در مورد تجربه ی خود از یک خشم و رنجش بنویسید و بگویید چه طور می توانید آن را بهبود دهید.(نه لزوما کاملا تعمیر کنید.)

 

 

تحسین کردن

در روابط عاطفی نزدیک، تحسین کردن طرف مقابل از خشم و رنجش می کاهد.و عدم توانایی در تحسین کردن فرد، بر شدت آن می افزاید.

یک فرد که از او خشم و رنجش زیادی دارید را در ذهن تجسم کنید و یک رفتار او را که تحسین می کنید، روی کاغذ توضیح دهید.

 

 

ارزش قائل شدن برای کار هایی که باید انجام دهید.

برای مثال، زمانی که شما وارد شغل جدیدی می شوید، احتمالا به طور اتوماتیک، ارزش هایی را به کار ها و وظایف خود نسبت می دهید. و سعی می کنید راهی پیدا کنید تا روی کار های خود تمرکز نمایید و آن ها را جالب بیابید. حتی اگر این کار ها، ذاتا جالب و دوست داشتنی هم نباشند. تنها زمانی که خشم و رنجش غلبه می کند، این علاقه و تمرکز ایجاد شده از دست می رود.

مشخص کنید که چه طور انجام دادن کار های مختلف، ارزش های مشخصی را برای شما عمیق تر می کنند.برای مثال، جارو زدن خانه، برای سلامت خانواده منطقی به نظر می رسد تا برای مرتب به نظر آمدن جلوی آشنایانتان. سلامت خانواده برای شما ارزش عمیق تری است.

یک ارزش مشخص تر و عمیق تر برای کار هایی که انجام می دهید پیدا کنید. این کار به شما کمک می کند انرژی و توجه خود را راحت تر معطوف آن کار کنید. (ارزش هایی مثل انسانیت، خانواده، رشد شخصی، دین، مهربانی و …)

 

بسیاری از چیزهایی که ما از آن ها خشمگین و رنجیده می شویم، در ابعاد بزرگتر زندگی به آن اندازه مهم نیستند.یک مورد که از آن خشمگین هستید را مشخص کیندد و سه موضوع که برای شما از آن مهم تر است و ترجیح می دهید به آن فکر کنید را روی کاغد بیاورید.

بنویسید که چه طور می توانید ارزش شخصی خود را با انجام چه کار هایی بالا ببرید.

ارزش نهادن به دیگران، برای سلامت روان خودتان اهمیت زیادی دارد بنابراین آن را به دیگران محول نکنید.برای دیگران ارزش قائل شوید حتی اگر احساس می کنید لیاقت آن ارزش را ندارند.

چه افراد اطراف شما خوب رفتار می کنند چه بد، در وحود آن ها به دنبال ظرفیت هایی برای موارد زیر باشید:

  • تشکیل پیوند های عاطفی با دیگران
  • احساس همدلی را تجربه کردن
  • نجات کودکی که در خطر است
  • درمان، رشد، بهبود، ساخت و تعمیر

 

برخلاف کلیشه ی موجود، ما نمی توانیم خشم و رنجش را “رها” کنیم. در این صورت خشم و رنجش دوباره برمی گردد. ما نیاز داریم با ساخت ارزش ها، آن را خنثی کنیم. زمانی که ارزش های درونی بالا هستند، خشم و رنجش به عنوان یک دفاع شخصی، ضرورت خود را از دست می دهد.

 

حس ارزشمندی در مغز ما

چه طور از احساس خشم و عصبانیت به نفع خودمان استفاده کنیم؟

 

ارتباط بین خشم و افسردگی – درمان های موجود : از درمان مبتنی بر عواطف تا تکنیک های مدیریت خشم

در هفته ی آگاهی از مغز بخوانید : 8 راه برای بهبود سلامت مغز

 

به این مقاله امتیاز دهید