07136476172 - 09172030360 [email protected]

هفته ی آگاهی از مغز و سلامت مغز:

سلامت مغز دارای یک سری اصول پایه ای است: گستردگی و جست و جو گری. هر چیزی که تبدیل به عادت آسان شما شود نیاز به تغییر دارد. برای مثال اگر به راحتی میتوانید پازل های کلمه را حل کنید زمان آن فرارسیده است که به دنبال یک چالش بزرگ تر برای مغز خود بگردید.

جست و جو گری در مورد دنیای پیرامون، نحوه ی عملکرد آن و تلاش برای شناخت جهانی که در آن زندگی می کنیم، کمک می کند مغز سالم تری داشته باشیم.

فعالیت هایی که در ادامه پیشنهاد شده است را برای سلامت مغز در نظر داشته باشید!

 

 

1.بازی کنید!

برنامه های سلامت مغز و بازی های مغزی و فکری، یک راه بسیار خوب برای به چالش کشیدن مغز شما هستند. این بازی ها معمولا بر اساس منطق، توانایی واژگان، ریاضی و مهارت های مشابه طراحی شده اند.

انجام این بازی ها به طور مداوم اثر بهتری دارد. برای مثال هر روز 15 دقیقه را به بازی های فکری اختصاص دهید. نه اینکه ساعت ها پای آن بنشینید اما مداوم و مستمر نباشد.

 

 

2.مدیتیشن کنید.

مدیتیشن روزانه یکی از بهترین راه های کمک به حفظ سلامت مغز و بدن است.مدیتیشن نه تنها شما را آرام می کند، بلکه مانند یک تمرین برای مغز شما مفید است.

 

 

3.غذاهایی بخورید که به مغز کمک می کنند.

مغز شما برای حفظ ساختار خود به چربی های سالم نیاز دارد.روغن ماهی، خشکبار ها ، دانه ها و روغن زیتون از جمله مواد مفید برای مغز هستند.سعی کنید به جای چربی های اشباع شده، این نوع چربی ها را مصرف کنید.اسید های چرب اشباع را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

 

 

4.داستان های زیبا را روایت کنید!

داستان سرایی یکی از راه های تثبیت حافظه،ادراک وقایع و به اشتراک گذاشتن لحظه ها است.قصه گفتن را تمرین کنید.سعی کنید به داستان ها و خاطرات خود المان هایی اضافه کنید که آن ها را جذاب، نفس گیر و لذت بخش کند.

بعضی از تکنیک های پایه ای قصه گویی می تواند به شما در این مسیر کمک کند. روایتگری و داستان گویی، اثرات ضد پیری مهمی بر مغز دارد.

 

 

5.تلویزیون را خاموش کنید.

طبق آمار موجود، افراد به طور میانگین بیش از 4 ساعت از زمان خود را در روز صرف تماشای تلویزیون می کنند. این افراط گری می تواند روی روابط افراد و زندگی آن ها تاثیر منفی بگذارد.تلویزیون خود را خاموش کنید و در عوض زمان بیشتری را صرف زندگی اجتماعی، ورزش و بدن و روان خود کنید.

 

 

6.یک مهارت جدید بیاموزید!

یادگرفتن یک مهارت جدید، نواحی مختلفی از مغز را درگیر خود می کند.حافظه ی شما وارد صحنه می شود و محک می خورد،حرکت های جدید را یاد می گیرید و ذهن شما فعال تر می شود. خواندن هنر و ادبیات، یادگرفتن آشپزی، یا درست کردن یک پازل، همگی می توانند به مغز شما برای سالم ماندن کمک کنند.

 

 

7.تغییرات کوچکی ایجاد کنید.

ما روتین ها و عادت های خود را بسیار دوست داریم. ممکن است کار ها و سرگرمی هایی باشند که ما ساعت ها آن ها را پشت سر هم انجام دهیم. اما هر چیزی که به روتین تبدیل می شود، مغز ما انرژی کمتری برای انجام دادن آن صرف می کند.برای کمک به جوان ماندن مغز خود، گاهی هم آن را دچار چالش کنید. از مسیر دیگری به محل کار خود بروید. از دست مخالف خود برای غذا خوردن یا باز کردن در استفاده کنید.این کار ها باعث می شود مغز شما، توجه خود را بازیابی کند.

 

 

8.ورزش کنید.

ورزش یکی از بهترین ها برای مغز ماست. با حرکت دادن بدن خود، مغز شما مهارت های جدیدی یاد میگیرد، نیاز به تخمین مسافت پیدا می کند و برای برقراری تعادل تلاش می کند. گستره ی مختلفی از ورزش ها را می توانید برای سلامت مغز خود، امتحان کنید.

 

 

منبع :

verywellmind.com

مطالب بیشتر با محوریت هفته ی آگاهی از مغز و سلامت مغز :

درست غذا خوردن برای سلامت مغز ضروری است

چگونه از سلامت مغز و روان خود در دوران کرونا محافظت کنیم؟

آغاز همکاری مؤسسه سلامت مغز دانا با آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

 

 

به این مقاله امتیاز دهید