07136476172 - 09172030360 [email protected]

تغذیه و آلزایمر: پژوهشگران می گویند رعایت این عادت ها از پیر شدن مغز و ایجاد بیماری آلزایمر جلوگیری می کند.

یک پژوهش بزرگ که در نوامبر ۲۰۲۰ انجام شد، نشان داد که انتخاب غداها و نوشیدنی های خاصی با توانایی شناختی در سال های بعدی زندگی ارتباط دارد.

گرچه عوامل ژنتیکی نقش بزرگی در ایجاد  بیماری آلزایمر دارد، این پژوهش نشان می دهد تغدیه نیز در این مورد عامل مهمی است.
این پژوهش عادت های غذایی بیش از ۱۷۰۰ نفر زن و مرد با سنین بین ۴۶ تا ۷۷ سال را بررسی کرد. این عادت های غذایی  شامل عذای مصرفی و مصرف الکل بودند.  همچنین از افراد مورد آزمایش در مورد مصرف میوه های خشک شده، سبزی ها، پنیر ، نان ، چای ، قهوه ، الکل و شراب پرسیده شد.
این پژوهشگران همچنین در طی ۱۰ سال، توانایی تفکر، حل مسئله، و پاسخ به مسائل جدید و ناشناخته را در این شرکت کنندگان با دادن پرسشنامه هایی به آن ها امتحان کردند.

به نظر می رسد سطوح بالاتر هوش سیال، به ما در حل مسائل ناشناخته و تطبیق با شرایط جدید زندگی کمک می کند. و در مقابل کاهش این هوش، ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر را بالا می برد.

یافته های این پژوهشگران نشان می دهد  بیماری آلزایمر و کاهش توان شناختی می تواند با رعایت موارد زیر در سبک غذا خوردن قابل پیشگیری باشد یا حداقل سرعت بروز علائم بیماری کاهش پیدا کند:

 

خوردن پنیر

افرادی که هر روز پنیر می خوردند در این آزمایش عملکرد بهتری داشتند. پنیر مهم ترین تاثیر را در یین غذا ها برای عدم کاهش توانایی های شناختی داشت.

 

 

انتخاب گوشت بره به جای گوشت قرمز

‏ستفاده از گوشت بره، تنها گوشت قرمزی بود که به بهبود سلامت شناختی طبق  این پژوهش کمک می کرد.

 

 

‏مصرف کمتر نمک

‏اضافه کردن نمک به غذا عادت ناسالمی است اما طبق این پژوهش به نظر می رسد شما را حتی در ریسک بزرگتری قرار می دهد و آن کاهش عملکرد های شناختی است.

 

 

‏گرچه این پژوهش در مقیاس خیلی بزرگی انجام شده است اما چون از اولین آزمایش هایی با این عنوان است هنوز نیاز به تحقیقات بیشتری داریم تا این اثرات را تایید کنیم.
‏اما در هر صورت این اولین پژوهشی نیست که نشان می دهد رژیم غذایی متعادل می تواند به سلامت بیشتر منجر شود.

طبق این مطالعه به نظر می رسد تغذیه و آلزایمر به یکدیگر مرتبط هستند اما به طور کلی تغذیه و رعایت عادات سالم غذایی نقش مهمی در کیفیت زندگی دارد.برای مطالعه ی بیشتر در مورد این نقش می توانید به مطالب زیر مراجعه کنید:

اثربخشی تغذیه و ورزش در بهبود سلامت مغز و جسم

بهبود تغذیه ، بهبود سلامت مغز ، بهبود زندگی

غذاهایی که به مبارزه با افسردگی کمک می کنند.

7 توصیه غذایی برای بیماران بهبود یافته از کرونا

رژیم مدیترانه ای به کاهش استرس کمک می کند.

 

منبع:

psychologytoday

به این مقاله امتیاز دهید