07136476172 - 09172030360 [email protected]

شب ادراری مشکلی آشنا است که بسیاری از افراد در برخی مواقع با آن مواجه می شوند. با این حال، شب ادراری می تواند هم برای کودکان و هم برای والدین ناراحت کننده باشد. به خصوص زمانی که در کودکان بزرگتر اتفاق می افتد. اگر این به نظر آشنا می رسد، شما تنها نیستید.

شب ادراری چیست؟

شب ادراری که «شب ادراری شبانه» نیز نامیده می شود، ادرار غیر ارادی در هنگام خواب در کودکان بالای پنج سال است. این مشکل بر پنج تا هفت میلیون کودک در ایالات متحده و 5 تا 10 درصد از تمام کودکان هفت ساله تأثیر می گذارد. اگرچه شب ادراری در پسران کمی بیشتر از دختران است، اما کودکان از هر جنسیت را تحت تاثیر قرار می دهد.

چه زمانی شب ادراری مشکل ساز است؟

شب ادراری را می توان در کودکان خردسال انتظار داشت. اما با افزایش سن کمتر شایع می شود. میزان شب ادراری در کودکان به طور کلی در حدود پنج سالگی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. به طوری که تنها 1٪ از این گروه هر شب رختخواب را خیس می کنند. 20 درصد از کودکان پنج ساله حداقل یک بار در ماه رختخواب را خیس می کنند. حتی پس از اینکه به شکل دیگری آموزش دیده اند. در بزرگسالی، کمتر از یک درصد از افراد حداقل یک بار در ماه رختخواب را خیس می کنند.

هر کودک بالغ می شود و با سرعت متفاوتی به نقاط عطف رشد می رسد. کودکان مختلف در سنین مختلف خیس کردن تخت را متوقف می کنند. به طور کلی، شب ادراری گاه به گاه در دوران کودکی طبیعی تلقی می شود و جای نگرانی نیست.

  • در موارد نادر، ادرار در خواب نشان دهنده یک مشکل اساسی است. اگر فرزندانتان هر یک از مشکلات زیر را تجربه کردند، ممکن است والدین بخواهند آزمایشات پزشکی را بررسی کنند :
  • شروع ناگهانی دوره های شب ادراری در کودکان بزرگتر یا نوجوانان پس از یک دوره طولانی خواب  بدون شب ادراری
  • ادرار دردناک
  • ادرار کدر یا تغییر رنگ
  • بی اختیاری در روز
  • مشکلات حرکت روده، مانند یبوست یا عدم کنترل روده
  • مشکلات خواب، مانند ناتوانی در بیدار شدن
  • تشنگی بیش از حد

علل بالقوه شب ادراری

اغلب شب ادراری طبیعی است و هیچ دلیل زمینه ای ندارد. با این حال، طیف گسترده ای از علل بالقوه وجود دارد که می تواند منجر به شب  ادراری شود. آنها عبارتند از:

اضطراب

  • تحقیقات نشان می‌دهد که کودکانی که شب  ادراری را تجربه می‌کنند، نسبت به کودکانی که رختخواب را خیس نمی‌کنند، به طور قابل توجهی بیشتر در معرض مشکلات اضطرابی هستند. اضطراب می تواند نتیجه یک حالت پریشانی مزمن و مداوم یا پاسخ مستقیم به یک وضعیت یا رویداد استرس زا خاص باشد. کودکانی که با ادرار در خواب  دست و پنجه نرم می کنند، بیشتر دچار اضطراب فراگیر، حملات پانیک، فوبیای مدرسه، اضطراب اجتماعی و اضطراب جدایی می شوند. اگر ادرار و خواب مشکلی دائمی است، والدین ممکن است بخواهند فرزندشان را از نظر اختلال اضطراب معاینه کنند.

عادات خوردن و آشامیدن

  •  برخی غذاها و نوشیدنی ها ادرارآور هستند، به این معنی که باعث می شوند بدن ادرار بیشتری تولید کند. برخی از کودکان نسبت به سایرین نسبت به دیورتیک ها حساس تر هستند. کافئین، به ویژه کافئین موجود در قهوه و چای، یک ادرارآور اصلی است. همچنین، زمانی که یک کودک مشروب می‌نوشد، می‌تواند بر میزان احتمال خیس کردن تخت تأثیر بگذارد. به همین دلیل، بسیاری از والدین مصرف مایعات کودکان خود را در شب با نزدیک شدن به زمان خواب محدود می کنند.

عفونت های دستگاه ادراری (UTIs)

  •  گاهی اوقات، کودکان به دلیل ابتلا به عفونت ادراری یا عفونت ادراری، رختخواب را خیس می کنند. علائم شایع عفونت ادراری شامل تکرر ادرار و غیرمنتظره و همچنین التهاب مثانه است. که هر دو می توانند باعث شب ادراری شوند. عفونت های ادراری به راحتی قابل درمان هستند. اما اغلب در کودکان در ابتدا تشخیص داده نمی شوند، کودکانی که گاهی توانایی توضیح علائم خود را ندارند.

آپنه خواب

  •  آپنه خواب باعث می شود بدن در طول خواب مکرراً نفس خود را متوقف کند. در بین بزرگسالان نسبتا شایع است، اما تحقیقات اخیر نشان داده است که در کودکان نیز یافت می شود. یکی از اثرات بالقوه آپنه خواب، تولید هورمونی به نام «پپتید ناتریورتیک دهلیزی (ANP) است. ANP باعث می شود کلیه ها در طول خواب ادرار اضافی تولید کنند که ممکن است منجر به شب ادراری شود .

یبوست

  •  یبوست باعث تجمع مواد زائد اضافی در رکتوم می شود که باعث برآمدگی آن می شود. راست روده درست پشت مثانه قرار دارد، بنابراین در برخی موارد، رکتوم برآمده به مثانه فشار می آورد. در نتیجه، یبوست منظم می تواند باعث شب‌ادراری شود. کودکانی که هم یبوست و هم شب ادراری را تجربه می کنند، باید ابتدا یبوست را درمان کنند. سپس ببینند که آیا شب ادراری فروکش می کند یا خیر.

علل کمتر شایع، اما بالقوه شدیدتر شب ادراری عبارتند از:

مشکلات کلیوی

  •  کلیه ها نقش عمده ای در تولید و دفع ادرار دارند. بنابراین شب  ادراری گاهی اوقات می تواند به دلیل بزرگ شدن کلیه ها یا بیماری مزمن کلیه ایجاد شود. کودکان مبتلا به بیماری کلیوی ممکن است علاوه بر شب ادراری، کاهش وزن، افزایش تشنگی یا افزایش ادرار را تجربه کنند.

نارسایی ADH

  •  در یک فرد سالم، مغز هورمونی به نام “هورمون ضد ادرار” (ADH) تولید می کند. این هورمون سرعت تولید ادرار توسط کلیه ها در طول شب را کاهش می دهد. هنگامی که تولید ADH کافی نباشد، یا زمانی که بدن به درستی ADH را پردازش نمی کند یا به آن پاسخ نمی دهد، تولید ادرار در شب به اندازه کافی کند نمی شود. که می تواند باعث ادرار در خواب شود.

دیابت

  •  دیابت ناشی از تولید ناکافی هورمون انسولین است که به بدن در پردازش قند کمک می کند. در بیمارانی که درمان نشده اند، دیابت باعث می شود بدن قند را از طریق ادرار دفع کند که منجر به تکرر ادرار می شود. یکی از شایع ترین اولین علائم دیابت در کودکان، افزایش شدید ادرار است که اغلب شامل این مشکل نیز می شود.

علاوه بر این، برخی عوامل خطر شب  ادراری را به خصوص در کودکان افزایش می دهد. این شامل:

سابقه خانوادگی

  •  شواهد اخیر نشان می دهد که شب‌ادراری ارثی است. کودکانی که به طور متوسط ​​هیچ ارتباط خانوادگی با شب‌ادراری ندارند، تقریباً 15 درصد احتمال دارد که خودشان با این مشکل دست و پنجه نرم کنند. اگر کودکی یکی از والدین داشته باشد که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند، فاکتور خطر آنها تا 50 درصد افزایش می یابد.

ADHD

  •  شب ادراری در افراد مبتلا به بیش فعالی به خصوص کودکان شایع تر است. در حالی که ارتباط بین ادرار در خواب و ADHD هنوز به طور کامل شناخته نشده است. تحقیقات نشان می دهد که کودکان مبتلا به ADHD در مقایسه با همسالان خود در معرض خطر بیشتری برای شب ادراری هستند.

در خواب عمیق بودن و خیس شدن رختخواب

  •  کودکانی که رختخواب را خیس می کنند اغلب در خواب عمیق بسر میبرند. داشتن یک خواب عمیق به خصوص می تواند بر نحوه ارتباط بدن با مغز در هنگام ادرار تأثیر بگذارد. کودکی که در خواب عمیق است ممکن است برای ایجاد یک سیستم سیگنال دهی موثر که در هنگام نیاز به ادرار کردن او را از خواب بیدار کند، مشکل داشته باشد. در عوض، کف لگن کودک هنگام خواب شل می شود و شب ادراری رخ می دهد. کنترل مثانه مغز به طور طبیعی در طول زمان ایجاد می‌شود. و با افزایش سن بهبود می‌یابد.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

شب ادراری و خواب (قسمت دوم)

کافئین و خواب

به این مقاله امتیاز دهید