07136476172 - 09172030360 [email protected]

آپنه خواب و سایر اختلالات خواب معمولاً در یک تست آزمایشگاهی خواب شناسایی می شوند که پلی سومنوگرام نیز نامیده می شود.  اطلاعات ارزشمندی در آزمایش خواب بدست می آید که  پزشکان را برای تشخیص هدایت میکند. در برخی موارد، تست‌های خواب در خانه به عنوان تست های ابتدایی کمک کننده هستند تا بصورت جدی پیگیر آزمایش های دقیق در کلینیک های معتبر باشید.

اگر به طور منظم از خواب بیدار می شوید و احساس استراحت کمتری دارید یا برای بیدار ماندن در طول روز تلاش می کنید، ممکن است دچار اختلال خواب باشید. اختلالاتی مانند بی خوابی، خواب آلودگی بیش از حد در طول روز و آپنه خواب همگی خواب را مختل می کنند. و در صورت عدم درمان می توانند عواقب جدی داشته باشند. آپنه انسدادی خواب 2 تا 9 درصد از بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد. با این حال، محققان حدس می زنند که اکثر بزرگسالان مبتلا به آپنه خواب تشخیص داده نمی شوند .

تست خواب در خانه چیست؟

از تست های خواب در خانه می توان برای تشخیص آپنه انسدادی خواب استفاده کرد. این تست ها به گونه ای طراحی شده اند که راحت و کاربردی باشند. بنابراین می توانید برای آزمایش در تخت خود بخوابید و در مراحل بعدی به کلینیک مراجعه کنید.

برای آماده شدن برای  آزمایش خواب در خانه، باید تجهیزات تست مورد نیاز را تهیه کنید. و دستورالعمل های نحوه صحیح پوشیدن آن را مرور کنید. همچنین ممکن است از یک متخصص در منزل کمک بگیرید. هنگامی که دستگاه تست خواب را پوشیدید، می توانید مانند حالت عادی بخوابید. این تجهیزات اندازه گیری های مختلفی را هنگام خواب ثبت می کند. و آنها را به پزشک یا متخصص خواب شما منتقل می کند.

سپس، نتایج آزمایش خود را با متخصص خواب خود مرور می کنید. نتایج یا تایید می کنند که شما آپنه انسدادی خواب دارید یا منفی یا غیر قطعی هستند. اگر نتایج قطعی نباشد، متخصص خواب شما ممکن است از شما بخواهد که یک آزمایش  خواب در آزمایشگاه انجام دهید. تا اطمینان حاصل شود که هیچ تشخیصی از قلم نیفتاده است.

دستگاه های تست خواب خانگی

انواع مختلفی از دستگاه های تست خواب وجود دارد که برای انجام آزمایشات خواب در خانه استفاده می شود. آنها دستگاه های قابل حملی هستند که معمولاً بر اساس نوع و تعداد حسگرهایی که آزمایش ها استفاده می کنند نامگذاری و طبقه بندی می شوند .

دستگاه‌های تست آپنه خواب خانگی نوع 3 (HSAT) معمولاً شامل موارد زیر است :

  • کمربند حسگر تنفسی: این کمربند دور سینه شما قرار میگیرد. تلاش تنفسی شما را در طول شب اندازه گیری می کند. کمربند همچنین سایر اجزای دستگاه را محکم می کند.
  • کانولای بینی: لوله پلاستیکی روی هر دو گوش حلقه می زند و به سوراخ بینی شما وارد می شود. کانولا جریان هوای بازدم شما را اندازه گیری می کند.
  • پالس اکسیمتر: پالس اکسی متر در انگشت اشاره خود را قرار. اکسیمتر میزان اشباع اکسیژن خون شما را اندازه گیری می کند. در بسیاری از وسایل خواب خانگی، اکسیمتر ضربان قلب شما را نیز اندازه گیری می کند.

دیگر دستگاه های آزمایش خواب ARES و WatchPAT هستند. دستگاه های ARES (سیستم ارزیابی خطر آپنه) مانند هدبند روی سر قرار می گیرند. اینها جریان هوا، اکسیمتری، موقعیت سر و خوانش الکتریکی محدود پیشانی را اندازه گیری می کنند. WatchPAT مانند ساعت روی مچ بسته می شود. و دارای یک پالس اکسیمتر است که به انگشت اشاره خود وصل می کنید. برخلاف تست نوع 3 یا ARES، WatchPAT جریان هوا را اندازه گیری نمی کند.

دستگاه تست خواب مناسب خانگی به علائم آپنه خواب و شدت آنها بستگی دارد. پزشک شما می تواند تعیین کند که کدام دستگاه برای شما مناسب است.

معیارهای تست خواب خانگی

اگر آپنه انسدادی خواب دارید، احتمالاً هنگام خواب خروپف را تجربه خواهید کرد. همچنین ممکن است در طول خواب خرخر کنید، نفس نفس بزنید یا احساس تنگی نفس داشته باشید. آزمایش خواب در خانه می تواند برخی از این تجربیات را تشخیص دهد.

تست‌های خواب کافی در خانه، حداقل :

  • تنفس و جریان هوا
  • فشار بینی
  • سطوح اکسیژن

اکثر تست ها ترکیبی از معیارهای دیگر را نیز اندازه گیری می کنند، مانند:

  • تلاش تنفسی
  • ضربان قلب
  • حرکت سینه
  • وضعیت بدن
  • فعالیت حرکتی

برخلاف تست های در یک مرکز خواب، اکثر تست‌های خواب خانگی واقعاً خواب بودن یا نبودن شما مرحله خوابی که در آن هستید یا مدت زمان خواب شما را اندازه‌گیری نمی‌کنند. علاوه بر این، آزمایش‌های خانگی تنها می‌توانند شدت تنفس اختلال را تخمین بزنند. در حالی که تست های خواب در آزمایشگاه می‌توانند شدت آن را شناسایی کنند.

به دلیل محدودیت های تست خواب در خانه، کارشناسان توصیه می کنند که نتایج داده های خام تست شما به صورت دستی توسط یک تکنسین خواب یا متخصص تفسیر شود. داده های خودکار نیز باید توسط تکنسین خواب یا متخصص بررسی و ویرایش شوند. نتایج نادرست، مانند منفی کاذب، می تواند درمان مناسب آپنه انسدادی خواب را به تاخیر بیندازد.

 تست خواب در خانه چگونه اند؟

تست خواب در خانه به پزشکان اجازه می دهد تا رفتار خواب شما را در حالی که از آسایش خانه خود بهره می برید نظارت کنند. هنگام استفاده از دستگاه تست آپنه خواب خانگی، عادات خواب خود را برای یک شب ثبت می کنید. برخلاف تست نظارت شده خواب در یک مرکز خواب، معیارهای شما در زمان واقعی نظارت نمی شوند. در عوض، آنها پس از تست در خانه خوانده و ارزیابی می شوند.

چندین مرحله برای تکمیل موفقیت آمیز تست آپنه خواب در خانه وجود دارد:

1. مشورت با پزشک:

ابتدا در مورد مشکلات خواب خود با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است بخواهید ابتدا تجربیات خواب خود را در یک دفتر خاطرات خواب پیگیری کنید. پزشک شما می تواند تشخیص دهد که آیا علائم شما با آپنه خواب مطابقت دارد؟. یا نشان دهنده اختلال دیگری است. سپس، پزشک ممکن است شما را به یک متخصص خواب ارجاع دهد.

2. مشاوره با متخصص خواب

  1. با متخصص خواب صحبت کنید که کدام نوع تست برای شما بهتر است. در خانه یا آزمایشگاه. یک متخصص خواب در مورد مزایا و معایب هر نوع آزمایش خواب مانند راحتی، هزینه و دقت صحبت می کند. قبل از انجام یک آزمایش خواب در خانه، پوشش بیمه خود را برای دستگاه آزمایشی که متخصص خواب شما توصیه می کند تأیید کنید. اگر این تست پوشش داده نشود، متخصص خواب شما ممکن است بتواند دستگاه آزمایش خواب دیگری را انتخاب کند که پوشش داده شده است.

3. تجهیزات آزمایش خواب در خانه را تهیه کنید:

می توانید نحوه استفاده از تجهیزات را بیاموزید. و دستگاه تشخیص خواب خود را از مطب متخصص خواب خود تحویل بگیرید. اگرچه برخی از وب‌سایت‌ها کیت‌های تست خواب را در خانه می‌فروشند. اما مطمئن شوید که دستگاه شما توسط متخصص خواب تأیید شده است. زیرا آنها فردی هستند که نتایج را می‌خوانند. از طرف دیگر، یک متخصص آموزش دیده می تواند برای راه اندازی دستگاه به خانه شما بیاید.

4. با تجهیزات بخوابید

به طور مستقل یا با کمک یک متخصص در خانه، مطمئن شوید که تجهیزات به طور مناسب به بدن شما متصل شده است. در طول آزمایش خواب در خانه، معمولاً یک مانیتور روی انگشت خود، یک نوار در اطراف سینه و لوله های بینی در سوراخ های بینی خود دارید. روال معمول قبل از خواب خود را دنبال کنید. با این حال، از مصرف داروهای خواب آور خودداری کنید. مگر اینکه پزشک به شما دستور دهد. همچنین از کافئین و الکل خودداری کنید. زیرا اینها می توانند در خواب شما اختلال ایجاد کنند. و در نتیجه بر نتایج آزمایش تأثیر بگذارند.

5. تجهیزات خواب را به کلینیکی که از آن امانت گرفته اید، برگردانید

هنگامی که آزمایش خواب خود را کامل کردید، تجهیزات را همانطور که به شما دستور داده بودند، برگردانید. مطمئن شوید که تمام دستورالعمل های داده شده در مورد مراقبت و تمیز کردن را دنبال کنید.

6. در مورد نتایج بحث کنید

با متخصص خواب برای پیگیری آزمایش خواب خود ملاقات کنید. آنها نتایج تست شما را تفسیر می کنند. و مراحل بعدی را مشخص می کنند. اگر شما را مبتلا به آپنه انسدادی خواب تشخیص دهند، ممکن است دستگاه CPAP را توصیه کنند. اگر نتایج تست خانگی شما غیرقطعی یا منفی باشد، ممکن است مجبور شوید پلی سومنوگرافی را در آزمایشگاه خواب انجام دهید. تا مطمئن شوید که منفی کاذب ندارید.

تست خواب خانگی در مقابل تست خواب در آزمایشگاه

آزمایش های خواب در خانه از چندین جهت با تست های خواب در آزمایشگاه متفاوت است.

تست آپنه خواب در خانه به شما این امکان را می دهد که روال های معمول شبانه خود را انجام دهید. و راحتی تخت خود را داشته باشید. در حالی که تشویق می‌شوید وسایلی مانند بالش خود را با خود به آزمایشگاه خواب بیاورید. دقیقاً شبیه اتاق خواب شما نخواهد بود. اتاق در آزمایشگاه تست خواب شبیه اتاق هتل یا بیمارستان است. گاهی اوقات اتاق آزمایش خواب دارای یک پنجره شیشه ای در یک دیوار است تا هنگام خواب شما را مشاهده کنید.

هزینه آزمایش  خواب در خانه بسیار کمتر از تست ای است که در یک مرکز خواب انجام می شود. به طور معمول، دستگاه خانگی شامل یک بند قفسه سینه، یک لوله بینی و یک مانیتور است که روی یک انگشت قرار می دهید. در مقابل، چندین حسگر روی بدن شما در آزمایشگاه قرار داده شده است. با این حال، این حسگرها به بینش عمیق تری در مورد الگوهای خواب شما، از جمله فعالیت الکتریکی در مغز شما اجازه می دهند. این دستگاه‌ها همچنین می‌توانند زمان خواب، مدت زمان خواب و شدت اپیزودهای تنفسی متوقف شده را اندازه‌گیری کنند.

 تصویر جامع تر از تست خواب در کلینیک بدست می آید

تست آزمایشگاه خواب تصویر جامع تری از خواب شما ارائه می دهد. در تشخیص آپنه انسدادی خواب موثرتر از تست در خانه است. علاوه بر این، این تست‌های آزمایشگاهی می‌توانند سایر اختلالات خواب، از جمله اختلال حرکت دوره‌ای اندام ، اختلال رفتار خواب REM و نارکولپسی را تشخیص دهند .

محدودیت دیگر تست های خواب در خانه این است که وقتی به آپنه خواب متوسط ​​تا شدید مشکوک شده باشد و هیچ بیماری زمینه ای دیگری وجود نداشته باشد، توصیه می شود. اگر خطر کمتری برای آپنه خواب دارید، ممکن است این آزمایش به طور دقیق وجود آپنه خواب را منعکس نکند و ممکن است مجبور شوید یک تست آزمایشگاهی اضافی برای خواب انجام دهید.

در حالی که هزینه ها متفاوت است، در بیشتر موارد، تست های خواب در خانه نسبت به تست های انجام شده در آزمایشگاه هزینه کمتری دارند. یک تست آزمایشی با مقایسه تست های خواب در خانه و آزمایشگاه نشان داد که هزینه تست های در خانه به طور متوسط 25٪ کمتر از تست های در آزمایشگاه است. بسیاری از ارائه دهندگان بیمه دارای فرانشیزهایی هستند که باید برآورده شوند تا شرکت بتواند هزینه تست خواب شما را چه در خانه و چه در آزمایشگاه انجام دهد.

تست های خانگی در کوتاه مدت هزینه کمتری دارند.  مقرون به صرفه بودن تست خانگی اغلب در صورت استفاده از بیمارانی که در گروه های خطر متوسط ​​یا شدید برای آپنه خواب نیستند، کاهش می یابد. در صورتی که نتایج تست خواب در منزل منفی یا غیرقطعی باشد، ممکن است بیماران کم خطر مجبور به انجام آزمایشات اضافی در آزمایشگاه شوند. و در نتیجه هزینه ها را به طور کلی افزایش دهند.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

آموزش خواب و تربیت نوزادان برای خواب (قسمت اول)

جراحی برای درمان آپنه خواب (قسمت اول)

به این مقاله امتیاز دهید