07136476172 - 09172030360 [email protected]

آپنه انسدادی خواب (OSA) یک اختلال خواب شایع است که حداقل 2 تا 4 درصد افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. در طول خواب، افراد مبتلا به OSA انسدادهای جزئی یا کامل راه هوایی را تجربه می کنند که به آنها هیپوپنه و آپنه گفته می شود. علائم اضافی ممکن است شامل خروپف بلند، نفس نفس زدن یا خفگی، و خواب آلودگی در طول روز باشد.

اگر اخیراً تشخیص آپنه خواب دریافت کرده اید یا تست خواب انجام داده اید، ممکن است متوجه یک قرائت AHI در نتایج خود شده باشید. AHI مخفف عبارت apnea-hypopnea index است. این مقیاسی است که پزشکان هنگام تشخیص آپنه انسدادی خواب (OSA) از آن استفاده می کنند.

شاخص آپنه-هیپوپنه (AHI) چیست؟

شاخص آپنه-هیپوپنه (AHI) یک ابزار تشخیصی برای تعیین وجود و شدت آپنه انسدادی خواب (OSA) است. افراد مبتلا به OSA در هنگام خواب دچار فروپاشی راه های هوایی خود می شوند. هنگامی که این امر باعث می شود تنفس آنها به طور کامل متوقف شود یا حداقل به مدت 10 ثانیه به 10٪ از سطوح طبیعی کاهش یابد، به آن آپنه می گویند. هیپوپنه زمانی اتفاق می‌افتد که راه‌های هوایی شما تا حدی فرو می‌ریزد و منجر به تنفس کم عمق می‌شود. اگر جریان هوا بیش از 30 درصد برای حداقل 10 ثانیه کاهش یابد، می توان آن را هیپوپنه در نظر گرفت. وقایع آپنه و هیپوپنییک خواب را مختل می کند و منجر به کاهش سطح اکسیژن خون می شود. و به عوارض طولانی مدت سلامتی کمک می کند.

مقیاس آپنه خواب AHI به پزشکان کمک می کند تا شدت علائم شما را محاسبه کنند. AHI  با شاخص آپنه مرکزی هیپوپنه (CAHI) که برای آپنه خواب مرکزی استفاده می شود، متفاوت است. نوعی از آپنه خواب که زمانی ایجاد می شود که مغز نتواند به ماهیچه های تنفسی بگوید نفس بکشد.

  AHI چگونه اندازه گیری می شود؟

شاخص آپنه-هیپوپنه (AHI) نشان دهنده میانگین تعداد آپنه ها و هیپوپنه هایی است که در هر ساعت در طول خواب تجربه می کنید. برای اندازه گیری آن، پزشکان تعداد کل رویدادهای آپنه و هیپوپنیک را بر تعداد کل ساعات خواب شما تقسیم می کنند. برای ثبت نام به عنوان یک رویداد، آپنه یا هیپوپنه باید حداقل 10 ثانیه یا بیشتر طول بکشد.

پزشکان معمولاً AHI را در طول یک مطالعه خواب یا پلی سومنوگرام محاسبه می کنند. آنان امواج مغزی، سطح اکسیژن خون، ضربان قلب و تنفس شما را در هنگام خواب بررسی می کند. پلی سومنوگرافی معمولا در آزمایشگاه خواب انجام می شود. اما برخی ممکن است بتوانند یک نسخه ساده شده را در خانه انجام دهند.

شاخص آپنه-هیپوپنه اندازه گیری اولیه برای تشخیص OSA است. پزشک شما ممکن است معیارهای دیگر را برای درک بهتر شدت OSA شما بررسی کند. شاخص عدم اشباع اکسیژن (ODI) اندازه گیری می کند. که به طور متوسط ​​چند بار در ساعت، سطح اکسیژن خون شما به مدت 10 ثانیه یا بیشتر از حد طبیعی کمتر می شود. یکی دیگر از معیارهای مهم، به ویژه برای کودکان، سطح دی اکسید کربن در خون است. سطح بالای دی اکسید کربن ممکن است به دلیل یک دوره طولانی تنفس با ظرفیت کمتر از ظرفیت کامل ایجاد شود. حتی اگر راه هوایی به طور کامل مسدود نشده باشد.

درک شاخص آپنه-هیپوپنه برای بزرگسالان و کودکان

AHI در مقیاس عددی اندازه گیری می شود. نمرات برای بزرگسالان به سه دسته تقسیم می شود که با سطوح مختلف شدت OSA مطابقت دارد:

  • خفیف :AHI  حداقل پنج رویداد در ساعت، اما کمتر از 15.
  • متوسطAHI:  حداقل 15 رویداد در ساعت، اما کمتر از 30.
  • شدیدAHI: حداقل 30 رویداد در ساعت.

در حالی که 5 برابر برای بزرگسالان است، AHI  یک یا بالاتر برای تشخیص آپنه انسدادی خواب در کودکان کافی است. کودکان سریع‌تر از بزرگسالان نفس می‌کشند تا متابولیسم سریع‌تر و ظرفیت ریه‌شان کمتر شود. به همین دلیل است که حتی یک رویداد آپنه می تواند تأثیر بیشتری برای کودک داشته باشد.

این دسته بندی ها به اندازه بزرگسالان استاندارد نیستند. اکثر کارشناسان خواب آپنه خواب دوران کودکی را به سه دسته تقسیم می کنند:

  • خفیف: کودکان با AHI یک تا پنج رویداد در ساعت ممکن است مبتلا به آپنه خواب خفیف تشخیص داده شوند.
  • متوسط: کودکانی که دارای AHI بین 6 تا 10 رویداد در ساعت هستند، ممکن است مبتلا به آپنه خواب متوسط ​​​​تشخیص داده شوند.
  • شدید: کودکان با AHI بیش از 10 رویداد در ساعت ممکن است مبتلا به آپنه خواب شدید تشخیص داده شوند.

نوجوانان ممکن است با استفاده از مقیاس AHI کودک یا بزرگسال تشخیص داده شوند.

نمودار AHI آپنه خواب

بزرگسالان AHIAHI اطفال
OSA خفیف≥ 5 تا < 15 رویداد در ساعت≥ 1 تا ≤ 5 رویداد در ساعت
OSA متوسط≥ 15 تا < 30 رویداد در ساعت> 5 تا ≤ 10 رویداد در ساعت
OSA شدید≥ 30 رویداد در ساعت> 10 رویداد در ساعت

 

معایب شاخص آپنه- هیپونه  AHI

AHI  می تواند به پزشکان در تشخیص OSA کمک کند. اما همه عواملی را که ممکن است به شدت یا وجود OSA اشاره کنند، در نظر نمی گیرد.

هیپوپنه ممکن است متفاوت اندازه گیری شود

اکثر متخصصان با تعریف استاندارد آپنه به عنوان کاهش حداقل 90 درصد جریان هوا موافق هستند. هیپوپنه بیشتر ذهنی است، زیرا زمانی رخ می دهد که راه های هوایی شما تا حدی فرو می ریزد. در نتیجه، هیچ اندازه گیری استانداردی برای آنچه که هیپوپنه محسوب می شود وجود ندارد.

هیپوپنه بر اساس درصد معینی از کاهش جریان هوا، همراه با تغییرات مرتبط در سطح اکسیژن خون یا برانگیختگی از خواب، آزمایش کرده اند. با این حال، هیچ تعریف مشخصی وجود ندارد و در نتیجه، تعاریف مختلف هیپوپنه می‌تواند منجر به امتیازات مختلف AHI شود.

 AHI  منحصراً تعداد وقایع تنفسی را اندازه گیری می کند

AHI فقط به شما می گوید که هر چند وقت یک بار در طول خواب مکث در تنفس دارید. سایر عناصر مهم را در مورد آن رویداد تنفسی که می تواند به شدت OSA شما اشاره کند، آشکار نمی کند. برای مثال، نشان نمی‌دهد که این مکث در تنفس چگونه بر سطح اکسیژن خون شما تأثیر می‌گذارد. که وقتی به طور مکرر در طول زمان کاهش می‌یابد، ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط مانند فشار خون بالا و دیابت را افزایش دهد.

AHI  همچنین مدت زمان آپنه یا هیپوپنه را اندازه نمی گیرد. فقط برای حداقل 10 ثانیه اتفاق می افتد. افراد مبتلا به آپنه 30 ثانیه ای ممکن است عواقب بیشتری نسبت به افرادی که آپنه آنها 10 ثانیه طول می کشد را تجربه کنند.

AHI نشان دهنده میانگینی است که در طول شب گرفته می شود. الگوهای تنفس ساعت به ساعت یا ارتباط بین وضعیت خواب و حوادث آپنه را نشان نمی دهد.   AHI در طول یک شب در آزمایشگاه خواب محاسبه می‌شود. ممکن است برای شخصی که AHI از شب به شب تغییر می‌کند دقیق نباشد.

تست های خواب خانگی AHI را دست کم می گیرند

تست‌های خواب خانگی AHI را بر اساس زمان ضبط کل محاسبه می‌کنند. برخلاف کل زمان خواب دقیق‌تر اندازه‌گیری شده در پلی‌سومنوگرام. در نتیجه، آزمایشات خواب در خانه اغلب AHI را حدود 15٪ دست کم می گیرند.

توجه به این کاستی‌های AHI مهم است، زیرا می‌توانند بر درمان تأثیر بگذارند. اگر پزشکان در هنگام توصیه درمان صرفاً به AHI تکیه کنند، ممکن است جنبه‌های دیگر سابقه سلامت فرد و علائم مرتبط با آن را نادیده بگیرند. به عنوان مثال، برای افرادی که دارای AHI بالا هستند اما خواب آلودگی در طول روز ندارند. درمان های معمول OSA ممکن است در کاهش خطر فشار خون بالا یا شرایط قلبی عروقی مرتبط کمتر موثر باشد.

تأثیر درمان OSA بر AHI

درمان فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP) برای باز نگه داشتن راه هوایی، گزینه درمانی توصیه شده برای آپنه انسدادی خواب است. مطالعات نشان داده اند که خوابیدن با دستگاه CPAP می تواند AHI را تا 73 درصد کاهش دهد. هنگامی که افراد مبتلا به OSA شدید حداقل به مدت شش ساعت از دستگاه CPAP خود استفاده می کنند، AHI آنها به سطح نرمال باز می گردد.

 

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

واقعا به چقدر خواب نیاز داریم؟

اتاق خواب و بهترین تنظیمات محیط برای خواب خوش

به این مقاله امتیاز دهید