07136476172 - 09172030360 [email protected]

درمان افسردگی پس از زایمان با هم گوش کنیم:

سوالی که بیشتر زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان دارند این است که بی خطر ترین درمان افسردگی پس از زایمان چیست؟ چطور افسردگی خود را درمان کنند تا در شیردهی به فرزند مشکلی ایجاد نشود؟ بی خطر ترین دارو برای درمان افسردگی چیست که بر روی مغز کودک تاثیر نگذارد؟ چطور درمان شوند تا رفتار آنان تاثیر منفی بر کودک و خانواده نگذارد؟  پدر و مادر شدن یک سفر شگفت انگیز است. اما، برای همه زنان، بارداری زمان بسیار مهمی برای دقت بیشتر به سلامت روان است. از بین تمام عوارض پزشکی که زنان را در دوران بارداری و پس از تولد نوزاد تحت تاثیر قرار می دهد، اختلالات خلقی و اضطرابی پس از زایمان یا حین زایمان است که می تواند تاثیر طولانی مدت بر مادر، فرزند و خانواده داشته باشد. در شهر شیراز، از هر پنج زن، یک زن در دوران بارداری یا پس از زایمان از افسردگی، اضطراب یا هر دو رنج می برد.

اگر با افسردگی پس از زایمان دست و پنجه نرم می کنید، شما تنها نیستید. راهکارهای کم خطر و بی خطری وجود دارد که می توانید برای درمان انجام دهید. در این مقاله، نگاهی خواهیم داشت به اینکه افسردگی پس از زایمان چیست، چه چیزی باعث آن می شود و چه کارهایی می توانید انجام دهید تا دوباره احساس خوبی داشته باشید.

اگر در شیراز زندگی می کنید و به دنبال بهترین کلینیک درمان افسردگی پس از زایمان هستید، همه شما شایسته دریافت بهترین ها هستید. همین امروز زمان مشاوره خود را تنظیم کنید! با ما در تماس باشید.

07136476172 – 09172030360

آدرس: شیراز بلوار بعثت (حدفاصل چهارراه خلدبرین و فلکه سنگی) مجتمع پزشکی مریم طبقه پنجم – انستیتو سلامت مغز

ایمیل: [email protected]

اینستاگرام: danabrain.ir@

افسردگی پس از زایمان چیست؟

قبل از آنکه به دنبال بی خطر ترین درمان افسردگی پس از زایمان باشید باید بدانید افسردگی پس از زایمان چیست؟ افسردگی پس از زایمان نوعی افسردگی بالینی است که پس از بارداری ایجاد می شود. با این حال، اخیراً تحقیقات نشان داده است که افسردگی مرتبط با بارداری در واقع می تواند قبل، حین و بعد از زایمان رخ دهد. به همین دلیل، پزشکان در حال حاضر معمولاً از این نوع افسردگی به عنوان “افسردگی حین زایمان” یاد می کنند.

از نظر بالینی، افسردگی حین زایمان یک زیرگروه از اختلال افسردگی اساسی است که با شروع در دوران بارداری یا بعد از زایمان مشخص می شود. افسردگی پس از زایمان یا پس از زایمان یک بیماری روانی جدی است که می تواند تأثیر عمیقی بر کیفیت زندگی مادر و همچنین توانایی او در مراقبت صحیح از فرزندش داشته باشد.

بیبی بلوز

افسردگی پس از زایمان با “بیبی بلوز” متفاوت است. بیبی بلوز یک بیماری شایع است که بسیاری از تازه مادران در روزها و هفته های پس از زایمان تجربه می کنند. این بیماری با نوسانات خلقی، گریه، اضطراب و تحریک پذیری مشخص می شود و شدت آن بسیار کمتر از افسردگی پس از زایمان است. اگرچه بلوز کودک می تواند ناراحت کننده باشد، اما به طور کلی یک بیماری خفیف و موقت است که نیازی به درمان ندارد. با این حال، اگر علائم ادامه یابد یا بدتر شود، ممکن است نشانه ای از یک بیماری جدی تر مانند ابتلا به افسردگی پس از زایمان باشد.

علائم افسردگی پس از زایمان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • غم و اندوه یا پوچی مداوم
  • نوسانات خلقی خفیف یا شدید
  • از دست دادن علاقه به فعالیت هایی که قبلاً باعث شادی می شدند
  • کناره گیری از دوستان و خانواده
  • تغییر در اشتها یا الگوی خواب
  • تحریک پذیری یا عصبانیت
  • کمبود انرژی یا انگیزه
  • احساس بی ارزشی یا گناه
  • مشکل در برقراری ارتباط با نوزاد
  • احساسات منفی نسبت به کودک
  • عدم توجه به خود یا کودک
  • افکار مداوم مرگ یا خودکشی

اگر هر یک از علائم افسردگی پس از زایمان را تجربه می کنید، مهم است که با پزشک صحبت کنید یا از یک متخصص کمک بگیرید. درمان زود هنگام افسردگی پس از زایمان می تواند به زنان کمک کند تا از افسردگی شدید پس از زایمان و بسیاری از شدیدترین علائم افسردگی پس از زایمان جلوگیری کنند.

در صورت عدم درمان، افسردگی پس از زایمان می تواند عواقب جدی برای مادر و کودک داشته باشد. علائم خلق و خو و اضطراب مادر در حوالی زمان تولد با افزایش خطر رفتارهای مضر برای سلامت مادر از جمله سیگار کشیدن، مصرف مواد، تغذیه نامناسب و اجتناب از مراقبت های زنان همراه بوده است. علاوه بر این، اختلالات روانی درمان نشده پس از زایمان نیز با پیامدهای نامطلوب سلامتی از جمله پره اکلامپسی، زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و فشار خون بالا همراه بوده است.

چه چیزی باعث افسردگی حین زایمان می شود؟

برای پاسخ به اینکه بی خطر ترین درمان افسردگی پس از زایمان چیست باید بدانیم چه چیز باعث افسردگی می شود؟ کاملاً مشخص نیست که چه چیزی باعث افسردگی حین زایمان می شود. اما عواملی وجود دارند که ممکن است نقش داشته باشند، از جمله:

  • تغییرات هورمونی : پس از زایمان، کاهش قابل توجهی در سطح استروژن و پروژسترون در بدن زنان وجود دارد. تغییر چشمگیر هورمون ها در دوران بارداری و پس از زایمان می تواند باعث افسردگی در برخی از زنان شود. این هورمون ها نقش مهمی در تنظیم خلق و خو دارند و افت ناگهانی سطح آنها می تواند باعث ایجاد احساس غم و اندوه، اضطراب و افسردگی شود.
  • ژنتیک : تحقیقات نشان می دهد که ژنتیک در ایجاد این بیماری نقش دارد. اگر سابقه شخصی یا خانوادگی افسردگی یا اختلال دوقطبی دارید، ممکن است به احتمال زیاد افسردگی پس از زایمان یا اضطراب پس از زایمان را تجربه کنید.
  • استرس : نیازهای جسمی و عاطفی بارداری، زایمان و مادر شدن زودهنگام می تواند طاقت فرسا باشد. استرس مراقبت از نوزاد را به آن اضافه کنید و جای تعجب نیست که بسیاری از زنان احساس خستگی می کنند.
  • کم خوابی : کمبود خواب در دوران بارداری و چند ماه اول پس از زایمان شایع است. کمبود خواب با افسردگی مرتبط است و مادرانی که به تازگی به اندازه کافی نمی خوابند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به افسردگی پس از زایمان قرار دارند.

چه عواملی باعث می شود یک زن بیشتر در معرض افسردگی پس از زایمان باشد؟

سایر عواملی که می توانند در افسردگی پس از زایمان نقش داشته باشند عبارتند از: سابقه افسردگی یا اضطراب، تجربه سخت زایمان و عدم حمایت اجتماعی. زنانی که یک دوره قبلی افسردگی پس از زایمان را تجربه کرده اند نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری با بارداری های بعدی هستند.

عواملی که زنان باردار و پس از زایمان را بیشتر در معرض افسردگی قرار می دهند عبارتند از:

  • داشتن سابقه افسردگی یا اضطراب
  • تجربه رویدادهای استرس زا در زندگی در دوران بارداری یا پس از زایمان
  • نداشتن حمایت اجتماعی
  • احساس ناتوانی در برقراری ارتباط با کودک
  • داشتن نوزادی با مشکلات سلامتی
  • داشتن سابقه افسردگی پس از زایمان

اگر هر یک از این عوامل خطر را دارید، مهم است که مراقب سلامت روان خود در طول و بعد از بارداری باشید.

بی خطر ترین درمان افسردگی پس از زایمان چیست؟

در صورت عدم درمان، افسردگی پس از زایمان می تواند عواقب جدی بر سلامت مادر، نوزاد و کل خانواده داشته باشد. افسردگی حین زایمان همچنین ممکن است بر پیوند مادر و نوزاد، رشد کودک و رفتار کودک تأثیر منفی بگذارد. بنابراین، اگر با هر یک از علائم ذکر شده در بالا دست و پنجه نرم می کنید، مهم است که برای انجام غربالگری افسردگی پس از زایمان، تشخیص افسردگی پس از زایمان و شروع درمان مناسب، از متخصص کمک بگیرید.

روانپزشکان تا حد زیادی افسردگی پس از زایمان را به همان روشی که افسردگی را درمان می کنند، درمان می کنند. با این حال، بسیاری از زنان به طور قابل درکی در مورد ایمنی برخی از درمان های افسردگی پس از زایمان نگران هستند. اگرچه گاهی اوقات مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)، داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (TCAs) و انواع دیگر داروهای ضد افسردگی برای افسردگی پس از زایمان تجویز می شوند، تحقیقات گزارش می دهد که 70 تا 80 درصد زنان باردار ترجیح می دهند از داروهای ضد افسردگی استفاده نکنند.

روان درمانی به عنوان اولین درمان توصیه شده برای درمان افسردگی پس از زایمان در نظر گرفته می شود. روان درمانی برای زنانی که می خواهند از مصرف دارو در دوران بارداری یا شیردهی خودداری کنند، گزینه بسیار خوبی است.

با این حال، برای بیمارانی که علائم افسردگی متوسط ​​تا شدید دارند، روان درمانی ممکن است کافی نباشد و ارائه دهنده سلامت روان شما ممکن است درمان متفاوت یا اضافی را توصیه کند.

یکی از گزینه های درمانی محبوب و بی خطر برای افسردگی پس از زایمان، تحریک فرا جمجمه ای مغز است (tES) این نوع تحریک با استفاده از جریان ضعیفی که به مدار های مغزی انتقال داده می شود باعث بهبود خلق و خو فرد بدون مصرف دارو می شود. مقالات زیادی وجود دارد که نشان می دهد این نوع تحریک ایمن و موثر است و تقریبا می توان گفت یکی از بی خطر ترین روش های درمان افسردگی و اضطراب پس از زایمان است. برای اطلاعات بیشتر در مورد این روش اینجا را ببینید.

یکی از گزینه های درمانی محبوب برای افسردگی پس از زایمان، درمان TMS است. درمان TMS یا تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال شامل جلسات مکرر پالس های مغناطیسی ملایم به ناحیه ای از مغز است که مسئول خلق و خو است. تحقیقات از درمان TMS به عنوان یک درمان ایمن و موثر برای زنان باردار مبتلا به اختلال افسردگی اساسی حمایت می کند. برای اطلاعات بیشتر اینجا را ببینید.

درمان TMS و tES  به سرعت در حال تبدیل شدن به یک روش ترجیحی برای درمان افسردگی در دوران بارداری و بعد از آن است، زیرا یک درمان غیردارویی و غیر تهاجمی است که عوارض جانبی برای مادر یا نوزاد ایجاد نمی کند. درمان کاملا غیر تهاجمی است. بیماران در تمام طول درمان بیدار و هوشیار می مانند. بیماران می توانند بلافاصله پس از جلسه درمان خود را به محل کار یا خانه برسانند.

مطالعه ای که توسط دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن منتشر شد، 9 زن بدون داروهای ضد افسردگی را که از افسردگی پس از زایمان رنج می بردند، نشان داد، 8 نفر از آنها پس از 4 هفته درمان مکرر tES و TMS، علائمشان بهبود یافت. علاوه بر این، نتایج افزایش قابل توجهی در پیوند مادر و نوزاد نشان داد.

این مهم است که با یک متخصص سلامت روان کار کنید تا درمان مناسب شما را پیدا کنید. با کمک مناسب، می توانید بر افسردگی حین زایمان غلبه کنید.

نوروفیدبک روش درمانی دیگری است که برای مادر و کودک عوارض جانبی ندارد. در این روش که با استفاده از فیدبک بین مغز و کامپیوتر انجام می شود میتوان نواحی از مغز که مرتبط با افسردگی است را تعدیل کرد. در این روش الکترود هایی روی سر قرار می گیرد و از امواج مغزی فرد ثبت گرفته می شود و داده ها به کمک دستگاه نوروفیدبک به کامپیوتر انتقال می یابد. هر زمان فرد بتواند امواج مغزی خود را در حالتی طبیعی تر قرار دهد از طرف کامپیوتر به فرد پاداش داده می شود. برای اطلاعات بیشتر اینجا را ببینید.

تحریک دیداری شنیداری و تعدیل سیستم اتونوم، روش درمانی امن دیگری برای کاهش میزان اضطراب و افسردگی پس از زایمان است. در این روش به کمک فرکانس نوری خاص و همچنین فرکانس صوتی خاص بعلاوه تحریک عصبی به نام عصب واگ به مرور میزان اضطراب و افسردگی فرد کاهش می یابد. این تحریک ممکن است همراه با بقیه راهکارهای دارویی به فرد پیشنهاد شود. برای اطلاعات بیشتر اینجا را ببینید.

مدیتیشن هندسی بر پایه دینامیک مغز روش درمانی دیگری است که به کاهش اضطراب مادران مبتلا به افسردگی پس از زایمان کمک می کند. مدیتیشن هندسی بر پایه دینامیک مغز برای مغز فضای پویای ویژه ای ایجاد می کند. همانطور که ورزش باعث ورزیده شدن بدن می شود، بر پایه شواهد علمی، مدیتیشن به مغز توان کارکرد بهینه می دهد. مسیرهای جدیدی شکل می گیرند، به گونه ای که ارتباط بین دو نیمکره مغز صورت جدیدی پیدا می کند. متخصصین به این حالت هم آوایی در مغز می گویند. برای اطلاعات بیشتر اینجا را ببینید.

عواقب افسردگی حین زایمان درمان نشده چیست؟

افسردگی حین زایمان درمان نشده می تواند عواقب جدی برای مادر و کودک داشته باشد. می تواند منجر به:

افسردگی پس از زایمان

اگر افسردگی حین زایمان درمان نشود، می تواند به افسردگی پس از زایمان تبدیل شود. این نوع شدیدتر افسردگی است که می تواند ماه ها یا بیشتر پس از زایمان ادامه یابد.

پیوند ضعیف با کودک شما

افسردگی می تواند برقراری ارتباط با کودک را دشوار کند. این می‌تواند منجر به مشکلات دلبستگی و مشکلاتی در فرزندپروری شود.

خودمراقبتی ضعیف

افسردگی می تواند مراقبت از خود را چه از نظر جسمی و چه از نظر عاطفی دشوار کند. این می تواند منجر به مشکلات سلامتی بیشتر در مسیر شود.

روان پریشی پس از زایمان

روان پریشی پس از زایمان یک اختلال سلامت روان نادر اما جدی است که می تواند زنان را در هفته ها یا ماه های بعد از زایمان تحت تاثیر قرار دهد و ارتباط نزدیکی با افسردگی پس از زایمان دارد. این یک اورژانس پزشکی در نظر گرفته می شود که نیاز به درمان فوری دارد. علائم روان پریشی پس از زایمان می تواند شامل گیجی، هذیان، توهم، پارانویا، نوسانات خلقی سریع، بی قراری یا اضطراب شدید و مشکل در خواب یا خوردن باشد. زنان مبتلا به روان پریشی پس از زایمان ممکن است افکار آسیب رساندن به خود یا نوزادشان را نیز تجربه کنند.

یکی از بهترین کارهایی که می توانید به عنوان یک مادر انجام دهید این است که از خودتان مراقبت کنید تا بتوانید در کنار فرزندتان باشید. اگر فکر می کنید ممکن است با افسردگی حین زایمان دست و پنجه نرم کنید، لطفا کمک بخواهید. منابع زیادی در دسترس شما هستند و درمان می تواند دنیای متفاوتی را برای شما ایجاد کند.

کلام آخر

هنگامی که صحبت از مقابله با افسردگی پس از زایمان می شود، مهم است که به یاد داشته باشید که شما تنها نیستید. این یک بیماری شایع است که قابل درمان است. در صورت داشتن هر گونه نگرانی باید با پزشک خود صحبت کنید تا درمان ایمن و مؤثر را شروع کنید. افسردگی قابل درمان است و دریافت کمک برای مادران باردار ضروری است. اگر در مورد استفاده از داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری نگران هستید، و به دنبال بی خطر ترین درمان افسردگی پس از زایمان هستید، بهتر است بدانید که درمان‌های جایگزین دیگری برای افسردگی مانند درمان tES, TMS، رواندرمانی، نوروفیدبک، تنظیم سیستم اتونم ، بایوفیدبک و مدیتیشن وجود دارد.

بهترین مرکز نوروفیدبک در شیراز

بهترین روانشناس زن در شیراز

بهترین مرکز ثبت و تفسیر qEEG / نقشه مغزی در شیراز

بهترین متخصص افسردگی در شیراز

تحریک الکتریکی مغز

بهترین روانپزشک شیراز کیه؟

تحریک مغناطیسی مغز

معروف ترین دکتر اعصاب و روان شیراز. واقعیت چیست؟!

واحد مدیتیشن

متخصص اعصاب و روان خوب شیراز

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

به این مقاله امتیاز دهید