07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

آیا یک فصل خاص از سال بیش از بقیه فصل مورد علاقه شما می باشد؟ برخی از مردم روزهای گرم و طولانی تابستان را دوست دارند، در حالی که برخی دیگر در روزهای سردتر پاییز بیشتر لذت می برند. چرا ما با بعضی از فصول بیشتر از بقیه ارتباط برقرار می کنیم؟ آیا علم روانشناختی می تواند ترجیحات فصلی ما را توضیح دهد؟

 

چرا بعضی مواقع فصول خاصی را ترجیح می دهیم؟

 

در حالی که تحقیقات کمی در مورد روانشناسی ترجیحات فصلی وجود دارد، محققان دریافته اند که تغییرات فصلی دما و نور می تواند بر خلق و خو و رفتار تأثیر بگذارد.

به عنوان مثال، متولدین ماه های بهار و تابستان تصور می شود که دارای مزاج های بیش از حد مثبتی هستند و تغییر سریع خلق و خو را تجربه می کنند. از طرف دیگر، کسانی که در ماه های زمستان متولد می شوند، ممکن است دارای مزاج های تحریک پذیر باشند.

گرچه عجیب به نظر می رسد، روانشناسان مدتهاست که تأثیر مهمی را که فصول می تواند بر خلق و خو داشته باشد، تشخیص داده اند. ماههای کوتاهتر زمستان بعضاً باعث می شود که افراد دچار اختلال عاطفی فصلی شوند که نوعی افسردگی است.

تحقیقات همچنین نشان داده است که شروع بهار می تواند بسته به مدت زمانی که فرد در خارج از منزل سپری می کند، منجر به افزایش موقتی احساس مثبت شود.

نتایج شگفت آور یک مطالعه حتی روابط بین اختلالات روانپزشکی و ماه تولد را برای شرکت کنندگان در مطالعه، در انگلیس یافت.

هر نوع توضیح علمی برای علاقه شخصی ما به هر فصل خاص، باید تفاوت های جغرافیایی را نیز در نظر بگیرد. در آمریکا، بعضی از ایالت های غربی ماه های پاییزی سردی دارند که به سرعت به برف تبدیل می شوند.

از طرف دیگر، بسیاری از ایالت های شرقی معمولاً هوای معتدل پاییزی را تجربه می کنند که انتقال با شکوه و رنگارنگ از تابستان به پاییز را به نمایش می گذارد. جایی که ما زندگی می کنیم و هوای معمول آن منطقه می تواند در ترجیح فصل نقش بسزایی داشته باشد.

 

ارتباط بین هوا و خلق و خو

 

آب و هوای سرد ممکن است بر خلق و خوی ما تأثیر بگذارد، اما محققان همچنین دریافته اند که کاهش دما می تواند بر رفتار نیز تأثیرگذار باشد. به عنوان مثال، دمای اتاق می تواند بر نحوه قضاوت افراد درباره مظنونان جنایی تأثیر بگذارد.

به نظر می رسد که دما می تواند تأثیر نامحسوس و در عین حال عمیقی بر قضاوت هایی که درباره افراد دیگر می کنیم، داشته باشد.

یک مطالعه در سال 2008 نشان داد هنگامی که افراد یک نوشیدنی گرم دارند، به احتمال زیاد دیگران را گرمتر و با شخصیت تر می بینند. از طرف دیگر، داشتن یک نوشیدنی خنک، شرکت کنندگان را وادار به درک دیگران سردتر می کند.

 

چرا نور بر خلق و خو تأثیر می گذارد؟

 

نور می تواند تأثیر قابل توجهی در خلق وخوی شما بگذارد. ممکن است روزهای روشن و آفتابی احساس خوشبختی و انرژی برای شما ایجاد کند، در حالی که روزهای تاریک ممکن است باعث احساس غم و اندوه شود. همچنین نور ممکن است در ترجیحات شخصی شما برای فصول خاص سال نقش داشته باشد.

ریتم شبانه روزی بدن یا چرخه تقریباً 24 ساعته خواب و بیداری تحت تأثیر نور خورشید است. کاهش میزان نور خورشید باعث ترشح هورمون هایی در بدن می شود که دوره های بی حالی را تحریک می کنند.

کمبود نور خورشید در ماه های پاییز و زمستان با آنچه به عنوان اختلال عاطفی فصلی شناخته می شود، ارتباط دارد. افرادی که علائم این اختلال را تجربه می کنند ممکن است در روزهای تاریک و کوتاهتر سال، احساس افسردگی کنند و علاقه خود به فعالیتهایی را که معمولاً از آنها لذت می برند، از دست بدهند. آنها همچنین ممکن است علائم دیگری مانند افزایش خستگی و اشتها را تجربه کنند.

کسانی که تحت تأثیر SAD قرار دارند، ماههای آفتابی تر بهار و تابستان را ترجیح می دهند که تحت تأثیر علائم این اختلال فصلی قرار می گیرند. افراد مبتلا به SAD بهتر است هر روز در معرض نور خورشید قرار بگیرند و از درمان لامپ های مخصوص استفاده کنند.

 

 

آنچه فصل مورد علاقه شما درباره شما می گوید؟

 

دما و سطح نور ممکن است در تعیین اینکه شما بیشتر به چه فصلی عشق می ورزید، نقش داشته باشد، اما آیا ترجیحات شخصی شما نیز می تواند چیزی در مورد شخصیت شما نشان دهد؟ در اینجا فقط چند گرایش احتمالی وجود دارد که ممکن است فصل مورد علاقه شما در مورد شما نشان دهد.

 

بهار

 

برای برخی از نقاط جهان، بهار زمانی است که روزهای کوتاه و تاریک زمستان جای خود را به گرم شدن دما و فضای سبزتر می دهد.

اگر بهار فصل مورد علاقه شماست، ممکن است تمایل به تجربه های جدیدداشته باشید و فصل بهار فرصتی تازه را برای شما فراهم می کند که پس از یک زمستان سرد و طولانی به آن احتیاج دارید.

 

تابستان

 

در بسیاری از مناطق جهان، تابستان در مورد روزهای طولانی تر، گرمتر و روشن تر است. اگر تابستان زمان مورد علاقه شما در سال است، این ممکن است به این معنی باشد که شما عاشق بیرون رفتن و یک سبک زندگی فعال هستید.

ماه های گرم تابستان زمانی برای سفر و لذت بردن از فضای باز است. احتمالاً شما تمایل دارید که برون گرا باشید، و افراد احتمالاً شما را خوش رو، با شخصیت و قاطع توصیف می کنند.

 

پاییز 

 

جورج الیوت (معروف به مری آن ایوانز) یک بار در مورد علاقه خود به فصل پاییز نوشت: “پاییز خوشمزه! روح و روان من با آن ازدواج کرده است، و اگر من یک پرنده می شدم، به دنبال پاییزهای پی درپی به دور زمین پرواز می کردم.”

در حالی که مناطقی از جهان بهار را فصل نوسازی می دانند، پاییز نیز زمان بسیار خوبی برای یک شروع تازه است. رنگهای پر جنب و جوش نارنجی و هوای خنک تر پاییز خواستار دائمی شما برای تغییر را به خود جلب می کند. تعطیلات پیش رو شما را ترغیب می کند تا به سالی که گذشته تأمل کنید و برای سال آینده برنامه ریزی کنید.

 

زمستان

 

اگر ماه های خنک زمستان را به عنوان فصل موردعلاقه خود بدانید، این ممکن است به این معنی باشد که شما کمی اهل خانه و درونگرا هستید.

تهیه ژاکت گرم و دراز کشیدن روی کاناپه با یک نوشیدنی گرم برای فرار از سرما، شاید به نظر ایده شما برای یک بعد از ظهر ایده آل باشد.

تغییرات فصلی در نور و دما می تواند نقش عمده ای در نحوه تفکر، احساس و رفتار ما داشته باشد.

به یاد داشته باشید، مهم است که مشخصات فردی ما تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تجربیات قرار می گیرد.

اگر در ماه های تابستان در فضای بیرون از خانه لذت ببرید و خاطرات دلپذیری از فصل تابستان داشته باشید، پس احتمال دارد تابستان را در بزرگسالی نیز دوست داشته باشید.

ترجیحات ما، از جمله موارد خاص سال، پیچیده هستند و احتمالاً تحت تأثیر مجموعه متفاوتی از عوامل قرار دارند.

 

برای اطلاعات بیشتر به مؤسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

 

منبع:

Spies M, James GM, Vraka C, et al. Brain monoamine oxidase A in seasonal affective disorder and treatment with bright light therapyTransl Psychiatry. 2018;8(1):198. doi:10.1038/s41398-018-0227-2

National Institute of Mental Health. Seasonal affective disorder. Updated March 2016

Gockel C, Kolb PM, Werth L. Murder or not? Cold temperature makes criminals appear to be cold-blooded and warm temperature to be hot-headed. PLoS ONE. 2014;9(4):e96231. doi:10.1371/journal.pone.0096231

Rihmer Z, Erdos P, Ormos M, et al. Association between affective temperaments and season of birth in a general student populationJournal of Affective Disorders. 2011;132(1-2):64-70.

 

 

به این مقاله امتیاز دهید