07136476172 - 09172030360 [email protected]

اول پاییز زمانی است که روزهای طولانی و پر نور سال به پایان می رسد و ساعتهایمان را تنظیم می کنیم، این نشانگر انتقال به پاییز و زمستان است.

با این تغییر ساعت ها، نور روز زودتر به پایان می رسد. وقتی این اتفاق بیفتد، ممکن است برخی افراد احساس غم و اندوه، کندی و تنبلی، نوسانات وزنی را تجربه کنند. اگر از این علائم رنج می برید، ممکن است دچار اختلال عاطفی فصلی (SAD) شده باشید، نوعی افسردگی مربوط به تغییر در فصول.

SAD حدود 10 میلیون آمریکایی را مبتلا می کند و زنان چهار برابر بیشتر از آقایان احتمال ابتلا به این اختلال را دارند. خوشبختانه گزینه های درمانی وجود دارند که اثبات شده، در بهبود این اختلال، مؤثر واقع می شوند.

چگونه می توان SAD و غم معمولی را تشخیص داد؟ درمان های احتمالی چیست؟ و دانشمندان درباره علل اصلی این اختلال چه می دانند؟ برای پاسخ به برخی از این سؤالات، BU با سانفورد آئورباخ، دانشکده پزشکی عصب شناسی و روانپزشکی و مدیر مرکز اختلالات خواب در مرکز پزشکی بوستون صحبت کرده است.

 

 

 

اختلال عاطفی فصلی (SAD) چیست؟

 

SAD به تظاهرات علائمی که با توجه به فصل بخصوصی از سال به وجود می آید، اشاره دارد. به طور معمول، این به افسردگی مرتبط با ماه های سرد، به طور معمول پاییز و زمستان اشاره دارد. تصور می شود مربوط به این واقعیت باشد که در ماه های زمستان روزهای کوتاه تری داریم.

 

 

 

علائم افسردگی فصلی چیست؟

 

به طور معمول آنها با تغییرات خلقی همراه هستند – به عنوان مثال افسردگی. افرادی که از بیماری SAD رنج می برند ممکن است دریابند که صبح از خواب بیدار می شوند و به نسبت انرژی کمتری دارند، ممکن است تمرکز برای آنها دشوارتر باشد. شاید انگیزه کمتری برای انجام کارها داشته باشند.

نکته اصلی این است که در بهار و اوایل تابستان، برعکس اتفاق می افتد، مردم شاید کمی کمتر بخوابند، شاید پرانرژی تر و فعال تر باشند، حتی ممکن است در بعضی موارد کمی مانیک باشند.

این مسئله فقط افسردگی در ماه های زمستان نیست. در روزهای طولانی تر نیز مانیک به وجود می آید. بنابراین اساساً، این یک اختلال خلقی است که به نظر می رسد با فصول مرتبط است.

 

چگونه باید تشخیص داد که از بیماری SAD رنج می برید؟

 

تشخیص اینکه به این اختلال پی ببرید، مشکل است. زیرا اگرچه مردم به این واقعیت توجه داشته اند که در بسیاری از موارد مربوط به چرخه نور است، اما موارد دیگری نیز وجود دارد – تغییرات کار، تعطیلات، هوای سردتر – که ممکن است برای آنها استرس زا باشد.

بنابراین عوامل زیادی وجود دارد. روشی که شما آن را تشخیص دهید این است که در طی چند سال متمادی، می بینید که یک موضوع مکرر وجود دارد: هر چهار ماه، این تغییرات خلقی را در خود احساس می کنید. بنابراین، پس از مشاهده این تغییرات پس از سه سال، می توانید مشکوک شوید که از SAD رنج می برید.

 

چند نفر از SAD رنج می برند؟ آیا افراد خاصی بیشتر از سایرین در معرض خطر هستند؟

 

در آب و هوای معتدل، تخمین زده می شود که 5 درصد از جمعیت ممکن است چنین مشکلی داشته باشند. مطمئناً برای افرادی که در مناطقی زندگی می کنند که در فصول سال تنوع زیادی مشاهده نمی کنند، به احتمال زیاد اتفاق نمی افتد.

در افرادی که در مناطق استوایی زندگی می کنند بسیار شدید خواهد بود. در آنجا، زمانها زیاد تغییر نمی کنند. مردم این نواحی، در طول سال روز و شب نزدیک به 12 ساعت دارند. در حالی که افراد دورتر مانند شمال یا جنوب، می توانند روزهای بسیار طولانی در تابستان داشته باشند اما در زمستان روزهای بسیار کوتاهی دارند.

 

 

 

گزینه های درمانی برای مبتلایان به SAD چیست؟

 

در اینجا چند گزینه وجود دارد. یکی استفاده از نوعی نور درمانی است. می توانید جعبه های سبک را به راحتی در دسترس داشته باشید.

 معمولاً شدت آن نور این چراغ ها، بسته به فاصله از شما متفاوت است. بهتر است هر روز صبح حدود 30 دقیقه در مقابل آن بنشینید. همچنین، قرار گرفتن در معرض نور صبح بسیار قوی تر از قرار گرفتن در معرض نور عصر و یا میانه ی روز است.

گزینه دیگر، درمان این اختلال مانند افسردگی است. بسیاری از مواردی که ثابت شده برای افسردگی مؤثر هستند، مانند انواع معمول داروهای ضد افسردگی برای SAD نیز مؤثر است.

درک تأثیر نور بر خلق و خوی و شناخت بسیار مهم است و اقداماتی برای جلوگیری از تاثیرات منفی تغییرات آن باید صورت گیرد. شناخت و خلقو خو بسیار نزدیک هستند، زیرا شناخت با خلق و خوی در نوسان است.

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید. 

منبع:

Boston University

به این مقاله امتیاز دهید