07136476172 - 09172030360 [email protected]

زیست شناسان دانشگاه منچستر برای اولین بار توضیح داده اند که چرا داشتن یک خواب خوب در شب می تواند ما را برای دست وپنجه نرم کردن با چالش های روز بعد آماده کند.

این مطالعه در Nature Cell Biology منتشر شده است، نشان می دهد که چگونه مکانیسم چرخه شبانه روزی بدن، توانایی ما را برای حفظ فعالیت بیشتر تقویت می کند.

پروفسور کارل کادلر، نویسنده اصلی: از آنجا که می دانیم دقت ساعت بدن ما با افزایش سن کاهش می یابد،  ممکن است این کشف روزی به حل معماهایی از پیری کمک کند.

این مطالعه در واقع به ماتریکس خارج سلولی بدن توجه میکند – که از لحاظ ساختاری و بیوشیمیایی سلول ها را به شکل بافت همبند مانند استخوان، پوست ، تاندون و غضروف حمایت می کند.

بیش از نیمی از وزن بدن ما از ماتریکس تشکیل شده است که نیمی از آن را کلاژن تشکیل می دهد و دانشمندان مدتها است که می دانند که با رسیدن به سن 17 سالگی کاملاً شکل گرفته است.

اما اکنون محققان دریافته اند که دو نوع فیبریل وجود دارد – ساختارهای طناب مانند کلاژن که توسط سلول ها برای تشکیل بافت ها، ساخته می شوند.

فیبریل های ضخیم تر با قطر حدود 200 نانومتر قطر و بسیار کوچک که دائمی هستند و در طول زندگی ما، از سن 17 سالگی بدون تغییر در کنار ما باقی می مانند.

به نظر می رسد که فیبرهای نازک تر با اندازه گیری 50 نانومتر، با قرار گرفتن بدن ما در معرض سختی های روزانه، از بین میروند اما هنگام استراحت در شب دوباره مخازن آن ها پر می شوند.

کلاژن با استفاده از طیف سنجی جرمی و فیبریل ها نیز با استفاده از نوعی میکروسکوپ الکترونی، هر 4 ساعت بیش از 2 روز مشاهده شدند.

هنگامی که ژن ساعت بدن در موشها سرکوب شدند، فیبرهای نازک و ضخیم به طور تصادفی با هم ادغام شدند.

“کلاژن ساختار بدن را فراهم می کند و فراوان ترین پروتئین در بدن ما میباشد، یکپارچگی، خاصیت ارتجاعی و استحکام بافت همبندی بدن را تأمین می کند.”

 ساعت بیولوژی بدن ما عنصری را قربانی می کند که می تواند دوباره ذخایر آن پر شود در حالیکه، از قسمت های ثابت ماتریکس محافظت می کند.

 

 

 

 

” بنابراین اگر شما آجرهای موجود در دیوارهای یک اتاق را به عنوان قسمت دائمی تصور کنید، می توان رنگ روی دیوارها را بخشی دانست که هر چند وقت یکبار مجدداً تجدید می شود.

“درست همانطور که شما نیاز به روغن کاری کردن یک ماشین و پر نگه داشتن رادیاتور آن با آب دارید، این فیبریل های نازک به حفظ ماتریکس بدن کمک می کنند.”

 “دانستن این امر می تواند پیامدی مفید درک زیست شناسی ما در اساسی ترین سطح آن باشد. برای مثال، ممکن است بینش عمیق تری در مورد بهبودی زخم ها یا چگونگی پیری به ما نشان دهد.”

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید. 

منبع:

Circadian control of the secretory pathway maintains collagen homeostasisNature Cell Biology, 2020

 

به این مقاله امتیاز دهید