07136476172 - 09172030360 [email protected]

مطالعات متعدد نشان می دهد که یک رابطه دو طرفه بین سلامت روده و سلامت روان فرد وجود دارد. پروبیوتیک ها و رژیم غذایی ممکن است به فرد در بهبود هر دو کمک کند.

به گفته اتحادیه ملی سلامت روان آمریکا (NAMI)، اختلالات اضطرابی شایع ترین مشکل سلامت روان است. در عین حال، بیماری های گوارشی سالانه 100 میلیون مراجعه مراقبت های سرپایی را به خود اختصاص می دهند.

تحقیقاتی که به بررسی اینکه آیا اضطراب و اختلالات روده با هم مرتبط هستند یا خیر، بر “محور روده-مغز”، یک سیستم پیچیده ارتباطی بین دو اندام، و نقش میکروارگانیسم ها در دستگاه گوارش افراد متمرکز شده است.

این مقاله به بررسی ارتباط بین سلامت روده و اضطراب، مشکلات روده ای که باعث اضطراب می شود، علائم اضطراب و راه هایی برای مدیریت اضطراب و سلامت روده می پردازد.

ارتباط بین سلامت روده و اضطراب چیست؟

روده یا سیستم گوارشی (GI) مجموعه‌ای از اندام‌ها، اعصاب، هورمون‌ها و باکتری‌ها هستند که با هم کار می‌کنند تا هضم غذا را فعال کنند. مغز به طور مستقیم توسط سیستم عصبی مرکزی (CNS) به دستگاه گوارش متصل است و سیگنال هایی بین این دو جریان می یابد تا برخی از جنبه های هضم را کنترل کند.

سیستم عصبی روده (ENS)

درون پوشش دستگاه گوارش، مرکز کنترل مهم دیگری، سیستم عصبی روده (ENS) قرار دارد. ENS دارای 100 میلیون سلول عصبی است و می تواند مستقل از مغز عمل کند. و دانشمندان معتقدند که ممکن است در رابطه بین روده و وضعیت سلامت روان فرد نقش داشته باشد.

بر اساس مقاله ای که در سال 2015 منتشر شد، در مورد محور روده-مغز، ENS و مغز برای کنترل فرآیندهای گوارشی با هم ارتباط برقرار می کنند و مراکز عملکرد شناختی و عاطفی در مغز را با مکانیسم های سیستم گوارشی مرتبط می کنند. محققان پیشنهاد می کنند که این سیستم ارتباطی ممکن است بر انگیزه و عملکرد شناختی بالاتر تأثیر بگذارد.

کارشناسان معتقدند سیستم عصبی روده ممکن است باعث تغییرات عاطفی چشم گیر در افرادی شود که سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و سایر اختلالات گوارشی را تجربه می کنند. تحریک در دستگاه گوارش ممکن است سیگنال هایی را به سیستم عصبی مرکزی ارسال کند که باعث تغییرات خلقی شود.

سلامت روده چگونه بر اضطراب تأثیر می گذارد؟

مطالعات متعددی بر ارتباط بین میکروبیوتای روده و اضطراب متمرکز شده‌اند. میکروبیوتای روده سیستمی از میکروارگانیسم‌ها در دستگاه گوارش فرد است که شامل تریلیون‌ها باکتری، قارچ و ویروسی است که بدن برای سلامتی مطلوب به آن‌ها نیاز دارد.

میکروبیوتای روده

میکروبیوتای روده نقش مهمی در تنظیم سیستم ایمنی و پردازش انرژی از غذای هضم شده ایفا می کند. تغییرات در میکروبیوتا می تواند بر این عملکردها تأثیر بگذارد و دانشمندان معتقدند سلامت روان نیز می تواند تحت تأثیر قرار گیرد.

یک بررسی در سال 2019 نشان می‌دهد که استرس و افسردگی می‌توانند ترکیب میکروبیوتای روده را از طریق هورمون‌های استرس، التهاب و تغییرات اتونوم تغییر شکل دهند. میکروبیوتای روده با ترشح متابولیت‌ها، سموم و هورمون‌های عصبی که می‌توانند رفتار غذا خوردن را تغییر دهند، پاسخ می‌دهد.

یک مقاله در سال 2017 این رابطه را بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهد و نشان می‌دهد که التهاب در دستگاه گوارش با آزاد کردن سیتوکین‌ها (پروتئین‌های کوچک) و انتقال‌دهنده‌های عصبی بر میکروبیوتا استرس وارد می‌کند. محققان پیشنهاد می کنند که افزایش سطح سیتوکین های التهابی به طور مستقیم با علائم افسردگی و اضطراب مرتبط است.

سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

سندرم روده تحریک پذیر یا IBS، یک بیماری گوارشی است که شامل التهاب و تغییرات مشکوک در میکروبیوتای روده است. در بین 44 تا 88 درصد افراد با اضطراب و افسردگی بروز می کند. تحقیقات بیشتری برای ارزیابی علت و معلولی بودن این رابطه مورد نیاز است.

مقاله منتشرشده در سال 2015 به مطالعات انجام شده بر روی حیوانات اشاره می کند که نشان می دهد میکروبیوتا همچنین بر واکنش پذیری استرس و رفتار مشابه اضطراب تأثیر می گذارد. بر اساس یک بررسی در سال 2021، میکروبیوم روده در توسعه و عملکرد محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال (HPA) نقش دارد. HPA پاسخ استرس انطباقی فرد را هماهنگ می کند و HPA ناکارآمد اغلب با اختلالات اضطرابی و افسردگی همراه است.

میکروبیوتای روده همچنین تولید انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین را تنظیم می کند، ماده ای شیمیایی که دانشمندان معتقدند در تثبیت خلق و خوی نقش دارد.

خواندن این مطلب را از دست ندهید:

ارتباط روده با مغز در سندرم روده تحریک پذیر(IBS)

علائم اضطراب

هر کسی به نوعی اضطراب را تجربه می کند. اما اگر فردی نگرانی بیش از حدی را تجربه کند که او را از انجام زندگی روزمره خود باز دارد، ممکن است دچار اختلال اضطراب باشد.

به گفته اتحادیه ملی سلامت روان NAMI، اختلالات اضطرابی گروهی از شرایط مرتبط هستند که هر کدام دارای علائم منحصر به فردی هستند. اما افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی معمولاً در موقعیت‌هایی که تهدیدکننده نیستند، ترس یا نگرانی مداوم را تجربه می‌کنند.

اضطراب و افسردگی هر دو با التهاب مداوم با درجه پایین مرتبط هستند. افراد مبتلا به بیماری‌های التهابی که شامل تغییرات مشکوک در میکروبیوم روده هستند، مانند IBS، دارای مشکلات سلامت روانی مانند اضطراب و افسردگی نیز هستند.

افراد مبتلا به اختلال اضطراب ممکن است یک یا چند مورد از علائم زیر را نیز تجربه کنند:

  • بی قراری یا تحریک پذیری
  • ضربان قلب تند
  • مالش معده
  • احساس دلهره یا ترس
  • بیخوابی
  • تنگی نفس
  • پیش بینی بدترین و خطرناکترین سناریوها
  • تعریق
  • سردرد
  • احساس تنش یا پرش
  • لرزش
  • تکرر ادرار
  • خستگی
  • اسهال

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد:

چگونه باکتری های روده بر خواب تاثیر می گذارند؟

راه های مدیریت اضطراب

چندین گزینه درمانی می تواند به افراد در مدیریت علائم اضطراب کمک کند.

متخصصان سلامت روان ممکن است ترکیبی از روش ها را توصیه کنند و درمان بسته به علائم، ترجیحات و سلامت عمومی فرد متفاوت است.

روان درمانی

روان درمانی یا یک درمان رایج و قابل اعتماد برای اضطراب است.

انواع مختلف از روان درمانی وجود دارند که برای اختلالات اضطرابی موثر هستند، از جمله:

درمان شناختی رفتاری (CBT):

مطالعات متعدد اثربخشی CBT را در درمان اختلالات اضطرابی نشان داده است. CBT بر یافتن راهبردهایی برای کاهش باورها و رفتارهایی که به اضطراب کمک می کنند تمرکز دارد.

درباره درمان شناختی رفتاری و نحوه عملکرد آمن بیشتر بدانید:

درمان شناختی رفتاری (CBT) چیست: هر آنچه باید بدانید

دارو

متخصصان همچنین ممکن است برای درمان اختلالات اضطرابی دارو تجویز کنند. دارو درمانی برای اضطراب نیست اما می تواند به تسکین علائم کمک کند.

رایج ترین انواع داروها برای اختلالات اضطرابی عبارتند از:

داروهای ضد افسردگی:

انواع بسیاری از داروهای ضد افسردگی وجود دارند که با اصلاح عدم تعادل شیمیایی در مغز، علائم اضطراب را کاهش می دهند. انواع متداول شامل مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) و مهارکننده‌های بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین (SNRIs) است.

داروهای ضد اضطراب:

رایج ترین نوع داروهای ضد اضطراب، بنزودیازپین ها هستند. اینها می توانند به کاهش علائم اضطراب کمک کنند، اما معمولاً به دلیل خطر وابستگی، فقط برای دوره های کوتاه تجویز می شوند.

بنزودیازپین ها:قرص دیازپام یا والیوم برای اضطراب-اثرات و عوارض و راه های جایگزین

بتا بلاکرها:

این دارو در درجه اول برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود، اما می تواند به تسکین علائم فیزیکی اضطراب، مانند ضربان قلب تند و لرزش نیز کمک کند.
درباره انواع مختلف دارو برای اضطراب بیشتر بدانید:

هر آنچه باید درباره بتابلاکرها، داروهای ضد اضطراب بدانید

تکنیک های آرامش بخش

تکنیک های مختلفی برای آرام سازی استرس وجود دارد که فرد می تواند برای کاهش اضطراب امتحان کند، از جمله ذهن آگاهی و مدیتیشن.

مطالعه‌ای در سال 2019  در بین 1151 بزرگسال، افرادی که مدیتیشن می‌کردند و کسانی که مدیتیشن نمی‌کردند را مورد بررسی قرار داد. محققان دریافتند که ذهن آگاهی با افزایش ارزیابی مجدد شناختی (یک استراتژی تنظیم هیجانی) و کاهش نگرانی، نشخوار فکری و سرکوب احساسات، اضطراب را کاهش می دهد.

اگر میخواهید تمرینات مدیتیشن را مبتنی بر پایه دینامیک مغز انجام دهید، میتوانید از انستیتو سلامت مغز دانا کمک بگیرید. برای اطلاعات بیشتر واحد مربوطه را در سایت ما ببینید و روی لینک زیر کلیک کنید:

واحد مدیتیشن

روش درمانی میدان الکترومغناطیسی پالسی یا PEMF

درمان PEMF ممکن است جایگزین بهتری نسبت به سایر روش‌های درمانی فعلی برای افسردگی و اضطراب باشد.

چندین اپلیکیشن کنترل اضطراب برای بهبود سلامت روان نیز وجود دارد. با این حال، این برنامه ها به تنهایی ممکن است کافی نباشند.

PEMF برای اضطراب و افسردگی به سرعت عمل می کند. و می تواند در خانه انجام شود. و آن را بسیار مطلوب، مقرون به صرفه و راحت می کند. FDA استفاده از درمان PEMF را برای اضطراب و افسردگی در سال 2006 تایید کرد.

یک مطالعه انجام شده در دانشگاه هاروارد نشان داد که درمان PEMF بیش از 10٪ بهبود قابل توجه در خلق و خوی بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی و بیماران مبتلا به اختلال افسردگی را تنها پس از یک درمان 20 دقیقه ای داشته است.

اگر علاقه مندید راجع به این روش درمانی بیشتر بدانید، مطلب زیر ر ا از دست ندهید:

تاثیر روش میدان الکترومغناطیسی پالسی(PEMF)بر اضطراب و افسردگی

نوروفیدبک

مبتلایان به اضطراب تمایل دارند افکار منفی تکراری داشته باشند. همین باعث می شود احساس ترس و وحشت دائمی همراهشان باشد. دارو می تواند به کاهش علائم کمک کند، اما تسکین آن موقتی است و عوارض جانبی آن شدید است.

نوروفیدبک می تواند به واکنش های بیش فعال مغز افراد مضطرب کمک کند. نوروفیدبک به فرد اجازه می دهد تا این واکنش بیش از حد را تشخیص دهد. دریافت مداوم این نوع بازخورد به سلول های مغز، یاد می دهد که چگونه آرام شوند. وقتی سلول های مغز کمتر واکنش پذیر می شوند، به راحتی قادر خواهید بود که تجربیات خوب را از موقعیت های منفی جدا کنید.

نوروفیدبک درمانی غیرتهاجمی برای اضطراب و افسردگی در شیراز

نکاتی برای بهبود سلامت روده

دانشمندان معتقدند انجام اقداماتی برای بهبود سلامت روده ممکن است به مدیریت اضطراب کمک کند.

تحقیقات بر روی مزایای افزودن پروبیوتیک ها به رژیم غذایی افراد و ترویج باکتری های سالم روده از طریق رژیم های غذایی با فیبر بالا و چربی اشباع کم متمرکز شده است.

مصرف پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده ای هستند که در غذاهای تخمیر شده و مکمل های غذایی یافت می شوند. پروبیوتیک ها ممکن است به بدن فرد کمک کنند تا جامعه ای سالم از میکروارگانیسم ها را حفظ کند یا به او کمک کند پس از ایجاد اختلال به وضعیت سالم بازگردد.

مطالعات مختلف پتانسیل پروبیوتیک ها را برای بازگرداندن تعادل میکروبیوم روده که در اثر استرس و اضطراب مختل شده اند و اینکه آیا باعث بهبود علائم اضطراب می شود را مورد بررسی قرار داده اند.

مطالعه‌ای در سال 2021 نشان داد که ارتباط بالقوه‌ای بین تنظیم میکروبیوم روده ناشی از پروبیوتیک و کاهش استرس/اضطراب در بزرگسالان تحت استرس وجود دارد. و یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که مصرف سویه پروبیوتیک، Lactobacillus (L.) plantarum P-8، به مدت 12 هفته می تواند استرس و اضطراب بزرگسالان تحت استرس را کاهش دهد.

رژیم غذایی

محققان همچنین بررسی کرده‌اند که چگونه رژیم غذایی می‌تواند بر میکروبیوتای‌روده فرد تأثیر بگذارد و چگونه این موضوع با استرس و اضطراب ارتباط دارد.

یک بررسی سال 2019 نشان داد که رژیم غذایی ترکیب باکتری های روده را شکل می دهد و درشت مغذی ها بر جمعیت میکروبیوم روده تأثیر می گذارند.

محققان غذاهای زیر را به عنوان کمک کننده برجسته کردند:

  • پروتئین گیاهی
  • چربی اشباع نشده
  • فیبر

این مطالعه همچنین نشان می دهد که پیروی از رژیم های غذایی با کیفیت بالا، مانند رژیم غذایی مدیترانه ای، خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می دهد.

رژیم مدیترانه ای دارای فواید ضد التهابی است (التهاب یک عامل خطر برای اضطراب و افسردگی است)، چربی اشباع کمی دارد و محتوای فیبر غذایی بالایی دارد و نقش آن را در حمایت از میکروبیوتای سالم روده بیشتر تقویت می کند.

حرف آخر

از کمک گرفتن دریغ نکنید و بدانید سلامت روان شما مهم ترین چیز است. در انستیتو سلامت مغز دانا مفتخریم با ارائه تکنیک‌های علمی به بهبود عملکرد مغز شما کمک کنیم.مغز ما تا حد زیادی تعیین می کند که چه کسی هستیم، چه کاری انجام می دهیم و چگونه رفتار می‌کنیم. برنامه های جامع ما می تواند به شما کمک کند تا سلامت روان خود را ارتقا بخشید. اگر می‌خواهید درباره روش‌هایی که می‌توانید مغز خود را به سلامت بهینه برگردانید، بیشتر بدانید، با ما تماس بگیرید.

واحد علوم اعصاب رفتاری (اضطراب، افسردگی و سایر اختلالات خلقی-رفتاری)

میکروبیوم روده چه ارتباطی با افسردگی دارد؟

منابع:

به این مقاله امتیاز دهید