07136476172 - 09172030360 info@danabrain.ir

ویتامین دی یکی از ویتامین های محلول در چربی است که به طور طبیعی در بسیاری از میوه ها و غذا ها وجود دارد.

پوست ما نیز زمانی که زیر نور آفتاب قرار می گیریم،به ساخت این ویتامین کمک می کند.

ویتامین دی برای عملکرد مناسب بسیاری از اندام های بدن ضروری است.

یکی از مهم ترین نقش های این ویتامین، افزایش توانایی بدن در جذب کلسیم و درنتیجه کمک به داشتن استخوان هایی سالم است.

زمانی که بدن، به مقدار کافی ویتامین دی دریافت نکند،استخوان ها، ضعیف و آسیب پذیر میشوند. و درنتیجه شما را در معرض شکستگی های استخوان قرار می دهند.

ویتامین دی همچنین در پیشگیری و درمان دیابت، فشار خون بالا، انواعی از سرطان و گرفتگی ها نقش دارد.

 

علائم کمبود ویتامین دی

یکی از علائم شایع کمبود این ویتامین،  ضعف عضله و درد استخوان است. علائم دیگر شامل موارد زیر هستند:

  • ضعیف شدن بدن
  • خستگی
  • نوسانات خلقی
  • شکستگی های استخوان
  • نرم شدگی استخوان

 

کمبود شدید ویتامین دی، در بزرگسالان یک وضعیت به نام osteomalacia، ایجاد می کند. این وضعیت، شامل درد استخوان، و عضلات و استخوان های ضعیف است.

 

 

علل کمبود ویتامین دی

عوامل متعددی، از بعضی از بیماری ها گرفته تا افزایش سن، می توانند باعث کمبود این ویتامین شوند.

 

 

افزایش سن

با افزایش سن، توانایی طبیعی پوست، برای تولید ویتامین دی، کاهش پیدا می کند. در نتیجه کمبود این ویتامین در بزرگسالان بیشتر دیده می شود. قبل از سن 70 سالگی، 25 درصد توانایی تولید ویتامین دی در پوست کاهش می یابد.

 

 

جراحی کاهش وزن

افرادی که جراحی هایی برای کاهش وزن و کاهش سایز شکم انجام می دهند بیشتر در معرض کمبود ویتامین دی هستند. این موضوع به این خاطر است که ممکن است نتوانند ویتامین های مورد نیاز بدن را به مقدار نیاز مصرف کنند.

 

عدم تماس کافی با نور خورشید

پوست با قرار گرفتن در معرض نورخورشید به ساخت ویتامین دی کمک می کند. زمانی که تماس با نور خورشید به مقدار کافی نباشد، این فرایند دچار اختلال می شود.این به آن معناست که بدن برای جذب ویتامین دی، تنها به ویتامین های موجود در مواد خوراکی تکیه می کند.در افرادی که پوست تیره تری دارند نیز فرایند ویتامین سازی دشوار تر است.

 

رژیم غذایی فاقد ویتامین دی

مهم است اطمینان حاصل کنیم که رژیم غذایی ما حاوی مواد مغذی مورد نیاز برای یک بدن سالم است.ماهی، تخم مرغ، شیر و چگر از منابع مفید ویتامین دی هستند.

افرادی که رژیم غذایی گیاهی دارند ممکن است در دریافت ویتامین دی مشکل داشته باشند زیرا بسیاری از منابع ویتامین دی، در غذاهای غیر گیاهی وجود دارند.

بعضی شرایط و مشکلات پزشکی نیز می تواند باعث کمبود این ویتامین شود:

  • مشکلات کلیه
  • مشکلات کبد
  • چاقی
  • فیبروز کیستیک
  • بیماری Celiac
  • بیماری Crohn’s

 

 

تشخیص کمبود ویتامین دی

علائم کمبود این ویتامین ، با علائم بسیاری از بیماری های دیگر مشترک هستند. برای اطمینان از اینکه مشکلات شما، ناشی از کمبود ویتامین دی هستند، پزشک شما ممکن است برایتان یک آزمایش خون 25-hydroxy vitamin D blood test بنویسد.

این تست، سطح ویتامین دی بدن شما را اندازه گیری می کند. اگر سطح ویتامین دی کمتر از 12 نانوگرم در میلی لیتر باشد، کمبود این ویتامین تشخیص داده می شود.

 

 

چه افرادی در معرض خطر کمبود ویتامین دی هستند ؟

عوامل متعددی به جز رژیم غدایی، خطر ابتلا به کمبود ویتامین دی را افزایش می دهند.

  • افراد چاق ممکن است از کمبود این ویتامین رنج ببرند زیراچربی بدن به ویتامین دی متصل می شود و از جذب آن جلوگیری می کند.
  • افراد با پوست تیره تر، کمتر می توانند این ویتامین را در بدن تولید کنند.
  • زنان باردار، ممکن است بیشتر در معرض کمبود این ویتامین باشند.
  • کودکانی که شیر مادر مصرف می کنند ممکن است دچار کمبود ویتامین دی باشند زیرا شیر مادر منبع غنی ای از این ویتامین نیست.
  • افرادی که داروهای خاصی مصرف می کنند.

با شناخت علائم این مشکل، و روش های تشخیصی مناسب، بهتر می توانیم با بروز کمبود ویتامین دی، مقابله کنیم.

 

مطالب مرتبط:

 

 

 

ویتامین A، مغز ما را منعطف تر می کند!

 

ویتامین های مفید برای بهبود کیفیت خواب

مصرف ویتامین D در زمستان و کاهش مرگ و میر در اثر کرونا!

 

ارتباط کمبود ویتامین D با شدت بیماری کورونا