07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

بیماران بستری شده در اثر ابتلا به ویروس کرونا که ویتامین D کافی داشتند، کاهش خطر قابل توجهی را برای پیامدهای بالینی منفی از جمله بیهوش شدن، هیپوکسی (بدن از اکسیژن گرسنه بود) و مرگ، داشتند.

 

علاوه بر این، آنها سطح خون پایین تری از یک نشانگر التهابی (پروتئین واکنش پذیر C) و سطح بالاتری از لنفوسیت ها (نوعی سلول ایمنی برای کمک به مبارزه با عفونت) را در خون دارا بودند.

 

“این مطالعه شواهد مستقیمی را نشان می دهد که ویتامین D کافی در بدن می تواند عوارض را کاهش دهد، از جمله طوفان سیتوکین و در نهایت مرگ ناشی از ویروس کرونا COVID-19″.

یک نمونه خون برای اندازه گیری وضعیت ویتامین D (اندازه گیری سطح سرمی 25 هیدروکسی ویتامین D) از 235 بیمار که به ویروس کرونا مبتلا بوده و در بیمارستان بستری بودند، مورد بررسی قرار گرفت.

این بیماران از نظر نتایج بالینی از جمله شدت عفونت، بیهوش شدن، دشواری در تنفس و در نتیجه کمبود اکسیژن و مرگ پیگیری شدند. خون آن ها همچنین برای نشانگر التهابی (پروتئین واکنش پذیر C) و تعداد لنفوسیت ها تجزیه و تحلیل شد.

محققان سپس تمام این پارامترها را در بیمارانی که کمبود ویتامین D داشتند با کسانی که ویتامین D کافی داشتند، مقایسه کردند.

در بیماران بالای 40 سال مشاهده کردند، بیمارانی که ویتامین D کافی دارند، 51.5 درصد کمتر در مقایسه با بیمارانی که کمبود ویتامین D یا میزان ناکافی از آن را دارند، در معرض خطر مرگ بودند.

هولیک، اخیراً مطالعه ای را منتشر کرده است که نشان می دهد مقدار کافی ویتامین D می تواند خطر ابتلا به ویروس کرونا را 54 درصد کاهش دهد، معتقد است که ویتامین D کافی به مبارزه با عواقب ناشی از آلوده شدن نه تنها به ویروس کرونا بلکه سایر موارد نیز کمک می کند.

 

 

“نگرانی زیادی وجود دارد که ترکیبی از عفونت آنفلوانزا و عفونت ویروسی کرونا می تواند باعث افزایش قابل توجه بستری افراد در بیمارستان و مرگ ناشی از عوارض ناشی از این عفونت های ویروسی شود.”

 

طبق گفته هولیک، این مطالعه یک استراتژی ساده و مقرون به صرفه برای بهبود توانایی فرد در مبارزه با ویروس کرونا و کاهش نتایج نامطلوب بالینی ویروس کرونا است، از جمله نیاز به پشتیبانی از ونتیلاتور، پاسخ ایمنی بیش از حد فعال و مرگ.

 

“از آنجا که کمبود ویتامین D در کودکان و بزرگسالان در ایالات متحده و در سراسر جهان به ویژه در ماه های زمستان بسیار گسترده است، برای همه واجب است که از مکمل ویتامین D استفاده کنند تا خطر ابتلا و عوارض ناشی از ویروس کرونا را کاهش دهد.”

 

برای اطلاعات بیشتر به مؤسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

 

منبع:

Vitamin D sufficiency, a serum 25-hydroxyvitamin D at least 30 ng/mL reduced risk for adverse clinical outcomes in patients with COVID-19 infection

به این مقاله امتیاز دهید