07136476172 - 09172030360 [email protected]

بیشتر افراد می توانند با تجربه خواب بی قرار ارتباط برقرار کنند. خواه در حال غلت باشد یا هرگز به خواب عمیق فرو نروید، ممکن است متوجه شوید که پس از یک شب خواب بی قرار احساس شادابی نمی کنید.

خواب بی قرار یک اصطلاح پزشکی نیست، اما این واقعیت که بسیار قابل ربط است، آن را شایسته بررسی دقیق تر می کند. بخش‌های زیر نگاهی عمیق‌تر به آنچه خواب بی‌قرار است، چه چیزی باعث آن می‌شود و چگونه می‌توان با آن مقابله کرد، می‌کند.

خواب بی قرار چیست؟

خواب بی‌قرار هیچ تعریف مشخصی ندارد. این یک اختلال خواب شناسایی شده بر اساس آکادمی پزشکی خواب آمریکا (AASM) نیست. به این معنی که معنای آن ذهنی است. علیرغم این، یک حس کلی از ظاهر یا احساس داشتن خواب بی قرار وجود دارد.

تجربه خواب بی قرار

خواب بی قرار ممکن است شامل مشکلات زیر باشد:

  • در حال چرخیدن ، غلت زدن و تلاش برای جا افتادن در رختخواب و راحت شدن برای شروع خواب
  • احساس نیمه خواب بودن یا اینکه عمیقا نمی خوابید
  • هم زدن مداوم افکار چون ذهن شما در حال تپش است
  • ناامیدی از ناتوانی در خواب آرام
  • پس از بیدار شدن غیرمنتظره نمی توانید سریع به خواب بروید

علاوه بر این، یک علامت یا علامت اصلی خواب بی قرار اغلب در روز بعد مشاهده می شود. زمانی که ممکن است احساس خستگی، تنبلی یا از کار افتادگی ذهنی کنید. اگر خواب بی قرار به طور منظم اتفاق بیفتد، اگر هنگام رانندگی یا کار با ماشین‌های سنگین خواب‌آلود باشید، این مسائل ممکن است به طور فزاینده‌ای مشکل‌ساز و حتی خطرناک شوند.

مشاهده خواب بی قرار

برخی از چیزهایی که اگر آنها را در شخص دیگری ببینید ممکن است به عنوان خواب بی‌قرار در نظر بگیرید عبارتند از:

  • چرخش مکرر یا بیدار شدن بدون اینکه بخواهید
  • خروپف بلند که شامل صداهای نفس زدن یا خفگی است
  • حرکت قابل توجه اندام ها، بلند شدن از رختخواب یا حتی راه رفتن در خواب
  • صحبت کردن یا فریاد زدن در حالی که هنوز خوابید
  • دندان قروچه یا براکسیسم مرتبط با خواب

با وجود برخی از این علائم بی قراری، مانند صحبت کردن یا حرکت در هنگام خواب، فرد احتمالاً کاملاً از رفتار خود بی اطلاع است. و وقتی از خواب بیدار می شود آن را به خاطر نخواهد آورد. در نتیجه، آنها ممکن است درک نکنند که خوابشان بی قرار بوده است.

خواب بی قرار چه تفاوتی با بی خوابی دارد؟

بر خلاف خواب بی قرار، بی خوابی یک اختلال خواب است که به طور رسمی تعریف شده است.  بی خوابی توسط یک متخصص سلامت بر اساس معیارهای خاص تشخیص داده می شود. حتی با وجود اینکه برخی افراد از کلمه بی خوابی بطور عامیانه برای اشاره به مشکلات عمومی خواب استفاده می کنند، این واژه در طب خواب معنای دقیقی دارد.

در عمل، اکثر افراد مبتلا به بی خوابی احتمالاً خواب بی‌قرار را تجربه می کنند. با این حال، همه افرادی که خواب بی قرار دارند، به خصوص اگر گاهی اوقات اتفاق بیفتد، بی خوابی ندارند.

دلایل خواب بی قرار چیست؟

علل احتمالی خواب بی قرار متعدد و متنوع است. چیزهایی که بر وضعیت روحی و جسمی شما تأثیر می‌گذارند، می‌توانند خواب شما را از بین ببرند، همچنین اختلالات خواب یا عادات بد خوابیدن.

استرس و اضطراب ، از جمله اختلالات اضطرابی رسمی، می‌تواند ذهن افراد را مشوش نگه دارد. و باعث شود او احساس کند که نمی‌تواند آرام شود و به خواب باکیفیت بپردازد. غم، اندوه و افسردگی نیز می تواند بر وضعیت روانی فرد تأثیر بگذارد به گونه ای که برای خواب مضر باشد.

کافئین ، نیکوتین و سایر محرک‌ها می‌توانند باعث شوند که مغز و بدن احساس خستگی و عدم آمادگی برای خواب کنند. الکل و آرام بخش ها، حتی اگر باعث خواب آلودگی می شوند، چرخه های خواب طبیعی را مختل می کنند. و می توانند حتی پس از به خواب رفتن سریع، خواب شبانه بی قرار را ایجاد کنند.

انواع مختلفی از مشکلات سلامتی می توانند برنامه های خواب آرام را مختل کنند. درد ، نیاز مکرر به ادرار کردن ، بیماری های ریوی و مشکلات قلبی همگی نمونه هایی از شرایطی هستند که می توانند خواب را مختل کنند. درد، به خصوص، و ناتوانی در راحتی در رختخواب، اغلب ممکن است با خواب بی‌قرارهمراه باشد.

 

مکان خواب و عادا تقبل از خواب

اتاق خواب یا فضای خوابی که برای خواب خوب مناسب نیست نیز می تواند به خواب بی قرار منجر شود. یافتن بهترین تشک برای نوع بدن و ترجیحات خواب شما نقش مهمی در دستیابی به خواب سالم دارد. تشک ناراحت کننده، سر و صدا یا نور زیاد، یا گرما یا سرمای بیش از حد ممکن است در چرت زدن یا خواب ماندن اختلال ایجاد کند.

عادات بد خواب، که بخشی از بهداشت خواب است، یکی از دلایل رایج خواب ناکافی یا بی کیفیت است. داشتن یک برنامه خواب ناسازگار، استفاده از وسایل الکترونیکی در رختخواب و دیر غذا خوردن در شب نمونه هایی از عادات و روتین هایی هستند که می توانند منجر به خواب بی‌قرار  شوند.

خواب بی قرار یا آشفته همچنین می تواند به دلیل ریتم شبانه روزی نامرتب رخ دهد. که اغلب هنگام کار در شیفت شب یا رنج جت لگ پس از پرواز در چندین منطقه زمانی رخ می دهد.

در برخی شرایط، خواب بی‌قرار با یک اختلال خواب زمینه ای مانند بی خوابی، سندرم پای بی قرار (RLS) یا اختلالات تنفسی مرتبط با خواب مانند آپنه انسدادی خواب (OSA) مرتبط است. در RLS، فرد میل شدیدی برای حرکت دادن اندام های خود احساس می کند. و در OSA، تنفس به طور مکرر قطع می شود. و باعث بیداری های کوتاهی می شود که توانایی خواب عمیق را دور می زند.

خواب بی قرار که در شخص دیگری مشاهده می کنید می تواند ناشی از این مسائل باشد. اما ممکن است با شرایط دیگری مانند پاراسومنیا نیز مرتبط باشد. پاراسومنیا رفتارها و حرکات غیرطبیعی در طول خواب از جمله صحبت کردن در خواب، راه رفتن در خواب و انجام رویاها است.

خواب بی قرار در هر گروه سنی چگونه متفاوت است؟

خواب بی قرار بر اساس سن می تواند به روش های مختلفی ظاهر شود. الگوهای خواب و نیازهای خواب برای نوزادان، کودکان خردسال، نوجوانان، بزرگسالان و افراد مسن متفاوت است. بنابراین جای تعجب نیست که علل خواب بی‌قرار بین این گروه ها متفاوت باشد.

خواب بی قرار در نوزادان

نوزادان تا 18 ساعت در روز را می خوابند.آنها به ندرت بیش از دو یا سه ساعت در هر زمان می خوابند. برخی از والدین ممکن است این حالت را بیقرار بدانند. اما هم طبیعی و هم قابل انتظار است.

هنگاهی که  نوزادان به چند ماهگی می رسند، تمایل دارند برای مدت طولانی تری بخوابند. و اغلب از یک الگوی خواب شبانه روزی در حدود شش ماهگی استفاده می کنند. اما بر اساس یک مطالعه در میان کودکان 12 ماهه، نزدیک به 28٪ برای 6 ساعت متوالی نمی خوابند. و 43٪ برای هشت ساعت متوالی نمی خوابند. در نتیجه، والدین باید بدانند که ناتوانی در خوابیدن در طول شب، که ممکن است مانند خواب بی قرار به نظر برسد، در میان نوزادان نادر نیست. و بر رشد ذهنی یا جسمی آنها تأثیری ندارد.

برخی از نوزادان در حدود نه ماهگی شروع به خواب بی‌قرار بیشتری می کنند. این می تواند ناشی از اضطراب جدایی هنگام خواب، شناخت و کنترل بیشتر محیط، تحریک بیش از حد، و/یا چرت زدن خیلی زود قبل از خواب باشد.

 تاثیر بهداشت خواب بر بهبود علائم خواب بی قرار در نوزادان

برای کمک به خواب راحت نوزادان و نوزادان، والدین باید عادات خواب سالم را پرورش دهند. تقویت عادات خوب می تواند خواب بی‌قرار  را در نوزادان برطرف کند. و راه را برای خواب بهتر با افزایش سن هموار کند. والدین همچنین باید اقدامات احتیاطی ایمنی را برای جلوگیری از سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) رعایت کنند .

اگرچه غیرمعمول است، اما خواب بی‌قرار در نوزادان می تواند ناشی از یک مشکل سلامتی اساسی باشد. آپنه خواب ، یک اختلال تنفسی، می تواند نوزادان را تحت تاثیر قرار دهد. اما در درجه اول در نوزادان نارس یا با وزن کم هنگام تولد ، یا کسانی که شرایط پزشکی زمینه ای دارند، رخ می دهد. والدینی که متوجه تنفس غیرطبیعی می شوند یا نگرانی های دیگری در مورد خواب کودک خود دارند باید با پزشک خود صحبت کنند.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

چه چیزی باعث خواب بی قرار می شود؟ (قسمت دوم)

خواب تکه تکه و منقطع