07136476172 - 09172030360 [email protected]

 سندرم پای بی قرار (RLS) بیماری ویلیس اکبوم نیز نامیده می شود. باعث ایجاد احساسات ناراحت کننده در پاها می شود، مانند خارش، سوزش، کشیدن یا خزیدن. این احساسات میل شدیدی برای حرکت دادن پاها ایجاد می کند.

افراد مبتلا به RLS ممکن است برای رسیدن به تسکین پاهای خود راه بروند، کشش دهند یا تکان دهند. علائم در حالت غیرفعال بدتر می شوند، از جمله زمانی که در حال استراحت یا دراز کشیدن هستند. در نتیجه، علائم RLS اغلب خواب را مختل می کند.

RLS 5 تا 10 درصد از بزرگسالان و 2 تا 4 درصد از کودکان را در ایالات متحده تحت تأثیر قرار می دهد. و در زنان بیشتر از مردان یافت می شود. افراد در هر سنی ممکن است به RLS مبتلا شوند، اما شدیدترین علائم در افراد مسن دیده می شود.

علائم سندرم پای بی قرار چیست؟

احساسات مرتبط با RLS از احساسات عادی تجربه شده توسط افرادی که این اختلال را ندارند، متمایز است. این امر شخصیت پردازی آنها را دشوار می کند. بر اساس طبقه بندی بین المللی اختلالات خواب، کلمات و عباراتی که معمولاً توسط بیماران RLS برای توصیف احساسات استفاده می شود عبارتند از:

  • “ناراحت”
  • “بی قرار”
  • “نیاز به کشش”
  • “اصرار برای حرکت”
  • “پاها می خواهند به تنهایی حرکت کنند”

در اینجا درباره علائم RLS بیشتر بدانید.

سندرم پای بی قرار و بی خوابی

تمایل به حرکت دادن پاها، خوابیدن و به خواب ماندن را برای بسیاری از افراد مبتلا به RLS دشوار می کند. یک مطالعه نشان داد که 88٪ از افراد مبتلا به RLS حداقل یک علامت مرتبط با خواب را گزارش کردند. علائم RLS اغلب مدت کوتاهی پس از دراز کشیدن در شب ظاهر می شود. و بیماران پاهای خود را لگد می زنند، به هم می ریزند یا ماساژ می دهند تا این احساس کاهش یابد. برخی از افراد مبتلا به RLS مجبور به بلند شدن از رختخواب و حرکت یا کشش هستند.

در نتیجه اختلالات خواب مرتبط با RLS، بیماران اغلب دچار خستگی و خواب آلودگی در طول روز می شوند. کمبود خواب در ارتباط با افسردگی، اضطراب، بیماری های قلبی، و چاقی. بیماران RLS نیز در معرض خطر بیشتری برای این مسائل هستند. نگرانی در مورد خواب دلیل اصلی مراجعه بیماران RLS به مراقبت های پزشکی برای وضعیت خود است.

سندرم پاهای بی قرار و اختلال حرکت دوره ای اندام

اکثر افرادی که RLS دارند، همچنین دارای وضعیتی به نام اختلال حرکت دوره ای اندام (PLMD) هستند. PLMD شامل خم شدن یا تکان دادن مکرر اندام ها در هنگام خواب در شب است. تفاوت آن با RLS این است که این حرکات با احساسات ناراحت کننده همراه نیستند. و به دلیل اینکه در هنگام خواب رخ می دهند، بیماران اغلب از آنها آگاه نیستند. با این حال، حرکات مرتبط با PLMD می تواند باعث بیدار شدن فرد شود. و بنابراین می تواند مشکلات خواب را در بیمارانی که RLS نیز دارند تشدید کند.

اگرچه اکثر افراد مبتلا به RLS دارای PLMD هستند، بسیاری از مبتلایان به PLMD RLS ندارند.

چه چیزی باعث سندرم پای بیقرار می شود؟

گاهی اوقات، RLS با سایر شرایط پزشکی، مانند بیماری کلیوی در مراحل پایانی همراه است .همچنین کمبود آهن، نوروپاتی، مولتیپل اسکلروزیس یا بیماری پارکینسون همراه است.

RLS همچنین می تواند به طور موقت در دوران بارداری رخ دهد. در حدود 20٪ از زنان در طول سه ماهه سوم به RLS مبتلا می شوند. علائم RLS معمولاً پس از زایمان کاهش می یابد.

با این حال، علت اکثر موارد RLS ناشناخته است. RLS ممکن است یک جزء ژنتیکی داشته باشد. بین 40 تا 90 درصد از بیماران مبتلا به RLS حداقل یکی از بستگان درجه اول (والد، خواهر و برادر یا فرزند) مبتلا به این بیماری است. محققان برخی تغییرات ژنتیکی را شناسایی کرده‌اند که خطر ابتلا به RLS را افزایش می‌دهد، اما به احتمال زیاد هنوز کشف نشده است.

محرک های سندرم پای بی قرار

نشستن یا استراحت، محرک های رایج برای علائم RLS هستند. علاوه بر این، برخی از مواد می توانند علائم را بدتر کنند. این شامل:

  • الکل
  • کافئین
  • نیکوتین
  • داروها، از جمله داروهای خاصی که برای درمان حالت تهوع، سرماخوردگی و آلرژی و شرایط سلامت روان استفاده می شوند.

اتفاقاً، بیشتر این مواد زمانی که بیش از حد یا نزدیک به زمان خواب مصرف شوند، می‌توانند بر معماری خواب ما تأثیر منفی بگذارند.

سندرم پای بی قرار چگونه مدیریت می شود؟

اهداف درمان RLS تثبیت علائم و بهبود ثبات خواب است. هم رویکردهای غیر دارویی و هم درمان دارویی برای مدیریت RLS وجود دارد.

نکات مراقبت از خانه برای سندرم پای بی قرار

روش‌های زیر می‌توانند علائم را در بیماران مبتلا به RLS خفیف یا متوسط ​​کاهش دهند. و ممکن است در ترکیب با دارو در بیماران RLS که علائم شدید دارند استفاده شوند.

  • بهداشت خواب: خوب بهداشت خواب به معنای حفظ یک محیط اتاق خواب و زندگی روزمره است که خواب پشتیبانی با کیفیت بالا. اجتناب از الکل و کافئین به ویژه برای بیماران مبتلا به RLS مهم است زیرا این مواد می توانند علائم را بدتر کنند.
  • ورزش: از آنجایی که عدم فعالیت بدنی اغلب باعث علائم RLS می شود، ورزش ممکن است مفید باشد. یک مطالعه تحقیقاتی نشان داد که بیماران مبتلا به RLS پس از شش هفته درگیر شدن در یک برنامه ورزشی، 39٪ کاهش در شدت علائم در مقایسه با کاهش 8٪ علائم در بیمارانی که ورزش نمی کردند، نشان دادند.
  • فشار درمانی پنوماتیک: دستگاه های فشرده سازی پنوماتیک با پر کردن هوا برای فشار دادن پاها، جریان خون را به پاها افزایش می دهند. محققان دریافتند که این دستگاه علائم RLS، کیفیت زندگی و خستگی را پس از یک ماه استفاده روزانه کنترل بهبود بخشید.
  • ماساژ و حمام‌های داغ: استفاده از ماساژ و حمام‌های داغ برای تحریک پاها به‌طور گسترده در ادبیات RLS توصیه می‌شود. با این حال، شواهد علمی محدودی از اثربخشی این روش‌ها در حال حاضر وجود دارد.

نکاتی برای مقابله با سندرم پای بی قرار

یادگیری تشخیص و اجتناب از محرک های شخصی می تواند به شما در مدیریت RLS در طول زمان کمک کند.

تکنیک های موثر برای به حداقل رساندن علائم RLS از فردی به فرد دیگر متفاوت است. بسیاری از افراد از فعال ماندن در طول روز و استفاده از روش‌های طب سوزنی، ماساژ، کشش یا آرامش در شب راحت می‌شوند. در طول روز، ممکن است بتوانید با مشغول نگه داشتن ذهن خود از علائم RLS جلوگیری کنید. حتی زمانی که در حال نشستن با فعالیت هایی مانند خواندن یا چت کردن با یک دوست هستید.

اگرچه RLS تهدید کننده زندگی نیست، اما ناامیدی ناشی از ناتوانی در خوابیدن می تواند بر سلامت روان تأثیر بگذارد. درمان شناختی رفتاری، گروه‌های حمایتی، ممکن است منابع عاطفی بیشتری برای مقابله با RLS فراهم کند.

آیا آزمایشی برای سندرم پای بی قرار وجود دارد؟

هیچ آزمایش تشخیصی خاصی برای سندرم پای بیقرار وجود ندارد. اگر فکر می کنید ممکن است RLS داشته باشید، باید با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. آنها یک شرح حال کامل و معاینه فیزیکی انجام می دهند تا مشخص شود چه چیزی باعث علائم شما شده است. آزمایشات و مطالعات دیگری ممکن است برای رد کردن شرایط پزشکی با علائم مشابه مورد نیاز باشد. تا آن زمان، می توانید علائم RLS خود را در خانه با استفاده از یک دفتر خاطرات خواب ردیابی کنید.

انیستیتو سلامت مغز  دانا با کادر متخصص و تجهیزات پیشرفته آماده ارائه خدمات مرتبط با اختلالات خواب به شما عزیزان می باشد.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

تأخیر خواب

موسیقی و خواب

به این مقاله امتیاز دهید