07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

خستگی روزانه ی بیش از حد در روز می تواند به دلایل مختلف ایجاد شود. برای بسیاری از افراد، احساس خستگی را می توان به عدم خواب کافی در شب نسبت داد، اما چندین اختلال خواب نیز می تواند باعث خواب آلودگی در روز شود.

 

کمبود خواب و خواب آلودگی روزانه ممکن است منجر به عملکرد منفی در محل کار یا مدرسه شود. افرادی که در طول روز احساس خواب آلودگی می کنند و شب ها بیدار هستند، ممکن است با عدم تمرکز در محل کار دست و پنجه نرم کنند و همچنین خستگی می تواند بر تصمیم گیری و کنترل عاطفی تأثیر بگذارد.

نگرانی دیگر، افزایش خطر تصادف در جاده است. خوشبختانه اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کاهش خواب آلودگی در روز و خواب کافی هر شب انجام دهید.

 

چرا خستگی در روز اتفاق می افتد؟

 

خستگی روزانه با خستگی فرق دارد. خستگی به کمبود انگیزه و انرژی اشاره دارد که ممکن است به دلیل کمبود خواب رخ دهد، اما همچنین می تواند از سایر عوامل مانند استرس عاطفی یا بی حوصلگی ناشی شود.

برخی از اختلالات خواب می تواند منجر به احساس خواب آلودگی بیش از حد در روز شود که شامل:

آپنه خواب: این اختلال با محدودیت یا انسداد مجاری تنفسی فوقانی مشخص می شود که باعث می شود افراد در خواب احساس خفگی کنند، غالباً در این فرآیند از خواب بیدار می شوند. آپنه خواب همچنین می تواند باعث خروپف شدید شود که خواب را مختل کرده و باعث می شود افراد – و شریک زندگی آنها – روز بعد احساس خستگی کنند.

ناركولپسي: ناركولپسي به عنوان اشتياق طاقت فرسا براي خوابيدن در طول روز تعريف مي شود كه به نوبه خود مي تواند در خواب شبانه اختلال ايجاد كند. در طی “حملات خواب”، برخی از افراد مبتلا به نارکولپسی، کاتاپلکسی یا از دست دادن ناگهانی تن عضله را تجربه می کنند که باعث می شود حتی زمین بخورند. خواب آلودگی بیش از حد در طول روز از علائم اصلی ابتلا به نارکولپسی قلمداد می شود.

هایپرسومنیا: هایپرسونیا بیماری دیگری است که باعث می شود افراد بیش از حد در طول روز احساس خستگی کنند. برخلاف ناركولپسي، هايپرسونيا باعث حمله خواب نمي شود و كاتاپلكسي رخ نمي دهد. بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری دچار بی خوابی ایدیوپاتیک هستند، به این معنی که علت آن مشخص نیست.

تأخیر در اختلال فاز خواب و بیداری: افراد مبتلا به این اختلال – به طور خلاصه DSWPD – در اواخر شب در مقایسه با سایر افراد احساس خستگی می کنند و همچنین ممکن است دیر از خواب بیدار شوند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که ریتم شبانه روزی فرد، که برنامه خواب و بیداری او را هدایت می کند، با چرخه های نور و تاریکی طبیعی مطابقت ندارد. کسانی که سعی در تغییر در مرحله خواب و بیداری خود دارند ممکن است روز بعد دچار خواب آلودگی بیش از حد شوند.

اختلال ریتم خواب و بیداری غیر 24 ساعته: ریتم شبانه روزی بیشتر بزرگسالان سالم هر 24 ساعت تنظیم می شود تا با نور روز و تاریکی هماهنگ شود. برای افراد مبتلا به این اختلال، ریتم شبانه روزی در یک برنامه 24 ساعته تنظیم نمی شود. خواب آلودگی بیش از حد در طول روز یکی از علائم اصلی اختلال ریتم خواب-بیداری غیر 24 ساعته است.

اختلال کار شیفتی: یکی دیگر از شرایط ریتم شبانه روزی، اختلال کار شیفتی افرادی را که نیاز به کار آنها در اواخر شب یا صبح زود و خواب در روز دارند، تحت تأثیر قرار می دهد. این اختلال بسته به زمان کار فرد می تواند باعث خواب آلودگی روزانه بیش از حد در روز یا شب شود و همچنین باعث اختلال در خواب در زمان استراحت اختصاصی خود می شود.

اختلال دیگر ، “سندرم خواب ناکافی” هنگامی رخ می دهد که افراد به دلیل عواملی مانند مسئولیت های خانوادگی یا برنامه کاری که به افزایش بیداری نیاز دارند، خواب کافی در شب ندارند.

خستگی در طول روز اغلب در نتیجه این مسئله اتفاق می افتد. جالب اینجاست که معمولاً اختلال خواب تشخیص داده شده – بی خوابی – لزوما باعث خواب آلودگی بیش از حد در روز نمی شود.

افراد مبتلا به بی خوابی معمولاً احساس خستگی از عدم توانایی خواب می کنند، نه احساس خستگی مفرط که آنها را مجبور به خواب می کند.

به غیر از اختلالات خواب، عوامل دیگر می توانند باعث خستگی مفرط در طول روز شوند.

جت لگ، یک وضعیت ریتم شبانه روزی است که مسافران خارج از کشور را با سازگاری با منطقه زمانی فعلی خود تحت تأثیر قرار می دهد، می تواند افراد را در طول روز بسیار خسته کند. همچنین داروهای آرام بخش باعث خواب آلودگی روزانه می شوند. علاوه بر این، یک مطالعه در سال 2019 نشان می دهد که خواب آلودگی بیش از حد ممکن است از نظر ژنتیکی به ارث برسد.

 

به چه میزان خواب نیاز دارید؟

 

بزرگسالان به طور کلی هر شب به هفت تا هشت ساعت خواب نیاز دارند. طبق نظرسنجی انجام شده توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، تقریباً 35٪ از پاسخ دهندگان 8 تا 6 یا کمتر ساعت خواب شبانه را گزارش کرده اند. از آنجا که استراحت شبانه خوب برای بهبودی و ترمیم بدن ضروری است، افرادی که به طور منظم خواب کافی ندارند بیشتر در معرض خطر برخی اختلالات هستند، از جمله فشار خون بالا، بیماری های قلبی عروقی، چاقی، دیابت و افسردگی.

اگر بعد از یک شب بدون خواب کافی احساس خستگی می کنید، ممکن است با استراحت بیشتر بتوانید خستگی خود را برطرف کنید. راه حل دیگر ممکن است بهبود بهداشت خواب شما با خوابیدن و بیدار شدن از خواب در هر ساعت، اجتناب از مصرف کافئین در بعد از ظهر و عصر و حفظ یک محیط آرام در اتاق خواب باشد.

با این حال، با احساس مداوم خستگی بیش از حد در روز، حتما به پزشک و متخصص مراجعه کنید – به خصوص اگر هر شب به میزان مدت زمان توصیه شده میخوابید.

 

برای اطلاعات بیشتر به مؤسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

 

منبع:

  1. 1. American Academy of Sleep Medicine. (2014). The International Classification of Sleep Disorders – Third Edition (ICSD-3). Darien, IL.https://aasm.org/
  2. 2. National Heart, Blood, and Lung Institute. (n.d.). Sleep Deprivation and Deficiency. Retrieved October 30, 2020, fromhttps://www.nhlbi.nih.gov/health-topics/sleep-deprivation-and-deficiency
  3. 3. U.S. National Library of Medicine. (2020, October 8). Fatigue. MedlinePlus. Retrieved October 30, 2020, fromhttps://medlineplus.gov/ency/article/003088.htm
  4. 4. U.S. National Library of Medicine. (2020, October 8). Idiopathic Hypersomnia. MedlinePlus. Retrieved October 30, 2020, fromhttps://medlineplus.gov/ency/article/000803.htm
  5. 5. Singareddy, R., Bixler, E. O., & Vgontzas, A. N. (2010). Fatigue or Daytime Sleepiness? Journal of Clinical Sleep Medicine, 6(4), 405. Retrieved fromhttps://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2919674/
  6. 6. Pagel, J.F., Pandi-Perumal, S.R. & Monti, J.M. Treating insomnia with medications. Sleep Science Practice 2, 5 (2018). Retrieved fromhttps://doi.org/10.1186/s41606-018-0025-z
  7. 7. Wang, H., Lane, J.M., Jones, S.E. et al. Genome-wide association analysis of self-reported daytime sleepiness identifies 42 loci that suggest biological subtypes. Nat Commun 10, 3503 (2019). Retrieved fromhttps://doi.org/10.1038/s41467-019-11456-7
  8. 8. Liu Y, Wheaton AG, Chapman DP, Cunningham TJ, Lu H, Croft JB. Prevalence of Healthy Sleep Duration among Adults — United States, 2014. MMWR Morb Mortal Wkly Rep 2016;65:137–141. DOI:http://dx.doi.org/10.15585/mmwr.mm6506a1
  9. 9. National Institute of Neurologic Disorders and Stroke. (2019, August 13). Brain Basics: Understanding Sleep. Retrieved October 30, 2020, fromhttps://www.ninds.nih.gov/Disorders/Patient-Caregiver-Education/understanding-Sleep