07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

یک مطالعه جدید نشان می دهد که پزشکان می توانند خطر ابتلا به سکته مغزی ایسکمیک را براساس شدت سندرم متابولیک، پیش بینی کنند. این بیماری که شامل فشار خون بالا، کلسترول غیر طبیعی و چربی اضافی بدن در اطراف شکم و کمر است، پیش بینی می شود.

 

این مطالعه نشان داد که خطر سکته مغزی با شدت سندرم متابولیک به طور مداوم حتی در بیماران بدون دیابت افزایش می یابد. پزشکان می توانند از این اطلاعات – و یک ابزار امتیاز دهی تولید شده توسط یک متخصص کودکان و همکاران او در دانشگاه فلوریدا – برای شناسایی بیماران در معرض خطر استفاده کنند و به آنها در کاهش این خطر کمک کنند.

DeBoer  اظهار داشت: “ما قبلاً نشان داده بودیم که شدت سندرم متابولیک با بیماری عروق کرونر قلب و دیابت نوع 2 مرتبط است.” “این مطالعه پیوندهای بیشتری با سکته های مغزی ایسکمیک در آینده نشان داد.”

 

خطر سکته مغزی ایسکمیک

 

ابزار ارزیابی امتیاز، یک ماشین حساب آنلاین برای ارزیابی شدت سندرم متابولیک است که به صورت رایگان در https://metscalc.org/ در دسترس قرار داده شده است.

برای ارزیابی ارتباط بین سکته مغزی ایسکمیک و سندرم متابولیک، DeBoer و Gurka بیش از 13000 شرکت کننده در مطالعات قبلی و نتایج سکته مغزی آنها بررسی شدند. در بین این گروه، 709 سکته مغزی ایسکمیک در مدت زمان متوسط ​​18.6 سال بررسی شده است. (سکته های ایسکمیک هنگامی ایجاد می شود که جریان خون به مغز توسط لخته های خون یا شریان های مسدود شده، کاهش یابد یا قطع شود. از طرف دیگر سکته های هموراژیک هنگام پارگی رگ های خونی ایجاد می شود.)

محققان از ابزار خود برای محاسبه نمرات جهت سنجش شدت سندرم متابولیک در بین شرکت کنندگان استفاده کردند. سپس آنها می توانند ارتباط بین سندرم متابولیک و خطر سکته مغزی ایسکمیک را تجزیه و تحلیل کنند.

محققان دریافتند که زیر گروه با بالاترین ارتباط بین سندرم متابولیک و خطر سکته مغزی ایسکمیک، زنان سفید پوست هستند. در این گروه، تیم تحقیقاتی توانست روابط فردی در شرکت کنندگان را درمورد سندرم متابولیک، مانند فشار خون بالا و خطر سکته مغزی شناسایی کند.

محققان خاطرنشان کردند که به نظر می رسد نژاد و جنس، تفاوت عمده ای در خطر سکته مغزی ایجاد نمی کنند و هشدار می دهند که افزایش خطر دیده شده در زنان سفید پوست تنها می تواند نتایج شانسی باشد. ”

” این نتایج به اندازه کافی قابل توجه است که باعث شود محققان مطالعه بیشتری در مورد نژادها و اختلافات جنسی را انجام دهند. ”

رابطه کلی بین شدت سندرم متابولیک و خطر سکته مغزی مشخص بود. این نشان می دهد افراد مبتلا به سندرم متابولیک می توانند با تغییر در شیوه زندگی برای کاهش این خطر، ایمنی ایجاد کنند. کاهش وزن، ورزش بیشتر، انتخاب غذاهای سالم – همه می توانند به سندرم متابولیک و اثرات مضر آن کمک کنند.

DeBoer امیدوار است که ابزاری که او و Gurka ساخته اند، پزشکان را راهنمایی کند تا بیماران به دنبال کاهش خطر سکته مغزی و بهبود سلامت و رفاه آنها باشند.

“در صورتی که هنوز افراد در مورد شروع ورزش یا خوردن رژیم غذایی سالم تر بحث کنند،” این مطالعه یک تلنگر بیدار کننده دیگر برای ایجاد انگیزه در همه ما به سمت تغییر سبک زندگی است. ”

 

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

 

منبع:

“Risk of Ischemic Stroke Increases Over the Spectrum of Metabolic Syndrome Severity”

به این مقاله امتیاز دهید