07136476172 - 09172030360 [email protected]

محققان در حال تهیه پیشنهادی برای پخش موسیقی دائمی در بخش سکته مغزی بیمارستان ها هستند. کارآزمایی ها نشان می دهد علاوه بر توانبخشی منظم سکته مغزی، عملکرد مغز و حرکات بیماران سکته مغزی، همچنین روحیه و تمرکز بیماران، تحت تاثیر موسیقی بهبود می یابد.

براساس نتایج مطالعه، محققان پیشنهادی را برای بیمارستان جهت ادامه جلسات موسیقی درمانی آماده می کنند.
دانشمندان توضیح می دهند، موسیقی درمانی می تواند به بهبود عملکرد مغز و حرکات در بیماران سکته مغزی کمک کند.

یک مطالعه جدید نشان داده است که شرکت در جلسات موسیقی می تواند روحیه را تقویت کرده و تمرکز را در بیمارانی که در دوره پس از سکته مغزی به سر می برند، بهبود بخشد. افراد شرکت کننده در جلسات دو ساله در کنار درمان توانبخشی سکته مغزی موجود همچنین مزایای جسمی مانند عملکرد بهتر بازو و راه رفتن را گزارش کردند.

محققان بر اساس آزمایشات خود، پیشنهادی را برای قرار دادن جلسات موسیقی درمانی دائمی با بودجه NHS در بخش سکته مغزی در بیمارستان آدننبروک کمبریج، جایی که مطالعه انجام شده است، تهیه می کنند.

 

 

 

مغز انسان به طور طبیعی برای شنیدن موسیقی تنظیم شده است


دکتر الکس استریت، پژوهشگر ارشد موسسه تحقیقات موسیقی درمانی دانشگاه کمبریج در دانشگاه آنگلیا روسکین، توضیح داد: “این واقعیت که 675 جلسه در دو سال انجام شده است، به خودی خود نشانگر موفقیت در درمان است. کارکنان احساس کردند که استفاده از موسیقی و سازها به بیماران این امکان را می دهد که به میزان زیادی از ریتم و تکرار کمک  بگیرند تا به اهدافشان برسند.

“آنها احساس می کردند که این تمرینات کمتر بالینی به نظر می رسد، زیرا بیماران با موسیقی درمانی موسیقی می نوازند، و از طریق صداهایی که ایجاد می کنند، فوراً از تمرینات خود فیدبک دریافت می کنند.”

این مطالعه شامل 177 بیمار سکته مغزی بود که به مدت دو سال در جلسات موسیقی درمانی نورولوژیک (NMT) شرکت کردند. این جلسات شامل نواختن سازهای موسیقی مانند صفحه کلید، طبل ها و …، همراه با سازهای صفحه لمسی روی iPad بود.

 

 

 


در کنار جلسات NMT، شرکت کنندگان همچنین در برنامه های توان بخشی سکته مغزی از جمله فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و روانشناسی بالینی شرکت کردند.

وسایل موسیقی به طور منظم برای بهبود حرکات انگشت بیماران مهیا می سد. این تیم همچنین دریافت که جلسات موسیقی باعث بهبود خلق و خوی، تمرکز و عملکرد مغز می شود و تأثیر مثبتی بر درگیری بیمار می گذارد.

اما این تیم می گوید تحقیقات بیشتری برای “ایجاد اثرات بالقوه موسیقی درمانی بر سرعت بهبودی و مدت اقامت در بیمارستان” ضروری است.

این یافته ها در مجله Topics in Stroke Rehabilitation منتشر شده است.

 

موسیقی چگونه می تواند روحیه ما را تغییر دهد؟

با تغییر روش درک جهان. به عنوان مثال، در آزمایشاتی که مردم به نمادهای صورتک یا صورت غمگین نگاه می کردند، موسیقی که آنها گوش می دادند بر آنچه می دیدند تأثیر می گذاشت. حتی هنگام گوش دادن به موسیقی شاد، می توان چهره ای بی طرف را نیز به عنوان چهره خوشحال قضاوت کرد.

موسیقی همچنین بدون اینکه ما بخواهیم به آن دامن بزنیم، غالباً احساسات تجربه شده در خاطرات قدیمی را برمی گرداند.

ریتم یا ضرب موسیقی باعث ایجاد انواع واکنش های بدن از جمله ضربه زدن به انگشتان و پاها می شود. این حتی می تواند ضربان قلب ما را تحت تأثیر قرار دهد و وقتی افراد با هم آواز می خوانند، ممکن است تنفس آنها همزمان شود و احساسات مثبت افزایش یابد.

این تأثیرات شاید چندان تعجب آور نباشند که بدانیم الگوهای موسیقی بر روی ساقه مغز و همچنین قشر شنوایی، بخش هایی از سیستم پاداش عصبی و سایر نواحی دخیل در حافظه و احساسات تأثیر می گذارد.

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

منبع:

ScienceFocus.com

 

به این مقاله امتیاز دهید