07136476172 - 09172030360 info@danabrain.ir

مشکلات خوابیدن یا بیدار ماندن در مواقع نامناسب ممکن است نشان دهنده این باشد که  شما در ساعت بیولوژیکی خود مشکلی دارید که اختلال ریتم شبانه روزی نامیده می شود، اما اختلالات ریتم شبانه روزی چیست؟

این شرایط رایج، ممکن است شامل تمایل به خوابیدن در یک زمان غیرمعمول، الگوی خواب نامنظم، و حتی جت لگ یا اختلال خواب در حین کار باشد. بدیهی است  که این اختلال در بروز علائم بی خوابی، خواب آلودگی، ضعف و خستگی تأثیر می گذارد و بر عملکرد روزانه افراد تأثیر دارد

ویژگی ها و علائم

اختلالات ریتم شبانه روزی دارای ویژگی های مشترک هستند. این موارد زمانی اتفاق می افتد که ساعت بیولوژیکی درونی شما با نشانه های زمانی خارجی مانند چرخه نور تاریکی طبیعی همگام نشودو در نتیجه، تمایل شما به خوابیدن ممکن است از شب که بیشتر مردم به طور طبیعی می خوابند فاصله بگیرد.

بنابراین، ممکن است فرد با بی خوابی یا خواب آلودگی بیش از حد روز مشکل داشتهباشد. ناتوانی در خوابیدن در زمان مورد انتظار همراه با خواب آلودگی در هنگام بیداری ممکن است منجر به مشکلاتی در عملکرد شغلی، تحصیلی و اجتماعی افراد شود.

برای درک بهتر موضوع، در ادامه با ما همراه باشید

تاخیر در سندرم مرحله خواب

افرادی که به عنوان جغد شب شناخته می شوند، افرادی هستند که دچار سندرم فاز خواب تأخیر هستند و اغلب در به خواب رفتن  مشکل دارند. این بی خوابی ممکن است منجر به ناتوانایی طبیعی خوابیدن شود که نزدیک به ساعت 2 تا 4 بامداد است.

برای این لفراد که دیر به خواب میوند، بیدار شدن از خواب نیز بسیار دشوار است و نتیجه آن خواب آلودگی شدید در صبح است. زمان بیداری ترجیحی ممکن است در آخر هفته ها یا روزهای تعطیل مشاهده شود و معمولاً از 10 صبح تا ظهر هنگام است.

تخمین زده می شود که حدود 7٪ از مردم جغد شب هستند و این سبک خواب و بیداری، معمولاً در دوره نوجوانی شروع می شود و می تواند در طول زندگی ادامه یابد. حدود 40٪ جغدهای شب دارای سابقه خانوادگی این اختلال هستند.

سندرم مرحله پیشرفته خواب

برخلاف جغدها، بعضی اوقات افرادی که مبتلا به سندرم فاز خواب پیشرفته هستند ، چکاوک صبح توصیف می شوند. آنها خیلی زود به خواب می روند و همچنین خیلی زود بیدار می شوند. این زود به خواب رفتن، معمولاً 3 ساعت زودتر از حد معمول است.

به عنوان مثال، فردی که به این سندرم مبتلا شده است ممکن است در ساعت 7 عصر بخوابد و تا ساعت 3 صبح بیدار شود، که خیلی زودتر از زمان مورد نظر سایر افراد است. این وضعیت ممکن است 1٪ از بزرگسالان را درگیر کند و می تواند با سایر دلایل بیداری صبح زود مانند آپنه خواب اشتباه گرفته شود.

اختلال خواب ریتم شبانه روزی تمرین نشده (غیر 24ساعته)

این اختلال بندرت در افراد بینا اتفاق می افتد، اما 50 تا 73٪ افراد نابینا را درگیر می کند. در صورت عدم هماهنگی موثر ساعت داخلی بدن با قرار گرفتن در معرض نور، این افراد  الگویی را در شب و روز اجرا می کنند که از نظر ژنتیکی تعیین می شود و اغلب کمی طولانی تر از 24 ساعت است.

به عنوان مثال، ساعت داخلی ممکن است 24.2 ساعت طول داشته باشد. بنابراین میل به خواب و بیداری هر روز 30 دقیقه بعد اتفاق می افتد. این منجر به تغییر یک برنامه خواب با افزایش بی خوابی و خواب آلودگی در روز می شود که طی چندین هفته با ادامه عدم تطابق مشخص می شود.

ریتم خواب و بیداری نامنظم

اگرچه شیوع دقیق آن ناشناخته است، اما افراد مبتلا به اختلالات عصبی مانند زوال عقل یا کودکان دارای ناتوانی ذهنی به احتمال زیاد ریتم خواب-بیداری نامنظمی را تجربه می کنند.

این ممکن است در میان کسانی که با قرار گرفتن در معرض میزان ناکافی از الگوی نور طبیعی روز و شب نهادینه شده اند، بدتر شود. به نظر می رسد این اختلال خواب هنگامی رخ می دهد که ریتم شبانه روزی از بین می رود یا از تأثیرات طبیعی بهرهمند نمی شود.

بنابراین در این اختلال خواب بسیار پراکنده می شود، بطوریکه غالباً با 3 دوره یا بیشتر خواب چند ساعته و در طول 24 ساعت خوابیدن فرد اتفاق می افتد. حملات نامنظم خواب ممکن است همراه با بی خوابی و شکایت بیش از حد در خواب باشد اما مقدار کل خواب اغلب طبیعی است.

جت لگ یا سندرم پرواز

سندرم پرواز،  پس از مسافرت هوایی طولانی در چندین منطقه زمانی رخ می دهد. شدت آن ممکن است به طول سفر و سرعت سفر بستگی داشته باشد.

به طور کلی طی مسافت کمتر، کندتر و در جهت غرب کنار آمدن با مشکلات خواب ناشی از مسافرت راحت تر است. فراتر از مشکل بی خوابی و خواب آلودگی، جت لگ همچنین می تواند در بروز علائم بی حالی (احساس ناخوشی) و ناراحتی معده نقش داشته باشد.

اختلال خواب در کار شیفتی

افرادی که وقتی قرار است خواب باشند کار می کنند در معرض خطر خوابیدن در طول روز و بیدار ماندن در طول شب هستند. این می تواند عواقب ایمنی مهمی با افزایش خطرات تصادف یا خطرات شغلی داشته باشد. همچنین ممکن است اثرات طولانی مدت مانند افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و پستان در بین کارگران نوبتکار وجود داشته باشد.

تشخیص و درمان

اختلالات خواب با ریتم شبانه روزی اغلب هنگامی ایجاد می شود که میل به خواب با چرخه روز و شب نامناسب باشد. این ممکن است در شرایط پزشکی مانند نابینایی یا در نتیجه سفر هوایی از راه دور یا حتی از کار در شیفت شب (شیفت قبرستان) رخ دهد.

خوشبختانه، با استفاده از تهیه لیست مربوط به خواب و بیداری و ساعت های ثبت خواب و بیداری، شرایط به راحتی قابل تشخیص است و درمانهای موثر شامل تغییرات رفتاری ،  ملاتونین درمانی می توانند مفید باشند.

اگر احساس می کنید از اثرات سوء اختلال ریتم شبانه روزی رنج می برید، با پزشک خواب معتبر در مورد نگرانی های خود صحبت کنید و درمان م thatثر مورد نیاز خود را کشف کنید.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

شما مست نیستید، فقط کم خوابیده اید!

سحرخیزی یا شب بیداری! کدام بهتر است؟!

چرا میخوابیم؟