07136476172 - 09172030360 [email protected]

اکثر افراد مبتلا به اختلال بیداری 24 ساعته (N24SWD) در ابتدا علائم پراکنده ای را مشاهده می کنند.  این علائم شامل حملات گاه به گاه بی خوابی شبانه یا خواب آلودگی بیش از حد در طول روز است. از آنجا که N24SWD با تاخیر تدریجی در چرخه خواب و بیداری مشخص می شود ، افراد مبتلا به این اختلال گاهی اوقات علائم کمی را تجربه می کنند. افراد در موارد نادر با پیشرفت تدریجی این عارضه مواجه می شود. در موارد دیگر، علائم ممکن است شدید باشد. شدت علائم فرد با چرخه خارجی روز و شب و تعهداتی مانند کار، مدرسه و تعهدات اجتماعی مربوط می شود.

 اختلالات خواب چه هستند؟

اختلالات خواب گروهی از بیماری ‌ها هستند که توانایی فرد برای خوابیدن به طور منظم را تحت تاثیر قرار می‌ دهند. شیوع این اختلالات، چه به سبب بیماری زمینه ‌ای و چه به سبب اضطراب بیش از حد، در دنیا در حال افزایش است. در واقع، بیش از 75 درصد انسان هایی که بین 20 تا 59 سال داشتند اختلالات خواب به طور نسبتا منظم را گزارش می ‌کنند.

بیشتر افراد، گهگاه مشکلات خواب را به سبب اضطراب، برنامه‌ های سخت روزانه و دیگر تاثیرات بیرونی تجربه می‌ کنند. با این وجود، زمانی که این مشکلات شروع به رخ دادن به طور منظم کنند و با زندگی روزمره تداخل کنند، ممکن است وجود یک اختلال خواب را نشان دهند.

بسته به نوع اختلال خواب، افراد ممکن است در به خواب رفتن مشکل داشته و در طول روز احساس خستگی شدید کنند. کمبود خواب می ‌تواند اثر منفی بر انرژی، خلق، تمرکز و سلامت عمومی داشته باشد.

اختلال خواب خواب و بیداری غیر 24 ساعته

به عنوان مثال، افراد مبتلا به N24SWD ممکن است به طور طبیعی حدود ساعت 6 صبح از خواب بیدار شده و حدود ساعت 10 شب خسته شوند. انرژی روز خوب در این دوره، انجام یک شغل معمولی بین 9-5 ساعت یا شرکت در برنامه کلاسی در طول روز امکان پذیر است. در چنین روزهایی، افراد ممکن است هیچ علامتی را متوجه نشوند.

با این حال، با شروع زمان خواب و بیداری برای خوابیدن در شب و فعالیت در طول روز دچار مشکل شوند. تاخیرهای پیشرونده یک تا دو ساعته در زمان خواب در نهایت باعث می شود افراد تمام شب بیدار باشند و در طول روز بخوابند.

تلاش برای مبارزه با این تأخیر با رعایت برنامه منظم خواب می تواند منجر به محرومیت شدید از خواب شود. در نهایت، چرخه به صورت کامل برعکس می شود. افراد با بهبود عادات خواب خود با برنامه های خود، علائم موقتی را تسکین می دهند.

اختلال خواب و بیداری

شایع ترین علائم اختلال خواب و بیداری 24 ساعته چیست؟

شایع ترین علائم N24SWD بی خوابی شبانه و خواب آلودگی زیاد در طول روز است. به این عارضه خواب آلودگی بیش از حد نیز می گویند.  علائم بسته  عادات خواب با برنامه های خارجی  N24SWD ممکن است تا مدتی مورد توجه قرار نگیرد. N24SWD  می تواند همزمان با سایر اختلالات خواب مانند آپنه انسدادی خواب و اختلال تاخیری در مرحله بیداری (DSWPD) ایجاد شود. در حقیقت، سابقه DSWPD ممکن است قبل از شروع N24SWD باشد. معمولاً برای کسانی که دارای اختلالات ریتم خواب و بیداری هستند، شبها قبل از شروع علائم فعالتر هستند.

با پیشرفتN24SWD، افراد ممکن است علائم اضافی کمبود خواب، از جمله خستگی، افسردگی و مشکلات توجه و حافظه را تجربه کنند. سطح ملاتونین غیر طبیعی و ضعف عمومی نیز مشاهده می شود.

علائم روانپزشکی

علائم روانپزشکی به ویژه شایع هستند. که هم به دلیل از دست دادن خواب و هم تأثیر قابل توجه این اختلال بر برنامه های اجتماعی ایجاد می شود. یک مطالعه نشان داد  که 34 درصد از شرکت کنندگان پس از شروع علائم خواب دچار افسردگی شدید شدند. هنگامی که عادات خواب با یک برنامه منظم شبانه روزی ناهماهنگ شد علائم افسردگی آنها بدتر شد. علت علائم افسردگی به احتمال زیاد دو مورد است، از دست دادن خواب و  منزوی بودن این اختلال را مقصر می دانند.

عوامل ایجاد کننده علائم اختلال خواب و بیداری 24 ساعته چیست؟

N24SWD بیشتر در افراد نابینا رخ می دهد.  مشخص است که 55-70 درصد از افراد نابینا را تحت تأثیر قرار می دهد. N24SWD یکی از گروهی از اختلالات است که بر ریتم شبانه روزی تأثیر می گذارد. یعنی ساعت داخلی تقریباً 24 ساعته که چرخه خواب و بیداری ما را با چرخه طبیعی روز و شب همگام می کند. ریتم شبانه روزی افراد به طور طبیعی کمی بیشتر از 24 ساعت است. بنابراین، بدون توانایی تشخیص علائم تثبیت کننده خارجی ، یا “zeitgebers” ، مانند نور را دارد.  افراد نابینا به ویژه در برابر ناهماهنگی در ریتم شبانه روزی که منجر به اختلالات خواب ریتمی شبانه روزی می شود، مانند N24SWD ، آسیب پذیر هستند.

N24SWD در افراد نابینا بسیار رایج است. تعداد نامشخصی از بیماران بینایی که به دلایل دیگر به N24SWD مبتلا می شوند وجود ندارد. گروهی از افراد بینا بیشتر در معرض ابتلا به N24SWD هستند. این گروه شامل مردان و کسانی که برنامه های عجیب و غریب کار می کنند، می باشند.  کسانی که در محیط های کم نور زندگی می کنند یا کار می کنند نیز در معرض این اختلال هستند.  علل منحصر به فرد دیگری برای N24SWD مشاهده شده است، از جمله تلاش های ناموفق برای درمان اختلالات خواب دیررس و ضربه مغزی.

اختلال خواب و بیداری

چگونه علائم  اختلال خواب و بیداری 24 ساعته تشخیص داده می شود؟

از آنجا که علائم N24SWD می آیند و می روند، تشخیص این اختلال بدون چندین هفته مستندسازی خواب دشوار است. با توجه به طبقه بندی بین المللی اختلالات خواب (ICSD) ، تشخیص N24SWD مستلزم مشکل در خوابیدن یا بیدار شدن، تاخیر پیشرونده در مرحله خواب و ناتوانی در جذب (سازگار شدن) با یک روز 24 ساعته معمولی به مدت شش هفته است.

یک روش کارآمد برای اندازه گیری عادات خواب در طول زمان، اکتیگرافی است . دستگاه های Actigraphic مانیتورهایی شبیه ساعت مچی هستند که می توانند دوره های خواب و بیداری را در طول زمان ردیابی کنند.  این دستگاهها تصویری از تاخیر پیشرونده در چرخه خواب و بیداری را نشان دهند که نشان دهنده N24SWD است.

برای کمک به تشخیص ، پزشکان ممکن است از بیماران بخواهند که دفترچه خواب یا دفترچه خاطرات خود را ثبت کنند.  پزشکان همچنین ممکن است پلی سومنوگرافی یا مطالعه خواب شبانه را سفارش دهند. درصورتی که این آزمون پزشکی نمیتواند تغییر عادات خواب را در طول زمان اندازه گیری کند، امابرای  رد سایر اختلالات خواب کاربرد دارد. علاوه بر این، ممکن است از پرسشنامه هایی مانند MEQ (پرسش نامه صبحگاهی-عصرانه) استفاده شود.  اما شواهد کافی برای اثبات مفید بودن پرسشنامه های خود گزارش شده وجود ندارد.

اختلال خواب و بیداری 24 ساعته چه تفاوتی با سایر اختلالات دارد؟

از آنجا که علائم N24SWD با سایر اختلالات ریتم شبانه روزی همپوشانی دارد، گاهی اوقات نادیده گرفته می شود. یا تشخیص اشتباه داده می شود. تاخیر در شروع خواب ممکن است باعث شود N24SWD اختلال تاخیر در مرحله بیداری (DSWPD) باشد. اختلالی که باعث تمایل به بیدار ماندن تا شب و مشکل در بیدار شدن از صبح می شود.

تغییر در زمان خواب مرتبط با N24SWD نیز ممکن است با اختلال نامنظم ریتم خواب و بیداری اشتباه گرفته شود. در این اختلال، افراد بدون الگوی ظاهری بیدار می شوند و می خوابند. که این امر باعث می شود که آنها به برنامه ها و تعهدات ثابت پایبند نباشند.

اگرچه این اختلالات مشابه هستند، N24SWD از هر دو متفاوت است. زیرا دارای تاخیر در چرخه خواب و بیداری است که به طور مداوم در طول زمان پیشرفت می کند.

اختلال خواب و بیداری

چگونه می توانم در مورد علائم اختلال خواب و بیداری 24 ساعته با پزشک خود صحبت کنم؟

اگر خواب آلودگی زیاد در طول روز یا بی خوابی رنج می برید، ممکن است بخواهید در مورد علائم خود با پزشک خود مشورت کنید. حفظ گزارش خواب می تواند به پزشک شما در یافتن تشخیص مناسب کمک کند. یک گزارش خواب به ثبت تغییرات در چرخه خواب شما در طی یک دوره زمانی کمک می کند.

این گزارش نشان می دهد که آیا الگوی پیشرونده ای وجود دارد که ممکن است نشان دهنده N24SWD باشد یا خیر؟  پزشک ممکن است از شما سوالاتی در مورد زمان خواب و بیدار شدن، مدت زمان خواب شما، احساس انرژی در طول روز و تمرینات معمول غذا خوردن و ورزش را بپرسد.

به خاطر داشته باشید که مبارزه با N24SWD به تنهایی یا درمان نکردن آن می تواند منجر به محرومیت مزمن از خواب شود. این اختلال میتواند کار، فعالیت های اجتماعی و روابط را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. بسته به نحوه تأثیر آن بر فرد، N24SWD را می توان یک ناتوانی در نظر گرفت.

اختلال چرخه خواب و بیداری غیر 24 ساعته چیست؟

وقتی ساعت درونی تنظیم کننده خواب و بیداری دچار مشکل میشود!

 

درمان اختلال چرخه خواب و بیداری غیر 24 ساعته

کیفیت خواب عامل تعیین کننده کیفیت بیداری است

به این مقاله امتیاز دهید