07136476172 - 09172030360 [email protected]

خواب دیدن یکی از منحصر به فردترین و جذاب ترین جنبه های خواب است. در طول یک خواب معمولی شبانه، معمول است که حدود دو ساعت را در خواب بگذرانید. شدیدترین رویاها در مرحله خواب با حرکت سریع چشم (REM) اتفاق می‌افتند.  اما انواع متمایزی از رویاها می‌توانند در هر بخشی از چرخه خواب رخ دهند .

رویاها می توانند تصوراتی مثبت، منفی یا کاملاً گیج کننده داشته باشند. که احتمالاً بازتاب دوره ای از تخیل بسیار زیاد در طول خواب است. با این وجود، چه در رویاهای خوب یا بد، تجربیات زمانی که بیدار هستید اغلب در محتوای رویاها گنجانده می شود .

کارشناسان همچنان در مورد اینکه چرا خواب می بینیم بحث می کنند. اما شواهد قابل توجهی نشان می دهد که رویاها در تسهیل عملکردهای مغز مانند حافظه و پردازش عاطفی نقش دارند. به نظر می رسد رویاها بخش مهمی از خواب طبیعی و سالم هستند. در عین حال، کابوس ها می توانند خواب را مختل کنند و حتی در ساعات بیداری فرد را تحت تاثیر قرار دهند.

با توجه به اینکه تقریباً همه رویاهایی دارند، چه خوب و چه بد، طبیعی است که تعجب کنیم که چگونه رویا بر کیفیت خواب تأثیر می گذارد. آیا کابوس برای خواب مضر است یا خیر، و چگونه می توان از رویاهای بد جلوگیری کرد.

آیا رویاها بر کیفیت خواب تأثیر می گذارند؟

رویا دیدن بخشی طبیعی از خواب سالم است. خواب خوب با عملکرد شناختی بهتر و سلامت عاطفی مرتبط است. و مطالعات همچنین رویاها را با تفکر مؤثر، حافظه و پردازش عاطفی مرتبط می دانند. به این ترتیب، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که رویا دیدن یا بازتابی از خواب باکیفیت است یا به آن کمک می کند.

با این حال، همه رویاها یکسان خلق نمی شوند. برخی از رویاها ممکن است تأثیر منفی بر خواب داشته باشند. رویاهای بد شامل محتوایی است که ترسناک، تهدیدآمیز یا آسیب زا است. وقتی یک خواب بد باعث بیداری از خواب می شود، می توان آن را یک کابوس تلقی کرد.

آیا کابوس برای خواب مضر است؟

کابوس‌ها می‌توانند بر خواب تأثیر منفی بگذارند. اما معمولاً فقط زمانی که مکرر رخ می‌دهند یا به‌خصوص آزاردهنده هستند.

اکثر مردم هر چند وقت یکبار یک خواب یا کابوس بد می بینند که تاثیر قابل توجهی بر کیفیت خواب آنها ندارد. با این حال، وقتی کابوس‌ها اغلب اتفاق می‌افتند، می‌توانند مانعی برای خواب شوند. برای برخی افراد، کابوس ها چندین بار در هفته و/یا بیش از یک بار در هر شب اتفاق می افتد.

اختلال کابوس را می توان به صورت ساده به عنوان وقوع کابوس های مکرر که با خواب و/یا خلق و خو یا تفکر فرد در طول روز تداخل می کند تعریف کرد. افراد مبتلا به اختلال کابوس ممکن است خواب ناآرام با بیداری های بیشتر و مشکلات بیشتری برای به خواب رفتن داشته باشند. علاوه بر این، ممکن است به دلیل ترس از رویاهای مزاحم از خواب اجتناب کنند. و خطر بی خوابی و کم خوابی را افزایش دهند.

اگر افراد بیش از یک بار در هفته کابوس می بینند، خوابشان بر اثر کابوس مختل می شود، یا متوجه می شوند که خلق و خو، تفکر یا سطح انرژی آنها تحت تاثیر کابوس ها قرار گرفته است، باید با پزشک خود صحبت کنند. پزشک می تواند با آنها همکاری کند تا محتمل ترین علت و درمان بهینه را برای کاهش این خواب های آزاردهنده شناسایی کند.

آیا رویاها بر زندگی روزمره تأثیر می گذارند؟

دانستن تأثیر دقیق رویاها بر زندگی روزمره همچنان موضوع تحقیقات بیشتر است. اما راه‌هایی وجود دارد که رویاها ممکن است بر ساعات بیداری ما تأثیر بگذارند:

  • رویای سالم ممکن است نشان دهنده خواب باکیفیت باشد که تفکر دقیق تر، خلق و خوی بهتر و سلامت کلی را تسهیل می کند.
  • افرادی که رویاهای خود را به یاد می آورند اغلب سطوح بالاتری از خلاقیت را نشان می دهند. بینش خلاقانه نیز ممکن است با ترکیب تفکر تخیلی رویاها در زندگی بیداری افزایش یابد.
  • رویاپردازی ممکن است تفکر گسترده‌تر یا الهام‌بخش‌تری را فراهم کند. و مفهوم زیربنایی را در پشت این اصل «پیروی از رویاهای خود» شکل دهد.
  • خواب دیدن ممکن است تثبیت حافظه را تقویت کند و به خاطر سپردن اطلاعات مهم آسان تر شود.
  • افراد مبتلا به اختلالات سلامت روان، مانند اضطراب یا اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، ممکن است علائم بدتری را در نتیجه کابوس های مکرر تجربه کنند.
  • کابوس ها ممکن است خواب را مختل کنند، باعث خواب آلودگی در طول روز، بدتر شدن خلق و خو یا مشکلات فکری در طول روز شوند.

چگونه می توانید رویاهای بد و کابوس های شبانه را متوقف کنید؟

اگر خواب‌های بد مکرر می‌بینید، با پزشک خود صحبت کنید که می‌تواند به شما کمک کند که آیا اختلال کابوس دارید یا خیر. درمان اختلال کابوس می تواند شامل رفتار درمانی و/یا دارو باشد.

بهبود عادات و بهداشت خواب می تواند به کاهش خواب های بد کمک کند. برخی از نکات خاص عبارتند از:

  • برای به حداقل رساندن استرس و اضطراب، تکنیک های آرام سازی را تمرین کنید. که  اضطراب و استرس می توانند کابوس های شبانه را تحریک کنند.
  • به خودتان زمان بدهید تا قبل از خواب در یک اتاق خواب آرام، آرام آرام بخوابید.
  •  انجام مدیتیشن و سایر روش های آرام سازی می تواند برای تجربه خوابی آرام بسیار موثر باشد.
  • یک ساعت یا بیشتر قبل از خواب از تماشای صفحه نمایش خودداری کنید. و مطمئن شوید که در شب محتوای ترسناک یا آزاردهنده تماشا نکنید.
  • الکل را که بر خواب REM شما تأثیر می گذارد، در عصر و به خصوص قبل از خواب ننوشید.
  • برای جلوگیری از محرومیت از خواب، برنامه خواب ثابتی داشته باشید. حتی در آخر هفته ها، که می تواند خواب REM و رویاهای شدید را تحریک کند.

آیا وضعیت خواب روی رویاها و کابوس ها تأثیر می گذارد؟

عوامل زیادی روی رویاپردازی تأثیر می‌گذارند، اما مشخص نیست که وضعیت خواب یکی از این عوامل باشد.

برخی از محققان این نظریه را مطرح کرده اند که محتوای رویا ممکن است بر اساس وضعیت خواب فرد متفاوت باشد. زیرا احساسات فیزیکی و فشار وارد شده به بدن برای افراد پشت، شکم و پهلو متفاوت است. یک مطالعه نشان داد افرادی که به پهلوی چپ خود می خوابند بیشتر احتمال دارد کابوس ببینند. و مطالعه دیگری نشان داد که رویاهای واضح، از جمله برخی کابوس ها و رویاهای وابسته به عشق شهوانی، در افرادی که روی معده می خوابند بیشتر دیده می شود .

با این حال، محدودیت این مطالعات این است که آنها بر داده های خود گزارش شده تکیه می کنند، که در معرض نادرستی است. به عنوان مثال، بسیاری از افراد در طول شب بدون اینکه متوجه باشند وضعیت خواب خود را تغییر می دهند. علاوه بر این، تحقیقات قبلی نشان داده است که وضعیت خواب بر میزان زمان صرف شده در مراحل مختلف خواب تأثیری ندارد .به طور کلی، تحقیقات قوی تری برای ایجاد ارتباط بین وضعیت خواب و کابوس ها مورد نیاز است.

انیستتیتو سلامت مغز دانا با کادری مجرب و امکانات پیشرفته در خدمت شما می باشد. دیدن کابوس یا رویاهای بیش از اندازه در طول خواب فرد می تواند آزار دهنده باشد. علاوه بر آن کیفیت بیداری فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.  تست های خواب برای شناسایی مشکلات خواب بسیار کمک کننده هستند.  انجام تست های پلی سومنوگرافی در این کلینیک همراه با اقامت همراه بیمار امکان پذیری می باشد.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

رویا دیدن در هنگام تب چگونه است؟

تعبیر رویا و خواب با روش علمی