07136476172 - 09172030360 [email protected]

رویای تب یکی از علائم احتمالی تب است.  در مطالعات متعدد، خواب بیننده ها رویاهای تب خود را عجیب، منفی و از نظر احساسی شدید توصیف می کنند. تجربه خواب تب در بین افراد خوابیده متفاوت است. برخی از افراد مبتلا به تب، خواب دیدن را به یاد نمی آورند. در حالی که برخی دیگر می توانند سالها بعد رویاهای تب خود را به یاد آورند.

تب چیست؟ و علت تب کردن در شب چیست ؟

علامت اصلی تب، بالا بودن درجه حرارت غیر طبیعی بدن است.

دمای طبیعی بدن برای یک بزرگسال می تواند از 36.1 درجه سانتیگراد تا 37.2 درجه سانتیگراد باشد. کودکان دارای دامنه کمی بالاتر، تقریبا 36.7 درجه سانتیگراد تا 37.8 درجه سانتیگراد هستند. با این حال، بزرگسالان نسبت به کودکان تحمل بیشتری نسبت به افزایش دما دارند و سیستم ایمنی کاملاً عملکردی دارند. در کودکان – به ویژه نوزادان – حتی دمای کمی بالا می تواند چیز جدی تری را نشان دهد.

علائم تب علاوه بر درجه حرارت بالا می تواند شامل: لرز و تعریق، سردرد، درد عضلانی، از دست دادن اشتها و خستگی عمومی باشد. در برخی موارد، کودکان زیر 5 سال ممکن است در هنگام افزایش تب شدید دچار تشنج شوند، برای والدین نگران کننده است، اما معمولاً تهدید کننده زندگی نیست.

لازم به یادآوری است که تب به خودی خود یک بیماری نیست. در واقع، تب نشانه ی آن است که سیستم ایمنی بدن در حال مبارزه با یک عفونت باکتریایی یا ویروسی است. اگر چه می توان آن را دلیلی برای نگرانی جدی در شرایط خاص دانست: به عنوان مثال، ارزیابی فوری پزشکی نیاز است اگر نوزاد کمتر از دو ماهگی تب بیش از 40 درجه داشته باشد، یا اگر کسی سیستم ایمنی اش به خطر بیفتد تب می کند و باید به پزشک مراجعه کرد.

تب ناشناخته به چهار گروه تقسیم می‌شود

کلاسیک

تب ناشناخته کلاسیک بر افراد سالم تأثیر می‌گذارد. این بیماری به‌عنوان یک تب غیر قابل توضیح که به مدت سه هفته ادامه دارد تعریف می‌شود. عفونت یا نئوپلاسم‌ها مانند لوکمیا (سرطان خون)، ممکن است باعث تب ناشناخته کلاسیک شود. سایر اختلالات مانند بیماری‌هایی که بر روی بافت پیوندی تأثیر می‌گذارند نیز می‌توانند علت آن باشند.

بیمارستانی

به نظر می‌رسد افرادی که دچار تب بیمارستانی هستند به دلیل بستری شدن در بیمارستان دچار تب می‌شوند. آن‌ها به دلیلی به غیر از تب بستری شده‌اند و سپس تب غیر قابل توضیح را بروز دادند. علل شایع عبارت‌اند از:

  • آمبولی ریوی
  • ترومبوز سیاهرگی عمقی
  • انتروکولیت
  • سینوزیت
  • ترومبوفلبیت عفونی(نوعی التهاب که روی رگ‌ها تأثیر می‌گذارد)

کاهش ایمنی

این نوع تب در افراد دارای سیستم ایمنی سازشگر اتفاق می‌افتد. این مسئله آن‌ها را در معرض خطر عفونت قرار می‌دهد. سیستم ایمنی سازشگر اغلب به دلیل شیمی‌درمانی اتفاق می‌افتد.

مرتبط با HIV

HIV می‌تواند باعث ایجاد تب شود. HIV همچنین فرد را مستعد عفونت‌هایی می‌کند که ممکن است تب ایجاد کنند.

اگر تب کودک شما به 102.2 درجه فارنهایت (39 درجه سانتی‌گراد) رسید، باید آن را درمان کنید. می‌توانید به آن‌ها استامینوفن یا ایبوپروفن بدهید، اما نباید به آن‌ها آسپرین داده شود. در کودکان، آسپیرین با یک بیماری بسیار جدی معروف به سندرم ری همراه است

علائم تب ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سرماخوردگی یا لرز
  • لرزش شدید، یا لرز دندان لرزش
  • ضعف
  • گرما
  • رطوبت یا تعریق
  • سردرد
  • علائم تنفسی مانند سرفه، تنگی نفس یا مشکل در تنفس
  • رویاهای تب یا توهم

رویای تب چیست؟

رویای تب واضح هستند. غالباً خواب های عجیب و غریب یا ناخوشایند هنگام خواب افراد خواب دار می توانند آن را تجربه کنند. این رویاها مشابه رویاهای دیگر اتفاق می افتند. این رویاها می توانند در هر مرحله از خواب رخ دهند. اما بیشتر رویاهای زنده در خواب با حرکت سریع چشم (REM) اتفاق می افتد. بیدار شدن از خواب یا بلافاصله بعد از خواب REM می تواند شانس به خاطر سپردن رویای شما را افزایش دهد.  به طور معمول، مردم هر شب تقریباً دو ساعت خواب می بینند، اما تجربیات رویایی متفاوت است. برخی از مردم سیاه و سفید خواب می بینند و برخی دیگر رنگهای کامل را می بینند.

علاوه بر این، رویاها ممکن است در تقویت حافظه و پردازش احساسات نقش داشته باشند. در واقع، یک مطالعه روی 299 خواب نشان داد که نیمی از خوابها حداقل دارای یک جزء مربوط به یک تجربه خاص در روز است. در نتیجه، رویاهای تب ممکن است شامل احساس گرما و بیماری باشد.

چه چیزی باعث رویاهای تب می شود؟

علت دقیق رویاهای تب ناشناخته است. برخی از محققان حدس می زنند که مغز بیش از حد گرم   روی پردازش شناختی تأثیر می گذارد. و بنابراین رویاهای تب را عجیب تر از خواب های معمولی می کند. تب نیز می تواند خواب REM را مختل کند، که ممکن است منجر به تغییرات دیگر خواب، از جمله رویاهای غیر معمول شود.

تفاوت رویاهای تب با رویاهای دیگر چگونه است؟

رویای تب از آن جهت که اغلب زنده تر و غیر معمول تر هستند، با سایر رویاها متفاوت است.  رویای تب نیز بیشتر احساس منفی دارند. و احساسات مثبت کمتری نسبت به سایر رویاهای اخیر بدون تب دارند. همچنین، در رویاهای تب دار، خواب آور با تعداد کمی از شخصیت ها یا چهره های رویایی تعامل دارد.

جنبه های خاص خواب تب می تواند شامل موارد زیر باشد:

تحریف فضایی: دیوارهای متحرک، ذوب شدن اجسام و تغییر اندازه فضاها رایج ترین نوع رویا در یک مطالعه رویاهای تب بود.

  • تهدیدها یا خطرات: شرکت کنندگان در مطالعه گزارش کردند که رویاهای تب آنها شامل تهدیدهای سگ، حشرات، تروریست ها و سنگ ها بود.
  • بیماری: انواع بیماری در خواب ممکن است متفاوت باشد. در یک مطالعه، افراد خواب در مورد بیماری هایی مانند ناراحتی تنفسی، درد و سرگیجه خواب دیدند.

آیا رویاهای تب معنی دارند؟

اگرچه رویاهای تب دار معنای خاصی ندارند، اما اغلب می توانند ارتباطاتی با وضعیت فعلی فرد داشته باشند. به عنوان مثال، رویاهای مرتبط با تب بیشتر از خواب های معمولی شامل یک موضوع مرتبط با سلامتی و احساس درجه حرارت است.

رویاهای تب در مقابل کابوس ها

در حالی که رویاهای تب نتیجه تب هستند، کابوس ها ممکن است ناشی از  اضطراب، استرس یا ضربه باشند.  این رویاهای ترسناک و نگران کننده همچنین می تواند نشان دهنده یک اختلال خواب مانند آپنه خواب یا نارکولپسی باشد. صرف نظر از علت، کابوس ها می توانند بر کیفیت خواب تأثیر بگذارند.

کاهش استرس و رعایت بهداشت خوب خواب می تواند احتمال کابوس های شبانه را کاهش دهد. موارد شدیدتر ممکن است نیاز به درمان رفتاری شناختی داشته باشد. علاوه بر این، یک مطالعه خواب می تواند وجود اختلال خواب را تعیین کند.

رویاهای تب در مقابل رویاهای روشن

در طول رویاهای شفاف، رویاپرداز متوجه می شود که در خواب است.  برخی از رویاپردازان شفاف حتی کنترل رویاهای خود را نیز تجربه می کنند. در مطالعه ای در مورد رویاهای تب، تقریباً 40 درصد آنها شفاف توصیف شدند. این عدد به طور قابل توجهی بیشتر از 7.5 درصد رویاهایی است که به عنوان رویاهای شفاف در افراد سالم تجربه شده است.

آیا رویاهای تب بد هستند؟

رویاهای تب لزوماً برای بدن بد نیستند. از آنجا که بیشتر رویاها در طول خواب REM اتفاق می افتد، زمانی که عضلات ساق و بازو به طور موقت فلج می شوند. بنابراین بعید است که افراد خوابیده رویاهای خود را عملی کنند. با این حال، افراد خوابیده ممکن است رویاهای ناخوشایند یا منفی را تجربه کنند. آنها ممکن است با احساس ناآرامی یا ناراحتی از خواب بیدار شوند.

آیا می توانید از رویاهای تب جلوگیری کنید؟

در حالی که هیچ روش واحدی برای جلوگیری از رویاهای تب وجود ندارد، حل تب خود می تواند احتمال وقوع آنها را کاهش دهد.

  • مایعات فراوان بنوشید تا از کم آبی بدن جلوگیری کنید.
  • خواب کافی داشته باشید. خواب فواید زیادی برای سلامتی دارد، از جمله کمک به بهبود وضعیت بدن در هنگام بیماری.
  • با راهنمایی پزشک، ایبوپروفن یا استامینوفن مصرف کنید.

در صورت مشاهده علائم اضافی یا تشدید شده با تب حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

شب‌های بی‌خواب ونحوه عملکرد شناختی با محرومیت خواب

ناهنجاری های کیاری و آپنه خواب

به این مقاله امتیاز دهید