07136476172 - 09172030360 [email protected]

رویا دیدن یک تجربه شایع خواب است. به احتمال زیاد هر شب دو ساعت را  در خواب به رویا دیدن می پردازید اگرچه ممکن است همیشه رویاهایتان را به خاطر نیاورید.  اما تعبیر رویا ها و  تفسیر آنها برای ما جالب است. هنگام خواب، ممکن است تصاویری رنگی یا سیاه و سفید مشاهده کنید. همچنین ممکن است احساسات دیگری مانند صدا، بو، لمس و حتی مزه را تجربه کنید. واضح ترین رویاها در طول خواب REM رخ می دهند، اگرچه شما می توانید در هر مرحله از خواب رویاپردازی کنید.

کارشناسان چندین فرضیه برای اینکه چرا ما رویا می بینیم دارند:

  • پردازش احساسی : خواب دیدن ممکن است به ما در پردازش احساسات کمک کند. افرادی که بیشتر مضطرب یا استرس دارند، خواب های نگران کننده تری می بینند.
  • ایجاد یا تقویت حافظه : فعالیت مغز در هنگام خواب با پردازش حافظه در هنگام بیداری موازی است. کارشناسان معتقدند این نشان دهنده ارتباط بین رویا و حافظه است.
  • پاکسازی ذهنی : محققان این نظریه را مطرح می کنند که اطلاعات غیر ضروری یا افکار ناخواسته می توانند مغز را کند کنند. خواب دیدن می تواند به مغز شما کمک کند تا افکار و اطلاعات را مرتب کند تا مشخص شود چه چیزی را باید نگه دارد.
  • عملکرد استاندارد خواب : برخی از کارشناسان معتقدند که رویا دیدن به سادگی بخشی طبیعی از خواب REM است.

متخصصان دریافته اند که فراوانی و محتوای رویاها می تواند تحت تأثیر ضربه یا حاملگی قرار گیرد. رویاها همچنین می توانند بر کیفیت خواب شما تأثیر بگذارند. از آنجا که رویاها ممکن است عجیب، هیجان انگیز یا مزاحم باشند، ممکن است در خواب به دنبال معنا باشید.

آیا رویاها تعبیر و معنی دارند؟

شاید شما بعد از یک رویا به یاد ماندنی از خواب بیدار شده اید و تعجب کرده اید که معنی آن چیست. سالهاست که متخصصان مغز و اعصاب معنی رویا را مطالعه کرده اند. هنوز هیچ پاسخ قطعی در مورد اینکه چرا ما خواب می بینیم یا خواب های ما چه معنایی دارد، اگر آنها معنی خاصی داشته باشند، وجود ندارد. با این حال، کارشناسان نظریه های زیادی ارائه کرده اند.

 نظر فروید

زیگموند فروید، روانکاو معتقد بود که رویاها درهای ناخودآگاه هستند. او دریافت که رویاها از ترکیبی از تجربیات شخصی، محرکهای بیرونی، محرکهای درونی و فرآیندهای ذهنی در هنگام خواب تشکیل شده است. در اصل، فروید احساس می کرد که رویا معنای ناخودآگاه رویا را پنهان و تحریف می کند. فروید با مطالعه و تعبیر رویاها معتقد بود که می توانیم خود و خواسته های پنهان خود را بهتر درک کنیم.

نظر یونگ

روانپزشک کارل یونگ از جهاتی با فروید موافق بود. با این حال، یونگ معتقد بود که رویاها خواسته های ناخودآگاه را به صراحت آشکار می کند، نه اینکه آنها را تحریف کند. یونگ همچنین معتقد بود که در خواب ما عناصر نمادین وجود دارد. به عنوان مثال، رویایی که در آن تعقیب می شوید ممکن است نشان دهنده استرس یا ناتوانی در انجام چالش باشد.

محققان معاصر نظریه های جایگزین در مورد تعبیر رویا ارائه کرده اند. در یکی از مدلها که فعالسازی-ورودی-تعدیل نامیده می شود. رویاها به عنوان تلاشی برای درک فعالیت زیاد در مغز هنگام خواب در نظر گرفته می شوند. نظریه رویاپردازی شناختی نشان می دهد که رویاها بر اساس حافظه ذخیره شده است. در این نظریه، رویاها منحصر به فرد هستند زیرا روشهای شخصی ما برای درک اطلاعات را منعکس می کنند. با این حال، لزوماً نمی توان ر ویاها را به لحظات خاصی از زندگی بازگرداند و خاطرات روز قبل نیستند.

همکاری بیشتر بین دانشمندان می تواند به ما در درک عمیق تر نحوه عملکرد رویا و چگونگی کشف معنای رویاها کمک کند.

معانی احتمالی برخی از رویاهای رایج چیست؟

در حالی که تجربیات رویایی شما ممکن است منحصر به فرد باشد، بسیاری از رویاهای مشترک وجود دارد. برای چندین دهه، محققان انواع مختلف رویاهای مشترک را مطالعه کرده و علل و معانی آنها را فرض کرده اند. شایع ترین انواع رویاها حتی در فرهنگ های مختلف مشابه است. به عنوان مثال، در مطالعاتی در مورد رویا بینندگان کانادایی، آلمانی و چینی انجام شد. که بیشترین دسته از رویاها مربوط به مدرسه، افتادن، تعقیب و گریز و دیر رسیدن بود.

افتادن دندان ها

اگر خواب دیده اید که دندان هایتان می افتد یا می پوسد، تنها نیستید. یک مطالعه نشان داد که 39 درصد از شرکت کنندگان حداقل یکبار رویای افتادن دندان را تجربه کرده اند. تحقیقات نشان می دهد که رویاهای دندان به احتمال زیاد ناشی از سوزش دندان ها است، مانند دندان قروچه در خواب.

در حالی که برخی از محققان پیشنهاد کرده اند که خواب دندان ها نشان دهنده ناراحتی روانی است. برخی دیگر شواهد کافی پیدا نکرده اند که رویاهای دندان ها مستقیماً با استرس مرتبط است. با این حال، سایر انواع رایج رویا، مانند رویاهای افتادن و عدم توانایی در تنفس، با ناراحتی همراه بوده است.

پرواز کردن

رویاهای پرواز اغلب با میل جنسی یا نشاط همراه است. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که رویاهای پرواز بیشتر در کنار رویاهای افتادن یا تعقیب شدن روی می دهند. در نتیجه، محققان پیشنهاد می کنند که خواب دیدن پروازها نیز پاسخی برای آزار و اذیت یا استرس در زندگی است.

تقلب کردن

مطالعه بر روی افراد در مورد تصویر جنسی و خیانت در خواب بودند، چندین معنی احتمالی پیدا کرد. بین تجربیات زنده خیانت شرکا و رویاهای خیانت، رابطه قوی وجود داشت. این همبستگی نشان می دهد که رویاهای تقلب ممکن است بازتابی از واقعیت باشد. رویاهای مربوط به خیانت نیز با احساسات شخصی حسادت عاشقانه یا صمیمیت کم در روابط هنگام بیداری مرتبط است.

با این حال، در برخی از نظریه های تعبیر خواب، نمادها کلید بازکردن معنا هستند. بر اساس این نظریه، تقلب در خواب ممکن است استعاره ای برای نوع دیگری از ناامنی در جهان بیدار باشد. اگر در خواب خیانت می کنید یا به شما خیانت می شود کمی بررسی کمک کننده است.  ممکن است در نظر بگیرید که چه موقعیت هایی خارج از روابط عاشقانه باعث ناراحتی یا ناامنی می شود.

منظور از کابوس ها چیست یا رویاهای هراس انگیز چیست؟

کابوس ها یک نوع خواب زنده ترسناک و ترسناک هستند. حدود 8 درصد از بزرگسالان اغلب کابوس می بینند. این رویاهای ناخوشایند بیشتر برای افرادی رخ می دهد که دارای موارد زیر هستند:

  • اختلال استرس پس از سانحه
  • اختلالات مرتبط با خواب REM
  • بیخوابی
  • اختلالات روانی شامل اضطراب، افسردگی و اسکیزوفرنی
  • قطع مصرف الکل یا داروهایی مانند داروهای ضدافسردگی، باربیتورات ها، مواد مخدر یا خواب آور

اگرچه محتوای کابوس ها در افراد مختلف متفاوت است، اما کابوس ها معمولاً نشان دهنده ناراحتی یا استرس در زندگی است. رفتار درمانی می تواند به کاهش تعداد کابوس های مکرر کمک کند.

چگونه رویاهای خود را تحلیل و تفسیر کنم؟

تحلیل و تعبیر رویاها یک علم دقیق نیست. اکثر خواب ها می توانند تعبیر رویا ی متعددی داشته باشند، اعم از مثبت، منفی یا خنثی. اگر به تجزیه و تحلیل و تعبیر رویاهای خود علاقه دارید، یکی یا ترکیبی از روش های زیر را در نظر بگیرید:

  • یک روزنامه رویایی داشته باشید : یک روزنامه رویایی می تواند به شما در ثبت رویاهایتان و شناسایی الگوهای رویاهای مکرر کمک کند. اگر این روش راحت تری برای پردازش تجربیات شما است، می توانید از ضبط صدا استفاده کنید.
  • در مورد احساسات خود تأمل کنید : پس از به یاد آوردن یک رویا، مشخص کنید که این رویا چه احساسی برای شما ایجاد کرده است. و در نظر بگیرید که چگونه این احساسات با وضعیت فعلی شما در زندگی مرتبط است.
  • با یک متخصص صحبت کنید: می توانید در مورد تعبیر رویاهایتان و احساسی که آنها در شما ایجاد می کنند با یک درمانگر حرفه ای صحبت کنید. آنها ممکن است پیشنهادهایی برای تعبیر خواب های خاص موقعیت شما داشته باشند.

همچنین ممکن است به رویاهای شفاف یا رویاهای جالب داشته باشید که در آنها می دانید در حال خواب هستید. اما در خواب و در حالت رویا به سر می برید. در برخی موارد، ممکن است بتوانید آنچه در رویاهای شفاف خود اتفاق می افتد را کنترل کنید. رویای شفاف همچنین می تواند دیدگاهی جایگزین برای تعبیر رویاهای شما به شما ارائه دهد.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

خواب چندثانیه‌ای یا ریزخواب چیست؟

چگونه بارداری بر دیدن رویاها تأثیر می گذارد

به این مقاله امتیاز دهید