07136476172 - 09172030360 [email protected]

بسیاری از افراد برای استراحت، قرص های خواب آور مصرف می کنند. قرص های خواب آور ممکن است آرام بخش یا خواب آور باشند و به اشکال مختلفی وجود داشته باشند. افراد می توانند قرص های طبیعی، نسخه ای یا بدون نسخه را مصرف کنند.

در این مقاله انواع قرص های خواب را توضیح خواهیم داد و به کاربردها و ویژگی های ایمنی آنها می پردازیم.

 

کدام قرص خواب برای من مناسب است؟


اگر تنظیمات سبک زندگی مؤثر نباشد، فرد می تواند قرص خواب را به عنوان راه حل کوتاه مدت انتخاب کند.
ممکن است بسیاری از افراد به قرص خواب نیاز نداشته باشند.

با انجام موارد بهداشت خوب خواب، ورزش و پرهیز از الکل و نیکوتین، فرد اغلب می تواند چرخه خواب خود را بهبود بخشد و از بی خوابی جلوگیری کند.

بی خوابی شامل مشکل در خوابیدن است. افراد مبتلا به بی خوابی ممکن است خیلی زود از خواب بیدار شوند یا هنگامی که از خواب بیدار می شوند احساس طراوت نکنند.

اگر تنظیمات سبک زندگی کار ساز نباشد، به عنوان مثال وقتی بی خوابی شدید است، قرص خواب ممکن است یک راه حل کوتاه مدت مناسب باشد.

از مصرف طولانی مدت قرص های خواب خودداری کنید، زیرا این امر می تواند بی خوابی را بدتر کند، به خصوص اگر فردی مصرف قرص ها را متوقف کند.

دامنه قرص های خواب شامل مکمل ها و داروهای بدون نسخه (OTC) و داروهای تجویزی است. هرکسی که بی خوابی مداوم دارد باید در مورد بهترین روش با پزشک خود مشورت کند.

در زیر برخی از مؤثرترین قرص های خواب آورده شده است.

 

 

 

ملاتونین


هنگامی که هوا تاریک می شود، مغز هورمونی به نام ملاتونین تولید می کند و چرخه خواب را با گفتن به بدن که تقریباً زمان خواب است، تنظیم می کند.

مغز در هنگام تابش نور ملاتونین کمتر و هنگام تاریک شدن، مانند زمستان، ملاتونین بیشتری ایجاد می کند. سن نیز نقش دارد – هرچه فرد پیرتر می شود، ملاتونین کمتری تولید می کند.

بسیاری از داروهای خواب آور حاوی ملاتونین هستند. این داروها برای افرادی که دارای اختلال خواب ریتم شبانه روزی هستند، بیشترین تأثیر را دارند که در زمان خواب یا بیدار شدن از خواب مشکل دارند.

ملاتونین می تواند به ویژه برای این افراد مفید باشد:

تجربه جت لگ
شب هنگام خوابیدن مشکل دارید
مقابله با شیفت کاری 


در سالهای اخیر تولید کنندگان، تنقلات و نوشیدنی هایی را که حاوی ملاتونین است به عنوان محصولات “آرامش بخش” به بازار عرضه کرده اند. با این حال پزشکان نمی دانند که آیا این موارد مؤثر هستند.

مکمل های ملاتونین بدون نسخه ای در داروخانه ها، سوپر مارکت ها و فروشگاه های آنلاین موجود است. این قرص ها با دوزهای 1 تا 5 میلی گرم (میلی گرم) وارد می شوند و فرد باید آنها را در زمان خواب مصرف کند.

شواهد محدود نشان می دهد که ملاتونین می تواند بی خوابی را درمان کند. با این حال، اکثر تحقیقات نشان می دهند که می تواند مدت زمان به خواب رفتن را کاهش دهد، از جمله یک متاآنالیز 2017 که در ژورنال Sleep Medicine Review منتشر شده است.

 

 

 

آرام بخش های آنتی هیستامین 


آرام بخشی آنتی هیستامین ها می تواند به افرادی که مشکل در خوابیدن دارند کمک کند.

برخی از آنتی هیستامین های OTC، که معمولاً افراد برای درمان آلرژی از آن استفاده می کنند، می توانند باعث خواب آلودگی شوند.

گرچه همه آنتی هیستامین ها این اثر را ندارند، اما افراد گاهی اوقات از آنتی هیستامین های نسل اول یا داروهای آرام بخش آنتی هیستامین ها برای تقویت خواب یا رفع تنش و اضطراب استفاده می کنند.

موارد زیر آنتی هیستامین آرام بخش هستند:

دیفن هیدرامین (diphenhydramine)، ماده فعال بنادریل است
doxylamine، ماده فعال در Unisom
cyclizine، ماده فعال در Marezine


آنتی هیستامین های نسل دوم احتمال کمتری برای خواب آلودگی دارند. افراد از آنها برای درمان علائم طولانی مدت آلرژی استفاده می کنند.

مانند موارد زیر:

cetirizine، ماده مؤثر در Zyrtec
لوراتادین، ​​ماده مؤثر در کلاریتین است
fexofenadine، ماده فعال Allegra
پزشک ممکن است یک آنتی هیستامین آرام بخش، اما فقط به عنوان یک راه حل کوتاه مدت توصیه کند. اگرچه اعتیاد آور نیستند، اما بدن به سرعت به آنها عادت می کند، بنابراین با گذشت زمان تأثیر کمتری خواهند داشت.

 

ریشه والرین


ریشه والرین در مکمل های گیاهی رایج است و می تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد.
Valerian یک گیاه است. مردم از زمان یونان باستان و روم از خواص دارویی موجود در ریشه سنبل الطیب استفاده کرده اند.

ریشه والرین یک ماده رایج در مکمل های گیاهی است که افراد برای بهبود خواب، تسکین اضطراب و افزایش آرامش از آن استفاده می کنند.

این مکمل ها به اشکال مختلفی مانند چای، مایعات و کپسول ها تولید می شوند.

مطالعات بالینی متعددی نشان می دهد که مصرف والرین می تواند کیفیت خواب را در افراد دارای بی خوابی بهبود بخشد. با این حال، شواهد کافی برای تأیید اینکه ریشه سنبل الطیب یک کمک مؤثر در خواب است، در دسترس نیست.

محصولات ریشه Valerian در داروخانه ها، فروشگاه های مواد غذایی سالم و مغازه های آنلاین موجود است.

 

 

 

داروهای خواب آور


شامل گروهی از داروهای خواب آور است که فقط با نسخه در دسترس هستند.

پزشک ممکن است برای درمان تعدادی از اختلالات خواب از جمله بی خوابی، این داروهای خواب آور را تجویز کند. این داروها همچنین می توانند اختلالات حرکتی را که خواب را قطع می کند، درمان کنند، مانند سندرم پاهای بی قرار (RLS) و اختلال حرکتی دوره ای اندام.

رایج ترین قرص های خواب آور عبارتند از:

زولپیدم
زالپلون
اززوپلون
راملتون


پزشکان معمولاً فقط برای بی خوابی که ماندگار و آزار دهنده است، داروهای خواب آور تجویز می کنند، زیرا این داروها می توانند عوارض جانبی داشته باشند.

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید. 

به این مقاله امتیاز دهید