07136476172 - 09172030360 info@danabrain.ir

آیا همیشه خمیازه می کشید و از خود میپرسید “چرا من همیشه احساس خستگی می کنم؟” در این صورت، ممکن است خواب آلودگی مفرط روزانه یا خستگی مزمن داشته باشید.

این مشکلات از رایج ترین شکایاتی است که پزشکان می شنوند و رفع آنها کار ساده ای نیست و در بیشتر موارد به دلایل بالقوه بسیاری رخ میدهند.

خواب آلودگی مفرط روزانه به عنوان “ناتوانی در حفظ بیداری و هوشیاری در دوره های اصلی بیداری روز” تعریف می شود. اگر خواب آلودگی مفرط روزانه دارید، ممکن است ناخواسته یا در زمان های نامناسب چرت بزنید.

خواب آلودگی مفرط روزانه چیز گذرایی نیست.  معیارهای تشخیصی رسمی می گویند که باید هر روز به مدت سه ماه یا بیشتر اتفاق بیفتد.

خستگی “کمبود انرژی جسمی یا روحی” است. این اصطلاح اغلب به معنای خستگی است که با استراحت از بین نمی رود. خستگی بالینی، به این معنی است که آن از نظر پزشکی قابل توجه است و باید درمان شود، و آن را شامل موارد زیر میدانند

  • احساس ضعف بیش از حد برای شروع فعالیت
  • در طول فعالیت به سرعت خسته کننده شوید
  • مشکلات در تمرکز، حافظه و ثبات عاطفی

معمولاً خواب آلودگی، خستگی و اصطلاحات دیگر مانند خستگی یا انرژی کم به جای هم استفاده می شوند. همه آنها با یکدیگر همپوشانی دارند و تمیز بین آنها معمولاً برای تشخیص مهم نیست.

آیا این مشکل جدی است؟

خستگی نمیتواند به یک بیماری جدی مانند سرطان مرتبط باشد. در صورت ایجاد مشکلاتی که در صورت تاخیر در درمان می تواند به شما آسیب برساند بهتر است که به پزشک خود اطلاع دهید.

در مورد خواب آلودگی مفرط روزانه، خستگی و سایر علائم جدید یا بدتر شدن آن با پزشک خود مشورت کنید.

خواب آلودگی مفرط روزانه و کمبود خواب می تواند تأثیرات چشمگیری بر سلامتی شما بگذارد. این مورد خطر خواب رفتن هنگام رانندگی را افزایش می دهند. همچنین خواب الودگی درد مزمن را افزایش می دهند. تعادل هورمونی را از بین می برند و منجر به افزایش وزن می شوند. کیفیت خواب می تواند به دلیل خواب بسیار کم، به میزان قابل توجهی به خطر بیفتد.

علائم کم خوابی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تمایل به استراحت یا خوابیدن
  • ضعف عمومی
  • درد عضلانی
  • از دست دادن علاقه ، انرژی و انگیزه
  • احساس سنگینی در سر یا پاهایتان
  • احساس سرما
  • چشم درد
  • حساسیت به صدا
  • اضطراب، بی حوصلگی و تحریک پذیری

یک یا دو شب خواب ضعیف، استرس شدید یا تحرک بیشتر از حد معمول، می تواند هر کسی را دچار اینگونه احساسات کند. هنگامی که در طی چند روز بدون دلیل مشخصی برای شما یک حالت ثابت یا منظم باشد، بر زندگی شما تأثیر می گذارد و اگر با علائم دیگری همراه است، باید در این مورد با پزشک خود صحبت کنید. عمده علل احتمالی عبارتند از: 4

عوامل سبک زندگی

جنبه های مختلف سبک زندگی می تواند تأثیر زیادی بر میزان خواب آلودگی مفرط روزانه و انرژی شما بگذارد. موارد زیر در این امر موثر هستند.

  • رژیم غذایی
  • عادت های خواب
  • شیوه زندگی کم تحرک
  • برنامه کاری
  • سطح استرس

رژیم غذایی

علل رژیم غذایی مربوط به خواب آلودگی بیش از حد عبارتند از:

  • کمبود ویتامین و مواد معدنی ، به ویژه آهن ، ویتامین B12 و ویتامین D 
  • نوسانات قند خون که توانایی بدن شما را برای رسیدن به انرژی به سلول ها مختل می کند.
  • مصرف زیاد الکل، که ممکن است به شما کمک کند در ابتدا بخوابید اما کیفیت خواب را مختل می کند
  • مصرف بیش از حد کافئین، که خواب را مختل می کند

هنگامی که پزشک یکی از این عوامل را به عنوان علت احتمالی خستگی یا  خواب آلودگی مفرط روزانه شناسایی کرد، تغییرات ساده در رژیم غذایی یا مکمل های غذایی ممکن است به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید.

عادات خواب ضعیف

شایع ترین دلیل احساس خواب آلودگی بیش از حد یا خواب آلودگی در طول روز ممکن است این باشد که شما به خواب کافی ندارید و بهبود عادت های خواب شما می تواند  به حل این مشکل کمک کند. عادت های بد خواب شامل موارد زیر است:

  • وقت کافی را برای خواب اختصاص نمی دهید زیرا نمی دانید چقدر به خواب نیاز دارید یا تعهدات زیادی دارید.
  • تلاش برای خوابیدن در محیطی که برای خواب سالم مساعد نیست (مثلاً پر سر و صدا یا گرم است).
  • نداشتن روالِ قبل از خواب که شما را برای خواب آماده نمی کند
  • اواخر روز چرت زدن

هر یک از این موارد ممکن است روز بعد شما را بیش از حد خواب آلود کند. انتخاب بهتر در مورد کارهای روزمره قبل از خواب و محیط خواب ممکن است به بهبود مدت و کیفیت خواب کمک کند. اگر بکارگیری عادت های بهتر کیفیت خواب شما را بهبود نمی بخشد، با پزشک خود درمورد اینکه چه چیزی باعث خستگی شما می شود صحبت کنید.

شیوه زندگی کم تحرک

بودن بی تحرک بودن احتمال دارد به  بی قراری در خواب، و افت کیفیت آن منجر میشود. دلایل متعددی برای این مطرح شده است، از جمله:

  • نرخ بالای افسردگی
  • افزایش نرخ سندرم متابولیک
  • افزایش قرار گرفتن در معرض صفحه های روشن

تحقیقات همچنین نشان می دهد که داشتن فعالیت بدنی بیشتر می تواند به شما در بهبود کیفیت خواب کمک کند و احساس خستگی و سستی کمتری کنید.

تحقیقات منتشر شده در سال 2020 نشان داد که داشتن یک خواب خوب شبانه به افراد کمک می کند تا در مقابل یک رویداد استرس زا احساسات مثبت خود را حفظ کنند و به آنها اجازه می دهد از تجربیات مثبت لذت بیشتری ببرند.

کاهش سطح استرس یا یادگیری نحوه کنترل بهتر استرس ممکن است به شما در کاهش خواب آلودگی در روز کمک کند. اگر نمی توانید این کار را به تنهایی انجام دهید ، آن را با پزشک خود در میان بگذارید. ممکن است از گفتگو با یک درمانگر سود ببرید.

علل شایع پزشکی

خواب آلودگی ، خستگی و احساس ضعف از جمله علائم رایج بسیاری از شرایط پزشکی است. دلایل عمده خواب آلودگی بیش از حد در روز شامل موارد زیر است:

  • کم خونی
  • بیماری خودایمنی
  • سرطان
  • سندرم خستگی مزمن
  • بیماری مزمن انسداد ریوی
  • افسردگی
  • دیابت
  • فیبرومیالژیا
  • بیماری قلبی
  • عفونت
  • یائسگی
  • بارداری
  • بیماری تیرویید

برخی از این بیماری ها منابع بدن شما را تخلیه می کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است روند سلولی ایجاد انرژی را مختل کنند بنابراین این بیماریهای ممکن است خواب شما را مختل کنند. جهت دریافت خدمات مرتبط با بررسی اختلالات خواب می توانید با همکاران ما در انیستیتو سلامت مغز دانا این زمینه مشورت کنید.

وقتی ساعت درونی تنظیم کننده خواب و بیداری دچار مشکل میشود!

چطور بهتر بخوابیم؟

 

چرا با وجود خستگی خواب نمی روید؟ خستگی و بی خوابی، علت چیست؟

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)