07136476172 - 09172030360 [email protected]

اختلال وسواس فکری اجباری (OCD) با افکار، اصرارها و اجبارهای تکراری و اضطراب آور، مانند تمیز کردن بیش از حد، شمارش و بررسی مشخص می شود. در ادامه این مطلب به جدید‌ترین روش‌های درمان وسواس فکری بدون دارو خواهیم پرداخت.

این رفتارها در جمعیت عمومی نیز رایج است: یک مطالعه در نمونه بزرگی از بزرگسالان آمریکایی نشان داد که بیش از یک چهارم آنها در مقطعی از زندگی خود وسواس یا اجبار را تجربه کرده اند. اگرچه اکثر این افراد به OCD کامل مبتلا نمی شوند، اما چنین علائمی همچنان می تواند در زندگی روزمره اختلال ایجاد کند. مطالعه جدیدی که در 18 ژانویه در Nature Medicine منتشر شد، اشاره می‌کند که این رفتارها ممکن است با تحریک مغز با جریان الکتریکی – بدون نیاز به قرار دادن الکترود روی مغز – کاهش یابد.

تحریک الکتریکی مغز برای وسواس فکری چگونه اثر می کند

رابرت راینهارت، عصب شناس در دانشگاه بوستون، و گروهش برای این مطالعه از دو خط موازی تحقیقاتی استفاده کردند. اول، شواهد نشان می دهد که رفتارهای وسواسی-اجباری ممکن است در نتیجه عادات بیش از حد یادگیری – که منجر به تکرار بیش از حد آنها می شود – و ناهنجاری در مدارهای مغزی درگیر در یادگیری ایجاد شوند. به‌طور جداگانه، مطالعات به اهمیت ریتم‌های فرکانس بالا در محدوده گامای بالا/گامای پایین (که به سادگی بتا گاما نیز گفته می‌شود) در تصمیم‌گیری و یادگیری از بازخورد مثبت اشاره می‌کنند.

با تکیه بر این مشاهدات قبلی، شری گروور، دانشجوی دکترا در آزمایشگاه راینهارت، به همراه سایر اعضای تیم این فرضیه را مطرح کردند که ریتم‌های بتا گاما در قشر اوربیتوفرونتال (OFC) – یک منطقه کلیدی در شبکه پاداش واقع در جلوی مغز است. ممکن است توانایی پیگیری مکرر انتخاب های پاداش دهنده را مختل کند. با انجام این کار، محققان فکر کردند، این مداخله می تواند رفتارهای وسواسی-اجباری مرتبط با عادات ناسازگار را کاهش دهد.

اثربخشی تحریک الکتریکی مغز برای درمان وسواس فکری بدون دارو

برای آزمایش این فرضیه، گروور و همکارانش یک مطالعه دو بخشی انجام دادند. هدف بخش اول شناسایی این بود که آیا فعالیت مغز با فرکانس بالا بر میزان توانایی افراد در یادگیری تأثیر می گذارد یا خیر. این تیم 60 داوطلب را به کار گرفت و ابتدا از نقشه برداری مغز برای مشخص کردن فرکانس‌های منحصربه‌فرد ریتم‌های بتا گاما در  OFC در مغز استفاده کرد که در یک فرد خاص فعال بود، در حالی که آن شخص در کاری شرکت می‌کرد که شامل مرتبط کردن نمادها با برد یا باخت پول بود. کار قبلی نشان داده بود که اعمال تحریک بر اساس الگوهای خاص ریتم در مغز فرد ممکن است اثربخشی این روش را افزایش دهد.

سپس شرکت‌کنندگان به سه گروه تقسیم شدند، که همگی یک شکل غیرتهاجمی از تحریک مغز به نام تحریک جریان متناوب ترانس کرانیال (tACS) دریافت کردند که به مدت 30 دقیقه در پنج روز متوالی در OFC اعمال شد. هر گروه نوع متفاوتی از تحریک داشت: یکی جریان‌های شخصی‌سازی‌شده را با فرکانس‌های بتا گامای فردی دریافت کرد. دیگری در معرض یک دارونمای “فعال” قرار گرفت که شامل تحریکات با فرکانس پایین تر بود. و سومین گروه دارونما “منفعل” بود که در آن جریان قابل توجهی به مغز اعمال نمی شد. کسانی که تحریک شخصی سازی شده بتا گاما را دریافت کردند، کمتر قادر به انتخاب بهینه در وظایف یادگیری مبتنی بر پاداش بودند – تغییراتی که در دو گروه دارونما مشاهده نشد.

ارزیابی بیشتر رفتار شرکت‌کنندگان با استفاده از مدل‌های محاسباتی یادگیری مبتنی بر پاداش نشان می‌دهد که tACS شخصی‌سازی‌شده فرآیند یادگیری را مختل می‌کند و باعث می‌شود افراد به جای پایبند ماندن به تنها یکی از گزینه‌ها، گزینه های مختلف را امتحان کنند – حتی اگر احتمال کمتری داشته باشد که منجر به پاداش شود.

بخش دوم تحقیقات بر روی تحریک الکتریکی مغز برای وسواس

این یافته‌ها زمینه را برای بخش دوم مطالعه فراهم کرد، که در آن این تیم تحقیقاتی بررسی کرد که آیا دستکاری ریتم‌های بتا-گاما که معمولاً در طول یادگیری مبتنی بر پاداش درگیر می‌شوند، بر رفتارهای وسواسی-اجباری تأثیر می‌گذارد یا خیر. محققان مجموعه‌ای از آزمایش‌های مشابه را روی گروه دیگری از داوطلبان انجام دادند: 64 نفر که تشخیص رسمی وسواس فکری نداشتند اما علائمی مانند مدام چک کردن، جمع کردن وسایل به درد نخور و وسواس را نشان دادند. شرکت کنندگان یا تحریک بتا گامای شخصی سازی شده با نقشه مغزی یا دارونمای فعال دریافت کردند. افرادی که در گروه بتا گامای شخصی سازی شده بودند، کاهش رفتارهای اجباری را تجربه کردند که تا سه ماه ادامه داشت. و آنهایی که قبل از تحریک بیشتر خصوصیات وسواسی-اجباری داشتند، بزرگترین تغییرات را نشان دادند.

داشتن وسواس فکری بدون تشخیص

به گفته گروور، تیم تحقیقاتی تصمیم گرفت افرادی را که علائم وسواس فکری دارند، اما تشخیص این اختلال را ندارند، مطالعه کنند، زیرا محققان به طور فزاینده ای رفتارهای وسواسی را در طیف خفیف تا شدید مشاهده می کنند. و حتی در صورت عدم وجود OCD با تشخیص بالینی، چنین علائمی می تواند باعث ناراحتی قابل توجهی شود. گروور می‌گوید: با بررسی یک جمعیت غیر بالینی که طیفی از رفتارهای وسواسی-اجباری را نشان می‌دهند، ما توانستیم اثربخشی مداخله‌ای را که ممکن است برای گروه بزرگ‌تری از افراد مفید باشد، بررسی کنیم.

با این حال، یافته‌های محققان همچنین نشان می‌دهد که می توانیم چنین مداخله‌ای را برای افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری-اجباری یا سایر اشکال رفتار اجباری – مانند اختلال قمار، اعتیاد، اختلالات تغذیه ای استفاده کنیم.

اثربخشی تحریک الکتریکی مغز برای درمان وسواس فکری

تروور رابینز، استاد علوم اعصاب شناختی در دانشگاه کمبریج که در این تحقیق شرکت نداشت، می‌گوید تأثیرات طولانی‌مدت روی رفتارهای وسواسی «بسیار چشمگیر» است. «نورومدولاسیون مطمئناً درمانی است که باید برای شرایطی مانند وسواس فکری به شدت مورد بررسی قرار گیرد.»
کارولین رودریگز، روانپزشک و عصب شناس در دانشگاه استنفورد، که او نیز در این مطالعه شرکت نداشت، می گوید از آنجایی که این مطالعه در یک جمعیت غیر بالینی بدون تشخیص رسمی انجام شده است، پیامدهای این یافته ها هنوز قابل مشاهده است. او می افزاید: «عصب شناسی افرادی که تشخیص بالینی نگرفته اند اما این نوع رفتارها را دارند ممکن است با افرادی که مبتلا به وسواس فکری تشخیص داده شده اند متفاوت باشد. این یافته‌ها شروع جالبی هستند، اما ما باید بدانیم که چگونه به افرادی که وسواس فکری دارند مربوط می‌شود.»
رودریگز همچنین خاطرنشان می کند که در حال حاضر چندین روش درمانی برای این بیماری وجود دارد، از جمله دارو، روان درمانی و دستگاه تایید شده توسط سازمان غذا و دارو که از تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS) استفاده می کند، روشی غیرتهاجمی که از میدان های مغناطیسی برای تحریک مغز استفاده می کند. (رودریگز در حال حاضر یک آزمایش بالینی TMS برای وسواس فکری را هدایت می کند.)

سابقه تحقیقات درمان وسواس قکری بدون دارو

اثرات درمانی بالقوه tACS بر حافظه، میل به غذا و سایر فرآیندهای عصبی در ده ها مطالعه در گذشته آزمایش شده است. با این حال، سؤالاتی در مورد اینکه آیا این روش واقعاً تغییرات معنی‌داری در مغز ایجاد می‌کند یا خیر، مطرح شده است. در مطالعه جدید، آنچه که tACS با فرکانس بالا دقیقاً  با مغز انجام داد ناشناخته باقی مانده است. اما گروور خاطرنشان می‌کند که دو شرایط دارونمای محققان – به‌ویژه شرایطی که شامل تحریک با فرکانس متفاوت است – شواهد قوی ارائه می‌دهد که تحریک با فرکانس بالا مسئول اثرات رفتاری مشاهده شده است.

درمان وسواس با نوروفیدبک

درمان وسواس با نوروفیدبک چگونه به وسواس فکری شدید کمک می کند؟

درمان نوروفیدبک یک فرآیند خودساخته است که به بیماران کمک می کند تا به الگوهای امواج مغزی نرمال تری دست یابند تا علائمشان کاهش یابد. با یادگیری بهبود خود تنظیمی از طریق نوروفیدبک، کنترل بیشتری بر افکار، رفتارها و احساسات خود تجربه خواهید کرد.

همانطور که یاد می گیرید از طریق پروتکل درمان نوروفیدبک عملکرد بهینه مغز را تنظیم کنید، با کاهش علائم، استرس و اضطراب کمتری را تجربه خواهید کرد. نوروفیدبک می تواند نتایج موثری را بدون خطر عوارض جانبی ناشی از دارو ارائه دهد.

در هر زمان، مغز شما می تواند ارتباطات و مسیرهای عصبی خود را بهبود بخشد و در نتیجه وسواس و اجبار این اختلال را کاهش دهد.

آیا نوروفیدبک برای درمان وسواس موثر است؟

بله، تا زمانی که توسط یک متخصص واجد شرایط با تجربه تجویز شود، می تواند به کاهش علائم OCD کمک کند.

درمان وسواس با نوروفیدبک در مرکز سلامت مغز دانا

انستیتو سلامت مغز دانا از نوروفیدبک برای درمان اختلالات مختلف مانند ADHD، اختلال اضطراب، PTSD، استرس، اوتیسم و غیره استفاده کرده است.

اگرچه مدیریت و درمان OCD می تواند چالش برانگیز باشد، اما مرکز سلامت مغز دانا به بیماران کمک کرده است تا علائم خود را کاهش دهند بدون روش های تهاجمی یا داروها. تمرکز ما بر کمک به بیماران برای به دست آوردن مهارت‌های مورد نیاز برای هدایت فعالیت‌های مغزی به سمت الگوهای امواج مغزی سالم‌تر است تا بتوانند علائم را برای کیفیت زندگی بهتر کاهش دهند.

درمان وسواس با نوروفیدبک + جدیدترین درمان وسواس فکری شدید

درمان وسواس فکری بدون دارو با PEMF

درمان PEMF چگونه کار می کند

از طریق استفاده از یک دستگاه، یک پالس مغناطیسی با فرکانس پایین به سلول‌های درون بدن ارسال می‌شود تا نحوه کار و ارتباط سلول‌ها را بهبود بخشد.

هنگامی که میدان های مغناطیسی PEMF به سمت سلول هایی هدایت می شود که به درستی کار نمی کنند، PEMF می تواند ارتباطات سلولی را اصلاح کند و در نتیجه ارتباط سالمی ایجاد کند. این تغییرات می توانند اثرات مثبت مختلفی داشته باشند، اما اکثرا آرامش جسمی و ذهنی را گزارش می کنند.

دستگاه‌های PEMF می‌توانند دستگاه‌های کوچک دستی باشند یا در قالب مات باشند. دستگاه های قابل حمل مانند دستگاهی که ما در مرکز سلامت مغز دانا استفاده می کنیم عالی هستند زیرا می توان از آنها برای درمان طولانی مدت در خانه استفاده کرد.

PEMF مانند تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال یا TMS نیست، اگرچه PEMF را می توان با دستگاه های خاصی مانند دستگاهی که در واحد نوروفیدبک استفاده می کنیم به مناطق خاصی از مغز هدایت کرد.

چگونه PEMF به آرام کردن مغز مضطرب، وسواسی یا افسرده کمک می کند

PEMF از سه طریق به بهبود سلامت روان کمک می کند:

  • به بدن کمک می کند تا به حالت پاراسمپاتیک آرام برود
  • ارتباطات سلولی را بهبود می بخشد
  • سم زدایی را بهبود می بخشد و التهاب را کاهش می دهد

هنگامی که فرد با یک اختلال سلامت روان بالینی مانند اضطراب، افسردگی یا OCD سر و کار دارد، مغز و بدن در یک حالت غالب و همدردی تحت فشار قرار می گیرند. تفکر منفی، تنش عضلانی، درد، مشکلات خواب، و مشکلات گوارشی همگی مسائل رایجی هستند که زمانی که فرد در حالت استرس قرار می گیرد به وجود می آید.

PEMF مغز را آرام می کند تا فرد بتواند امکانی برای تفکر، توجه و اقدام داشته باشد.

PEMF یک درمان فوق‌العاده برای اضطراب است زیرا بدن را آرام می‌کند و آن احساسات ناخوشایند را از بدن آزاد می‌کند.

درمان وسواس فکری شدید، اضطراب و افسردگی بدون دارو با PEMF

 

تحریک مغناطیسی مغز برای درمان وسواس فکری بدون دارو

طی 10 تا 15 سال گذشته، محققان تکنیک‌های درمانی تحریک مغناطیسی را توسعه داده‌اند که بخش‌هایی از مغز تحت تأثیر اختلال وسواسی اجباری را هدف قرار می‌دهد و دریافته‌اند که با تحریک این نواحی از مغز، برخی افراد کاهش علائم OCD را تجربه می‌کنند.

تحقیقات انجام شده در مورد ارزیابی عملکرد تی ام اس عمیق برای درمان وسواس شدید نشان داده است که علائم اختلال وسواسی اجباری در حدود 45٪ از بیماران در یک ماه پس از درمان کاهش داده است. تحقیقات انجام شده توسط BrainsWay، سازنده یکی از دستگاه های مورد استفاده در درمان OCD که توسط FDA مصرف آن بلامانع اعلام شده است، نشان داد که این اثر می تواند بیش از 55٪ باشد.

درمان جدید وسواس شدید در شیراز: تحریک مغناطیسی مغز یا تی ام اس (TMS) برای اختلال وسواسی اجباری (OCD)

 

همین امروز با انستیتو سلامت مغز دانا تماس بگیرید!

مدیریت و زندگی با اختلال وسواس اجباری یک وضعیت چالش برانگیز است. اگر می خواهید بدانید که چگونه بازآموزی مغز خود را از طریق نورومدولاسیون و تحریک الکتریکی مغر انجام دهید، علائم وسواس فکری شدید را کاهش دهید و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید، همین امروز با مرکز سلامت مغز دانا تماس بگیرید.

بدنبال بهترین متخصصین در زمینه درمان وسواس فکری در شیراز هستید؟ همین امروز زمان مشاوره خود را تنظیم کنید! با ما در تماس باشید.

07136476172-09172030360

آدرس: شیراز بلوار بعثت (حدفاصل چهارراه خلدبرین و فلکه سنگی) مجتمع پزشکی مریم طبقه پنجم – انستیتو سلامت مغز

ایمیل: [email protected]

اینستاگرام: danabrain.ir@

درمان وسواس فکری بدون دارو (با فناوری های روز دنیا!)

کلینیک وسواس در شیراز

درمان وسواس شدید: کاهش علائم اختلال وسواسی اجباری با کتامین تراپی

 

به این مقاله امتیاز دهید