07136476172 - 09172030360 [email protected]

اختلال وسواس فکری-اجباری یا OCD یک اختلال عصبی است که می تواند تأثیر مخربی بر زندگی روزمره فرد داشته باشد. این وضعیت با افکار وسواسی و اعمال اجباری مشخص می شود که باعث اختلال در فعالیت های روزانه می شود. افراد مبتلا به وسواس فکری شدید ممکن است همراه با علائم خود اضطراب شدیدی را نیز تجربه کنند. درمان وسواس با نوروفیدبک یک درمان ایمن و موثر با هدف کاهش شدت و فراوانی علائم مرتبط با وسواس فکری شدید است.

درمان نوروفیدبک می تواند به بیماران کمک کند تا کنترل بهتری بر افکار و الگوهای رفتاری خود داشته باشند تا بتوانند کیفیت زندگی بالاتری داشته باشند.

سالهاست که انستیتو سلامت مغز دانا از فناوری‌های درمانی پیشرفته مانند نوروفیدبک برای کمک به بیماران برای دستیابی به نتایج درمانی موثر و پایدار استفاده می‌کند.

در طول درمان نوروفیدبک، خودتنظیمی را یاد خواهید گرفت که به شما امکان می دهد به عملکرد مغز سالم تر و کاهش علائم وسواس دست یابید.

این مقاله نحوه آموزش مجدد مغز از طریق درمان نوروفیدبک برای وسواس و هر چیز دیگری که در مورد نوروفیدبک برای وسواس فکری شدید باید بدانید را مورد بحث قرار خواهد داد.

اختلال وسواس اجباری یا وسواس فکری شدید چیست؟

مدت‌ها تصور می‌شد که وسواس یک اختلال روان‌شناختی است، مطالعات اخیر کشف کرده‌اند که OCD با فعالیت ناکارآمد مغز مرتبط است.

همانطور که از نامش پیداست، این وضعیت با وسواس (ایده ها یا افکار ناخواسته) مشخص می شود که برخی از افراد را وادار می کند تا بر اساس اجبار عمل کنند. تمرکز بر روی افکار ناخواسته یا انجام رفتارهای تکراری چیزی است که بیشتر بزرگسالان تجربه کرده اند.

با این حال، برای افراد مبتلا به وسواس فکری شدید، متوقف کردن این افکار یا خودداری از اعمال اجباری گاهی اوقات تقریباً غیرممکن است.

علائم اختلال وسواس فکری اجباری

علائم وسواس فکری شدید دو دسته هستند:

وسواس فکری و اعمال اجباری.

وسواس ها افکار، تصاویر یا اصرارهای ناخواسته، مداوم و اغلب آزاردهنده هستند.

علائم رایج وسواس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ترس از لمس افراد یا چیزهایی که دیگران لمس کرده اند
  • تصور خود در حال انجام یک عمل خشونت آمیز
  • شک و تردید دائمی مبنی بر اینکه اجاق گاز یا اتو را روشن گذاشته اید یا اینکه فراموش کرده اید در را قفل کنید.
  • تمایل به اجتناب از موقعیت های خاص

اعمال اجباری یا تشریفاتی، انجام کارهای مکرری هستند که برای مبارزه با وسواس، کاهش اضطراب یا جلوگیری از اتفاق بد مورد استفاده قرار می گیرند.

علائم و نشانه های رایج اعمال اجباری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • شستن مکرر دست ها علیرغم آسیب به پوست
  • روشن و خاموش کردن کلیدهای چراغ یا اجاق گاز برای اطمینان از خاموش بودن آنها
    چک کردن مکرر قفل بودن درها
    شمارش اعمال (مثلا قدم برداشتن) یا اشیا

علل وسواس فکری شدید چیست؟

مانند سایر اختلالات مبتنی بر مغز، وسواس فکری شدید به طور کامل شناخته نشده است. چندین نظریه وجود دارد که به دنبال توضیح علت اختلال عملکرد مغز مرتبط با OCD هستند.

ژنتیک ممکن است نقش داشته باشد، اما دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند ژن‌های دقیق مسئول را شناسایی کنند. رفتارها و الگوهای فکری معمول OCD را می توان آموخت، اگر در خانواده ای بزرگ شوید که آنها را نشان می دهند.

عوامل خطرساز خاصی می توانند بر احتمال ابتلا به OCD تأثیر بگذارند:

  • یک رویداد استرس‌زا در زندگی می‌تواند باعث ایجاد تغییراتی در مغز شود. زیرا مغز تلاش می‌کند خود را با عوامل استرس‌زا و آسیب‌ها وفق دهد و باعث ایجاد افکار مزاحم و رفتارهای تکراری شود.
  • سابقه خانوادگی داشتن OCD ممکن است نشان دهنده خطر بالاتر ابتلا به این اختلال باشد.
  • OCD ممکن است با سایر اختلالات روانی مانند اضطراب و افسردگی نیز همراه باشد.
  • OCD همچنین ممکن است در افرادی که از اختلال تورت رنج می برند بیشتر دیده شود.

درمان وسواس با نوروفیدبک چیست و چگونه کار می کند؟

درمان نوروفیدبک یک درمان موثر برای اختلالات مختلف مرتبط با مغز، مانند اختلال طیف اوتیسم، ADHD، اضطراب، افسردگی، OCD و موارد دیگر است.

نوروفیدبک به تنظیم فعالیت امواج مغزی کمک می کند، و بیماران را از فعالیت غیرطبیعی مغز به سمت الگوهای معمولی تر و سالم تر طراحی شده می برد.

از آنجایی که پروسه عمل این درمان توسط خود مغز تولید می شود، بیماران می توانند کاهش طولانی مدت علائم را تجربه کنند.

آیا درمان وسواس با نوروفیدبک روشی بی خطر است؟

درمان نوروفیدبک یک درمان ایمن و موثر برای بسیاری از شرایط، از جمله OCD است. نوروفیدبک برای دستیابی به نتایج موثر به هیچ روش تهاجمی یا دارویی متکی نیست. علاوه بر این، هیچ تحریک خارجی روی مغز اعمال نمی شود.

درمان نوروفیدبک فقط فعالیت امواج مغزی را اندازه گیری می کند و نمایش می دهد، درست مانند دماسنج که دما را بدون تغییر اندازه می گیرد و نمایش می دهد.

درمان وسواس با نوروفیدبک چگونه به وسواس فکری شدید کمک می کند؟

درمان نوروفیدبک یک فرآیند خودساخته است که به بیماران کمک می کند تا به الگوهای امواج مغزی نرمال تری دست یابند تا علائمشان کاهش یابد. با یادگیری بهبود خود تنظیمی از طریق نوروفیدبک، کنترل بیشتری بر افکار، رفتارها و احساسات خود تجربه خواهید کرد.

همانطور که یاد می گیرید از طریق پروتکل درمان نوروفیدبک عملکرد بهینه مغز را تنظیم کنید، با کاهش علائم، استرس و اضطراب کمتری را تجربه خواهید کرد. نوروفیدبک می تواند نتایج موثری را بدون خطر عوارض جانبی ناشی از دارو ارائه دهد.

در هر زمان، مغز شما می تواند ارتباطات و مسیرهای عصبی خود را بهبود بخشد و در نتیجه وسواس و اجبار این اختلال را کاهش دهد.

آیا نوروفیدبک برای درمان وسواس موثر است؟

بله، تا زمانی که توسط یک متخصص واجد شرایط با تجربه تجویز شود، می تواند به کاهش علائم OCD کمک کند.

درمان وسواس با نوروفیدبک در مرکز سلامت مغز دانا

انستیتو سلامت مغز دانا از نوروفیدبک برای درمان اختلالات مختلف مانند ADHD، اختلال اضطراب، PTSD، استرس، اوتیسم و غیره استفاده کرده است.

اگرچه مدیریت و درمان OCD می تواند چالش برانگیز باشد، اما مرکز سلامت مغز دانا به بیماران کمک کرده است تا علائم خود را کاهش دهند بدون روش های تهاجمی یا داروها. تمرکز ما بر کمک به بیماران برای به دست آوردن مهارت‌های مورد نیاز برای هدایت فعالیت‌های مغزی به سمت الگوهای امواج مغزی سالم‌تر است تا بتوانند علائم را برای کیفیت زندگی بهتر کاهش دهند.

درمان وسواس فکری شدید با نقشه برداری مغز، نوروفیدبک و نورومدولاسیون

نقشه برداری مغز

قبل از شروع نوروفیدبک، نقشه برداری مغز باید انجام شود. نقشه برداری مغز این امکان را می دهد که مناطقی از مغز که تنظیمشان به هم خورده است و به ایجاد وسواس کمک می کند پیدا شود.

ابتدا حسگرهایی در اطراف پوست سر قرار می گیرد. این حسگرها فعالیت امواج مغزی را که در مناطق خاصی از مغز اتفاق می‌افتد اندازه‌گیری می‌کنند. سپس پزشک ما می‌تواند مناطقی از مغز را که فعالیت امواج مغزی غیرطبیعی را نشان می‌دهند و می‌تواند با علائم مرتبط باشد، شناسایی کند.

نوروفیدبک

هنگامی که مغز از طریق نقشه برداری مغز ترسیم شد و مناطقی از عملکرد غیرطبیعی مغز شناسایی شدند، یک پروتکل درمانی نوروفیدبک به طور خاص برای نیازهای بیمار طراحی می‌شود.

مجدداً، حسگرهایی روی پوست سر قرار می‌گیرند تا فعالیت امواج مغزی را به فرمت بصری و شنیداری بر روی صفحه رایانه تبدیل کنند که بیمار به راحتی بتواند آن را بفهمد و با آن کار کند.

صفحه نمایش به بخش مهمی از حلقه بازخورد عصبی فیزیولوژیکی تبدیل می شود تا بیمار را قادر می سازد تا عملکرد مغز را از طریق شرطی سازی عامل بهبود بخشد.

نورومدولاسیون

در برخی موارد، بیمار ممکن است برای دستیابی به الگوهای امواج مغزی مورد نظر به کمک بیشتری نیاز داشته باشد. نورومدولاسیون تکنیکی است که ما برای این کار استفاده می کنیم. مانند بقیه درمان های ما، غیر تهاجمی و غیر دارویی است.

برای تعدیل عصبی، ما از فناوری پیشرفته تحریک عصبی برای تحریک امواج مغزی بیمار برای رسیدن به الگوی سالم استفاده می کنیم.

به طور خلاصه، فرآیند نورومدولاسیون شبیه یادگیری تنیس است: زمانی که مربی یاد می‌دهد چگونه فرد ضربه ای را بزند، مربی ممکن است خودش بازو و مچ یادگیرنده را بارها و بارها در جهت مناسب حرکت دهد. این حرکت از طریق تکرار به سیستم عصبی و ماهیچه‌های آن‌ یاد داده می‌شود و به کسی که یاد می گیرد این امکان را می‌دهد که در نهایت آن را به تنهایی انجام دهد.

به طور مشابه، نورومدولاسیون عملکرد صحیح مغز را به بیماران نشان می دهد که به موجب آن مغز می تواند خود را تطبیق دهد و شروع به انجام آن کند.

همین امروز با انستیتو سلامت مغز دانا تماس بگیرید!

مدیریت و زندگی با اختلال وسواس اجباری یک وضعیت چالش برانگیز است. اگر می خواهید بدانید که چگونه بازآموزی مغز خود را از طریق نوروفیدبک انجام دهید، علائم وسواس فکری شدید را کاهش دهید و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید، همین امروز با مرکز سلامت مغز دانا تماس بگیرید.

بدنبال بهترین متخصصین در زمینه درمان وسواس فکری در شیراز هستید؟ همین امروز زمان مشاوره خود را تنظیم کنید! با ما در تماس باشید.

07136476172-09172030360

آدرس: شیراز بلوار بعثت (حدفاصل چهارراه خلدبرین و فلکه سنگی) مجتمع پزشکی مریم طبقه پنجم – انستیتو سلامت مغز

ایمیل: [email protected]

اینستاگرام: danabrain.ir@

راهی برای درمان وسواس فکری بدون دارو

درمان وسواس فکری شدید، اضطراب و افسردگی بدون دارو با PEMF

 

بهترین دکتر وسواس در شیراز

درمان وسواس فکری (علائم، داروها و راهکار های غیر دارویی نوین)

به این مقاله امتیاز دهید