07136476172 - 09172030360 [email protected]

افسردگی یک اختلال روانی شایع است که افراد زیادی را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. درمان‌های مؤثری در دسترس هستند، اما برای همه مؤثر نیستند، بنابراین برخی از افراد به دنبال مکمل‌های غذایی برای کاهش علائم هستند. اما آیا مکمل برای افسردگی تاثیری دارد؟ ما آخرین تحقیقات را بررسی کردیم و از کارشناسان پرسیدیم که آیا مکمل ها ممکن است برای افراد مبتلا به افسردگی مفید باشند یا خیر.

آیا بدنبال بهترین مرکز روانپزشکی با حرفه ای ترین تیم درمانی متشکل از روانپزشکان، روانشناسان، نوروساینتیست ها و استفاده از روش های نوروتکنولوژی هستید؟ همه شما شایسته دریافت بهترین ها هستید. همین امروز زمان ویزیت خود را تنظیم کنید! با ما در تماس باشید.

07136476172-09172030360

آدرس: شیراز بلوار بعثت (حدفاصل چهارراه خلدبرین و فلکه سنگی) مجتمع پزشکی مریم طبقه پنجم – انستیتو سلامت مغز

ایمیل: [email protected]

اینستاگرام: danabrain.ir@

آخرین تحقیقات در مورد استفاده از مکمل ها برای کمک به درمان افسردگی چه می گوید؟

افسردگی یک احساس پایدار غمگین بودن، پوچی یا ناتوانی در احساس لذت است که معمولاً بدون هیچ دلیل واضحی اتفاق می افتد. به گفته سازمان جهانی بهداشت (WHO)، افسردگی با تغییرات خلقی معمولی متفاوت است، برای مدت طولانی ادامه دارد و ممکن است در عملکرد طبیعی فرد اختلال ایجاد کند.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، برآوردهای جهانی حاکی از آن است که 3.8 درصد از مردم افسردگی را تجربه می کنند. زنان بیشتر از مردان در معرض اپیزودهای افسردگی هستند و خطر افسردگی در افراد بالای 60 سال کمی بیشتر است.

تعداد افراد مبتلا به افسردگی به طور پیوسته در حال افزایش بوده است: در ایالات متحده، در سال 2020، تقریباً 1 نفر از هر 10 نفر از افراد، افسردگی را تجربه کردند.

اختلال افسردگی اساسی (MDD) که در آن فرد دوره های افسردگی را تجربه می کند، یکی از شایع ترین اختلالات خلقی است. اپیزودهای افسردگی در اختلال افسردگی اساسی هر کدام حداقل 2 هفته طول می کشد، با علائمی که باعث پریشانی یا اختلال قابل توجه بالینی در زمینه های اجتماعی، شغلی یا سایر زمینه های مهم عملکرد می شود.

این علائم اغلب عبارتند از:

  • حالت افسردگی
  • از دست دادن علاقه به تقریباً تمام فعالیت ها
  • کاهش/افزایش وزن قابل توجه یا کاهش/افزایش تغییرات اشتها
  • اختلال خواب
  • خستگی
  • احساس بی ارزشی
  • اختلال در توانایی فکر کردن یا تمرکز
  • افکار خودکشی

درمان های فعلی افسردگی

افسردگی را می توان با داروها و/یا درمان های روان شناختی درمان کرد. نوع درمان بستگی به شدت علائم افسردگی دارد.

داروهای ضد افسردگی معمولاً برای افسردگی شدیدتر مؤثر هستند. آنها با تغییر عملکرد انتقال دهنده های عصبی – مواد شیمیایی که سلول های عصبی را قادر می سازند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، عمل می کنند. داروهای ضد افسردگی مختلف به روش های مختلفی بر انتقال دهنده های عصبی تأثیر می گذارند.

خط اول درمان معمولاً مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) است که شامل فلوکستین (پروزاک) و سیتالوپرام است. همانطور که از نام آنها پیداست، این داروها بازجذب ناقل عصبی سروتونین را مهار می کنند. مکانیسم دقیق اثر ناشناخته است، اما آنها به علائم افسردگی در بسیاری از افراد کمک می کنند.

اگرچه این داروها نسبت به داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای قدیمی‌تر قابل تحمل هستند، اما برخی تحقیقات اثرات نامطلوبی مانند بی‌خوابی، بی‌قراری، علائم گوارشی، اختلال عملکرد جنسی و افکار خودکشی را به‌ویژه در نوجوانان برجسته کرده‌اند.

اگر SSRI ها بی اثر باشند، پزشکان ممکن است داروهای ضد افسردگی دیگری را تجویز کنند، اما برخی از آنها خطر عوارض جانبی بیشتری دارند.

درمان‌های روان‌شناختی همچنین می‌توانند برای افسردگی بسیار مؤثر باشند، که به تنهایی یا همراه با داروهای ضد افسردگی استفاده می‌شوند. آنها شامل درمان شناختی رفتاری (CBT)، درمان بین فردی، و درمان حمایتی هستند.

با این حال، مردم اغلب دسترسی به این درمان‌ها را دشوار می‌دانند، مطالعه‌ای در دانشگاه آکسفورد گزارش داد که کمتر از 5 درصد از افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب در بریتانیا این درمان‌ها را دریافت می‌کنند.

سایر گزینه های غیردارویی درمان افسردگی

نوروفیدبک

علوم اعصاب ثابت کرده است که تمرینات مکرر شبکه های مغزی، مانند تمرینهای مرتبط با نوروفیدبک، توانایی تغییر شکل مغز را دارد. این موضوع به بهینه سازی الگوهای امواج مغزی کمک می کند و در عین حال ارتباطات بین نورون ها و شبکه ها را تقویت می کند.

 

درمان نوروفیدبک همچنین سیستم عصبی پاراسمپاتیک را بهبود می بخشد و در عین حال فشار خون و ضربان قلب را کاهش می دهد. پس از 20 تا 60 جلسه نوروفیدبک، بسیاری از بیماران کاهش علائم اضطراب و افسردگی خود را تجربه می کنند.

تحریک مغناطیسی مغز

اگر از افسردگی شدید رنج می برید که به دارو مقاوم بوده است، درمان TMS میتواند یک گزینه مناسب برای شما باشد. درمان با تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS) یک درمان غیرتهاجمی است. پالس های انرژی مغناطیسی مکرر را به مناطقی از مغز که در خلق و خوی درگیر هستند هدایت می کند. این پالس های مغناطیسی بدون درد از جمجمه عبور می کنند و سلول های مغزی را تحریک می کنند.این موضوع می تواند ارتباط بین قسمت های مختلف مغز را بهبود ببخشد و علائم افسردگی را کاهش دهد.

 

تحریک ترانس کرانیال (tDCS)

تحریک فرا جمجمه ای ابزار جدیدی است که به کسانی که با افسردگی دست و پنجه نرم می کنند کمک می کند. روش تحریک فراجمجمه ای مغز میتواند به عنوان یک ابزار مفید در یک رویکرد جامع برای بهبودی طولانی مدت و پایدار بیماران مبتلا به افسردگی استفاده شود.

 

در طول یک جلسه، بیماران میتوانند بهبود خلق و خو و آرامش را احساس کنند. حتی پس از پایان جلسه، مغز میتواند به لطف نورپلاستیسیتی یا توانایی طبیعی خود برای تغییر، به سیم کشی مجدد و بهبود خود ادامه دهد. بیماران میتوانند با جلسات مکرر دستاوردها را تثبیت کنند. و پزشکان می توانند تغییرات طولانی مدت در مغز را با تکنیک های تصویربرداری (مانند fMRI یا qEEG) بررسی کنند.

درباره درمان افسردگی بدون دارو با تحریک الکتریکی مغز tDCS بیشتر بدانید:

 

آیا مکمل های غذایی می توانند کمک کنند؟

آیا مکمل‌های غذایی – ویتامین‌ها، مواد معدنی یا پروبیوتیک‌ها – می‌توانند به کاهش علائم یا افزایش اثربخشی داروهای ضد افسردگی کمک کنند؟

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی مکمل‌های غذایی ممکن است تأثیر مفیدی در کاهش علائم افسردگی داشته باشند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که مکمل ها نباید به عنوان یک درمان مستقل برای افسردگی در نظر گرفته شوند و اثربخشی آنها ممکن است در بین افراد متفاوت باشد.

شواهد مربوط به فواید مکمل ها بسیار متفاوت است، برخی از آنها هیچ فایده ای را نشان نمی دهند و مطالعات نشان می دهد که برخی دیگر ممکن است تأثیر مفیدی در درمان افسردگی داشته باشند.

مطالعه MooDFOOD مکمل ها و افسردگی را در 1000 نفر با اضافه وزن و چاقی در معرض خطر افسردگی بررسی کرد.

در سال 2019، نتیجه گیری شد که مصرف روزانه مکمل های غذایی حاوی اسید فولیک، ویتامین D، روی و سلنیوم در پیشگیری از دوره های افسردگی اساسی بهتر از اثر دارونما نبود.

آنها در عوض پیشنهاد کردند که برای افراد دارای اضافه وزن و چاقی، کاهش وزن و پیروی از یک رژیم غذایی سالم، مانند رژیم غذایی مدیترانه ای، می تواند به رفع علائم افسردگی کمک کند.

کدام مکمل ها ممکن است با علائم افسردگی مبارزه کنند؟

با این حال، نشان داده شده است که برخی مکمل ها به کاهش علائم کمک می کنند، به ویژه زمانی که به عنوان مکمل برای درمان های دیگر، مانند درمان های روان شناختی یا داروهای ضد افسردگی استفاده می شوند.

یک متاآنالیز در سال 2022 از 41 مطالعه نشان داد که ویتامین D ممکن است برای افراد مبتلا به افسردگی مفید باشد. اگرچه بین مطالعات تفاوت وجود داشت، به طور کلی، 50 میکروگرم یا بیشتر ویتامین D در روز در کاهش علائم افسردگی موثرتر از دارونما بود.

چرا ویتامین D ممکن است تأثیر مثبت داشته باشد؟

یک مکانیسم احتمالی این است که ویتامین D ممکن است بر تولید و تنظیم انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند سروتونین، که در تنظیم خلق و خوی نقش دارد، تأثیر بگذارد. علاوه بر این، گیرنده های ویتامین D در نواحی مغز مرتبط با افسردگی وجود دارند.

مطالعه دیگری نشان داد که دوزهای بالای ویتامین B6 ممکن است تأثیر مفید کمی بر افسردگی داشته باشد. با این حال، حجم نمونه مطالعه کوچک بود، و اکثر افراد طبق گزارش خودشان اضطراب نیز داشتند، که B6 در مقابل آن موثرتر از افسردگی بود.

مطالعات همچنین نشان داده اند که آهن پایین ممکن است علائم افسردگی را تشدید کند، با ارتباط بین کم خونی و افسردگی.

یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که ارتباط قابل توجهی بین کم خونی فقر آهن و افسردگی وجود دارد. تحقیقات نشان می دهد که آهن پایین متابولیسم دوپامین را تغییر می دهد و همچنین ممکن است بر سطح سروتونین تأثیر بگذارد، که هر دو می توانند منجر به تغییرات خلقی شوند.

کمبود آهن همیشه باعث کم خونی نمی شود، اما ممکن است علائم دیگری از جمله افسردگی را ایجاد کند، بنابراین برای کسانی که سطح آهن پایینی دارند و افسردگی دارند، مکمل آهن ممکن است مفید باشد.

مطالعات دیگر به تأثیر پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها – غذاها و مکمل های غذایی که میکروبیوم روده فرد را تقویت می کنند، پرداخته اند. تحقیقات اخیر اهمیت محور روده-مغز و اثرات میکروبیوتای روده بر خلق و خو و سلامت روان را برجسته کرده است.

سلامت روده می تواند علائم افسردگی را بهبود بخشد

پروبیوتیک‌ها می‌توانند میکروبیوتای روده را تعدیل کنند، که به نوبه خود می‌تواند بر تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی و سایر مولکول‌های سیگنال‌دهنده تأثیر بگذارد که بر عملکرد مغز و خلق و خوی تأثیر می‌گذارند. علاوه بر این، اثرات ضد التهابی پری بیوتیک ها و پروبیوتیک ها ممکن است به تأثیر بالقوه آنها بر سلامت روان کمک کند.

یک بررسی در سال 2019 بر مطالعات انجام شده به این نتیجه رسید که پری و پروبیوتیک ها ممکن است در مدیریت افسردگی فوایدی داشته باشند. محققان پیشنهاد می کنند که در انتظار تحقیقات بیشتر، چنین مکمل های غذایی می توانند به عنوان یک درمان کمکی برای افراد مبتلا به افسردگی استفاده شوند.

اکنون، یک مطالعه منتشر شده در ژوئن 2023 شواهد بیشتری را ارائه می دهد که پروبیوتیک ها ممکن است به درمان افسردگی کمک کنند. اگرچه حجم نمونه کوچک بود، اما این مطالعه دوسوکور روی افرادی که به درمان ضد افسردگی پاسخ نمی دادند، بهبود واضحی در علائم در افرادی که پروبیوتیک مصرف می کردند، نشان داد.

در مطالعه 8 هفته ای، نیمی از نمونه (24 نفر) 4 بار در روز کپسول حاوی 14نوع پروبیوتیک متفاوت دریافت کردند. بقیه افراد شرکت کننده در تحقیق کپسول های دارونما یکسان دریافت کردند.

در هر دو گروه مقداری کاهش در علائم افسردگی مشاهده شد، اما پس از گذشت 4 هفته از درمان، گروه پروبیوتیک پاسخ بیشتری نشان داد.

از آنجایی که پروبیوتیک به خوبی تحمل می‌شد، بدون عوارض جانبی جدی، محققان پیشنهاد می‌کنند که می‌تواند یک درمان اضافی مفید برای مبتلایان به اختلال افسردگی اساسی باشد.

آیا برای افسردگی باید مکمل مصرف کرد؟

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مکمل ها ممکن است برای افراد مبتلا به افسردگی مفید باشند، اما مهم است که مکمل ها را به عنوان جایگزینی برای درمان پزشکی افسردگی خود مصرف نکنید. با این حال، مکمل ها ممکن است به عنوان یک رویکرد مکمل در ارتباط با رویکرد پزشکی در نظر گرفته شوند.

تحقیقات در مورد استفاده از مکمل ها برای افسردگی ادامه دارد. مطالعات اخیر نتایج متفاوتی را ارائه کرده‌اند که نیاز به بررسی بیشتر برای تعیین اثربخشی و ایمنی مکمل‌های خاص را نشان می‌دهد.

حتی مکمل های طبیعی نیز می توانند نگرانی هایی پیرامون عوارض جانبی داشته باشند، به ویژه برای کسانی که داروهای دیگر مصرف می کنند. مطالعات دریافته اند که داروی گیاهی خار مریم ممکن است به اندازه داروهای بازجذب کننده سوتونین برای درمان افسردگی خفیف تا متوسط موثر باشد، اما می تواند اثرات نامطلوب مشابهی داشته باشد و نباید آن را با بعضی از داروهای معمول تجویز شده مصرف کرد.

سایر مکمل‌هایی که در مطالعات نشان داده‌اند نیز می‌توانند اثرات نامطلوبی داشته باشند. ویتامین D و ویتامین B6 می توانند در دوزهای بالا سمی باشند و آهن بیش از حد می تواند منجر به آسیب کبدی شود.

افراد باید از عوارض جانبی بالقوه، تداخلات با داروها و فقدان شواهد علمی کافی برای حمایت از فواید مکمل‌ها برای افسردگی آگاه باشند. مهم است که قبل از شروع هر گونه مکمل جدید با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

مشورت با پزشک حیاتی است: متخصصان سلامت روان باید از تمام مکمل هایی که فرد مصرف می کند آگاه باشند تا ایمنی و تداخلات احتمالی خود را با داروهای تجویز شده ارزیابی کنند. برخی از مکمل ها ممکن است با برخی از داروهای ضد افسردگی یا سایر داروها تداخل داشته باشند و بر اثربخشی آنها تأثیر بگذارند یا عوارض جانبی ایجاد کنند.

در نهایت، بهترین انتخاب پروبیوتیک ها و رژیم غذایی سالم است

به نظر می‌رسد قوی‌ترین شواهد برای فواید بدون خطر عوارض جانبی مربوط به پروبیوتیک‌ها باشد، اما پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متنوع که سرشار از میوه‌ها، سبزیجات و غذاهای تخمیری است، می تواند با تشویق میکروبیوم روده سالم اثرات مفیدی داشته باشد.

به شرطی که افراد از توصیه های پزشک خود پیروی کنند، بعید است که مکمل ها ضرری داشته باشند.

با این حال، شواهد کلی هنوز قطعی نیست. بنابراین مهم است که قبل از سرمایه گذاری روی یک مکمل خاص، روی یک رژیم غذایی متعادل و سالم تمرکز کنید.

حرف آخر

در حالی که غیرممکن نیست که یک دوره خاص از افسردگی به خودی خود از بین برود، کمک گرفتن می تواند باعث شود که سریعتر احساس بهتری داشته باشید. همچنین می تواند به طور بالقوه از بدتر شدن افسردگی یا تأثیر بر سلامت جسمانی شما جلوگیری کند. از آنجایی که افسردگی قابل درمان است، پزشک می تواند به شما کمک کند تا بهترین گزینه درمانی را برای خود پیدا کنید.

بعلاوه، رفع برخی از اشکال افسردگی دشوارتر است. در مواردی از این قبیل، شما نمی توانید منتظر بمانید که از بین برود. درمان ممکن است برای کمک به کاهش نوع یا شدت افسردگی و اضطراب شما ضروری باشد.

علاوه بر این، شما شایسته درمان مناسب وشخصی سازی شده برای افسردگی هستید.

هیچ ضرری ندارد یا شرم آور نیست اگر از کسی بخواهید کمک کند تا دوباره احساس بهتری داشته باشید.

لطفا همیشه به خاطر داشته باشید که میتوانید در حال خود تغییر ایجاد کنید و یک زندگی بدون افسردگی داشته باشید،شاید چند روش را امتحان کرده باشید و جواب نگرفته باشید اما بدانید هنوز راه هایی وجود دارند که منتظر شما هستند تا زندگی خود را نجات دهید و آنطور زندگی کنید که لیاقت دارید و دوست دارید.در این راه حمایت دیگران و درمان های جدید را در نظر بگیرید.

اگر بدنبال بهترین کلینیک برای انجام خدمات نوروتکنولوژی مانند tDCS,TMS, VNS و نوروفیدبک زیر نظر متخصصین روانپزشکی، رونشناسی و علوم اعصاب هستید، همه شما شایسته دریافت بهترین ها هستید. همین امروز زمان مشاوره خود را تنظیم کنید! با ما در تماس باشید.

07136476172 – 09172030360

آدرس: شیراز بلوار بعثت (حدفاصل چهارراه خلدبرین و فلکه سنگی) مجتمع پزشکی مریم طبقه پنجم – انستیتو سلامت مغز

ایمیل: [email protected]

اینستاگرام: danabrain.ir@

بهترین متخصص افسردگی در شیراز

بهترین روانشناس زن در شیراز

تحریک الکتریکی مغز

بهترین مرکز نوروفیدبک در شیراز (با تکنولوژی های روز دنیا)

بهترین مرکز ثبت و تفسیر qEEG / نقشه مغزی در شیراز

به این مقاله امتیاز دهید