شاید خیلی از ما آدمها از بچگی عروسک هایی داشتیم و هنوز هم حتی بعضی از آنها را نگه داشتیم. عروسک ها می توانند یک ابزار مفید برای کمک به کودکان خردسال در طیف اوتیسم باشند تا تعامل اجتماعی و توجه آنها را بهبود بخشد.
یک مطالعه
یک مطالعه جدید توسط محققان در مرکز مطالعه کودک ییل نشان می دهد که عروسک ها می توانند توجه کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) را به خود جلب کرده و نگه دارند ، و این امر پتانسیل توسعه درمان های جذاب تری را ایجاد می کند که تعامل اجتماعی را تقویت کرده و یادگیری را تسهیل می کند.
این مطالعه که در مجله Autism Research منتشر شد ، اولین موردی است که شواهد مفصلی را مورد بررسی قرار می دهد که نشان می دهد کودکان مبتلا به ASD ، مانند اکثر هم سن و سالان خود ، به عروسک ها توجه می کنند.
در یک سری آزمایشات ، محققان الگوهای توجه بصری کودکان خردسال مبتلا به ASD را در کنار یک گروه کنترل از کودکان معمولاً در حال رشد ، در پاسخ به ویدئویی که تعامل پر جنب و جوش بین بنفش ، عروسکی با رنگ روشن و همتای انسانی را نشان می دهد ، بررسی کردند.
آنها دریافتند که الگوهای توجه کودکان مبتلا به ASD مشابه الگوهای کودکان گروه کنترل بود که صحبت می کرد و هر دو گروه
نسبت مشابهی از وقت خود را به تماشای صورت او اختصاص می دادند و ترجیح قوی برای عروسک صحبت کننده بر گوش دادن را
نشان می دادند.
کودکان مبتلا به اوتیسم کمتر به شرکای اجتماعی خود توجه می کنند و با آنها ارتباط عاطفی برقرار می کنند. که این خود را در معرض فرصت ها و تجربیات مهم یادگیری قرار می دهد. در مطالعه حاضر ، ما متوجه شدیم که در حالی که کودکان مبتلا به اوتیسم در مقایسه با همسالان معمولی خود وقتی شریک تعاملی انسان بودند کمتر توجه می کردند ، توجه آنها زمانی که شریک تعاملی ویولت ، عروسک خیمه شب بازی بود ، معمولی بود. ” Fraser Beede استاد روانپزشکی کودکان در دانشکده پزشکی ییل و مدیر موسسه ملی مرکز اوتیسم سلامت در مرکز مطالعه کودک ییل این نکته ها را اذعان داشت.
یافته های ما مزایای توجه و تأثیرگذار عروسک ها را نشان می دهد که امیدواریم بتوان از آنها برای تقویت تلاش های درمانی کودکان مبتلا به ASD استفاده کرد. ” محققان این آزمایش را با همکاری شریل هنسون، که دختر عروسک گردان معروف جیم هنسون و رئیس بنیاد جیم هنسون است ، ایجاد کردند. این یافته ها به لحاظ علمی به تجربیات ما اهمیت می دهد و نشان می دهد که عروسک ها می توانند ابزار قدرتمندی برای کمک به کودکان مبتلا به ASD در بهبود مشارکت اجتماعی خود باشند ، که بسیار هیجان انگیز است. ”
برای انجام این مطالعه ، شرکت کنندگان در یک اتاق تاریک عایق صدا در مقابل یک مانیتور LED با صفحه گسترده نشسته بودند و سپس یک فیلم 86 ثانیه ای که توسط هنسون و کارکنان بنیاد جیم هنسون با همکاری محققان ایجاد شده بود ، نشان داده شد.
عروسک بنفش
هنگام تماشای فیلم ویولت در گفتگوی بازیگوشانه با زنی به نام “Z” ، محققان از نرم افزار ردیاب چشم برای نظارت بر توجه بصری کودکان استفاده کردند. بنفشه نرم ، خزدار و رنگارنگ است. او دست ها ، سر و دهان متحرک دارد و توسط یک عروسک گردان حرفه ای صدا می شود. در طول فیلم ، عروسک و انسان به نوبت صحبت می کردند و با یک توپ بازی می کردند. گهگاه به دوربین نگاه می کردند.
این مطالعه نشان داد که کودکان مبتلا به ASD در طول فیلم کمتر به چهره Z توجه می کنند. برخلاف بچه های معمولاً در حال رشد ، آنها هیچ علاقه ای به Z ندارند در حالی که او با وایولت صحبت می کرد. بر اساس این مطالعه ، کودکان مبتلا به ASD اغلب به بدن یا توپ به جای صورت او نگاه می کردند.
در مقابل ، بنفش الگوهای توجه بیشتری را در بین کودکان مبتلا به ASD ایجاد کرد. چاوارسکا خاطرنشان کرد: هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد عروسک برجسته توجه کودکان را در انحصار خود قرار داده است.
وقتی ویولت صحبت می کرد ، الگوهای بصری آنها بسیار شبیه به بچه های بدون ASD بود و هر دو گروه ترجیح بیشتری برای عروسک صحبت کننده بر انسان شنونده نشان دادند. نکته مهم این است که این مطالعه نشان داد که مزایای توجه عروسک در کودکان با علائم کمتر و شدیدتر مشابه است.
یافته ها نشان می دهد عروسک های خیمه شب بازی می توانند نقطه ورود آموزش کودکان مبتلا به ASD در زمینه نشانه های اجتماعی برجسته شوند و آنها را تشویق به مشارکت در مبادلات اجتماعی کنند. آنها می توانند پلی برای تلاش های درمانی با هدف بهبود درک نشانه های اجتماعی انسان برای همه کودکان مبتلا به ASD ، صرف نظر از سطح نقص آنها ، فراهم کنند. او گفت که تحقیقات بیشتر باید به طور مستقیم امکان سنجی و کارایی معرفی عروسک ها را برای افزایش رویکردهای درمانی موجود مورد بررسی قرار دهد.
کمی درباره اوتیسم
اوتیسم یا اختلال طیف اوتیسم (ASD) به طیف وسیعی از شرایط اشاره دارد که با چالش هایی در زمینه مهارت های اجتماعی ، رفتارهای تکراری ، گفتار و ارتباطات غیرکلامی مشخص می شود. طبق اعلام مراکز کنترل بیماری ها ، اوتیسم امروزه از هر 54 کودک 1 نفر در ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد.
ما می دانیم که یک اوتیسم وجود ندارد بلکه بسیاری از زیرگروه ها وجود دارد که بیشتر تحت تأثیر ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی هستند. ( علت اوتیسم چیست )از آنجا که اوتیسم یک اختلال طیف است ، هر فرد مبتلا به اوتیسم مجموعه ای از نقاط قوت و چالش های متمایز دارد. روش هایی که افراد مبتلا به اوتیسم یاد می گیرند ، فکر می کنند و مشکلات را حل می کنند.
می تواند از افراد بسیار ماهر تا چالش برانگیز متفاوت باشد. برخی از افراد مبتلا به ASD ممکن است در زندگی روزمره خود به حمایت قابل توجهی نیاز داشته باشند ، در حالی که دیگران ممکن است به حمایت کمتری نیاز داشته باشند و در برخی موارد ، به طور کامل مستقل زندگی کنند.
عوامل متعددی ممکن است بر پیشرفت اوتیسم تأثیر بگذارند و اغلب با حساسیت های حسی و مسائل پزشکی مانند اختلالات گوارشی ، تشنج یا اختلالات خواب و همچنین چالش های سلامت روان مانند اضطراب ، افسردگی و مسائل توجه همراه است.
علائم اوتیسم معمولاً در سن 2 یا 3 سالگی ظاهر می شود ، برخی از تاخیرهای مربوط به رشد می تواند حتی زودتر ظاهر شود و اغلب ، می توان آن را در 18 ماهگی تشخیص داد. تحقیقات نشان می دهد که مداخله زودهنگام در افراد مبتلا به اوتیسم نتایج مثبتی را در آینده به دنبال دارد.
ر
سید مهدی ساداتی هستم. عاشق مغز! داروساز و دانشجوی دکترای تخصصی علوم اعصاب. عضو تیم مرکز سلامت مغز دانا! از علاقه هام شناسوندن کارایی های هیجان انگیز مغز به زبان ساده به آدمهاست! جست و جو می کنم در افسردگی، داروهای موثر بر مغز و سایر بیماری های حوزه ی روان و البته نوروپلاستیسیتی!