07136476172 - 09172030360 [email protected]

بیش فعالی از چه زمانی قابل تشخیص است؟ چقدر زود است که بگوییم کودک نوپا شما ممکن است بیش فعالی یا ADHD (کمبود توجه و تمرکز و بیشفعالی) داشته باشد؟

اکثر کودکان تا سن مدرسه برای بیشفعالی بررسی نمی شوند، اما طبق دستورالعمل های تعیین شده توسط آکادمی اطفال آمریکا بیش فعالی از سن 4 سالگی توسط متخصص قابل تشخیص است.

در این سن، اکثر کودکان فعال و تکانشی هستند. بنابراین چه تفاوتی در مورد کودکان مبتلا به بیش فعالی و کودکان بدون بیش فعالی وجود دارد؟ و اگر فرزند خردسال شما بیش فعال است، چگونه درمان می شود؟

در مقایسه با سایر کودکان هم سن و سال خود، کودکان مبتلا به بیش فعالی اغلب نمی توانند حتی برای چند دقیقه ثابت بنشینند. آن‌ها نمی‌توانند منتظر نوبت خود بمانند و ممکن است بیش از حد صحبت کنند.

کودکان کم سن و سال مبتلا به بیش فعالی همیشه به طور باورنکردنی فعال هستند. “اکثر کودکان 4 ساله بدون بیش فعالی به طور کلی بسیار فعال هستند، اما آنها آرام می گیرند – چرت می زنند، برای غذا می نشینند. کودک مبتلا به ADHD همیشه در حال حرکت است.”

آنچه این بچه ها را متمایز می کند فعالیت بیش از حد و تکانشی بودن آنهاست. این بچه ها به معنای واقعی کلمه در حال شخم زدن همه چیز با سرعت بالا هستند!

ADHD بر اساس علائم بی توجهی، بیش فعالی و تکانشگری تشخیص داده می شود. اما بی توجهی اغلب در کودکان پیش دبستانی آشکار نیست.

گاهی اوقات، والدین، مراقبان یا معلمان خوش نیت ممکن است به ADHD مشکوک باشند. این کافی نیست. ارزیابی کامل پزشک برای تشخیص لازم است.

بیش فعالی از 4 سالگی قابل تشخیص است. برای تشخیص کودک بیش فعال، روانپزشک باید کودک را ارزیابی کند و به توصیف دقیق رفتار کودک از سوی والدین نیاز دارد، همچنین توصیفی از رفتار کودک توسط مربیان مهدکودک، معلمان پیش دبستانی و سایر بزرگسالانی که به طور منظم کودک شما را می بینند. مهم است که در مورد همه علائم با پزشک خود صحبت کنید.

همچنین یکی از راهکار های کمک تشخیصی برای کودک شما نقشه برداری از مغز است. مغز کودکان مبتلا به بیشفعالی به صورتی کار می کند که این فعالیت توسط نقشه مغزی قابل ردیابی است. معمولا مقادیر بیش از حد فعالیت امواج آهسته مغز( 4-8 هرتز) در کودکان مبتلا به بیش فعالی دیده می شود که این می تواند تشخیص را دقیقتر کند.

فقط به این دلیل که کودک شما کمی بیش فعالی و تکانشگری دارد به این معنی نیست که او ADHD دارد. به عنوان مثال، کودکانی که مشکل در دیدن، شنیدن یا صحبت کردن دارند، ممکن است مانند کودکان مبتلا به ADHD رفتار کنند. ممکن است فرزند شما برای رد احتمالات دیگر نیاز به آزمایش بیشتر داشته باشد.

برای کودکان پیش دبستانی مبتلا به ADHD، رفتار درمانی اولین درمان است.

این نوع درمان شامل تغییراتی در رفتار والدین و معلمان است. تکنیک ها شامل تمجید و پاداش دادن به رفتار خوب، نادیده گرفتن رفتار بد و استفاده از زمان استراحت است. ساختار و روال برای کودکان خردسال مبتلا به ADHD مهم است.

اگر فرزند شما 4 ساله یا بزرگتر است، می توانید داروهای بیش فعالی با دوز پایین را امتحان کنید.

اما هرگز رفتار درمانی را رها نکنید. رفتار درمانی حتی زمانی که کودک دارو مصرف می کند، مهم است.

بعضی از داروهای ADHD برای کودکان کمتر از 6 سال مورد تایید FDA نیستند. اما بسیاری از پزشکان این داروها را برای کودکان پیش دبستانی مبتلا به ADHD تجویز می کنند.

این داروهای ADHD برای این گروه سنی قطعاً کار می کند، اما در کودکان کوچکتر از 6 سال با قدرت کمتر و قابل پیش بینی کمتری نسبت به کودکان بزرگتر عمل می کند.اگرچه ممکن است عوارض جانبی وجود داشته باشد، آکادمی اطفال آمریکا بر این باور است که مزایای آن بیشتر از خطرات در کودکان خردسال است که با رفتار درمانی بهبود نمی یابند.

یک مطالعه نشان داد که کودکان خردسال نسبت به کودکان بزرگتر نسبت به عوارض جانبی ریتالین، یکی از رایج‌ترین داروهای مورد استفاده، حساس‌تر هستند. عوارض جانبی، زمانی که کودکان مصرف دارو را متوقف کردند، معکوس شد.

هیچ مطالعه ای در مورد اثرات طولانی مدت در کودکانی که داروهای ADHD را در سنین پایین (زیر 6 سال) شروع می کنند وجود ندارد. اما مطالعات روی کودکان 6 سال به بالا “هیچ عوارض جانبی طولانی مدت را نشان نداده است.”تصمیم گیری در مورد اینکه آیا دارو را بخشی از درمان کودک خود قرار دهید، آسان نیست. این تصمیمی است که پس از سنجیدن دقیق مزایا و معایب گرفته می شود. آنچه برای یک فرزند (و خانواده) مناسب است ممکن است برای شما مناسب نباشد. با پزشک فرزندتان صحبت کنید و با هم می توانید تصمیم بگیرید که چه چیزی برای فرزندتان بهتر است.

کلینیک بیش فعالی در شیراز (با تکنولوژی های روز دنیا)

 

به این مقاله امتیاز دهید