یک مطالعه جدید گزارش می دهد که افراد تمایل به ایجاد دوستی با دیگرانی دارند که بوی طبیعی بدن مشابهی دارند. محققان با استفاده از eNose الکترونیکی برای “استشمام” بوی بدن، توانستند کیفیت تعامل اجتماعی بین غریبه ها را پیش بینی کنند.
منبع: موسسه علوم وایزمن
محققان موسسه علوم وایزمن دریافتهاند که افراد ممکن است تمایل به ایجاد دوستی با افرادی داشته باشند که بوی بدن مشابهی دارند. محققان حتی توانستند کیفیت تعاملات اجتماعی بین افراد کاملا غریبه را با بوییدن آنها با دستگاهی به نام بینی الکترونیکی یا eNose پیش بینی کنند.
یک پژوهش
این یافتهها که امروز در Science Advances منتشر شد، نشان میدهد که حس بویایی ممکن است نقش بزرگتری در تعاملات اجتماعی انسان نسبت به آنچه قبلا تصور میشد بازی کند.
هرکسی که تا به حال سگی را راه انداخته باشد میداند که سگش معمولاً از راه دور میتواند تشخیص دهد که سگی که نزدیک میشود دوست است یا دشمن. پس از مواجهه با یکدیگر، این دو سگ ممکن است قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه آیا در یک جلسه بازی یا یک جنگ تمام عیار غوطه ور شوند، با دقت یکدیگر را بو کنند.
این نقش غالب توسط حس بویایی در تعاملات اجتماعی به طور گسترده در تمام پستانداران زمینی به جز انسان ثبت شده است.
آیا این به این دلیل است که انسان ها مانند سایر پستانداران زمینی از بینی خود در محیط های اجتماعی استفاده
نمی کنند؟ یا این رفتار در انسان پنهان است، نه آشکار؟
اینبال راوربی، دانشجوی فارغ التحصیل، در آزمایشگاه پروفسور نوام سوبل در بخش علوم مغز وایزمن، این فرضیه را مطرح کرد که مورد دوم درست است. او بر دو مشاهدات قبلی تکیه کرد.
- اول، چندین خط از شواهد نشان میدهد که انسانها به طور مداوم، اگرچه عمدتاً ناخودآگاه، خود را بو میکشند.
- دوم، انسانها اغلب ناخودآگاه دیگران را بو میکشند. علاوه بر این، مشخص است که افراد تمایل دارند با دیگرانی دوست شوند که از نظر ظاهری، پسزمینه، ارزشها و حتی در معیارهایی مانند فعالیت مغزی شبیه خودشان هستند.
او این فرضیه را مطرح کرد که وقتی ناخودآگاه خود و دیگران را استشمام می کنند، ممکن است افراد مقایسه های ناخودآگاهی انجام دهند و سپس به سمت کسانی که بوی آنها شبیه بوی خودشان است جذب شوند.
محقق این پژوهش برای آزمایش فرضیه خود، جفت دوستان خود را به خدمت گرفت: دوستان غیر عاشقانه همجنس که دوستی آنها در ابتدا خیلی سریع شکل گرفته بود. او این فرضیه را مطرح کرد که چون چنین دوستیهایی قبل از آشنایی عمیق پدید میآیند، ممکن است بهویژه تحت تأثیر ویژگیهای فیزیولوژیکی مانند بوی بدن قرار گیرند.
نحوه ی اجرا
سپس نمونههای بوی بدن را از این دوستان جمعآوری کرد و دو مجموعه آزمایش را برای مقایسه نمونهها با نمونههای جمعآوریشده از جفتهای تصادفی از افراد انجام داد.
او این مقایسه را با استفاده از eNose انجام داد که علائم شیمیایی بوها را ارزیابی میکرد. در مورد دیگر، او از داوطلبان خواست تا دو گروه از نمونههای بوی بدن را استشمام کنند تا شباهتهای اندازهگیری شده توسط ادراک انسان را ارزیابی کنند.
در هر دو نوع آزمایش، مشخص شد که دوستان نسبت به افرادی که در جفتهای تصادفی بودند، بوی بیشتری
شبیه یکدیگر داشتند.
در مرحله بعد، راوربی می خواست این احتمال را که شباهت بوی بدن نتیجه دوستی ها باشد، به جای یک علت کمک کننده، رد کند. برای مثال، چه میشود اگر دوستان بوی مشابهی داشته باشند، زیرا همان نوع غذا را میخوردند یا تجربیات دیگری از زندگی را به اشتراک میگذاشتند که بر بوی بدن تأثیر میگذارد؟
برای پرداختن به این موضوع، راوربی مجموعهای از آزمایشهای اضافی را انجام داد، که در آن از یک eNose برای بوییدن تعدادی از داوطلبانی که کاملاً با یکدیگر غریبه بودند، استفاده کرد و سپس از آنها خواست که به صورت جفت در تعاملات اجتماعی غیرکلامی شرکت کنند.
پس از هر تعامل ساختاری، شرکت کنندگان به فرد دیگر از نظر میزان دوست داشتن آن شخص و میزان احتمال دوست شدن آنها امتیاز دادند. تجزیه و تحلیل بعدی نشان داد که افرادی که تعاملات مثبت بیشتری داشتند، در واقع همان طور که توسط eNose مشخص شد، بوی بیشتری شبیه یکدیگر داشتند.
در واقع، زمانی که راوربی و آماردان دکتر کوبی اسنیتز دادهها را وارد یک مدل محاسباتی کردند، توانستند با دقت 71 درصد پیشبینی کنند که کدام دو فرد تنها بر اساس دادههای eNose تعامل اجتماعی مثبتی دارند. به عبارت دیگر، بوی بدن حاوی اطلاعاتی است که می تواند کیفیت تعاملات اجتماعی بین غریبه ها را پیش بینی کند.
این نتایج نشان می دهد که، همانطور که گفته می شود، شیمی اجتماعی وجود دارد.
سوبل احتیاط می کند: «این بدان معنا نیست که ما مانند بزها رفتار می کنیم – انسان ها احتمالاً در تصمیم گیری های اجتماعی خود به نشانه های بسیار مسلط دیگری متکی هستند. با این وجود، نتایج مطالعه ما نشان میدهد که بینی ما نقشی بزرگتر از آنچه قبلا تصور میشد در انتخاب دوستان ما بازی میکند.»
https://neurosciencenews.com/social-bonding-body-odor-90916/
سید مهدی ساداتی هستم. عاشق مغز! داروساز و دانشجوی دکترای تخصصی علوم اعصاب. عضو تیم مرکز سلامت مغز دانا! از علاقه هام شناسوندن کارایی های هیجان انگیز مغز به زبان ساده به آدمهاست! جست و جو می کنم در افسردگی، داروهای موثر بر مغز و سایر بیماری های حوزه ی روان و البته نوروپلاستیسیتی!