07136476172 - 09172030360 [email protected]

رایحه بسیاری از چیزها می تواند باعث شادی شود. برای برخی افراد، ممکن است عطر علف های تازه بریده شده یا گل های شکوفه داده شود. برای دیگران، پوست نوزاد تازه متولد شده یا عطر پختن نان می تواند احساس آرامش را به همراه داشته باشد. حس بویایی همچنین می توانند در مورد خطر هشدار دهد. و به ما اطلاع دهند که جایی آتش گرفته است یا غذا خراب شده است.

ناتوانی در بویایی می تواند کیفیت زندگی را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. این وضعیت به عنوان آنوسمی شناخته می شود. آنوسمی، از دست دادن کامل یا جزئی بویایی، به عنوان یک علامت COVID-19 در خط مقدم قرار گرفت. اما این وضعیت دلایل زیادی دارد.

آنوسمی را می توان به صورت پزشکی درمان کرد. همچنین استراتژی های قدرتمندی برای مبارزه با آن در خانه وجود دارد. در این مقاله ما در مورد درمان های طبیعی و توصیه شده توسط پزشک برای بازگرداندن از دست دادن حس بویایی صحبت خواهیم کرد.

چهار روش طبیعی برای بازیابی حس بویایی

آنوسمی می تواند دائمی یا موقت باشد. اغلب با گذشت زمان، بدون درمان یا مداخله، به تدریج محو می شود. با این حال، ندانستن زمان یا زمانی که حس بویایی شما برمی گردد می تواند نگران کننده باشد. اگر می خواهید روند را تسریع کنید، چندین روش درمانی وجود دارد که می توانید در خانه امتحان کنید.

درمان از دست دادن بویایی به علت آن بستگی دارد. مداخلات پزشکی می‌تواند کمک کند، و همچنین درمان‌های خانگی.

آموزش بویایی

علاوه بر درمان های پزشکی، دکتر آرونسون این استراتژی را در خانه توصیه می کند. “آموزش بویایی یک پایه اصلی درمان است. در آموزش بویایی، بیمار یک سری از چهار بوی تند را استشمام می کند که می توان آن را در خانه یا به شکل اسانس پیدا کرد. هر عطر به مدت 20 ثانیه به آرامی استشمام می شود. این عمل سه بار در روز به مدت 6 هفته تکرار می شود. معمولاً برای مشاهده بهبود به تعهد طولانی مدت نیاز است.»

اگر هر روز به جای اینکه متناوب روی چهار بو یکسان کار کنید، آموزش بویایی ممکن است مؤثرتر باشد. همچنین توصیه می شود که به مدت 20 ثانیه کاملاً روی عطر تمرکز کنید و توجه خود را به آن معطوف کنید.

برای امتحان بویایی، دکتر آرونسون توصیه می کند که این رایحه ها را امتحان کنید:

  • قهوه زمین
  • گل سرخ
  • مرکبات
  • اکالیپتوس
  • وانیل
  • میخک
  • نعناع

در طول تمرین بویایی، ممکن است رایحه‌های عجیب و غریبی را تجربه کنید که با چیزی که باید استشمام کنید، هماهنگ نیست. این شامل بوی نامطبوع مانند سوختن لاستیک یا مواد زائد بدن می شود. این به عنوان پاروسمی شناخته می شود. پاروسمی ممکن است چند هفته یا بیشتر طول بکشد اما معمولا موقتی است.

روغن کرچک

دکتر ساندرا ال حاج ، یک پزشک طبیعی، روغن کرچک را برای آنوسمی توصیه می کند. به طور طبیعی، روغن کرچک به دلیل ترکیب فعال آن، اسید ریسینولئیک، برای بازگرداندن از دست دادن بویایی استفاده می شود. اسید ریسینولئیک ممکن است به مبارزه با عفونت ها کمک کند. همچنین به کاهش تورم مجرای بینی و التهاب ناشی از سرماخوردگی و آلرژی کمک می‌کند.»

روغن کرچک از دانه های کرچک به دست می آید. این دارو به عنوان ناسیا یا درمان راه بینی برای بازگرداندن حس بویایی توسط پزشکان آیورودا استفاده می شود.

برای امتحان روغن کرچک برای آنوسمی:

  • روغن کرچک را به آرامی روی اجاق گاز یا مایکروفر گرم کنید. مطمئن شوید که گرم است و داغ نیست.
  • دو قطره روغن را دو بار در روز در هر سوراخ بینی بریزید: یک بار پس از بیداری و یکبار درست قبل از خواب.

زنجبیل

زنجبیل دارای رایحه ای متمایز و تند است که آن را برای استفاده در تمرین بویایی مفید می کند. برای این منظور می توانید از زنجبیل پودر شده یا خام استفاده کنید.

دکتر حاج نوشیدن چای زنجبیل را نیز توصیه می کند. او می‌گوید: از نظر طبیعی، نوشیدن چای زنجبیل التهاب راه‌های هوایی بینی را کاهش می‌دهد. در حالی که تشکیل مخاط اضافی را که مجرای بینی را مسدود می‌کند و باعث از بین رفتن بویایی می‌شود، کاهش می‌دهد.

برای امتحان چای زنجبیل برای آنوسمی، سعی کنید از چای کیسه ای زنجبیل آماده استفاده کنید. همچنین می توانید از زنجبیل خام چای درست کنید:

  • زنجبیل خام را پوست بگیرید و برش دهید.
  • یک قاشق غذاخوری زنجبیل خام را به مدت 15 دقیقه در دو فنجان آب داغ دم کنید.

محلول نمکی

اگر حس بویایی خود را به دلیل آلرژی یا احتقان سینوسی از دست داده اید، شستشو با آب نمک می تواند کمک کننده باشد. این دارو مواد حساسیت زا و مخاط را از حفره بینی خارج می کند.

می توانید محلول نمکی آماده استریل را خریداری کنید یا به صورت زیر تهیه کنید:

  1. 1 فنجان آب مقطر یا آب لوله کشی جوشیده را در ظرفی که تازه شسته شده است بریزید.
  2. ½ قاشق چایخوری نمک و ½ قاشق چایخوری جوش شیرین را به آب اضافه کنید.
  3. یک بطری فشاری یا سرنگ پزشکی را با مخلوط پر کنید.
  4. سر خود را به عقب خم کنید.
  5. محلول را در یک سوراخ بینی بریزید، به سمت پشت سر، نه بالای سر.
  6. اجازه دهید از سوراخ دیگر بینی یا دهان شما خارج شود.
  7. چندین بار در روز تکرار کنید.

دلایل احتمالی از دست دادن حس بویایی چیست؟

علاوه بر COVID-19، علل دیگر از دست دادن بویایی عبارتند از:

علتچگونه ممکن است بر حس بویایی شما تأثیر بگذارد
تومورها و پولیپ های بینیانسداد بینی در بافت نرم می تواند مجرای بینی را مسدود کند.
آلرژی، ویروس و سینوزیتاینها می توانند باعث احتقان بینی و تورم مخاط شوند.
محرک های محیطی مانند دود سیگار و آفت کش هاسموم می توانند باعث تورم و احتقان در مجرای بینی شوند.
شرایط عصبیبیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون و مولتیپل اسکلروزیس همگی با از دست دادن بویایی مرتبط هستند.
آسیب سر ضربه ایصدمات ناشی از تصادف یا زمین خوردن می تواند به مجرای بینی آسیب برساند و باعث پارگی یا کشیدگی اعصاب بویایی شود.
سالخوردگیبا افزایش سن، حواس آنها کاهش می یابد، اگرچه افزایش سن بیشتر به جای از دست دادن کامل بویایی باعث از دست دادن نسبی بویایی می شود.
تابش – تشعشعپرتودرمانی برای سرطان های سر و گردن می تواند بر حس بویایی تأثیر منفی بگذارد.
داروهابرخی از داروهای تجویزی ممکن است به عنوان یک عارضه جانبی باعث از دست دادن موقت بویایی شوند. این داروها شامل داروهای فشار خون، برخی آنتی بیوتیک ها، داروهای کلسترول و داروهای تیروئید است. اسپری های بینی بدون نسخه نیز ممکن است این اثر را داشته باشند.

چگونه از دست دادن حس بویایی تشخیص داده می شود؟

هیچ آزمایش پزشکی که به طور خاص از دست دادن بویایی را تشخیص دهد وجود ندارد. پزشک به شدت به گزارش خود شما از این علامت تکیه می کند. آنها همچنین ممکن است از شما بخواهند که به یک سری از عطرها یا غذاها واکنش نشان دهید و گزارش دهید که چه چیزی را می توانید و چه چیزی را نمی توانید بو کنید.

تاریخچه شفاهی می تواند به پزشک کمک کند. بیماری های گذشته را که ممکن است تشخیص داده نشده باشد، مانند کووید-19 خفیف ارزیابی کند. برای تشخیص، پزشک شما تلاش می کند تا علت زمینه ای را پیدا کند. آنها برای بررسی وجود ویروس، آلرژی یا عفونت سینوسی از شما معاینه فیزیکی خواهند کرد.

پزشک شما همچنین به دنبال علائم دیگری مانند لرزش است که ممکن است نشان دهنده یک بیماری عصبی مانند بیماری پارکینسون باشد.

چه زمانی باید به دنبال کمک پزشکی باشید

از آنجایی که از دست دادن بویایی بر طعم غذا تأثیر منفی می گذارد، در صورت عدم درمان می تواند باعث کاهش وزن ناخواسته، کمبود ویتامین و سوء تغذیه شود.

آنوسمی همچنین می تواند کیفیت زندگی شما را تا حد زیادی کاهش دهد و منجر به افسردگی شود .

اگر حس بویایی خود را از دست داده اید و نمی توانید آن را با درمان خانگی به دست آورید، با پزشک خود صحبت کنید. آنها ممکن است درمان های پزشکی را برای استفاده به تنهایی یا همراه با بوی درمانی در خانه توصیه کنند.

از دست دادن بویایی به دلیل توده های بینی ممکن است با برداشتن جراحی درمان شود. از دست دادن بویایی به دلیل آلرژی ممکن است با شستشو با محلول نمکی و داروهای آلرژی درمان شود. دکتر آرونسون می گوید: برای آنوسمی پس از مواجهه ویروسی، داروهایی مانند سیس رتینوئیک اسید یا آلفا لیپوئیک اسید با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته اند.

واحد ارزیابی و تشخیص

بهترین رایحه ها برای خواب کدامند؟

چرا برخی افراد مبتلا به کرونا، بویایی خود را تا مدتی از دست می دهند؟

به این مقاله امتیاز دهید