07136476172 - 09172030360 [email protected]

یک مطالعه جدید، مصرف کم غذاهای سرشار از فلاونوئید – مانند انواع توت ها، سیب و چای – را با خطر بیشتر ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل نشان می دهد.

یک مطالعه جدید نشان می دهد، مصرف کم انواع توت ها و چای ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش دهد.
کارشناسان پیش بینی می کنند که تعداد افراد در ایالات متحده بالای 65 سال در 40 سال آینده بیش از دو برابر شود. در نتیجه، شرایط مرتبط با پیری نیز در حال افزایش است.

بیماری آلزایمر که عامل اصلی زوال عقل است، یکی از این شرایط است. تا سال 2050، کارشناسان پیش بینی می کنند 13.8 میلیون نفر در سن بالای 65 سال با بیماری آلزایمر در ایالات متحده زندگی می کنند.

اگرچه به طور فزاینده ای آلزایمر رایج می شود، علت دقیق این بیماری ناشناخته است. با این حال، تعداد فزاینده ای از مطالعات نشان می دهد که رژیم غذایی نقش دارد.

مطالعات متعددی نشان داده اند که رژیم غذایی مدیترانه ای، به ویژه با کاهش خطر ابتلا به مسائل شناختی – از جمله آلزایمر – همراه است.

جالب اینجاست که رژیم مدیترانه ای از نظر فلاونوئیدها غنی می باشد. همچنین، به طور طبیعی مواد شیمیایی موجود در میوه ها و سبزیجات مختلف و همچنین در نوشیدنی های گیاهی مانند چای وجود دارند.

محققان مرکز تحقیقات تغذیه انسانی دانشگاه تافتز در مورد پیری، نشان داده اند که مصرف طولانی مدت غذاهای سرشار از فلاونوئید – مانند انواع توت ها، سیب و چای – با کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر همراه است.

 

6 نوع فلاونوئید

 

این مطالعه به بررسی شش نوع مختلف فلاونوئید در بین 2،801 نفر پرداخته و تقریباً در طی 20 سال انجام شده است.

محققان میزان مصرف فلاونوئید این گروه را با استفاده از پرسشنامه های رژیم غذایی، که شرکت کنندگان تقریباً هر 4 سال یکبار پر می کردند، اندازه گیری کردند. این تیم همچنین سلامت کلی گروه از جمله میزان ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل مرتبط با آن (ADRD) و خود بیماری آلزایمر را تحت نظر داشتند.

دکتر پاول ژاک، نویسنده ارشد مطالعه، توضیح می دهد: “مطالعه ما تصویری از چگونگی رژیم مرتبط با کاهش شناختی فرد را در اختیار ما قرار می دهد، زیرا توانستیم سالها قبل از تشخیص دمانس شرکت کنندگان، به مصرف فلاونوئید نگاهی داشته باشیم.”

از 2،801 شرکت کننده، 193 در طول مطالعه دچار ADRD و 158 نفز دچار بیماری آلزایمر شدند.

تجزیه و تحلیل روابط در داده ها نشان داد افرادی که مقادیر کم فلاونوئید مصرف کرده اند، دو تا چهار برابر بیشتر در معرض ابتلا به ADRD در طول دوره مطالعه بودند.

مصرف کم آنتوسیانین ها مانند انواع توت ها با چهار برابر بیشتر با ابتلا به ADRD همراه بود، در حالی که مصرف کم فلاونول ها – مانند سیب، گلابی و چای – با دو برابر خطر همراه بود.

“مصرف کم” معادل مصرف هیچ نوع توت، فقط بیش از یک سیب و بدون چای در 1 ماه بود، در حالی که “مصرف زیاد” معادل مصرف تقریباً 7.5 فنجان انواع توت ها، 8 سیب یا گلابی و 19 فنجان چای در 1 ماه بود.

 

 

روزی یک سیب…

 

به نظر می رسد که “یک سیب در روز” ممکن است بسیار مفید باشد. این یک یافته جالب برای دانشمندان است، زیرا در حال حاضر هیچ درمانی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد. بنابراین پیشگیری بسیار مهم است.

دکتر ژاک توضیح می دهد: “در حال حاضر هیچ داروی مؤثری برای درمان بیماری آلزایمر موجود نیست، جلوگیری از ابتلا به بیماری از طریق رژیم غذایی [سالم] یک نکته مهم است.”

نکته مهم این است که به نظر می رسد فرد می تواند بعداً در زندگی از این تغییرات در رژیم غذایی خود استفاده کند و باز هم مؤثر باشد. بنابراین، محققان می گویند که اگر مردم حتی در دهه 50 باشند، برای ایجاد تغییرات در رژیم غذایی خیلی دیر نشده است.

“واقعاً خطر ابتلا به زوال عقل در 70 سالگی افزایش می یابد، هنگامی که به 50 سالگی یا حدوداً بالاتر از آن رسیدید، در صورتی که قبلاً رژیم غذایی مناسبی نداشته اید، باید به فکر یک رژیم غذایی [سالم تر] باشید.”

تحقق این تغییرات نیز چندان دشوار نیست. طبق گفته نویسنده مطالعه، مصرف یک فنجان چای در روز یا برخی انواع توت ها دو تا سه بار در هفته کفایت می کند.

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

منبع:

Medical News Today

به این مقاله امتیاز دهید