مقدمه
من فقط حقایقی را از روی تجربه بیان می کنم. مدیریت افرادی که دوست دارید لذت بخش تر و آسان تر است. اما برخی از کارشناسان می گویند که داشتن تیمی که در آن همه به خوبی با هم کنار می آیند نیز آن را ضعیف می کند. چرا؟ چون ما به سمت افرادی جذب میشویم که شبیه ما هستند و ارزشهای مشابهی دارند. بنابراین کسی نیست که تفکر ما را به چالش بکشد. از اعصاب خوردی فراری هستیم!
اما دوست نداشتن کسی می تواند منجر به درگیری هایی شود که اغلب منجر به بینش ها و راه حل های جدیدی می شود. پس چه اتفاقی میافتد اگر واقعاً از کسی که او را مدیریت میکنید خوشتان نمیآید، اما او واقعاً در کارش خوب است؟ خوب، شما می توانید شغل دیگری پیدا کنید. اما یک گزینه بهتر: این واقعیت را بپذیرید که مجبور نیستید همه کسانی را که مدیریت می کنید دوست داشته باشید.
تنها چیزی که لازم است این است که به آنها یا چیزی در مورد آنها احترام بگذارید. اذعان به اینکه آنها در کار خود خوب هستند نشانه احترام است. به کمک بیشتری نیاز دارید؟
در اینجا پیشنهادهای اضافی برای مدیریت افرادی که باعث اعصاب خوردی شما می شوند وجود دارد:
1) تجارت، نه لذت
اگر از شغل خود لذت می برید عالی است، اما برای سرگرمی و بازی در آنجا نیستید. بنابراین احساسات خود را در خانه رها کنید و کار خود را انجام دهید. و به یاد داشته باشید، در حالی که داشتن “روابط تجاری” با افرادی که با آنها کار می کنید ضروری است، “دوستی” الزامی نیست.
2) از نفرت خلاص شوید
این یک کلمه تند است. اما وقتی دائماً با کسی هستید که باعث اعصاب خوردی شما می شود، دوست نداشتن می تواند به نفرت تبدیل شود. اما تنها کاری که این احساسات انجام می دهند این است که باعث استرس بیشتر شما می شوند. پس اجازه دهید با آن روبرو شویم.
هیچ یک از ما به استرس بیشتری نیاز نداریم. فقط درک کنید که فردی که شما را بی نهایت آزار می دهد، محصول محیط اوست، همانطور که شما نیز محصول محیط خودتان هستید. شاید او بیشتر از آنچه شما دوست دارید صریح تر باشد یا خیلی ساکت باشد. اما تا زمانی که کارش را به خوبی انجام دهد و به کسی آسیب نرساند، چه ضرری دارد؟ این احساسات را رها کنید و ادامه دهید. این احساسات منفی نباید باعث اعصاب خوردی شما شوند.
3) حالت روحی خود را در صورت خود پنهان کنید
اگر فردی در کارکنان شما باشد که دوست ندارید، او نباید سرنخی از احساسات واقعی شما داشته باشد. اگر این کار را می کند، فکر می کند که این به دلیل عملکرد شغلی او است. به عنوان رئیس، این به شما بستگی دارد که منصفانه و بی طرف باشید. یک رابطه کاری صمیمانه و حرفه ای را حفظ کنید. مهم نیست که چقدر سخت است. اینکه باعث اعصاب خوردی شما نشود خیلی مهم است.
4) کالبد شکافی موضوع
چرا این شخص اینقدر شما را آزار می دهد؟ آیا او برای همه چیز پاسخی دارد؟ آیا او شما را به یاد کسی از گذشته شما می اندازد که دوست ندارید؟ هنگامی که متوجه شدید که چرا این شخص اعصاب شما را خورد می کند، شاید واکنش شما نسبت به او کاهش یابد. به یاد داشته باشید، شما نمی توانید شخصیت کسی را تغییر دهید، اما می توانید نحوه واکنش خود را به آن شخص تغییر دهید.
5) به دنبال آن ویژگی های مخفی باشید
اگر شخصی در کارمندان شما وجود دارد که هر بار که وارد دفتر شما می شود شما را وادار می کند که بخواهید بغض کنید، به این فکر کنید که او چه کاری را به خوبی انجام می دهد. بیایید با آن روبرو شویم. هیچ کس 100٪ آزار دهنده نیست.
او باید چند ویژگی خوب داشته باشد. یکی و سپس دیگری را پیدا کند. کارهایی را به او بسپارید که از این استعدادها استفاده می کند و به جای آنچه شما را دیوانه می کند، روی آنها تمرکز کنید. هر روز این ویژگی ها را به خود یادآوری کنید، و به زودی ممکن است او را در نور دیگری ببینید.
6) از چشمان آنها نگاه کنید
خوب، پس شما او را دوست ندارید. اما آیا این همه تقصیر اوست یا کاری انجام می دهید که باعث می شود او به گونه ای به شما واکنش نشان دهد که شما را عصبانی کند؟ سعی کنید طوری به موقعیت نگاه کنید که انگار جای او هستید و با خودتان صادق باشید.
بالاخره هیچ کس کامل نیست، حتی شما.
7) با شخص صادق باشید
هیچ اشکالی ندارد که با کسی صادق باشید، به شرطی که این کار را به روشی خوب و با درایت انجام دهید. اگر شخص بدون در زدن وارد دفتر شما شد، لطفاً هنگام انجام این کار به او اطلاع دهید که این باعث می شود احساس کنید برای وقت شما ارزشی قائل نیست یا وقتی در وسط کاری هستید باعث اختلال در شما می شود.
از او بخواهید ابتدا در بزند. ببینید آیا زمان خوبی برای شماست یا خیر. فرد ممکن است تصوری از انجام این کار نداشته باشد. او ممکن است هیجان زده باشد که چیزی به شما بگوید و فقط دوان دوان وارد دفتر شما شود. جلب توجه او ممکن است کل رابطه شما را به سمت بهتر شدن تغییر دهد.
8) زمینه مشترک را پیدا کنید
ممکن است نخواهید و در ابتدا آن را بسیار ناخوشایند بدانید. اما سعی کنید چیزهای مشترکی را با فردی که دوست ندارید پیدا کنید. در حین نوشیدن قهوه، متوجه شوید که آیا او اخیراً کتاب های خوبی خوانده یا برنامه تلویزیونی مورد علاقه شما را تماشا کرده است.
آیا او حیوان خانگی دارد، اگر دارد چه نوع؟ آیا او دوست دارد سفر کند، اگر دارد کجا؟ کجا بزرگ شد؟ این چیزها ممکن است برای یک رابطه کاری بی اهمیت به نظر برسند. اما هرچه بیشتر با یک فرد آشنا شوید و چیزهای مشترک بیشتری پیدا کنید، پیوند بیشتری خواهید داشت. این به شما کمک می کند آن شخص را متفاوت ببینید.
9) حال دیگران را رعایت کنید
به تعامل شخصی که دوست ندارید با دیگران نگاه کنید. آیا افرادی که او با آنها ارتباط برقرار می کند سبک ارتباطی متفاوتی با شما دارند؟ شاید این سبک شماست که باعث تضاد رابطه می شود. آیا شما یک نوع آدم «به آن بگویید که هست» هستید؟ آیا حقایق را می خواهید و فقط حقایق را؟ شاید او بیشتر یک قصه گو یا اشتراک کننده باشد. از شک و تردید او بهره مند شوید و سبک ارتباطی خود را بر اساس آن تنظیم کنید. ممکن است متوجه شوید که وقتی این کار را انجام دهید، او چندان بد نیست.
منبع: 9 Ways To Manage People Who Get On Your Nerves (resourcefulmanager.com)
درباره نویسنده
خجسته رحیمی جابری، پژوهشگر دکترای تخصصی علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز و نویسنده وب سایت انستیتو سلامت مغز دانا. زمینه کاری تخصصی ایشان مشکلات حافظه و آلزایمر است وی بیش از 20 مقاله معتبر بین المللی در این زمینه به چاپ رسانده است. می توانید پژوهش های او را در اینجا (کلیک کنید) دنبال کنید.