07136476172 - 09172030360 [email protected]

تعریق طبیعی است و یکی از اصلی‌ترین راه‌های خنک ماندن بدن شماست. خواه در یک روز گرم تابستان در بیرون از خانه ورزش کنید یا دلتان بخواهد برنزه شوید، عرق کردن یک پاسخ طبیعی و مورد انتظار به فعالیت‌های روزانه شماست. اما علت تعریق شبانه چیست؟

ممکن است در زمان‌های غیرمنتظره و نسبتاً غیرفعال عرق کنیدمانند زمانی که در رختخواب هستید و سعی می‌کنید شب بخوابید.

در اینجا نکاتی در مورد اینکه علت تعریق شبانه چیست، و اینکه چه زمانی باید با پزشک خود در مورد آنها صحبت کنید و چگونه درصورت تعریق در خواب تسکین پیدا کنید، آورده شده است.

علت تعریق شبانه چیست؟

تعریق شبانه به عنوان دوره‌هایی از تعریق بسیار شدید در هنگام خواب تعریف می‌شود. حتی تا جایی که تعریق لباس‌ها و ملافه‌های شمارا خیس می‌کند.

چند چیز وجود دارد که باعث تعریق شبانه می‌شود.

در اینجا خلاصه ای از چند مورد از شایع ترین علت تعریق شبانه آورده شده است.

یائسگی

در طول یائسگی، افراد تغییرات عمده‌ای را در تولید هورمون‌هایی مانند استروژن و پروژسترون در بدن خود تجربه می‌کنند.

این تغییرات هورمونی باعث می شود بسیاری از افراد یائسه تغییراتی در دمای بدن خود داشته باشند. که منجر به علائمی مانندگرگرفتگی، تعریق بیش از حد و تعریق شبانه می شود.

داروها

برخی از داروها عرق کردن را به عنوان یک عارضه جانبی احتمالی دارند.

داروهای رایجی که می توانند باعث عرق کردن شما در شب شوند عبارتند از داروهای ضد افسردگی، مسکن ها، داروهای دیابت واستروئیدها.

عفونت ها

چندین عفونت و بیماری نیز می توانند باعث تعریق شبانه شوند. از جمله HIV، عفونت های قارچی، استئومیلیت (عفونت استخوان)،اندوکاردیت (عفونت پوشش داخلی قلب) و سل (بیماری باکتریایی ریه).

پرکاری تیروئید

در افراد مبتلا به پرکاری تیروئید (پرکاری تیروئید)، این غده بیش از آنچه بدن نیاز دارد، هورمون تیروئید تولید می کند.

زمانی که غده تیروئید بیش از حد هورمون تیروئید را پمپاژ می کند و بیش از حد کار می کند، می تواند دما و متابولیسم بدن را افزایش دهد که می تواند باعث عرق کردن افراد شود.

سرطان

تعریق در شب می تواند نشانه ای از انواع خاصی از سرطان یا عارضه جانبی درمان سرطان باشد.

به عنوان مثال، لنفوم هوچکین، لنفوم غیر هوچکین و لوسمی انواع سرطان هایی هستند که اغلب باعث تعریق شبانه می شوند.

آپنه خواب

افراد مبتلا به آپنه خوابیک اختلال خواب جدی که باعث می شود تنفس در حین خواب متوقف شود یا خواب بسیار کم عمق شودممکن است به دلیل تلاش اضافی که برای نفس کشیدن در شب نیاز است دچار تعریق شبانه شوند.

اضطراب و استرس

زمانی که از نظر ذهنی مضطرب، دچار استرس و یا کلافه شده اید، ممکن است علائم فیزیکی اضطراب را نیز داشته باشید.

به عنوان مثال، استرس عاطفی می تواند منجر به افزایش ضربان قلب و تنفس شما شود. اگر قبل از خواب احساس استرس عاطفی میکنید، در هنگام خواب نیز می تواند باعث تعریق شود.

الکل

رفتارهای سبک زندگی مانند آنچه که قبل از خواب می خورید و می نوشید نیز می تواند احتمال تعریق شبانه شما را افزایش دهد.

به عنوان مثال، اگر قبل از خواب یک نوشیدنی الکلی بخورید، بدن شما سعی می کند الکل را متابولیزه کند، که می تواند باعث شود هنگامخواب عرق کنید.

محیط

چندین چیز در فضای زندگی شما وجود دارد که باعث می شود شب ها کم و بیش عرق کنید، مانند دمای اتاق خواب، جنس لباس خواب وتعداد پتوهای روی تخت.

عرق کردن در شب چقدر شایع است؟

از آنجایی که بسیاری از افراد به پزشک خود نمی‌گویند که شب ها عرق می کنند، مطالعات تحقیقاتی زیادی در مورد تعریق شبانه درجمعیت عمومی انجام نشده است. سخت است بگوییم دقیقا چند نفر تعربق شبانه را تجربه می کنند.

با این حال، احتمالاً آنقدرها هم غیرمعمول یا حتی غیرمنتظره نیست. به خصوص اگر اتاقی که در آن می‌خوابید خیلی گرم باشد، اگر ازپتوهای زیادی استفاده می‌کنید، یا اگر در رختخواب چند لایه لباس می‌پوشید.

تخمین زده می شود که تعریق شبانه تا 41 درصد از زنان یائسه و 80 درصد از افراد مبتلا به بیماری های خاص مانند سل و لنفوم راتحت تأثیر قرار دهد.

تحقیقات نشان داده است که تعریق شبانه تحت تأثیر عواملی مانند سن، جنس، مسائل پزشکی و داروها قرار می گیرد. کیفیت هوا نیزمی تواند نقش داشته باشد.

چگونه از تعریق شبانه خلاص شویم

اگر تعریق شبانه شما مانع عملکرد مناسب در زندگی روزمره یا کیفیت خواب شما می‌شود، تغییراتی وجود دارد که می توانید در محیطخواب و سبک زندگی روزانه خود ایجاد کنید که ممکن است به شما کمک کند.

در اینجا چند نکته توصیه شده توسط متخصصان برای نجات از تعریق شبانه وجود دارد:

  • اتاق خواب خود را خنک نگه دارید. آکادمی پزشکی خواب آمریکا دمای اتاق ۲۰ درجه را برای خواب توصیه می کند، اما برخی افراد ممکن است با دمای بالاتر یا پایین تر راحت تر باشند.
  • از پنکه استفاده کنید یا پنجره را باز کنید. استفاده از پنکه یا باز کردن پنجره می تواند به گردش هوا و خنک نگه داشتن اتاق خواب و بدنشما در هنگام خواب کمک کند.
  • لباس‌هایی بپوشید که از پارچه‌های قابل تنفس و ضد رطوبت ساخته شده‌اند. لباس‌های گشاد و سبک که از مواد قابل تنفس مانند پنبه یابامبو ساخته شده‌اند می‌توانند به شما کمک کنند در شب خنک و خشک بمانید.
  • از ملافه های ضد رطوبت استفاده کنید. ملحفه‌ها، روبالشی‌ها و روکش‌های تشک که از مواد ضد رطوبت مانند بامبو یا کتان ساختهشده‌اند، می‌توانند هر گونه رطوبت را جذب کرده و از حفظ گرما جلوگیری کنند.
  • هیدراته بمانید.

در طول روز مایعات زیادی بنوشید تا به تنظیم دمای بدن و کاهش خطر کم آبی بدن کمک کند، که می تواند تعریق شبانه را بدتر کند.

  • کافئین، الکل و غذاهای تند را قبل از خواب محدود کنید.

از خوردن غذاها و نوشیدنی هایی که می توانند دمای بدن شما را بالا ببرند و عرق کنید، بخصوص در اواخر روز یا نزدیک به خوابخودداری کنید.

  • تکنیک های تمدد اعصاب را تمرین کنید.

استرس و اضطراب می تواند باعث تعریق شبانه شود. تمرین تکنیک های آرامش بخش مانندمدیتیشن، تنفس عمیق یا یوگا می تواند به کاهش استرس و بهبود کیفیت خواب کمک کند.

  چه زمانی برای تعریق شبانه به پزشک مراجعه کنید

اگر فقط گاهی اوقات تعریق شبانه دارید و خواب یا کیفیت زندگی شما را مختل نمی کند، ممکن است دلیلی برای نگرانی نباشد.

اما اگر تغییرات فوق کمکی نکرد و به نظر می‌رسد که تعریق شبانه‌تان بدتر یا مکرر می‌شود، وقت آن است که به پزشک خود مراجعه کنید،به خصوص اگر بر توانایی خواب شما تأثیر بگذارد.

اگر تعریق شبانه در شروع حاد است (به طور ناگهانی شروع شده است)، به سرعت پیشرونده است، و با علائم دیگر همراه است، بایدزودتر با پزشک مشورت شود. اگر تعریق شبانه با شرایط محیطی مرتبط باشد، این موضوع چندان نگران کننده نیست و می توان آن را بهطور مستقل مدیریت کرد.

در هر صورت، دیدن پزشک اولین قدم برای پی بردن به اینکه چه چیزی علت تعریق شبانه می‌شود و راه‌های تسکین آن است.

این چه معنایی برای شما دارد

تعریق شبانه می تواند رایج باشد و اغلب نشانه این است که چیزی محیط خواب شما را بیش از حد گرم می کند. به عنوان مثال، اتاقخواب شما خیلی گرم است یا در لباس یا رختخوابی می خوابید که اجازه نمی دهد بدن شما خنک شود.

با این حال، تعریق در شب همچنین می تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه ای یا حتی یک عارضه جانبی دارویی باشد. اگر اغلب تعریق شبانه دارید و با تغییرات در محیط تسکین پیدا نمی‌کنید، با متخصصین مرکز سلامت مغز دانا مشورت کنید.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

تعریق شبانه حین خواب در مردان چه علتی می تواند داشته باشد؟

علت تعریق شبانه در زنان چیست؟ (قسمت اول)

به این مقاله امتیاز دهید