07136476172 - 09172030360 info@danabrain.ir

طبق مطالعه جدید، فقط 20 دقیقه ورزش به اندازه نوشیدن قهوه برای حافظه کاری ما مفید است.

انجام ورزش ممکن است در عین حال بهتر از قهوه برای بهبود حافظه و شناخت باشد.
در یک مطالعه جدید، محققان تأثیر کافئین و ورزش بر حافظه کاری را مقایسه کردند و نتیجه گرفتند که ورزش می تواند به همان اندازه برای بدن مفید باشد.

چه تعداد از ما از کافئین برای به کار انداختن سلول های خاکستری مغز خود هنگام صبح استفاده می کنیم؟

براساس آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO)، كافئین یكی از “پرمصرف ترین مواد روانگردان” در جهان است.

 درست است که دریافت ثابت کافئین می تواند بر سلامتی تأثیر مثبت بگذارد. مطالعات نشان داده كافئین با همه جوانب از جمله حافظه بلند مدت تا مقابله با بیماری ارتباط داشته باشد.

 

 

 

عوارض جانبی کافئین


به همان اندازه که یک فنجان قهوه مفید به نظر می رسد، ولی باید یادآوری کرد که کافئین یک ماده روانگردان است و از عوارض جانبی آن نمی توان فرار کرد.

عوارض جانبی مصرف کافئین الهام بخش مطالعه جدیدی است که اخیراً هری پرپاویسس – مدیر آزمایشگاه روانشناسی ورزش و سلامت در دانشگاه غربی در انتاریو، کانادا – رهبری کرده است و با همکاران خود اثرات ورزش و کافئین را با هم مقایسه کردند.

آنها توضیح میدهند که، هیچ مطالعه قبلی “ورزش را در مقایسه با تجویز کافئین در مورد تأثیر بر شناخت یا علائم ترک کافئین بررسی نکرده است.”

با وجود نکات مثبتی که ما در مورد کافئین می دانیم، جوانب منفی اغلب می توانند از مزایای آن فراتر روند.

علائم شبه اضطراب، لرزش بدن و البته ترک آن همه با مصرف منظم کافئین ارتباط دارند.

سازمان غذا و دارو (FDA) توصیه می کند که 4-5 فنجان قهوه یک مصرف بی خطر است.

با این حال، برخی از افراد نسبت به سایرین به کافئین حساس هستند و علائم زیر ممکن است برای آن ها به وجود بیاید:

بیخوابی
سردرد
ضربان قلب افزایش یافته 
اضطراب
معده ناراحت
لرزش عضلات

 

 

 

چرا ترک قهوه مشکل است


ترک کافئین می تواند برای هر کسی که سعی در کاهش آن دارد، یک مشکل ناخواسته باشد.

حالت تهوع، خستگی، انرژی کم، تحریک پذیری، خلق و خوی نامطلوب همگی علائم شایع هستند.

با بررسی مطالعات انجام شده در مورد ترک کافئین، مشخص شد که 50٪ از افراد سردرد را تجربه کرده اند که تا 9 روز پس از قطع مصرف کافئین ادامه داشته است.

ترک کافئین می تواند بر عملکرد شناختی تأثیر بگذارد، که ممکن است برای هر کسی که از کافئین استفاده می کند برای حفظ عملکرد مغز خود پس از کاهش مصرف نگران کننده باشد.

 

 


ورزش هوشیاری مغز را بدون عوارض جانبی حفظ می کند


تحقیقات اخیر نشان می دهد که فقط یک دوره از ورزش باعث بهبود خلق و خو و عملکرد شناختی می شود.

مطالعات بیشمار حاکی از آن است که ورزش می تواند مزایای سلامتی، مانند مبارزه با بیماری و افزایش طول عمر زندگی را به همراه داشته باشد.

با این حال، ما اغلب به جای بیرون رفتن وتحرک داشتن و ورزش، به یک قهوه رو می آوریم.

هدف از این مطالعه جدید، مقایسه ورزش و کافئین از نظر میزان تأثیر آنها در بهبود حافظه کاری است.


حافظه کاری چیست؟


حافظه کاری برای توانایی ما در عملکرد یک انسان کنجکاو کلیدی است. این کار به فرایند یادگیری کمک می کند و امکان ذخیره اطلاعات، از جمله شماره تلفن یا لیست خرید را در کوتاه مدت فراهم می کند.

برای تست این بخش کاربردی از شناخت ما، این تیم از یک تست n-back استفاده کرد که نوعی کارت است. در چنین بازی هایی، هدف مشخص کردن تکرار مواردی است که به صورت متوالی ظاهر می شوند.

در بخش اول مطالعه، مصرف كنندگان كافئین و افرادی که کافئین مصرف نمی کردند، قبل و بعد از ورزش و تجویز كافئین، تسک های n-back را پشت سر گذاشتند.

بخش دوم مطالعه بر روی ترک کافئین متمرکز شده است. در اینجا، افرادی که کافئین مصرف میکردند، بعد از 12 ساعت محرومیت از کافئین، همان تست های برگشتی را انجام دادند.

 

چرا ورزش بهتر از قهوه است


نتایج مطالعه نشان داد که هم ورزش و هم کافئین تأثیر مشابهی دارند.

بهبود حافظه کاری شرکت کنندگان پس از گذراندن 20 دقیقه بر روی تردمیل و مصرف یک وعده کافئین مشابه بود.

این ممکن است برای افرادی که از مصرف منظم اسپرسو لذت می برند، خبر خوبی به نظر برسد.

با این وجود اصلی ترین نتیجه این مطالعه این است که ورزش با تمام مزایای طولانی مدت آن می تواند به بهبود خلق و خو و تمرکز دقیقاً به اندازه کافئین کمک کند.

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید. 

منبع:

Medical News Today

Open chat
Powered by