07136476172 - 09172030360 [email protected]
  • کم کاری تیروئید یک بیماری شایع تیروئید است که در آن غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند. این می تواند بر سلامت روان تأثیر بگذارد.

علائمی مانند بدخلقی، مشکلات حافظه و خستگی مفرط در میان افراد مبتلا به کم کاری تیروئید رایج است.

این مقاله به ارتباط بین کم کاری تیروئید و علائم روانی، از جمله علائمی که باید به دنبال رفع آنها بود، و اینکه چگونه درمان کم کاری تیروئید می تواند کمک کند، بحث می کند.

چه چیزی باعث علائم روانی در کم کاری تیروئید می شود؟

علائم روانی شامل انواع احساسات، افکار و رفتارهایی است که با چالش های سلامت روان مرتبط است.

علائم “روانی” به چه معناست؟

در حالی که علائم “روانی” گاهی اوقات با بیماری های روانی جدی همراه است، این کلمه صرفاً به ویژگی های اختلال روانی اشاره دارد و لزوماً به معنای وجود یک بیماری روانی نیست.
همانطور که دلایل بسیاری برای اختلال روانی وجود دارد، دلایل زیادی وجود دارد که چرا ممکن است فردی فقط بعضی علائم روانی را تجربه کند.

آیا افسردگی به خودی خود از بین می رود؟

علل می تواند از موارد زیر باشد:

  • ژنتیک و سابقه خانوادگی
  • تجارب استرس زای زندگی، از جمله تروما در دوران کودکی
  • عدم تعادل شیمیایی در مغز

در حالی که علائم روانی اغلب به دلیل اختلالات روانی ایجاد می شوند، شرایط در سایر قسمت های بدن، خارج از ذهن، ممکن است یک علت زمینه ای باشد.

کم کاری تیروئید یکی از این شرایط است. هورمون های تیروئید بر بسیاری از نواحی و عملکردهای بدن از جمله مغز تأثیر می گذارند. مؤسسه ملی بهداشت (NIH) تخمین می زند که 5 درصد از افراد  کم کاری تیروئید دارند.

علائم روانی کم کاری تیروئید

اگرچه شاهدی نیست که هورمون‌های تیروئید، که از غده تیروئید در گلو می‌آیند، بر مغز تأثیر می‌گذارند، علائم روانی از علائم شایع کم‌کاری تیروئید هستند.

علائم روانی مرتبط با کم کاری تیروئید عبارتند از:

  • خستگی، از جمله مشکلات خواب و احساس خستگی بسیار
  • مسائل شناختی، مانند مشکلات حافظه و تفکر کند
  • خلق و خوی غمگین یا افسردگی
  • اضطراب

از نظر مسائل شناختی، مطالعات نشان داده اند که کم کاری تیروئید به طرق مختلف بر عملکرد مغز تأثیر می گذارد، از جمله:

  • کاهش تمرکز
  • اختلال در عملکرد روانی حرکتی
  • تأثیر بر حافظه (شایع ترین عملکرد ذهنی که تحت تأثیر قرار می گیرد)

افسردگی و کم کاری تیروئید

ارتباط بین افسردگی و کم کاری تیروئید به خوبی ثابت شده است.

در حالی که افسردگی به عنوان یک اختلال روانی بر خلق و خو و شناخت تأثیر می گذارد، سطح هورمون های تیروئید پایین نیز می تواند تأثیر بگذارد. آزمایش سطح هورمون تیروئید راهی برای افتراق افسردگی از سایر بیماری‌ها است. برخی تخمین ها نشان می دهد که 60 درصد از افراد مبتلا به کم کاری تیروئید نیز افسردگی را تجربه می کنند.

درمان افسردگی بدون دارو با تحریک الکتریکی مغز tDCS در شیراز

اضطراب و کم کاری تیروئید

در مورد قدرت ارتباط بین اضطراب و کم کاری تیروئید اتفاق نظر کمتری وجود دارد. با این وجود، چندین مطالعه به ارتباط بین کم کاری تیروئید و اضطراب اشاره می کنند. به عنوان مثال، یک مطالعه مقطعی اشاره کرد که 63٪ از افراد مبتلا به کم کاری تیروئید ممکن است اضطراب را نیز تجربه کنند، اما مطالعات دیگر شیوع بسیار کمتری را نشان می دهد.

درمان وسواس فکری شدید، اضطراب و افسردگی بدون دارو با PEMF

تحقیقات نشان می دهد که علائم روانی ممکن است بر اساس سطح کم کاری تیروئید متفاوت باشد.

به عنوان مثال، یک متاآنالیز به این نتیجه رسید که کم کاری تیروئید آشکار (زمانی که هر دو هورمون محرک تیروئید (TSH) و هورمون های تیروئید در سطوح غیرطبیعی هستند) با کاهش قابل توجهی در خلق و خو و عملکرد شناختی همراه است، اما فقط به طور نامحسوس، اگر اصلا وجود داشته باشد، برای کم کاری تیروئید تحت بالینی (که فقط با سطوح غیر طبیعی TSH تعریف می شود).

سن ممکن است بر وجود علائم روانی تأثیر بگذارد.

یک مطالعه نشان داد که کم کاری تیروئید تحت بالینی با افسردگی در بیماران جوانتر (افراد زیر 60 سال) مرتبط است، اما در افراد مسن تر ارتباط ندارد.

نویسندگان خاطرنشان می کنند که این نتایج با سایر مطالعاتی که نشان می دهد کم کاری تیروئید تحت بالینی با خطر بیشتر مشکلات شناختی و افسردگی در افراد مسن مرتبط است، در تضاد است. تحقیقات بیشتری در مورد اینکه چگونه سطح کم کاری تیروئید، و سن فرد در تجربه علائم روانی نقش دارد، مورد نیاز است.

علاوه بر شدت کم کاری تیروئید و سن، یکی دیگر از عوامل موثر در علائم روانی در کم کاری تیروئید این است که علائم ممکن است در میان افرادی که می دانند کم کاری تیروئید دارند شایع تر باشد.

به عبارت دیگر، افرادی که می دانند کم کاری تیروئید دارند ممکن است از علائم روانی بیشتر آگاه باشند زیرا می دانند که این علائم می تواند ناشی از کم کاری تیروئید باشد. به عنوان مثال، اگر می‌دانید که کم‌کاری تیروئید دارید و می‌دانید که با علائم مشکلات سلامت روانی مانند خلق و خوی افسرده مرتبط است، احتمالاً علائم روانی را گزارش می‌کنید.

تحقیقات بیشتری در مورد اینکه چگونه آگاهی از وضعیت کم کاری تیروئید و پتانسیل آن برای علائم روانی بر وجود علائم روانی تأثیر می گذارد، مورد نیاز است. با این حال، تحقیقات فراوانی وجود دارد که نشان می دهد مسائل مربوط به عملکرد تیروئید در واقع بر خلق و خو و شناخت تأثیر می گذارد.

با توجه به اینکه برخی از علائم روانپزشکی کم کاری تیروئید اغلب شبیه علائم افسردگی هستند، کم کاری تیروئید ممکن است نادیده گرفته شود و به اشتباه به عنوان افسردگی تشخیص داده شود.

رابطه علت و معلولی می تواند پیچیده باشد. با این حال، چندین علامت غیر روانی دیگر در کم کاری تیروئید وجود دارد که می تواند به تعیین اینکه آیا ممکن است علت علائم روانی باشد یا خیر، کمک می کند.

سایر علائم کم کاری تیروئید

علاوه بر علائم روانی، سایر علائم کم کاری تیروئید عبارتند از:

  • کاهش عملکرد متابولیک، که ممکن است به صورت افزایش وزن، یبوست یا گرفتگی عضلانی ظاهر شود
  • حساسیت مفرط به سرما
  • تغییرات مو، ناخن و پوست، از جمله ریزش مو یا نازک شدن مو
  • مسائل جنسی و باروری، مانند پریود نامنظم یا خونریزی شدید

در صورت عدم درمان، کم کاری تیروئید ممکن است به میکسدم منجر شود، اما این نادر است. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • دمای پایین بدن
  • فشار خون پایین

کند شدن تنفس
تشخیص کم کاری تیروئید، از جمله میکسدم، معمولاً با آزمایش هایی انجام می شود که سطح هورمون تیروئید را آزمایش می کنند و ممکن است شامل خونگیری نیز باشد.

درمان علائم روانی

درمان علائم روانی کم کاری تیروئید بر درمان مشکلات زمینه ای تیروئید متمرکز است. درمان استاندارد کم کاری تیروئید دارویی به نام لووتیروکسین (T4) است، اما ممکن است شامل ترکیبی از لووتیروکسین و لیوتیرونین (T3) نیز باشد. این داروها به تحریک تیروئید کم کار کمک می کنند تا هورمون های تیروئید طبیعی تولید کند. این به نوبه خود به حفظ سطح هورمون تیروئید سالم برای مغز کمک می کند که به بهبود عملکرد روانی کمک می کند.

اگر درمان های استاندارد تیروئید به علائم روانی کمک نکند، ممکن است یک بیماری زمینه ای وجود داشته باشد. اگر چنین باشد، درمان بر بهبود سلامت روان متمرکز خواهد شد. به عنوان مثال، اگر علائم افسردگی در فردی که برای کم کاری تیروئید درمان می شود ادامه یابد، ممکن است به درمان افسردگی ارجاع داده شود. چالش های سلامت روان قابل درمان هستند.

روش های نوین در درمان افسردگی

نحوه دریافت کمک

اگر علائم روانی مانند افسردگی، مشکلات شناختی یا خستگی شدید را تجربه می کنید، بهتر است با پزشک صحبت کنید. پس از گوش دادن به تجربیات شما در مورد علائم روانی، پزشک ممکن است مشکلات تیروئید را آزمایش کند تا ببیند آیا کم کاری تیروئید وجود دارد یا خیر. چنین آزمایشاتی گاهی اولین قدم برای تعیین اینکه آیا علائم روانی نتیجه کم کاری تیروئید است یا خیر است زیرا ارتباط بین کم کاری تیروئید و مسائل مربوط به سلامت روان مانند افسردگی کاملاً ثابت شده است.

اگر سطح هورمون تیروئید شما در حد نرمال باشد، پزشک  می تواند شما را در مراحل بعدی برای بهبود سلامت روان راهنمایی کند.

واحد ارزیابی و تشخیص

حرف آخر

حتی در یک روز عادی احساس ناراحتی، خستگی یا فراموشی غیرمعمول نیست. دلایل زیادی وجود دارد که چرا این احساسات ظاهر می شوند. با این حال، کم کاری تیروئید و همچنین علائم روانپزشکی در میان افراد مبتلا به کم کاری تیروئید رایج است.

آزمایش کم کاری تیروئید ساده است و اغلب با یک خون گیری ساده شروع می شود. اگر متوجه شدید کم کاری تیروئید دارید، نترسید. قابل درمان است. و اگر مشخص شود که کم کاری تیروئید ندارید، پزشک شما را بیشتر ارزیابی می کند تا علت و درمان تغییرات خلقی و شناختی شما را مشخص کند.

از کمک گرفتن دریغ نکنید و بدانید سلامت روان شما مهم ترین چیز است. در انستیتو سلامت مغز دانا مفتخریم با ارائه تکنیک‌های علمی به بهبود عملکرد مغز شما کمک کنیم.مغز ما تا حد زیادی تعیین می کند که چه کسی هستیم، چه کاری انجام می دهیم و چگونه رفتار می‌کنیم. برنامه های جامع ما می تواند به شما کمک کند تا سلامت روان خود را ارتقا بخشید. اگر می‌خواهید درباره روش‌هایی که می‌توانید مغز خود را به سلامت بهینه برگردانید، بیشتر بدانید، با ما تماس بگیرید.

منابع:

  1. National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases. Hypothyroidism (underactive thyroid).
  2. Samuels MH. Psychiatric and cognitive manifestations of hypothyroidism. Curr Opin Endocrinol Diabetes Obes. 2014;21(5):377-383. doi:10.1097/MED.0000000000000089
  3. Bathla M, Singh M, Relan P. Prevalence of anxiety and depressive symptoms among patients with hypothyroidism. Indian J Endocrinol Metab. 2016;20(4):468-474. doi:10.4103/2230-8210.183476
  4. Zhao T, Chen BM, Zhao XM, Shan ZY. Subclinical hypothyroidism and depression: a meta-analysis. Transl Psychiatry. 2018;8(1):1-8. doi:10.1038/s41398-018-0283-7
  5. Menon B. Hypothyroidism and bipolar affective disorder: is there a connection?Indian J Psychol Med. 2014;36(2):125-128.
  6. British Thyroid Foundation. Psychological symptoms and thyroid disorders.

 

بهترین متخصص افسردگی در شیراز

 

چطور افسردگی را درمان کنیم؟

به این مقاله امتیاز دهید