07136476172 - 09172030360 [email protected]

انتظار نداریم اما بهرحال ممکن است اتفاق بیافتد. بو و لکه های ناشی از ادرار میتواند ناخوشایند و آزار دهنده باشد.  خواه نشت ادرار پوشک روی تشک کودک شما باشد یا مشکل شب ادراری کودک. یا ادرار حیوان خانگی که رختخواب شما را لکه دار کرده است. بهتر است هر چه سریعتر آن را تمیز کنید.

خوشبختانه، تنها چیزی که به آن نیاز دارید، چند وسیله معمولی نظافت منزل است. ما نحوه تمیز کردن ادرار از تشک، جلوگیری از ایجاد لکه و از بین بردن بوی ادرار را از رختخواب برای شما توضیح خواهیم داد.

در این مقاله میخوانیم:

  • نحوه تمیز کردن ادرار از تشک
  • چگونه لکه ادرار را از تشک پاک کنیم؟
  • چطور بوی ادرار را از تشک خارج کنیم؟
  • چگونه از ایجاد لکه و بو در آینده جلوگیری کنیم

نحوه تمیز کردن ادرار از تشک

اگر به تازگی متوجه ادرار بر روی تشک شده اید، دانستن مطالب این بخش برای شما مناسب است. اگر ادرار از قبل خشک شده و لکه ایجاد کرده است، به بخش بعدی بروید.

  1. تخت را  در هوای آزاد قرار دهید. و تمام ملافه های خود را در اسرع وقت در ماشین لباسشویی قرار دهید.
  2. به سرکه سفید، جوش شیرین، آب، یک بطری اسپری، جاروبرقی و چند حوله تمیزکننده نیاز دارید.
  3. با استفاده از یک حوله تمیزکننده یا حوله کاغذی، به آرامی نواحی مرطوب را پاک کنید تا تا حد امکان مایع ادرار جذب شود. تشک را فشار یا مالش ندهید، زیرا این کار باعث نفوذ بیشتر ادرار به داخل تخت می شود.
  4. محلولی که شامل 50 درصد آب مقطر و 50 درصد سرکه است درست کنید.  و سپس آن را در یک بطری اسپری قرار دهید.
  5. محل مرطوب شده با ادرار را با محلول سرکه ای که درست کرده اید، اسپری کنید.
  6. رطوبت اضافی را دوباره با حوله از بین ببرید.
  7. ناحیه مورد نظر را با یک لایه جوش شیرین بپوشانید.
  8. بگذارید جوش شیرین تا جایی که ممکن است روی تشک بماند. ما حداقل 8 ساعت را توصیه می کنیم.
  9. جوش شیرین را با جاروبرقی بردارید و تشک را بررسی کنید و علائم لکه و بوی ادرار را بررسی کنید.
  10. در صورت لزوم، مراحل 5 تا 9 را تکرار کنید. تا بو و لکه ها کاملا از بین بروند.

این فرآیند به طور کلی بوی ادرار را از تشک حذف می کند. و از ایجاد لکه های دائمی جلوگیری می کند. مطمئن شوید که مقدار زیادی جوش شیرین استفاده کنید.  و به آن زمان کافی بدهید تا تمام رطوبت اضافی را جذب کند.

چطور لکه ادرار را از تشک پاک کنیم؟

اگر لکه‌ها قبل از انجام مراحل پاکسازی ظاهر شده‌اند، ممکن است لازم باشد از محلول تمیزکننده سنگین‌تری استفاده کنید. برای این کار به جوش شیرین، پراکسید هیدروژن و صابون ظرفشویی نیاز دارید.

  1. با استفاده از 8 اونس پراکسید هیدروژن، 3 قاشق غذاخوری جوش شیرین و 2 تا 4 قطره صابون ظرفشویی یا مایع لباسشویی محلولی ایجاد کنید.
  2. با استفاده از یک بطری اسپری، محلول را به طور سخاوتمندانه روی هر ناحیه لکه دار بمالید. و اجازه دهید مخلوط خیس بخورد.
  3. صبر کنید تا مخلوط خشک شود. یک لایه جامد باقیمانده جوش شیرین پس از چند ساعت تشکیل می شود.
  4. جوش شیرین را با جاروبرقی پاک کنید و بررسی کنید که آیا لکه باقی مانده است یا خیر.
  5. در صورت نیاز تکرار کنید.

از لامپ سیاه استفاده کنید

در صورتیکه لامپ سیاه ندارید میتوانید برنامه آن را برای موبایل به اسم ” black light”  نصب کنید. و محل مورد نظر را بررسی کنید تا لکه ای باقی نمانده باشد.  نور سیاه جای ادرار را نشان میدهد و میتوانید بقیه نقاط فرش را نیز بررسی کنید.

این فرآیند از محلول تمیزکننده سخت تری استفاده می کند که اجازه می دهید به طور کامل در ناحیه لکه دار خیس شود. با خشک شدن محلول و تبخیر پراکسید، ادرار با جوش شیرین به سمت بالا کشیده می شود. این به خنثی کردن لکه ها و بوها کمک می کند.

به خاطر داشته باشید که پراکسید می تواند برخی از مواد را سفید کند، بنابراین ممکن است بخواهید قبل از استفاده از آن روی لکه های بزرگتر، آن را روی یک ناحیه کوچک و نامحسوس تست کنید. پراکسید همچنین ممکن است کمی به موادی مانند مموری فوم آسیب برساند یا رنگ آن را تغییر دهد. از آن کم استفاده کنید و حتماً ملافه های رنگی را از آن ناحیه جدا کنید تا از سفید شدن آن جلوگیری کنید.

چگونه بوی ادرار را از تشک خارج کنیم؟

اگر قبلا تشک خود را تمیز کرده اید اما هنوز بوی ادرار می دهد، چند چیز مختلف وجود دارد که می توانید امتحان کنید.

پخش کردن ساده جوش شیرین روی تشک به طرز شگفت انگیزی موثر است. جوش شیرین از این نظر منحصر به فرد است که در واقع بوها را جذب می کند، نه اینکه فقط آنها را بپوشاند. pH  پایه جوش شیرین به خنثی کردن بوی اسیدی ادرار کمک می کند. در حالی که تمایل آن به جذب مایع به بیرون کشیدن رطوبت باقی مانده کمک می کند.

برای بهترین نتیجه در خنثی کردن بوی ادرار در تشک خود، یک لایه نازک از جوش شیرین را روی تمام سطح تشک پخش کنید. اگر ناحیه خاصی بوی قوی تری می دهد، می توانید از یک لایه ضخیم تر از جوش شیرین استفاده کنید. اجازه دهید جوش شیرین بدون درپوش به مدت 5 تا 10 ساعت باقی بماند. و سپس آن را با جاروبرقی بکشید. در صورت نیاز تکرار کنید.

محلول سرکه

گزینه دیگر استفاده از محلول سرکه است، همانطور که در بالا توضیح داده شد. از مخلوط 50/50 آب سرد و سرکه سفید مقطر استفاده کنید. همچنین می توانید چند قطره روغن معطر مانند اسطوخودوس یا اکالیپتوس اضافه کنید تا بوی نامطبوع را بپوشانید. آن را با استفاده از یک بطری اسپری روی سطح تشک خود بمالید. و اجازه دهید تا کاملاً در هوا خشک شود. سپس برای از بین بردن رطوبت باقیمانده و خنثی کردن بوی قوی سرکه از محلول پاک کننده، از جوش شیرین استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که لکه های حیوانات خانگی ممکن است به محلول پاک کننده قوی تری با آنزیم هایی نیاز داشته باشد. که بوی طولانی مدت را از بین می برد. این به جلوگیری از علامت گذاری مجدد قلمرو حیوانات خانگی کمک می کند. چرا که در صورتیکه تمیز نشود حیوانات خانگی در آن محل دوباره ادرار خواهند کرد. برای بهتر تمیز شدن سعی کنید بلافاصله بعد از ادرار کردن اقدامات زیر را انجام دهید . پاک کننده های آنزیمی را می توان در بسیاری از فروشگاه های حیوانات خانگی یافت.

از آمونیاک استفاده کنید. برای از بین بردن لکه یک لیوان آب را با ۲ قاشق غذاخوری آمونیک مخلوط کنید و داخل اسپری بریزید. روی محل مورد نظر بزنید و با یک فرچه محل را تمیز کنید.

رفع لک ادرار

در آینده چگونه از ایجاد لکه و بو  جلوگیری کنیم

بهترین راه برای جلوگیری از انباشته شدن لکه و بو بر روی تشک، اطمینان از محافظت مناسب از تشک است. توصیه می کنیم از یک محافظ تشک با کیفیت بالا استفاده کنید – در حالت ایده آل، محافظی که کاملاً ضد آب باشد.

شستن منظم ملحفه ها و سایر ملافه ها نیز می تواند به محافظت از تشک شما در برابر تجمع بوهای نامطبوع کمک کند. ما توصیه می کنیم که ملحفه ها و روبالشی ها را حدود یک بار در هفته بشویید.

آفتاب به راحتی بوی بد را از بین میبرد در صورت امکان جسم مورد نظر را در مقابل نور آفتاب قرار دهید . حواستان باشد که آفتاب میتواند رنگ وسیله مورد نظر را مقداری کم کند.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

میزان رطوبت ایده آل برای اتاق خواب چقدر است؟

 

شب ادراری و خواب (قسمت اول)

 

به این مقاله امتیاز دهید