07136476172 - 09172030360 [email protected]

در درمان اضطراب زیست محیطی، هدف تغییر احساسات یا کم اهمیت جلوه دادن تأثیرات بالقوه جدی تغییر آب و هوا نیست. بلکه در مورد یادگیری مدیریت پریشانی است که برای شما ایجاد می کند.

اگر عمیقاً نگران وضعیت کره زمین هستید – تا جایی که اضطراب شما بر زندگی یا روابط شما تأثیر می گذارد – این مقاله را از دست ندهید.

اضطراب زیست محیطی

روانشناسان و سایر کارشناسان سلامت روان به طور فزاینده ای در مورد «اضطراب زیست محیطی» صحبت می کنند، که اصطلاح جدیدی برای پریشانی، ترس و سایر احساسات منفی ناشی از افکار تغییر آب و هوا و هی کاری نکردن انسان است. نظرسنجی های اخیر از جوانان نشان داده است که 45 درصد می گویند که احساسات منفی در مورد تغییرات آب و هوایی بر زندگی روزمره یا عملکرد آنها تأثیر می گذارد.

تشخیص اضطراب زیست محیطی

اکو-اضطراب یک اختلال سلامت روان قابل تشخیص نیست، و شایان ذکر است که تعریف آن هنوز در ادبیات روانشناسی در حال تکامل است. محققی که این اصطلاح را ابداع کرد، آن را ترس مداوم از نابودی زیست محیطی نامید.

دیگران آن را به عنوان پریشانی یا اضطراب روانی توصیف کرده‌اند که در پاسخ به بحران زیست‌محیطی تجربه می‌شود.
دکتر کارولین هیکمن، مدرس و محقق اضطراب زیست محیطی در دانشگاه بث انگلستان، می گوید: «اضطراب محیطی می تواند خفیف یا شدیدتر باشد».

انواع مختلف اضطراب زیست محیطی

دکتر هیکمن در برخی از کارهای منتشر شده خود سعی کرده است انواع مختلف اضطراب محیطی را ترسیم کند. در تجربه او، اکو-اضطراب “خفیف” شامل احساسات پریشانی است که می آیند و می روند. افراد در این سطح هنوز هم می‌توانند خوش‌بینی نسبت به آینده یا توانایی نوع بشر برای واکنش به بحران را داشته باشند.


در سوی دیگر طیف، افراد مبتلا به اضطراب شدید زیست محیطی تقریباً تسلی ناپذیر هستند و مطمئن هستند که سیاره یا گونه انسان (یا هر دو) به سمت یک فاجعه اجتناب ناپذیر پیش می روند. پریشانی آنها آنقدر زیاد است که نمی توانند زندگی روزمره خودشان را بگذرانند و حتی ممکن است دست به خودکشی بزنند.

چگونه با اضطراب زیست محیطی کنار بیاییم؟

هیکمن تجربه ای دارد که به مردم کمک می کند تا با همه اشکال اضطراب زیست محیطی کنار بیایند. او و دیگران می گویند چندین راه مفید برای کاهش بار ناراحتی های مرتبط با آب و هوا وجود دارد تا مردم بتوانند زندگی خود را به پیش ببرند و به شیوه ای مثبت در مبارزه با تغییرات آب و هوایی مشارکت کنند. در اینجا چند نکته وجود دارد:

1. سعی نکنید احساسات خود را انکار یا سرکوب کنید

وقتی صحبت از اختلالات اضطرابی به میان می آید، ترس یا نگرانی فرد اغلب بسیار بیشتر از تهدید واقعی است. درمان برای این شرایط شامل تلاش برای “قالب بندی مجدد” اضطراب است تا به اندازه مناسب خود کاهش یابد. اما وقتی صحبت از اضطراب زیست محیطی می شود، این قوانین واقعاً اعمال نمی شوند.

دکتر لیزا یاخنز، روانشناس و مدرس دانشگاه وبستر در ژنو، سوئیس، می گوید: در انواع دیگر اضطراب، پاسخ اضطراب نامتناسب با موقعیت دیده می شود. اما برای اضطراب زیست محیطی، ممکن است استدلال شود که این یک واکنش طبیعی و منطقی به یک وضعیت اضطراری آب و هوایی واقعی است.

آیا واقعا دلیلی برای مضطرب بودن وجود ندارد؟؟

دکتر هیکمن می‌گوید: ما نمی‌خواهیم با گفتن این که این ترسناک نیست، اضطراب افراد را کاهش دهیم، زیرا این یک دروغ است.

او می‌گوید به جای تلاش برای به حداقل رساندن احساسات یا نگرانی‌های دیگران، پذیرش این احساسات به گونه‌ای که آنها را قابل تحمل‌تر و کمتر مخرب‌ کند، مفیدتر است. او می گوید: “ذهن آگاهی برای این کار عالی است.” “ذهن آگاهی در مورد یادگیری زندگی کردن و تحمل و پذیرش آنچه احساس می کنید است تا بتوانید به روشی مثبت به جلو بروید.”

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مدیتیشن هندسی بر پایه دینامیک مغز (BBFGM) در انستیتو سلامت مغز دانا به واحد مربوطه در سایت ما مراجعه کنید یا با کارشناسان تماس بگیرید.

مدیتیشن ذهن آگاهی چگونه عمل میکند؟

به عبارت دیگر، شما سعی نمی کنید احساسات خود را تغییر دهید یا تأثیرات بالقوه جدی تغییر آب و هوا را کم اهمیت جلوه دهید – شما یاد می گیرید که ناراحتی هایی را که برای شما ایجاد می کنند مدیریت کنید. محققان دریافته‌اند که تکنیک‌های مبتنی بر ذهن آگاهی اغلب برای طیف وسیعی از اختلالات مرتبط با اضطراب و افسردگی مفید هستند.

2. اقدام کنید

اضطراب اغلب با احساس عدم اطمینان یا عدم کنترل همراه است. مشارکت در مبارزه با تغییرات آب و هوایی یک راه عالی برای کاهش این احساسات است. دکتر Jachens می افزاید: “بسیاری از مردم انجام اقدام را مفید می دانند – بخشی از تغییری که باید اتفاق بیفتد.”

هیکمن این توصیه را تایید می کند. او می‌گوید: «فقط منفعلانه شرایط را نپذیرید. «تبدیل اضطراب به عمل می‌تواند تأثیری دگرگون‌کننده داشته باشد».

چگونه در امر بهبود محیط زیست مشارکت کنیم

مشارکت می‌تواند به معنای فعال محیط زیست شدن یا داوطلب شدن در تلاش‌های محلی برای مبارزه با تغییرات اقلیمی باشد. همچنین می‌توانید با سازمان‌های غیردولتی که علیه گرم شدن زمین فعالیت می‌کنند، همکاری کنید. او می‌گوید هر یک از این تلاش‌ها می‌تواند برای از بین بردن احساس درماندگی که به اضطراب محیط‌ زیست دامن می‌زند، کمک کند.

3. کمک حرفه ای مناسب را بیابید

اکثر درمانگران برای کمک به افراد در مدیریت پریشانی مرتبط با آب و هوا آموزش ندیده اند. در حالی که یک متخصص اضطراب ممکن است بتواند به شما کمک کند، ممکن است مفید باشد که به دنبال فردی باشید که تجربه ای در مورد اضطراب زیست محیطی داشته باشد.


انواع زیادی از درمان وجود دارد که می‌تواند مفید باشد، اما مهم است که درمانگر را به دقت انتخاب کنید. این یک مسئله بهداشت روانی است که به تازگی در حال ظهور است، و یافته ها در مورد بهترین درمان ها کمیاب است.

آیا بقیه تکنیک های درمان اضطراب برای اضطراب زیست محیطی نیز مفید هستند؟

به عنوان مثال، برخی از محققان اضطراب زیست محیطی استدلال کرده اند که تکنیک های درمانی که برای سایر اشکال اضطراب – مانند درمان شناختی رفتاری  (CBT) – به خوبی کار می کنند، ممکن است در مدیریت اضطراب محیطی بهینه نباشند. یاخنز می‌گوید، متخصصی که تجربه بالینی اضطراب محیطی را دارد، به احتمال زیاد راهنمایی مناسبی ارائه می‌کند.

انجمن روانشناسی آب و هوا

انجمن روانشناسی آب و هوا سازمانی است که به جنبه های روانشناختی شرایط اضطراری آب و هوایی اختصاص دارد. وب سایت سازمان دارای منابع متعددی برای افرادی است که به دنبال پشتیبانی هستند، که به صورت مجازی یا از طریق دیگر ابزارها در سطح جهانی در دسترس هستند.

4. با دیگرانی که نگرانی های شما را به اشتراک می گذارند ارتباط برقرار کنید.

یاخنز می گوید که تعامل با افراد همفکر – افرادی مانند شما که عمیقاً از تغییرات آب و هوا یا بی عملی انسان ناراحت هستند – می تواند احساس تنهایی یا انزوا را کاهش دهد که می تواند راهی درمانی باشد.

برخی از تحقیقات او نشان داده است که شرکت در یک گروه حمایت از اضطراب محیطی می تواند به کاهش پریشانی و سایر احساسات منفی که افراد تجربه می کنند کمک کند.
دیگران این توصیه را قبول دارند. دکتر پیش کالا می گوید: «شما تنها نیستید. “تنها نمان.” ملاقات‌های آنلاین یا حضوری، که گاهی اوقات «کافه‌های آب و هوا» نامیده می‌شوند، می‌توانند مفید باشند.

5. زمانی را در طبیعت بگذرانید

بیرون رفتن و بودن با چیزی که نگران آن هستید – یعنی دنیای طبیعت – نیز می تواند درمانی باشد. یاخنز می گوید: «مداخلات متمرکز بر ارتباط با طبیعت در روند بهبودی مفید است.

برخی تحقیقات نشان داده اند که پیاده روی در طبیعت (بدون استفاده از تکنولوژی)، یا مدیتیشن در طبیعت، می تواند برای افراد مبتلا به اضطراب محیطی مفید باشد. باغبانی، کاشت درخت یا سایر فعالیت هایی که حس ارتباط با دنیای طبیعی را تقویت می کند نیز می تواند مفید باشد.

حرف آخر

نکته مهم در اینجا این است که راه هایی برای مدیریت اضطراب زیست محیطی شما و همچنین هدایت آن در جهت های مثبت وجود دارد. بدون آسیب به افکار و نگرانی های منطقی شما، این امکان دگرگون‌کننده وجود دارد که اضطراب مختل کننده زندگیتان از بین برود، جایی که شما زندگی‌تان را بهتر می‌گذرانید و منفعلانه موقعیت را نمی‌پذیرید.

انستیتو سلامت مغز دانا با به روزترین و موثرترین تکنیک ها برای درمان اختلالات اضطرابی میتواند به شما کمک کند. برای اطلاعات بیشتر واحد مربوطه را در سایت ما ببینید یا با کارشناسان تماس بگیرید.

شش اپلیکیشن برای کاهش اضطراب

چهار نوع اختلال اضطرابی و نحوه شناسایی آنها

چرا برخی بی‌دلیل اضطراب دارند؟

 

 

به این مقاله امتیاز دهید