07136476172 - 09172030360 [email protected]

مقدمه

سردرد می تواند آزاردهنده تا مختل کننده باشد. آنها می توانند در هر مکانی روی سر ظاهر شوند. سردردهای همراه با درد در پشت سر می توانند دلایل مختلفی داشته باشند. بسیاری از این علل را می توان با علائم اضافی شناسایی کرد. این علائم شامل نوع درد تجربه شده و سایر مکان هایی است که ممکن است درد وجود داشته باشد.

علت درد در پشت سر چیست؟

دلایل مختلفی وجود دارد که می تواند منجر به سردرد در پشت سر شما شود. در بسیاری از موارد، این سردردها همچنین باعث ایجاد درد در مکان‌های دیگر می‌شوند. یا در اثر رویدادهای خاصی ایجاد می‌شوند. انواع درد، مکان و سایر علائمی که احساس می کنید می توانند به متخصص مراقبت های بهداشتی کمک کنند تا علت سردرد شما را تشخیص دهد و چگونه آن را درمان کند.

درد در ناحیه گردن و پشت سر

نورالژی اکسیپیتال

 زمانی رخ می دهد که اعصابی که از نخاع به پوست سر شما می گذرد، ملتهب می شوند. اغلب برای افراد مبتلا به میگرن وجود دارد. نورالژی اکسیپیتال شرایطی است که باعث درد شدید، دردناک و ضربان‌دار می‌شود. از پایه سر در گردن شما شروع می‌شود و به سمت پوست سر شما حرکت می‌کند.

علائم دیگر عبارتند از:

  • درد پشت چشمان
  •  یک احساس خنجرمانند شدید که مثل شوک الکتریکی در گردن و پشت سر شما احساس می شود.
  • حساسیت به نور
  • پوست سر حساس است
  • درد هنگام حرکت دادن گردن

وضعیت بدنی ضعیف

شرایط نامناسب نیز می تواند باعث درد در پشت سر و گردن شود. وضعیت نامناسب بدن باعث ایجاد تنش در پشت، شانه ها و گردن شما می شود. این تنش ممکن است باعث سردرد شود. ممکن است دردی کسل کننده و ضربان دار را در قاعده جمجمه خود احساس کنید.

سردرد سرویکوژنیک

فتق دیسک در ستون فقرات گردنی (گردن) می تواند باعث درد و تنش گردن شود. این می تواند باعث نوعی سردرد به نام سردرد سرویکوژنیک شود. درد معمولا منشأ می گیرد و در پشت سر شما احساس می شود. همچنین ممکن است در شقیقه ها یا پشت چشم ها احساس شود. علائم دیگر ممکن است شامل ناراحتی در شانه ها یا بالای بازوها باشد.

سردردهای سرویکوژنیک ممکن است زمانی که دراز کشیده اید تشدید شوند. برخی افراد واقعاً بیدار می شوند زیرا درد خواب آنها را مختل می کند. هنگام دراز کشیدن، ممکن است فشاری مانند وزنه بر بالای سر خود احساس کنید.

سردرد کم فشار

سردرد کم فشار ناشی از فشار کم مایع نخاعی در مغز است. این زمانی اتفاق می افتد که مایع نخاعی از ستون فقرات نشت می کند. این مورد اغلب افت فشار خون داخل جمجمه نیز نامیده می شود. اینها می توانند خود به خود یا به دنبال ضربه زدن به ستون فقرات یا سایر روش هایی که در آن مایع از ستون فقرات نشت می کند و منجر به سردرد می شود، رخ دهد.

درد در سمت راست و پشت سر

سردردهای تنشی شایع ترین علت درد هستند. این سردردها در پشت و سمت راست سر شما ایجاد می شود. آنها ممکن است شامل سفتی گردن یا پوست سر باشند. آنها مانند یک دردی کسل کننده و فشرده احساس می کنند که ضربان ندارد.

درد در سمت چپ و پشت سر

وضعیت میگرن برای فردی که شرایط میگرنی را تجربه می کند. سردرد ناشی از میگرن می تواند در هر مکانی ظاهر شود. آنها می توانند یک طرفه باشند. اما بسیاری از افراد آنها را در سمت چپ سر یا پشت سر تجربه می کنند. شرایط میگرن می تواند باعث این موارد شود:

  • درد شدید و ضربان دار
  • حالت تهوع ا
  • ستفراغ
  • اب ریزش چشم
  • حساسیت به نور یا صدا

سردردهای میگرنی ممکن است از سمت چپ سر شروع شوند و سپس در اطراف شقیقه تا پشت سر حرکت کنند.

درد در پشت سر هنگام دراز کشیدن

سردردهای خوشه ای

این سردردها نادر اما بسیار دردناک هستند. آنها نام خود را از “دوره های خوشه ای” که در آن رخ می دهند گرفته اند. افراد مبتلا به سردردهای خوشه ای حملات مکرری را تجربه می کنند. این دوره ها یا الگوهای حمله ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد. سردردهای خوشه ای ممکن است باعث درد در پشت سر یا کناره های سر شوند. ممکن است هنگام دراز کشیدن بدتر شوند.

علائم دیگری که باید مراقب آنها بود عبارتند از:

  • درد تیز، نافذ، سوزاننده
  • بی قراری
  • حالت تهوع
  • بیش از حد گرفتگی بینی
  • افتادگی پلک
  • حساسیت به نور و صدا

درد پشت سر چگونه درمان می شود؟

علائم بسیاری از سردردها را می توان با داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول) کاهش داد. اگر سردردهای مزمن دارید، برخی از داروها، مانند تایلنول فوق العاده قوی، می توانند کمک کنند.

درمانها زمانی موثرتر اند که بر اساس علت دقیق سردرد شما باشد. سردردهای آرتریت بهتر است با داروهای ضد التهاب و گرما برای کاهش التهاب درمان شوند. سردردهای ناشی از وضعیت نامناسب بدن را می توان بلافاصله با استامینوفن درمان کرد. در درازمدت، می‌توانید با بهبود وضعیت بدن، این سردردها را درمان کنید یا از آن جلوگیری کنید. یک صندلی کار ارگونومیک با پشتیبان خوب کمری بخرید. یا هر دو پا را روی زمین جمع کنید و بنشینید.

درمان سردردهای ناشی از فتق دیسک

سردردهای ناشی از فتق دیسک به درمان بیماری زمینه ای بستگی دارد. درمان فتق دیسک شامل فیزیوتراپی، کشش ملایم، تزریق اپیدورال برای التهاب و جراحی در صورت نیاز است. نتایج خوب ممکن است با ورزش حفظ شود.

درمان نورالژی عصب اکسی پیتال

نورالژی اکسیپیتال ممکن است از طریق ترکیبی از گرما، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs)، فیزیوتراپی، ماساژ و داروهای شل کننده عضلانی با نسخه درمان شود. در موارد شدید، پزشک ممکن است یک بی حس کننده موضعی را برای تسکین فوری به ناحیه پس سری تزریق کند. این گزینه درمانی می تواند تا 12 هفته ادامه داشته باشد.

درمان سردردهای تنشی

سردردهای تنشی معمولاً با مسکن‌های بدون نسخه درمان می‌شوند. پزشک ممکن است داروهای تجویزی را برای سردردهای تنشی شدید و مزمن تجویز کند. پزشک همچنین ممکن است داروهای پیشگیرانه مانند داروهای ضد افسردگی یا شل کننده های عضلانی را برای کاهش سردردهای احتمالی در آینده تجویز کند.

درمان میگرن

برای میگرن، پزشک ممکن است هم یک داروی پیشگیرانه مانند یک بتا بلوکر و هم یک داروی مسکن فوری تجویز کند. برخی از داروهای بدون نسخه به طور خاص برای درمان بیماری میگرن طراحی شده اند. اینها ممکن است برای حملات خفیف میگرن موثر باشند. اما برای حملات شدید نیستند. همچنین ممکن است پزشک به شما کمک کند تا بفهمید چه چیزی باعث میگرن شما می شود تا بتوانید از این محرک ها جلوگیری کنید.

درمان سردردهای خوشه ای

درمانهای سردرد خوشه ای بر کوتاه کردن دوره سردرد، کاهش شدت حملات و جلوگیری از وقوع حملات بیشتر تمرکز دارد. درمان کوتاه مدت ممکن است شامل موارد زیر باشد: تریپتان ها که برای درمان بیماری میگرن نیز استفاده می شود و می تواند برای تسکین سریع تزریق شود. استروئیدها، تزریق بی حسی موضعی، درمان  با داروهایی مانند توپیرامات، ورپامیل، لیتیوم و گالکانزوماب. روش های پیشگیری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کورتیکواستروئیدها
  • مسدود کننده های کانال کلسیم
  • ملاتونین
  • مسدود کننده های عصبی
  • در موارد بسیار شدید، ممکن است از جراحی استفاده شود.

چنان چه از سردرد رنج می برید ما در انستیتو سلامت مغز دانا در کنارتان هستیم.

 

منبع: Pain in Back of Head: Causes, Treatment, and More (healthline.com)

چه زمانی باید نگران سردردهایتان و به دنبال درمان باشید؟

سردرد صبحگاهی علت ها و درمان آن

سردرد در کرونای اُمیکرون

به این مقاله امتیاز دهید