07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

باید متوجه شوید که دقیقا چه چیزی ممکن است خواب نوجوان شما را مختل کند و منجر به احساس خستگی در او می شود. چه کاری می توانید برای کمک به آن انجام دهید. نوجوانان معروف به تمایل به بیدار ماندن و دیر خوابیدن هستند. ببینید چه چیزی پشت این رفتار است و چگونه می توانید به نوجوان خود کمک کنید تا خواب بهتری داشته باشد.

 

ساعت بیولوژیکی یک نوجوان

 

همه افراد دارای یک ساعت بیولوژیکی هستند که بر دمای بدن، چرخه خواب، اشتها و تغییرات هورمونی تأثیر می گذارد. فرآیندهای بیولوژیکی و روانشناختی که چرخه این ساعت داخلی 24 ساعته را دنبال می کنند، ریتم شبانه روزی نامیده می شوند. بلوغ، ساعت بیولوژیکی یک نوجوان را تغییر می دهد و باعث می شود تا زمان خواب و بیدار شدن او به تعویق بیفتد.

 

خواب کم

 

بیشتر نوجوانان برای حفظ سلامتی مطلوب و هوشیاری روزانه به طور منظم به حدود هشت تا 10 ساعت خواب در شب نیاز دارند. اما تعداد کمی از نوجوانان به دلیل کلاسها، مشق شب، فعالیتهای فوق برنامه، مشاغل نیمه وقت، بستر اجتماعی کمتر از این میزان می خوابند.

عدم خواب کافی، آن هم به صورت روتین می تواند عواقب سلامتی منفی داشته باشد. تمرکز و یادگیری در نوجوانان خسته دشوار می باشد. خواب کم می تواند به مشکلات رفتاری، بدخلقی و تحریک پذیری کمک کند.

کمبود خواب همچنین خطر حوادث، آسیب ها، فشار خون بالا، چاقی، دیابت و افسردگی را افزایش می دهد. همچنین با افزایش خطر آسیب به خود، افکار خودکشی و اقدام به خودکشی در ارتباط است.

 

تنظیم مجدد ساعت بیولوژیکی بدن

 

اگر نوجوان شما به اندازه کافی خواب ندارد، چند مورد وجود دارد که می توانید امتحان کنید و می تواند به شما کمک کند. مثلا:

به یک برنامه منظم پایبند باشید. نوجوان خود را تشویق کنید که ساعت خواب و بیداری خود را در روزهای هفته و آخر هفته در یک بازه یک ساعته حفظ کند.

از چرتهای طولانی پرهیز کنید. اگر نوجوان شما در طول روز خواب آلود است، یک چرت کوتاه عصر می تواند در حدود 30 دقیقه کمک کننده باشد. اما اگر نوجوان شما شب ها به خواب نمی رود، چرت زدن می تواند مشکل را بدتر کند.

فعال باشید. ورزش ممکن است به نوجوان شما کمک کند تا شب بخوابد و حتی عمیق تر بخوابد.

بیرون بروید. قرار گرفتن منظم در معرض نور خورشید می تواند به حفظ ساعت داخلی نوجوان کمک کند.

کافئین مصرف نکنید. نوجوان خود را تشویق کنید بعد از ساعت 3 بعد از ظهر از مصرف کافئین خودداری کند. کافئین می تواند در خواب خوب شبانه تداخل ایجاد کند.

کمی قبل از خواب از خوردن زیاد پرهیز کنید. اگر نوجوان شما گرسنه است، یک میان وعده سبک قبل از خواب بهتر است.

بدانید چه موقع باید از وسایل الکترونیکی دور باشد. از نوجوان خود بخواهید تمام وسایل الکترونیکی را در نیم ساعت قبل از خواب کنار بگذارد. زمان در معرض بودن نوجوانان با گوشی های موبایل با تأخیر در زمان خواب و کمترین زمان خواب مرتبط است. وسایل الکترونیکی همچنین می تواند هوشیاری نوجوان شما را افزایش داده و خواب آلودگی قبل از خواب را کاهش دهد. برای جلوگیری از بیدار شدن دستگاه ها در نیمه شب توسط نوجوان، آنها را از اتاق خواب نوجوان خود دور نگه دارید.

آرام باش. با یک دوش گرم، خواندن کتاب یا گوش دادن به موسیقی آرام، نوجوان خود را تشویق کنید که 30 دقیقه تا یک ساعت قبل از خواب به آرامش خود کمک کند.

به نوجوان خود اجازه ندهید از داروهای خواب آور یا داروهای کمکی برای خواب بدون نسخه استفاده کند، مگر اینکه توسط پزشک توصیه شود. برخی از داروهای خواب می توانند خطرناک باشند و مشکلات خواب اغلب با قطع مصرف دارو برمی گردند.

کودکانی که دارای شرایط سلامتی خاصی هستند، مانند آسم، افسردگی، اختلال کمبود توجه / بیش فعالی و اختلالات اضطرابی، بیشتر در معرض مشکلات خواب هستند. مشکلات خواب همچنین می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

عوارض جانبی دارو بسیاری از داروها مانند داروهای محرک و داروهای آرامبخش روز می توانند مشکلات خواب ایجاد کنند. برخی از داروها مانند کورتیکواستروئیدها می توانند خواب را مختل کنند.

آپنه انسدادی خواب. این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که عضلات حامی بافت های نرم گلو به طور موقت شل شوند. این امر باعث می شود راه هوایی باریک یا بسته شود و لحظه ای تنفس قطع شود. اگر نوجوان شما دچار آپنه انسدادی خواب است، ممکن است در هنگام خواب متوجه خرخر کردن، خفگی او شوید.

نارکولپسی خواب ناگهانی در روز، معمولاً فقط برای مدت زمان کوتاه، می تواند نشانه ابتلا به نارکولپسی باشد. اپیزودهای نارکولپسی ممکن است در هر زمان – حتی در وسط مکالمه – رخ دهد. حملات ناگهانی ضعف عضلانی در پاسخ به احساساتی مانند خنده، عصبانیت یا تعجب نیز ممکن است.

اگر نگران خواب آلودگی روزانه نوجوان خود یا عادت های خواب هستید، با پزشک وی صحبت کنید.

 

برای اطلاعات بیشتر به مؤسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

 

منبع:

mayoclinic.org

به این مقاله امتیاز دهید