07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

تقویت تمرکز ، توجه و وضوح ذهنی برای زندگی و سلامتی ما ضروری است. تقویت کننده های طبیعی وگیاهان داروئی مفید برای حافظه می توانند بسیار مطلوب باشند – به خصوص اگر در به خاطر سپردن چیزها یا تمرکز خود مشکل داشته باشید.

 

چند گیاه دارویی وجود دارند که می توانند گزینه های مفید و مؤثری برای اختلال بیش فعالی با کمبود توجه (ADHD) بدون اشکال و عوارض داروها و مواد شیمیایی باشند.

آداپتوژن ها (یا سازش زا برای شرح گیاهانی استفاده می شود که سبب افزایش مقاومت و سرزندگی جسمانی می شوند) و گیاهانی که گردش خون را بهبود می بخشند، برای مغز و سایر اعضای بدن شگفت انگیز هستند. از طرفی، استرس تأثیر زیادی در تمرکز و حافظه ما دارد.

آداپتوژن ها به طور طبیعی به بدن کمک می کنند تا با استرس و شرایط استرس زا مقابله کند. به عنوان مثال، مطالعه برای یک آزمون بزرگ و مهم می تواند استرس خاصی ایجاد کند اما آداپتوژن ها به طور طبیعی این استرس را متعادل می کنند، به شما این امکان را می دهد که تمرکز خود را حفظ کرده و آنچه را که مطالعه می کنید به خاطر بسپارید.

 

گیاه بشقابی یا گوتو کولا (Centella asiatica)

 

این گیاه در مناطقی مانند هند یک گیاه معنوی محسوب می شود. این گیاه از خانواده جعفری و هویج است و می توان آن را خورد. گیاه بشقابی  گردش خون را بهبود می بخشد که به نوبه خود به بهبود حافظه نیز کمک می کند. گوتو کولا قرن ها در طب چینی و آیورودا و اقدامات درمانی استفاده می شده است. برای احیای مجدد سیستم عصبی و مغز، افزایش تمرکز و دامنه توجه مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برای درمان آسم، افسردگی، بی خوابی، از دست دادن حافظه و خستگی ذهنی استفاده می شود.

 

 

جینسینگ

 

ریشه جینسینگ به عنوان یک آداپتوژن شناخته شده است. به بدن کمک می کند تا به طور طبیعی در برابر استرس مقاومت کند و همچنین خستگی عاطفی و جسمی را برطرف کند.

جینسینگ قرمز دارای خاصیت ترمیم کنندگی، بهبود هوشیاری و تقویت توانایی تمرکز است. مطالعات بالینی این واقعیت را تأیید کرده اند که جینسینگ قرمز برای افرادی که بیش فعالی دارند بسیار مفید است زیرا باعث بهبود تمرکز و توجه آنها می شود.

 

جینکو بیلوبا

 

درخت جینکو یکی از قدیمی ترین درختان شناخته شده روی این کره خاکی است و برای قرن ها تقویت کننده مغز شناخته شده است. این گیاه در اروپا به طور گسترده ای برای درمان بیماری آلزایمر و زوال عقل استفاده می شود زیرا گردش خون را بهبود می بخشد و از سلول های عصبی آسیب دیده توسط آلزایمر، محافظت می کند.

به تقویت حافظه، تفکر واضح و تمرکز کمک می کند. مانند جینسینگ، از جینکو بیلوبا به عنوان یک داروی طبیعی برای درمان ADHD استفاده می شود.

 

رزماری (Rosmarinus officinalis)

 

این گیاه مقوی و پر از خواص درمانی است. یک گیاه باستانی دیگر است که قرن ها برای سلامت مغز و حفاظت از حافظه مورد استفاده قرار گرفته است.

روغن رزماری حاوی ترکیبی به نام پلاسما 1،8 سینئول است که اثرات داروهای تجویزی برای درمان زوال عقل را، جهت بهبود حافظه فراهم می کند.

تفاوت در این است که روغن رزماری هیچگونه عوارض جانبی منفی یا اشکالی ایجاد نمی کند. در واقع چندین ترکیب موجود در روغن وجود دارد که حافظه و تمرکز را تقویت می کنند.

به نظر می رسد استفاده از این روغن نسبت به روش خوراکی، نتایج بهتری را به دلیل تغییراتی که هنگام خوردن آن ایجاد می شود، ارائه می دهد، زیرا ترکیبات به طور متفاوتی تجزیه می شوند.

 

براهمی (Bacopa monnieri)

 

تأثیر چای براهمی برای شفافیت ذهنی باورنکردنی است! این گیاه دیگری است که به دلیل اینکه به طور طبیعی عملکرد شناختی را بهبود می بخشد، برای مقابله با زوال عقل و بیماری آلزایمر مفید است. براهمی محدود به افراد مسن نیست – برای نسل های جوان نیز بسیار مفید می باشد. این گیاه ضد التهاب، آنتی اکسیدان، دارای آمیلوئید و مزایای مفید دیگر است.

 

آشواگاندها (Ashwagandha)

 

آشواگاندها گیاه دارویی فوق العاده سالمی است. این گیاه می تواند به مدیریت استرس در بدن کمک کند.  Ashwagandha در طب آیورودا (طب سنتی هندوستان) به عنوان راسایانا یا مقوی استفاده می شود. به عنوان داروی ضد تبخیر، ضد التهاب و تحریک کننده شناخته می شود. باعث تحریک و تقویت حافظه و همچنین بهبود تفکر می شود. برای درمان آلزایمر، هانتینگتون و چندین بیماری دیگر تخریب شونده عصبی که بر حافظه و تمرکز تأثیر می گذارند، مفید است.

 

حافظه، توجه و تمرکز برای سلامتی شما مهم هستند. ما تقریباً در هر کاری که در زندگی انجام می دهیم هر روز روی این سه چیز حساب می کنیم. آداپتوژن ها برای ذهن و بهزیستی ما نقش مهمی دارند. زیرا استرس همانقدر که بر سلامت جسمی و عاطفی ما تأثیر می گذارد، بر ذهن نیز تأثیر می گذارد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر به مؤسسه سلامت مغزدانا مراجعه کنید.

 

منابع:

An Overview on Ashwagandha: A Rasayana (Rejuvenator) of Ayurveda

Clinical Effects of Korean Red Ginseng on Attention Deficit Hyperactivity Disorder in Children: An Observational Study

SUPERFOOD 101: GINSENG

THE BEST TEAS FOR YOUR DOSHA

 

به این مقاله امتیاز دهید