07136476172 - 09172030360 [email protected]
  • طبق یک مطالعه جدید یادآوری رویدادهای استرس زا می تواند ارتباط نزدیکی با مغز داشته باشد. این موضوع بیانگر این است که چرا خاطرات چنین موقعیت هایی قوی تر هستند.
  • طبق نظر کارشناسان عوامل دیگری مانند پاسخ های هورمونی و تجربه های مهم آموخته شده از موقعیت های چالش برانگیز نیز می تواند باعث ایجاد خاطرات استرس زا شود.
  • از آنجایی که که خاطرات منفی می توانند ناراحت کننده باشند. می توانید با مراجعه به درمانگر، یادداشت روزانه و اجتناب از محرک ها، تأثیر آنها را کاهش دهید.

چرا به سختی می‌توانیم صبحانه‌مان را به یاد بیاوریم، اما نمی‌توانیم لحظات پر استرس زندگی‌مان را فراموش کنیم؟

تحقیقات اخیر ممکن است به تازگی دلیل اصلی را پیدا کرده باشند.

در مطالعه‌ای که در مجله Current Biology  انجام شد، تیمی از محققان آلمانی افراد را در یک شبیه‌سازی مصاحبه شغلی استرس‌زا قرار دادند. سپس هنگام یادآوری جنبه‌هایی از رویداد، فعالیت مغز آنها را تجزیه و تحلیل کردند. نتایج نشان داد که مغز افراد با خاطرات مرتبط با شرایط استرس‌زا رابطه قوی ایجاد می‌کند. ذهن فرد به طور بالقوه این خاطرات را در ذهن متمایز می‌کند.

در این مطلب نگاهی دقیق‌تر به تحقیقات در مورد خاطرات استرس‌زا می پردازیم. همچنین نکاتی را در مورد اینکه چگونه کمتر تحت تأثیر آن‌ها قرار بگیریم را مرور می کنیم.

در یک مطالعه، محققان دانشگاه Ruhr، شصت وچهار نفر را برای شرکت در یک مصاحبه شغلی ساختگی در مقابل دو مدیر استخدامی قرار دادند. حدود نیمی از گروه (33 شرکت‌کننده) یک شرایط استرس‌زا شبیه‌سازی شده را تجربه کردند که در آن مصاحبه‌کنندگان بی‌طرف و محتاط بودند. بقیه افراد در یک مصاحبه شغلی دوستانه تر با دریافت انگیزه وتشویق  از سمت مدیران استخدام شرکت کردند.آنها آزادی بیشتری در به اشتراک گذاشتن آرزوها و سرگرمی های خود داشتند.

در طول مصاحبه، شرکت کنندگان در معرض 24 شی (از جمله یک قوطی نوشابه، یک بسته دمنوش ضد سرفه ، یک قوری و یک منگنه) قرار گرفتند. مصاحبه‌کنندگان حدود نیمی از اشیاء را در مقابل هر شرکت‌کننده استفاده کردند.

روز بعد، شرکت‌کنندگان تحت اسکن‌های تصویربرداری تشدید مغناطیسی کاربردی (fMRI) و تست‌های حافظه مربوط به اشیاء روز قبل قرار گرفتند. نتایج نشان داد کسانی که در مصاحبه استرس زا شرکت کردند نسبت به گروه مصاحبه دوستانه، حافظه قوی تری از اشیا داشتند.

خاطرات استرس‌زا قوی‌تر از خاطرات خنثی هستند، زیرا مناطق بیشتری از مغز در حال فعال شدن هستند.

محققان همچنین دریافتند حافظه ای که برای اشیای به کاربرده شده در شرایط استرس زا تشکیل شده بود به نسبت شرایط بدون استرس قویتر بود. اسکن مغزی شرکت کنندگان گروهی که در مصاحبه دوستانه شرکت کرده بودند این نتیجه را نداشت. این موضوع نشان می دهد که مغز ممکن است خاطرات استرس زا را از سایر تجربیات جدا کند.

خاطرات استرس زا قوی تر از خاطرات خنثی هستند زیرا مناطق بیشتری از مغز فعال شدن میشوند.

این مطالعه نشان داد که به یاد آوردن موقعیت‌های استرس‌زا هیپوکامپ و آمیگدال را فعال می‌کنند. Jon Nash یک مشاور سلامت روان در Thriveworks در Sandy که متخصص در اضطراب و تروما است، توضیح می دهد: هرجا ارتباطات بیشتری وجود دارد، فراخوانی خاطرات نیز می‌تواند جزئیات بیشتری داشته باشد.

در حالی که این مطالعه درک علمی از نحوه تأثیرگذاری رویدادهای استرس‌زا در مغز ما را عمیق‌تر می‌کند. تحقیقات بیشتری برای درک اینکه چگونه عوامل دیگر ممکن است بر این پدیده تأثیر بگذارند، مورد نیاز است.

با این وجود که همه ما مطمئناً تمایل به یادآوری خاطرات عاطفی و آسیب‌زای بیشتری نسبت به خاطرات خنثی‌تر نشان می‌دهیم. عوامل مهمی وجود دارند که بر میزان ماندگاری چنین خاطرات عاطفی در ذهن تأثیر می‌گذارند و تأثیر منفی بر زندگی او دارند.

دکتر Dudley ادامه می‌دهد: یکی دیگر از دلایلی که خاطرات استرس‌زا می‌توانند زنده‌تر به نظر برسند. این است که آن موقعیت‌های چالش‌برانگیز درس‌های مهمی را به ما می‌آموزند که می‌توانند در آینده به ما کمک کنند.

چرا خاطرات استرس زا برجسته هستند؟

کارشناسان می گویند ممکن است دلایل دیگری وجود داشته باشد که باعث می شود خاطرات استرس زا بسیار قوی به نظر برسند. فراتر از یافته های این مطالعه یک توضیح بالقوه ممکن است مربوط به واکنش های ترس اولیه مغز ما باشد که می تواند توسط رویدادهای استرس زا ایجاد شود.

در این پاسخ‌ها، ما هورمون‌های مختلفی را وارد جریان خون خود می‌کنیم تا آماده پاسخگویی به موقعیت‌های ارائه‌ شده را داشته باشیم. آدرنالین یکی از این هورمون هاست که سطح آگاهی ما را افزایش می دهد. Nash توضیح می دهد که با آگاهی بیشتر، جای تعجب نیست که بتوان جزئیات بیشتری را به خاطر آورد.

خاطرات استرس زا معمولاً به این منظور باقی می مانند که افراد نسبت به تشخیص یک موقعیت مشابه هوشیارتر بمانند. زیرا ممکن است این شرایط مجددا منجر به همان احساسات منفی شود. افراد در اجتناب از این موقعیتها مهارت بیشتری می توانند کسب کنند.

این خاطرات ممکن است به شکل یک اشتباه انجام شده، یک رابطه از دست رفته، یک تصمیم مخاطره آمیز، یا قرار گرفتن در معرض خطر آسیب عاطفی یا جسمی باشد، که باعث واکنش محافظتی سیستم عصبی خودمختار مغز در جنگ، فرار یا واکنش انجماد میگردد.

مدیریت تاثیر خاطرات منفی

برخی از شرایط سلامت روان مانند افسردگی، اضطراب و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) می توانند باعث شوند که افراد بارها و بارها خاطرات استرس زا را زنده کنند. اما حتی افرادی که بیماری های ذکر شده را ندارند. ممکن است فکرشان درگیر مسائلی بماند که ترجیح می دهند فراموش شود. این مسائل می تواند مشاجره با یکی از عزیزان یا مصاحبه شغلی که خوب پیش نرفته باشد.

 چگونه می توانیم تأثیر خاطرات منفی را بر سلامت عاطفی خود کاهش دهیم؟

بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهند که خاطرات استرس‌زا که باعث ایجاد مشکل می شوند، و باعث ایجاد ناراحتی در فرد به هنگام یادآوری خاطرات میگردند، به این دلیل اتفاق می‌افتند که حافظه  در مورد آنها احساس حل نشدن می‌کند.

طبق گفته محققان: درمان می‌تواند به ایجاد راه‌حل‌های لازم کمک کند و نتیجه‌ای ماندگار بر پاسخ عاطفی داشته باشد.

شما همچنین می توانید از تکنیک هایی استفاده کنید تا به تنهایی بر روی خاطرات استرس زا کار کنید. دکتر Dudley پیشنهاد می‌کند در مورد حافظه یادداشت برداری کنید. باورها یا افکار خود را در مورد آن خاطره به چالش بکشید. برای زمانی که در معرض محرک‌های آن حافظه قرار می‌گیرید، برنامه‌ای برای اقدام ایجاد کنید.

او می گوید: “به خود یادآوری کنید که این فقط یک خاطره است. چیزی که قبلاً اتفاق افتاده است، و یک خاطره نمی تواند به شما آسیب برساند.”

 

تعجب می کنید که چرا نمی توانید از نشخوار فکری در مورد شرایط استرس زایی که داشتید دست بردارید؟

نتایج یک مطالعه جدید ممکن است دلیل آن را توضیح دهد. این مطالعه نشان داد که خاطرات اشیاء مرتبط با یک موقعیت استرس زا در مغز ما ارتباط تنگاتنگی ایجاد میکند. این ارتباطات ممکن است باعث شود حافظه قوی نسبت به آن رویداد  ایجاد شود.

در حالی که رویدادهای استرس زا برای همه اتفاق می افتد. یادآوری آنها می تواند ناراحت کننده باشد. شما ممکن است بتوانید با نوشتن در مورد وضعیت خود، به چالش کشیدن باورهای خود در مورد آن خاطره، و کشف اینکه چگونه وقتی در معرض یک محرک قرار می گیرید آن را کنترل کنید و آرامش پیدا کنید. یک درمانگر همچنین می تواند پشتیبانی خوبی به شما ارائه دهد.

اگر استرس داریم، تصمیم گیری ما فرق می کند!

آیا استرس همیشه بد است؟!

بهترین روش کنترل سردرد ناشی از استرس چیست؟!

 

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت سلامت مغز دانا مراجعه نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید