07136476172 - 09172030360 [email protected]

سردرد یک بیماری بسیار شایع است که اکثر افراد در طول زندگی خود بارها آن را تجربه می کنند. علامت اصلی سردرد، درد در سر یا صورت است. این درد می تواند ضربان دار، ثابت، تیز یا کسل کننده باشد. سردردها را می توان با دارو، مدیریت استرس و بیوفیدبک درمان کرد. بیمارانی که اغلب سردرد را تجربه کرده اند، استرس را یکی از فعال کننده های اصلی یا تشدید کننده سردرد گزارش می دهند.

تصور می شود که استرس می تواند یک عامل مستعد کننده در بروز اختلالات سردرد باشد. و همچنین باعث تسریع پیشرفت به سمت سردرد مزمن و تحریک و تشدید دوره های سردرد شود.

سردردهای تنشی و میگرن شایع ترین اختلالات سردرد اولیه هستند که حدود 80 درصد از مردم را تحت تأثیر قرار می دهند. سیستم کنترل استرس در مغز، دارای اجزای مرکزی و محیطی است. اجزای مرکزی آن در هیپوتالاموس و ساقه مغز قرار دارند.

سیگنال های استرس زا میتواند از طریق مسیرهای متمایز، بر تنوع عملکردهای شناختی، عاطفی، حسی-عصبی و جسمانی تأثیر می گذارد.

استرس می تواند به تعداد رویدادهای  مهم تجربه شده زندگی یا دردسرهای روزانه باشد. همچنین به مجموعه ای از واکنش های فیزیولوژیکی که تحت فشار، ناراحتی یا ناتوانی در رسیدگی به خواسته های زندگی رخ می دهد، اشاره داشته باشد.

مکانیسم های بیولوژیکی مشخصی که  استرس به  سردردهای تنشی یا میگرن کمک می کند. در حال حاضر ناشناخته است. استرس ممکن است با تشدید پردازش غیرطبیعی درد به سردرد تنشی کمک کند.

 

استعدادهای ژنتیکی روانی-اجتماعی، فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی در ترکیب با مدیریت ناکارآمد شرایط به عنوان عوامل تأثیرگذار بر وقوع و شدت میگرن درنظر گرفته میشود.

مداخلات رفتاری و راهبردهای مقابله با ارتقاء شیوه زندگی متعادل و منظم، میتواند به این شرایط کمک کند.  همچنین باعث کاهش دفعات یا شدت سردرد  گردد.

طبق نتایج محققان شرکت کنندگانی که سردرد گزارش کرده اند. در مقایسه با شرکت کنندگان بدون سردرد، استرس بیشتری را تجربه کرده اند.  همچنین شرکت کنندگان مبتلا به میگرن، استرس بیشتری نسبت به شرکت کنندگان با سردرد تنشی تجربه کردند.

در پاسخگویی به استرس تفاوت های جنسیتی متعددی نیز وجود دارد. دانشمندان نشان دادند که خانمها بیشتر در معرض استرس هستند

بررسی 114 فرد مبتلا به سردرد، نشان داد که فراوانی وقایع استرس زا با فراوانی سردرد رابطه مثبت و معنی داری دارد. هرچقدر این شرایط  در زندگی افراد بیشتر باشد، دفعات سردرد نیز در آن ها بیشتر خواهد بود.

نتایج این مطالعات از این نظر بسیار اهمیت دارد که در مورد رویکردهای جدید مدیریت استرس در جامعه مفید خواهد بود. از جمله درمان های موثر و به روز برای درمان سردردها به خصوص سردردهای میگرنی، استفاده از تکنیک نوروفیدبک یا بیوفیدبک است.

منبع: https://doi.org/10.1177/0333102414563087

به این مقاله امتیاز دهید