07136476172 - 09172030360 [email protected]

پتوهای سنگین ببری و گلبافت و… برای ما ایرانیان چیز جدیدی نیست. از بچگی خاطره دفن شدن زیر این پتوهای وزن دار در شبهای سرد زمستان همراهمان هست.

تحقیقات قبلی نشان می دهد که پتوهای سنگین ممکن است به افرادی که به دلیل بی خوابی، اختلال نقص توجه بیش فعالی، و اوتیسم مشکل خواب دارند، کمک کند.

اکنون، محققان دانشگاه اوپسالا در سوئد شواهدی پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد استفاده از یک پتوی سنگین، میزان ملاتونین را افزایش می‌دهد. هورمونی که به خوابیدن کمک می‌کند. که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود.

این مطالعه اخیراً در مجله Sleep Research منتشر شده است.

ملاتونین چیست؟

غده صنوبری مغز هورمون ملاتونین را تولید می کند.

بدن به طور طبیعی تولید ملاتونین را هنگامی که هوا تاریک می شود افزایش می دهد. و به بدن سیگنال می دهد که زمان استراحت است. همچنین کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که ریتم شبانه روزی بدن – ساعت بیولوژیکی 24 ساعته ما – هماهنگ است و به شما کمک می کند شب بخوابید.

اگرچه بدن ملاتونین طبیعی تولید می کند، افرادی که برای به خواب رفتن و در خواب ماندن تلاش می کنند ممکن است قبل از خواب ملاتونین مکمل مصرف کنند.

تحقیقات گذشته نشان می‌دهد که مکمل‌های ملاتونین ممکن است به برخی شرایط از جمله میگرن، آسیب مغزی ضربه‌ای و وزوز گوش کمک کنند.

در حالی که بعید است که فرد در مصرف ملاتونین زیاده روی کند، مصرف بیش از حد آن ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. از جمله:

  • سردرد
  • خواب آلودگی
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • تحریک پذیری و/یا بی قراری
  • خشکی دهان و/یا پوست
  • رویاهای عجیب یا عرق شبانه

 

آیا راه حلی دیگری وجود دارد؟

اگر در داشتن خواب با کیفیت مشکل دارید و یا با وجود ساعت خواب کافی باز هم در طول روز احساس خستگی میکنید، ممکن است از نوعی اختلال خواب رنج میبرید. همانطور که گفته شد خواب خوب بر بسیاری از جنبه های زندگی اثر گذار است و برای سلامت روانی و جسمانی شما ضروروی است. مهم است که نوع اختلال خواب شما تشخیص داده شود و درمان شود.

واحد سلامت خواب و اختلالات خواب انستیتو سلامت مغز دانا همزمان با واحد ارزیابی و تشخیص این مرکز در چارچوبی دانش بنیان و با همکاری و زیر نظر آزمایشگاه اختلالات رفتاری خواب دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به منظور ارزیابی، تشخیص و مداخلات در زمینه اختلالات خواب به ارائه خدمات می پردازد. برای کسب اطلاعات بیشتر واحد مربوطه را در سایت ما ببینید یا با کارشناسان تماس بگیرید.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

آیا یک پتوی سنگین می تواند به خوابم کمک کند؟

پتوهای سنگین در وزن های مختلف موجود هستند که معمولاً بین 1 تا 13 کیلوگرم متغیر است. پتوی سنگینی که یک فرد انتخاب می کند باید بین 5 تا 12 درصد وزن بدن او باشد.

کریستین بندیکت، دانشیار فارماکولوژی در دپارتمان علوم زیستی دارویی در دانشگاه اوپسالا در سوئد و نویسنده ارشد این مطالعه، می گوید: «پتوهای سنگین بسیار محبوب شده‌اند، زیرا ممکن است به خوابیدن کمک کنند».

بسیاری از شرکت‌هایی که این پتوها را می‌فروشند، ادعا می‌کنند که پتوهای وزن‌دار با افزایش هورمون‌هایی مانند اکسی توسین و هورمون‌های تقویت‌کننده خواب مانند ملاتونین، خواب را بهبود می‌بخشند. با این حال، هیچ مدرک علمی برای حمایت از این ادعاها وجود نداشت. از این رو، ما این مطالعه کوچک را انجام دادیم.»

در این مقاله، محققان فاش کردند که پتوهای مورد استفاده در این مطالعه توسط Cura از سوئد، یک شرکت فروش پتوهای سنگین در اروپا تهیه شده است. علاوه بر این، یکی از نویسندگان این مطالعه، کارمند این شرکت است. نویسندگان بیان می کنند که سرمایه گذاران هیچ نقشی در طراحی مطالعه یا تجزیه و تحلیل داده ها نداشته اند.

این مطالعه اثر پتوهای سنگین به چه صورت انجام گرفت؟

برای این مطالعه، بندیکت و تیمش مقدار ملاتونین، اکسی توسین و کورتیزول را در بزاق 26 مرد و زن جوان پس از خوابیدن با پتوی سبک یا پتوی سنگین معادل 12 درصد وزن بدن هر فرد اندازه‌گیری کردند.

پس از تجزیه و تحلیل داده ها، محققان دریافتند که استفاده از یک پتوی سنگین، غلظت ملاتونین شرکت‌کنندگان را در بزاق آنها تا حدود 30 درصد افزایش می‌دهد.

تیم تحقیقاتی هیچ تغییری در میزان اکسی توسین یا کورتیزول در بزاق شرکت کنندگان گزارش نکرد. علاوه بر این، دانشمندان تغییری در فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک شرکت‌کنندگان اندازه‌گیری نکردند.

پتوهای سنگین چگونه ملاتونین را تحت تأثیر قرار می دهند

بندیکت اظهار داشت که از یافتن شواهدی مبنی بر اینکه یک پتو سنگین به افزایش سطح ملاتونین فرد کمک می کند شگفت زده نشد.

علاوه بر تاثیر نور، وعده‌های غذایی و فعالیت بدنی، می‌توان تصور کرد که دراز کشیدن در رختخواب پوشیده از پتو، ترشح ملاتونین را افزایش می دهد. به دلیل فشار بیشتر روی بدن، پتوهای وزن دار ممکن است این روند را تقویت کنند.

داده‌های موجود، نشان می‌دهد که تحریک فشاری عمیق با پتوهای وزن‌دار باعث کاهش تحریک نورون سمپاتیک می‌شود، به این معنی که فرد هنگام تلاش برای شروع حرکات بیداری کمتری خواهد داشت.

خوابیدن می تواند یک عامل تشویق کننده برای ایجاد تغییر در سطوح ملاتونین باشد که در این مطالعه مشاهده شد.

«حتی زمانی که مکانیسم تأثیر پتوهای سنگین بر خواب کمی نامشخص است، می توانیم بگوییم که از نظر بالینی (آن) تحریک فشار عمیق برخی از مزایای کیفیت خواب را در برخی از بیماران به همراه دارد. “من معتقدم که نقش پتوهای سنگین می تواند یک اقدام کمکی برای بهبود برخی علائم بی خوابی، به ویژه در بیماران مبتلا به اضطراب مرتبط با خواب باشد.”
– دکتر رافائل جی. سپولودا

مراحل بعدی تحقیق بر روی پتوهای سنگین

بندیکت گفت برای گام های بعدی این تحقیق، آزمایشات بزرگ تری مورد نیاز است، “از جمله بررسی اینکه آیا اثرات مشاهده شده یک پتوی سنگین روی ملاتونین در دوره های طولانی تری باقی می ماند.”

دکتر سپولودا گفت که همین مطالعه باید با حجم نمونه بزرگتر انجام شود تا یافته ها تایید شود.

او گفت من مایلم ارزیابی تغییرات در سطوح ملاتونین و کورتیزول در افراد مشابه با سن یکسان یا اندازه‌گیری در افراد با محدوده سنی مختلف را ببینم. زیرا معمولاً با روند طبیعی پیری، اختلالات خواب از نظر بالینی شایع‌تر به نظر می‌رسد. همچنین می‌خواهم ارزیابی همبستگی بین غلظت ملاتونین در بزاق قبل از خواب و شاخص انگیختگی توسط پلی‌سومنوگرافی سریالی در بیماران بدون و با استفاده از پتوهای سنگین، (و) اثرات پتوهای سنگین با وزن‌های مختلف را ببینم.

این مطلب چه معنایی برای شما دارد

خواب کافی برای حفظ سلامت جسمی و روانی شما بسیار مهم است. تحقیقات جدید نشان می دهد که کمبود خواب نه تنها خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن را افزایش می دهد، بلکه شما را خودخواه تر می کند.

محرومیت طولانی مدت از خواب می تواند عوارض شدیدتری بر سلامت جسمانی شما داشته باشد و منجر به موارد زیر شود:

  • کاهش ایمنی بدن، که می تواند مبارزه بدن با عفونت ها را سخت تر کند
  • کورتیزول بالا، که می تواند به فشار خون بالا و سایر بیماری ها کمک کند
  • افزایش اشتها و میل به قند و کربوهیدرات
  • تغییرات در وزن
  • نشانه های پیری، از جمله چین و چروک، خطوط ریز و از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست
  • التهاب مزمن

خواب یک عملکرد مغزی است پس نوروتراپی به درمان این مشکلات کمک می کند زیرا تنظیم مغز را بهبود می بخشد. تحقیقات در علوم اعصاب به ما نشان داده است که افراد مبتلا به مشکلات و اختلالات خواب اغلب دارای اختلال در تنظیم امواج مغزی مهم هستند.

دکتر خوب برای اختلال خواب شیراز

به این مقاله امتیاز دهید