07136476172 - 09172030360 [email protected]

 دکتر خوب برای اختلال خواب کیست؟

یک دکتر خوب برای اختلال خواب پزشکی است که آموزش های ویژه ای در زمینه طب خواب دیده است. به طور معمول، پزشک ابتدا تخصص داخلی، ریه،طب کار، نوروساینس (علوم اعصاب) یا مغز و اعصاب می بیند و سپس آموزش های اضافی (فلوشیپ) را در پزشکی خواب تکمیل می کند و درواقع دکتر خوب برای اختلال خواب دکتری است که فلوشیپ اختلالات خواب دارد. برای اینکه پزشک دارای فلوشیپ اختلالات خواب باشد، علاوه بر ساعت ها آموزش مرتبط، باید یک امتحان دقیق را پشت سر بگذارد.

هنگامی که یک پزشک در پزشکی خواب تخصص پیدا می کند، می تواند تست های خواب را تفسیر کند. معمولاً این پزشک بیمارانی که اختلالات تنفسی، بی خواب پرخوابی کابوس… دارند را ویزت می کند.

از طرف دیگر، برخی از پزشکان ممکن است یک مدرک پزشکی خواب  برای تفسیر مطالعات خواب رانداشته باشد، اما علاقه خاصی به طب خواب دارند و آموزش های بیشتری را در زمینه پزشکی خواب دنبال می کند. این پزشکان می توانند پزشکان مراقبت های اولیه یا داخلی، متخصص ریه، روانپزشک، متخصص مغز و اعصاب، گوش و حلق و بینی یا حتی دندانپزشک باشند.

دکتر خوب برای اختلال خواب شیراز

اگر بدنبال دکتر خوب برای اختلال خواب در شیراز یا جنوب کشور هستید، پیشنهاد ما انستیتو سلامت مغز است که در آن پزشکان متخصص اختلالات خواب حضور دارند. دکتر محمد نامی – دکترای تخصصی مغز و شناخت، فلوشیپ اختلالات خواب. مدیر واحد مغز، شناخت و رفتار دانشکده علوم و فناوریهای نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مدیر واحد اختلالات رفتاری خواب دانشگاه علوم پزشکی شیراز و بخش عصب شناختی آزمایشگاه اختلالات خواب بیمارستان نمازی. دانش آموخته و عضو کارگروه سلامت روان دانشکده پزشکی هاروارد. همچنین دکتر ساره شریعتی دکترای تخصصی اعصاب و روان (روانپزشکی) رتبه اول بورد تخصصی روانپزشکی کشور. برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید 

پزشک عمومی ممکن است مشکلات خواب را مدیریت کند یا نکند

معمولا پزشک عمومی بیماران دارای اختلالات خواب با شرایط خاص را به یک دکتر خوب برای اختلال خواب ارجاع می دهند. با این حال، برخی از پزشکان عمومی در حال حاضر بسیاری از شرایط پزشکی مانند دیابت و فشار خون را بدون مراجعه به متخصص مدیریت می کنند. این در مورد خواب نیز صدق می کند.

برخی از پزشکان عمومی مشکلات خواب بیماران خود را مدیریت می کنند. برخی از پزشکان همه بیماران جدید خود را از نظر مشکلات خواب غربالگری می‌کنند و ارزیابی‌های خواب را در فرم‌های دریافتی بیمار جدید خود وارد می‌کنند. یک دکتر خوب برای اختلال خواب از شما می پرسد که چگونه می خوابید. همچنین، او ممکن است از همسر شما شما بپرسد که شما چگونه می خوابید. آیا خروپف می کنید؟ نفس نفس زدن در شب؟ آیا در طول شب تنفس شما قطع می شود؟ اینها همه نشانه های اختلال خواب هستند. سپس پزشک یک تست خواب را تجویز می کند (چه در خانه یا در یک مرکز خواب، در مورد چگونگه آن در اینجا بیشتر بخوانید.). پس از تست خواب شما، او نتایج تست خواب را دریافت می کند و برای بحث در مورد مراحل بعدی با شما تماس می گیرد. اگر یک اختلال خواب مانند آپنه خواب دارید، این ممکن است شامل سفارش درمان CPAP برای درمان بیماری شما باشد (در مورد آن در اینجا بیشتر بیاموزید ).

با این نوع پزشک، نیاز چندانی به مراجعه به متخصص نخواهید داشت. میتوانید قبل از مراجعه از پزشک عمومی خود بپرسید که آیا او اختلالات خواب را مدیریت می کند یا خیر. در غیر این صورت، ممکن است بخواهید به یک متخصص اختلالات خواب یا یک دکتر خوب برای اختلال خواب  شما را ارجاع دهد  یا خودتان آن را پیدا کنید.

اکنون در مورد اینکه کدام متخصصان مشکلات خواب را مدیریت خواهند کرد صحبت خواهیم کرد.

متخصص علوم اعصاب یا مغز و اعصاب (فلوشیپ اختلالات خواب)

در حالی که آپنه انسدادی خواب در درجه اول یک مشکل تنفسی است، سایر اختلالات خواب مانند آپنه مرکزی خواب، نارکولپسی و بی خوابی می توانند به مسائل عصبی مرتبط باشند. مشکلاتی مانند بی خوابی، پرخواب، حرکت در خواب، پرش از خواب، خواب آلودگی مفرط در روز و بسیاری اختلالات رفتاری حین خواب را این پزشک می تواند درمان کند. اگر بدنبال دکتر خوب برای اختلال خواب هستید این پزشک می تواند به دقت اطلاعات تست خواب شما را تفسیر کرده و به شما راهکار های دارویی یا غیر دارویی دهد. 

متخصص گوش و حلق و بینی

متخصص گوش و حلق و بینی متخصصی است که با مشکلات گوش، حلق و بینی سروکار دارد. اگر انحراف بینی دارید یا کودکتان نیاز به برداشتن لوزه هایش دارد، می توانید به این پزشک مراجعه کنید. از آنجایی که آپنه خواب و خروپف ناشی ازمشکلات حلق و بینی است، متخصص گوش و حلق و بینی ممکن است این مسائل را در طول معاینه ببیند. متخصص گوش و حلق و بینی معمولاً جراحی را برای درمان آپنه خواب یا خروپف توصیه می کنند. در حالی که این روش‌ها برای کودکان به خوبی کار می‌کنند (آپنه خواب در کودکان معمولاً به دلیل بزرگ شدن آدنوئیدها یا لوزه‌ها ایجاد می‌شود که می‌توان آن‌ها را با جراحی برداشت تا آپنه خواب را از بین ببرند،) این جراحی نتایج متفاوتی برای بزرگسالان دارد و ممکن است بی تاثیر باشد.

بسیاری از متخصصین گوش حلق و بینی برای ارزیابی کیفیت خواب و تست خواب، شما را به کلینیک های خواب ارجاع می دهند و بر اساس تست خواب دستگاه CPAP را برای بیماران مبتلا به آپنه خواب توصیه می کنند. اگر CPAP موثر نباشد، تحمل نشود، یا بیمار متوجه شود که فقط از خروپف رنج می‌برد و آپنه خواب ندارد، ممکن است جراحی در نظر گرفته شود.

متخصص ریه

متخصصان ریه با اختلالات تنفسی خواب مانند آپنه انسدادی خواب (OSA) بسیار آشنا هستند.  متخصصان ریه بیماری های دیگری مانند COPD، آسم و سایر اختلالات تنفسی را که ممکن است با آپنه خواب مرتبط باشند، مدیریت می کنند. بنابراین، برخی از متخصصان ریه انتخاب می کنند که در پزشکی خواب مشارکت کنند. آنها ممکن است وابسته به یک مرکز خواب باشند یا مطالعات خواب خود را انجام دهند و برای بیماران خود تفسیر کنند. یک دکتر خوب برای اختلال خواب از شما در مورد مشکل تنفسی خواب سوال می پرسد و بسیاری از متخصصین ریه برای ارزیابی کیفیت خواب و تست خواب، شما را به کلینیک های خواب ارجاع می دهند.

روانپزشک

این دسته نهایی از پزشکان ممکن است برای شما کمی باعث تعجب باشند، اما روانپزشکان ممکن است سهم مهمی در درمان اختلالات خواب داشته باشند. بی خوابی بسیار شایع است و ممکن است یکی از علائم آپنه خواب باشد. همه این اختلالات خواب می توانند باعث خواب آلودگی بیش از حد در طول روز شوند که می تواند بر خلق و خو، اضطراب، افسردگی، میل جنسی و موارد دیگر تأثیر بگذارد. بنابراین، یک روانپزشک یا دکتر خوب برای اختلال خواب احتمالاً از شما می پرسد که چگونه می خوابید و این فرصت را دارد که تشخیص دهد آیا در معرض خطر اختلال خواب هستید یا خیر. در این صورت، او ممکن است شما را برای تست خواب در یک مرکز خواب یا به یکی از متخصصان اختلالات خواب ارجاع دهد.

پیدا کردن متخصص خواب

متخصصان خواب در مکان های مختلف کار می کنند. برخی در مطب خصوصی هستند. برخی دیگر در بیمارستان ها یا مراکز خواب کار می کنند.

یکی از راه‌های یافتن متخصص خواب این است که از پزشک خود بخواهید شما را به متخصص خواب ارجاع دهد.

همچنین می توانید از طریق اینترنت ، یک مرکز خواب معتبر را جستجو کنید.

هنگامی که نام چند پزشک دارید،برای آنکه بهترین دکتر خوب برای اختلال خواب را پیدا کنید از خانواده، دوستان یا همکاران خود بپرسید که آیا قبلاً این پزشکان را ملاقات کرده‌اند و آیا بازخورد مثبت یا منفی برای به اشتراک گذاشتن با شما دارند یا خیر.

همچنین می توانید پزشک خود را در اینترنت جستجو کنید تا دریابید که آیا او به جنبه خاصی از خواب علاقه دارد یا تحقیقاتی در این زمینه منتشر کرده است.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

چطور بهترین کلینیک خواب را پیدا کنیم

چطور بهتر بخوابیم؟

چرا بعد از یک خواب شبانه کامل هنوز احساس خستگی می کنیم؟ (آپنه خواب)

دکتر خوب برای اختلالات خواب چه کسی است؟

دکتری که دارای فلوشیپ اختلالات خواب یاشد.

چه پزشک هایی می توانند اختلال خواب را درمان کنند؟

به طور معمول، پزشک ابتدا تخصص داخلی، ریه،طب کار، نوروساینس (علوم اعصاب) یا مغز و اعصاب می بیند و سپس آموزش های اضافی (فلوشیپ) را در پزشکی خواب تکمیل می کند و درواقع دکتر خوب برای اختلال خواب دکتری است که فلوشیپ اختلالات خواب دارد.

دکتر خوب برای اختلال خواب در شیراز چه کسی است؟

پیشنهاد ما دکتر محمد نامی – دکترای تخصصی مغز و شناخت، فلوشیپ اختلالات خواب. دانش آموخته و عضو کارگروه سلامت روان دانشکده پزشکی هاروارد.

به این مقاله امتیاز دهید